OTL Hodetelefonforsterker.

Mangeballer

Medlem
Ble medlem
14.11.2006
Innlegg
19
Antall liker
0


Da er OTL-en oppe og spiller - Robben Ford for øyeblikket.
Jeg hadde et merkelig problem med venstre kanal: etter noen minutter fadet den ut og så kom den tilbake og forsvant igjen. Når jeg målte så det ut som et av utgangsrørene periodevis ga opp. Det hjalp ikke å sette inn nytt rør heller, det oppførte seg på samme måten. Spooky!
Feilen viste seg å være i rørsokkelen, dårlig kontakt i en av pinnene for gløding. Vanskelig å oppdage når forsterkeren ligger på ryggen og man ikke ser at glødingen forsvinner.

Jeg har ikke gjort noen målinger enda, men effektmessig er det ingen ting å klage på, den greier å dra et par Grado RS-2 langt over smertegrensen. Siden det er en OTL-konstruksjon regner jeg med at frekvensgangen vil være rimelig rettlinjet opp til langt over det hørbare område.

Jan E Veiset
Nydeligt flott,Bare vakkert.Hva kostet dette deg.Kunne tenkt meg en slik selv ja.Bare lekkert ;D ;D
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Ser flott ut, og høres sikkert minst like bra ut. Mitt eget prosjekt med Vacuum State pre ligger litt nede for øyeblikket. Pusser opp badet :(

Roger
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Noen foreløpige målinger:

Frekvensområde: <10Hz - 70kHz (-3dB)

Max ut (Last=220 ohm/ch): 2 x 8.4V rms
THD 1000mV: 0.15%, 2hd dominant
THD 2000mV: 0.4%,  2hd dominant

Max ut (Last=39 ohm/ch): 2 x 1.5V rms
THD 100mV: 0.3%, 2hd dominant
THD 200mV: 0.5%, 2hd dominant


Begge effektmålingene er gjort med Rs1/2 (se skjema) satt til 120 ohm. Dette tilsier at forsterkeren gir mer effekt jo høyere lasten er, selvfølgelig innenfor visse rammer. Ved lav last vil mye av effekten brennes av i Rs1/2, noe som er tilsiktet for å øke signal/støy-forholdet ved bruk av ultraeffektive lavohmige hodetelefoner.

Signal/støyforholdet har jeg ikke målt ennå, jeg har en jordingsfeil i forbindelse med volumpotmetret: når jeg berører aksen høres tydelig brum. Ett eller annet snusk jeg får se på der, altså...

Ellers spiller forsterkeren som en drøm, 0.2-0.3% andreharmoniske eller mindre ved normalt lyttenivå er ikke noe som farger lydbildet negativt. Jeg vil tippe de fleste hodetelefoner i seg selv har minst like mye forvrengning som forsterkeren.
Det er også behagelig å ha mulighet til å justere graden av stereoperspektiv, på enkelte innspillingen kan det originale bli vel mye ping-pong for hodetelefonlytting.
Det er også mer enn nok effekt til å pådra seg langvarig tinitus for den som ønsker det.

Hodetelefoner som er testet: Koss PortaPro, Grado SR80, AKG K502, Grado RS2.

Jan E Veiset
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Signal/støyforholdet har jeg ikke målt ennå, jeg har en jordingsfeil i forbindelse med volumpotmetret: når jeg berører aksen høres tydelig brum. Ett eller annet snusk jeg får se på der, altså...
Siden chassis er jordet bør vel ikke stag og ratt ha kontakt med chassis ved gjennomføringen. Er det isolert her?
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Siden chassis er jordet bør vel ikke stag og ratt ha kontakt med chassis ved gjennomføringen. Er det isolert her?
Hvorfor skulle det være isolert?
At metallet på potmeterer er lagt til chassis er slik som det skal være. Det vil danne et Faradays bur rundt de signalførende delene inne i potmetret. I mitt tilfelle virker det som om potmetret ikke er jordet, det er ingen grunn til at jeg skulle få brum når jeg berører aksen hvis den er jordet.

Jan E Veiset
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
I en preamp jeg jobbet med hjalp det å isolere staget fra kabinettet, men da var det kanskje andre jordfeil i preampen jeg ikke hadde kontroll på. Virker jo logisk at man får et faraday - bur. Da må man vel også ta høyde for at det kan forekomme jordfeil i potmeteret. Har du prøvd å bytte det ut, eller lage en ny forbindelse mlm pot-metallet og jord?
 
Topp Bunn