Mat, drikke og røyk Oss ølhunder i mellom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vargen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    En flaske med noe godt i, og god lektyre. Ølbryggingsboka er ekstra spennende, kommer muligens til å teste noen av oppskriftene i den fremover.

    (Bildet er tatt med en iPad, og er derfor relativt grumsete)
    Med mindre du har 3. utgave så er det mye feil i oppskriftene, bare så du er advart. Noen vesentlige feil og noen uvesentlige.
    Heisann, og takk for god informasjon. Jeg ser at min bok er fra 4. opplag 2014, regner da med at disse feilene er rettet?

    Var forresten på ølbryggerkurs for nybegynnere på torsdag, i regi av Smakselv.no. En lærerik aften, de fire timene fløy virkelig avsted.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har sett litt på "skikkelige" ølglass de siste dagen og så bla. at Nøgne Ø selger glass, men kr.500 kr pr. stk!! Endte opp med Tyske Spiegelau tulip glass til den mer sympatiske på kr. 60 pr. stk. Skal ha meg et par Stout/IPA glass også, men det hadde de ikke inne i butikken. (disse selges hos Til Bords)

    spiegelau-stemmed-pilsner-glass.jpg


    Craft Beer Glasses
    Søkeresultater for: 'SPIEGELAU'

    Først øl i nytt glass : Kinn ekstra god bitter.

    kinn bitter.jpeg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Var litt redd for at denne: Austmann sjokolade- og kirsebærporter, skulle være for søt men den var veldig god. Må nok prøve Kaffe porteren fra Austmann også.

    Screenshot 2014-10-17 21.49.07.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Veldig god Brown Ale: Austmann Northumberland Brown Ale. Austmann virker som et veldig spennende brygger.

    Northumberland-Skygge_720x600.jpg
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Synes ikke Austmann har overbevist med noe som helst, egentlig. De favner bredt, men andre og mer drevne bryggerier har mye bedre varianter av nær alle øltypene som Austmann lager. Umodent og kjedelig er min dom i grunn.

    Northumberland er nok den beste av de ca 20 typene jeg har smakt av dem, men det finnes atskillig bedre brown ales der ute.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Alle kan ikke ha lik smak. Austmann er et nytt bekjentskap for meg og Brown Alen og Sjokolade- og kirsebærporteren likte jeg veldig godt. De 3 andre jeg har prøvd var OK, men nok ikke noe jeg kjøper igjen.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Selvsagt er det et spørsmål om smak og behag. Synes kirsebærporteren ble for mye bær, som aprikosølen deres også. Drakk en Widmer Brothers Raspberry Russian Imperial Stout for ikke lenge siden, der gjorde de "bær i øl" mye riktigere imo. Selvsagt en langt kraftigere øl, men bringebærsmaken var overhodet ikke fremtredende på samme måte, samtidig som det ga ølet en friskhet og aroma som er sjelden for Russian Imperial Stout. Mye mer balansert imo. På porterfronten har jeg endel andre jeg setter mye høyere også, som Funky Buddha Nib Smuggler, Bierbrouwerij Emelisse Porter, Ugly Duck Imperial Vanilla Porter eller vår hjemlige Haandbryggeriet Costa Rica som også er bra. Mitt inntrykk er at Austmann prøver å være litt som Mikkeller uten helt å få det til. Men det er min subjektive mening så klart.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har stort sett bare drukket øl med mye hummle de siste årene men har gått litt lei og har kjøpt litt Stout/Porter de siste ukene. Kan være p.g.a at det lenge siden jeg har drukket slikt øl at jeg synest at de var såpass bra? Skal prøve Haandbryggeriet Costa Rica neste gang jeg er på polet, og tar gjerne mot noen tips på noe annet som er tilgjengelig på polet. (Skal hente noen øl fra Munkebo som jeg er litt spent på http://www.munkebo-mikrobryg.dk/ )
     
    Sist redigert:
    S

    Slubbert

    Gjest
    Ei jeg kjenner som jobber i et ølimportfirma pleier å si at det er fire stadium på veien til ølnerd:

    1. Pilsstadiet. De fleste begynner her, pils er lettdrikkelig og den naturlige inngangsporten til øl.
    2. IPAstadiet. Inkludert pale ale. Smaken for humle tar seg opp, og man klatrer gjerne fra snill IPA til dobbel og imperial og mer til. Jo mer IBU jo bedre.
    3. Stout-/porterstadiet. Når man går lei av humle begynner man å utforske de mange smaksnyansene i mørkere øl. Ender ofte i en preferanse for imperial stout eller russian imperial stout.
    4. Surøl-/lambicstadiet. De fleste på stadium 1 og 2, og mange på 3, kan ikke utstå surøl. Det er sært, men ofte veldig komplekst. Og de som blir hekta blir det skikkelig.

    Har fortsatt en fot i stadium 2, men det blir mer og mer imperial og russian imperial stout for tiden merker jeg, så jeg er nok mest i stadium 3 for øyeblikket. Jeg har til og med smakt et par surøl som jeg synes er ålreite (for et år siden kunne jeg ikke fordra dem), så jeg havner vel der. Saison, hveteøl, trappist og lignende går ofte på tvers av stadiene, visstnok.

    Vi snakker selvsagt om fokus/interesse her, jeg drikker såklart fortsatt pils.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg var på 3. for noen år siden men fikk et "humle kick" og har kun drukket noen få Stout/Porter siden da. Skal prøve meg på noe sur/lambic øl snart, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne. (Har kun prøvd et par lambic på pub)
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    De jeg har ranket høyest er To Øl Mine Is Tarter Than Yours og Surley Brewing Company Pentagram. Lærdal Sour Cherry Rye fra Ægir synes jeg også var ok, men jeg har begrenset erfaring med surøl så langt. Ægir sin er i hvert fall tilgjengelig på polet. De har også en fra Hornbeer (Sourhorn). Ikke prøvd den, men Hornbeer lager en del spennende (romstouten er heftig).
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var på 3. for noen år siden men fikk et "humle kick" og har kun drukket noen få Stout/Porter siden da. Skal prøve meg på noe sur/lambic øl snart, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne. (Har kun prøvd et par lambic på pub)
    Prøv Rodenbach Grand Cru, Duchesse de Bourgogne eller Vandeghinste Oud Bruin. Disse er sødmefulle med et syrlig preg og kan minne om balsamico/worchestershire-saus. Alle fås billig på Vinmonopolet.

    Om du vil prøve en gueuze så er Boon gueuze lett å finne på polet, billig og ikke så veldig sur.

    Alle jeg har nevnt er veldig gode, lett tilgjengelig og fine å starte med fordi de ikke er blant de sureste.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Høres ut som en god oppsumering. Selv er jeg på 2 nå etter en del mørke( særlig i jula kan det bli vel mye). Kan ta en surøl nå og da som avveksling med en slags sadomaschistisk følelse.



    Ei jeg kjenner som jobber i et ølimportfirma pleier å si at det er fire stadium på veien til ølnerd:

    1. Pilsstadiet. De fleste begynner her, pils er lettdrikkelig og den naturlige inngangsