Mat, drikke og røyk Oss ølhunder i mellom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • GlennW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.04.2011
    Innlegg
    97
    Antall liker
    136
    Sted
    Arendal
    Ah, fruens svinesteik, saus, poteter, rosenkål også et godt øl. La oss se.... denne har jeg ikke prøvd før, men Nøgne Ø er uansett bankers så vi prøver..........

    Å fy faan for noe jævla søtskvip, sukkerlake med hint av ølsmak? Rett i vasken!
    I rent sjokk ble det gurgla Aass pilsner for å bli kvitt smaken. Ærlig talt Nøgne, ølsmakern som godkjente det skvipet må ha hjerneskade.
    Man drikker ikke noe som nærmest er en avec-øl til svinesteik. Da drikker man en lys hveteøl, en snill ipa e.l.

    Ølet du helte i vasken er forsåvidt en godt ratet øl og (uten at det betyr noe særlig) en testvinner av juleøl. Synes den er helt ok selv. Jeg var dog kanskje mer forberedt på hva som ventet meg i glasset enn du var. Den drikkes nok best som en slags erstatning for konjakk eller portvin, alene eller sammen med noe godt snacks.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Prøvde en Mikkeller Spontan Cherry Frederiksdal 2013 i dag, og hadde noen gitt meg et glass av den for 5 år siden og sagt det var øl så hadde jeg bare sett dumt på dem. Ganske søt på smak og ikke spesielt sur, veldig lettdrikkene og veldig god! Gikk innom polet rett fra jobb og fant ikke det jeg skulle ha og tok med en av disse på impuls da det bare var 10 min til stengetid. Eneste minuset var prisen, kr.140 for 37,5cl.

    mikeller spontan cherry.jpg
    http://www.beerwithus.se/2013/05/recension-mikkeller-spontan-cherry/
     
    Sist redigert:

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Kan anbefales å dra på Gollem i Amsterdam. De har Trappist Westvleteren 12, som mange mener er verdens beste. Ikke helt uenig i det. Sitter der nå med nettopp denne ølen.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Måtte manne meg opp litt før jeg smakte på denne. Skulle vær skikkelig sur, og ble advart på polet når jeg kjøpte den.
    Kan konkludere med at jeg tydeligvis liker skikkelig sur øl.

    NØ-kriek-header_edited-hvit-670x400.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Prøvde en Framboise for først gang i dag, og dette var ikke godt. Smakte som rødbrus.


    http___www.palmimagebank.com_files_files_Labels_Framboise_GB_HIGH.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    En vanlig Kriek har normalt best før dato ca 10-15 år frem i tid mens Kriek of telemark har 2 år. Er det noen som har en formening om det er noe poeng i å lage denne noen år?
    Tenke å kjøpe inn litt før de går tomt på polet, og kanskje prøve å lage noen flasker.

    "Kriek of telemark er ett surøl laget med kirsebær fra Gvarv i Telemark. Etter avsiling av vørteren tilsatte de en flaske Cantillon lambic for å surne vørteren.. Videre har de gjæret den sure vørteren med vanlig ale gjær. Derav den høye alkoholprosenten. På slutten av prosessen tilsatte de sure kirsebær fra Gvarv i Telemark."
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Øl har "best før" - dato siden det er definert som "næringsmiddel" eller noe slikt i EU-regler mens vin kommer under et annet regelverk og ikke trenger det. Selv øl som blir bedre med lagring har "best før". Det varierer fra type til type, humlerike øl som IPA er ferskvare siden humlearomaen avtar med tid, mens alkoholsterke mørke øl kan lagres lenge og gjerne blir bedre med lagring. De belgiske surølene har vel en såpass agressiv bakteriekultur i seg at det ikke er en snøballs sjanse i helvete for at en konkurrent kan komme på banen og gjøre ølet dårlig. Om de blir bedre med lagring vet jeg ikke, generelt skjer det vel ikke allverden med øl på flaske siden det ikke er noe igjen å spise for gjæren eller bakteriene. Mørke øl får såkalt "edel oksydasjon" ved lagring som er ønskelig siden det slipper til bittelitt luft. Ønskelig i noen typer, skadelig i andre.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    IPA er ferskvare og jeg har begynt å sjekke dato på disse etter noen mindre bra øl av type jeg normalt liker. Er klar over at det er norske regler for best før, men jeg har en Tokyo Black også fra Nøgne Ø stående, og den har best før dato november 2027.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Smakte et par fra polets utvalg i går, er nok mest glad i Stout og Porter, likte meget godt Islandske Black Death, en mørk og fyldig Stout, anbefales. Smakte også en Lambeth walk god men med en litt for syrlig ettersmak for min del. Tok også en Brooklyn lager, meget behagelig og godt balansert øl.
    Har igjen i kveld en Svensk Mohawk whiteout, imperial Stout, sterke saker på 9,7 prosent, min erfaring med øl på den styrken er litt hit or miss, er spent.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Prøvde en ny øl i dag, Blå spøgelse, igjen dyr men god.

    bla-spogelse.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ja det er "flavor of the month" hos meg. Etter å ha vært et hummlehode de siste årene så er det spennende å prøve noe nytt.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Syns app-en Untappd er en god og artig måte å holde oversikt over hvilke øl man har smakt & likt - må dog advare, man "må" liksom kjøpe ny type øl hvergang, hehe.

    Ser ut som vi blir en liten gjeng på en helgetur til Brussel kun med ølsmaking på tidsplanen i midten av mai.
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Øl har "best før" - dato siden det er definert som "næringsmiddel" eller noe slikt i EU-regler mens vin kommer under et annet regelverk og ikke trenger det. Selv øl som blir bedre med lagring har "best før". Det varierer fra type til type, humlerike øl som IPA er ferskvare siden humlearomaen avtar med tid, mens alkoholsterke mørke øl kan lagres lenge og gjerne blir bedre med lagring. De belgiske surølene har vel en såpass agressiv bakteriekultur i seg at det ikke er en snøballs sjanse i helvete for at en konkurrent kan komme på banen og gjøre ølet dårlig. Om de blir bedre med lagring vet jeg ikke, generelt skjer det vel ikke allverden med øl på flaske siden det ikke er noe igjen å spise for gjæren eller bakteriene. Mørke øl får såkalt "edel oksydasjon" ved lagring som er ønskelig siden det slipper til bittelitt luft. Ønskelig i noen typer, skadelig i andre.
    Nøgne Ø Kriek of Telemark er tilsatt bakteriekultur fra Cantillon.

    Første batch av Kriek of Telemark hadde ikke godt av lagring.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ah, fruens svinesteik, saus, poteter, rosenkål også et godt øl. La oss se.... denne har jeg ikke prøvd før, men Nøgne Ø er uansett bankers så vi prøver..........

    Å fy faan for noe jævla søtskvip, sukkerlake med hint av ølsmak? Rett i vasken!
    I rent sjokk ble det gurgla Aass pilsner for å bli kvitt smaken. Ærlig talt Nøgne, ølsmakern som godkjente det skvipet må ha hjerneskade.
    Helt enig, dette er noe skvip/oppvaskvann.
    Testet dett med gutta fra Skedsmo Audio på julebordet i år mot Jackobsen/Carlsberg.
    Det er ølet sitt det.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ah, fruens svinesteik, saus, poteter, rosenkål også et godt øl. La oss se.... denne har jeg ikke prøvd før, men Nøgne Ø er uansett bankers så vi prøver..........

    Å fy faan for noe jævla søtskvip, sukkerlake med hint av ølsmak? Rett i vasken!
    I rent sjokk ble det gurgla Aass pilsner for å bli kvitt smaken. Ærlig talt Nøgne, ølsmakern som godkjente det skvipet må ha hjerneskade.
    Helt uenig. Det der er et fantastisk øl. Men at du synest det smaker huggorm sammen med svinestek, saus,m poteter og rosenkål har jeg full forståelse for. Dette ølet nytes best alene med en god bok foran peisen når kalenderen viser i området desember/januar, det er kaldt ute og gjerne om vinden uler litt. Egner seg ikke til middag, men kan funke til dessert.
    Funker ikke for meg til noen ting. Men smaken er som baken, delt:)

    Steinar.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Ah, fruens svinesteik, saus, poteter, rosenkål også et godt øl. La oss se.... denne har jeg ikke prøvd før, men Nøgne Ø er uansett bankers så vi prøver..........

    Å fy faan for noe jævla søtskvip, sukkerlake med hint av ølsmak? Rett i vasken!
    I rent sjokk ble det gurgla Aass pilsner for å bli kvitt smaken. Ærlig talt Nøgne, ølsmakern som godkjente det skvipet må ha hjerneskade.

    Det der regnes for en av Nögnes beste öl.... og verden er enig med meg...

    N?gne ? / Jolly Pumpkin / Stone Special Holiday Ale

    Enten har du ikke teken eller peil på juleöl, ellers er ölen du hadde ödelagt.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Ah, fruens svinesteik, saus, poteter, rosenkål også et godt øl. La oss se.... denne har jeg ikke prøvd før, men Nøgne Ø er uansett bankers så vi prøver..........

    Å fy faan for noe jævla søtskvip, sukkerlake med hint av ølsmak? Rett i vasken!
    I rent sjokk ble det gurgla Aass pilsner for å bli kvitt smaken. Ærlig talt Nøgne, ølsmakern som godkjente det skvipet må ha hjerneskade.
    Helt enig, dette er noe skvip/oppvaskvann.
    Testet dett med gutta fra Skedsmo Audio på julebordet i år mot Jackobsen/Carlsberg.
    Det er ølet sitt det.
    :p Jammen godt at julen er over iallefall...

    Jeg antar at innlegget er ironisk...

    Jacobsen Golden Naked Christmas Ale
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Var egentlig ikke ment ironisk, men ser den:)
    Jacobsen har meget godt øl.
    Har en Danske på jobben som har gjort meg opmerksom på ølet de har.
    Det er vel kun juleølet og Velvet de har hatt i Norge.
    Velvet, nydelig.
    Brown Ale, herlig.
    Exstra pilsner:)
    Dark lager ;)
    Så er dere i Danmark, løp å kjøp som det heter.

    Steinar.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Veit att i Danmark kjører de tilbud på Velvet noen ganger 5 for 100 (0,7 flasker)
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.998
    Antall liker
    722
    Jacobsen er kjempebra, fås dessverre ikke på polet. Var på bryggeriet for noen år siden og tanket opp, likte Saas-blonde veldig godt. Jacobsen var å få på Rema en stund, men det var jo en utvannet variant. Spesielt Blonde'n led under det.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    ^ Polet selger ikke øl under 4.7%. Juleølen selges på polet når det er sesong.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Der jeg befinner meg nå, er det Øl-uke på butikken min mor anvender. Der får jeg en flaske Paulaner Weissbier for hele 0,67 Euro. Ulike usedvanlig gode Trappist-øl har funnet veien til min gane. Minneverdige øyeblikk.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har kjøpt Jacobsen i vanlig butikk tidliger, det var vel 3 typer som gikk igjen i butikkene. (husker ikke helt hvike)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har smakt lite tysk øl da det stort sett er hveteøl som er tilgjengelig, og det er jeg ikke så begeistret for. Denne her var var derimot god, Schneider Weisse TAP X Mein Aventinus Barrique.

    TAPX Mein Aventinus Barrique.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jacobsen er kjempebra, fås dessverre ikke på polet. Var på bryggeriet for noen år siden og tanket opp, likte Saas-blonde veldig godt. Jacobsen var å få på Rema en stund, men det var jo en utvannet variant. Spesielt Blonde'n led under det.
    Er på noen pol innimellom.
    Lørenskog /Triaden hadde juleølet.
    Tror de hadde Velvet i Lillestrøm en stund.
    men ikke lett å få tak i
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Kan ikke bare drikke surøl, denne ipa'en var absolutt drikkbar.

    madness.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Drakk en slik i helga. Virkelig god Kriek, nok den beste jeg har smakt til nå.

    3_fonteinen_oude_kriek.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.067
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Godt øl behøver ikke å være så komplisert.
    Tradisjonelle standardtyper er også verd å hegne om.
    Idag kom jeg over et parti Aass Bayer på flaske. Jeg rasker med meg alt av sorten når jeg finner det. Samme med Frydenlund sin.
    Man kan håpe at disse blir vanligere i butikkene her vest, da dette er toppkvalitets standardøl.
    På flaske, merk det.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Noen som har smakt Ægir India Red Ale? Kjøpte en sånn og håper den smaker...
     
    D

    Danke

    Gjest
    Valgte noe alkoholfritt idag siden jeg fikk lyst på noe som ligner öl.

    Ble en Brewdog Nanny State som går med til Game of Thrones..
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Ble en eksklusiv én til middagen i dag. God, men ikke så fantastisk som Westvleteren-hype'en skal ha det til. Satser på at 12-eren er noen hakk heftigere, får i en kasse til sommeren.

    image.jpg
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Fikk også prøvd den rimelig vanskelige å få i 3 Floyd's Dark Lord på årets Copenhagen Beer Celebration (forrige helg), både "vanlig" og Vanilla Bean Bourbon BA. Det var en bra fangst, Dark Lord selges ellers bare én dag i året, på en festival 3 Floyd's arrangerer som kalles Dark Lord Day. Og BA-variantene er det loddtrekning om, kun blant festivaldeltakerne.
     

    vargen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Litt "reklame":

    Oppfordrer hedmarkinger og opplendinger til å ta seg en tur til Hamar i helga. Fra i morgen er det nemlig Ølfestival!
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Nå har Lervig lansert sin første surøl, Sour Suzy. Tror nesten det er den første norske surølen jeg har sett, en sur Berliner-Weisse. Nøgne Ø kommer også med en tilsvarende senere i sommer (sur BW altså), den skal lanseres på og selges kun gjennom ølutsalgene til Gulating.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn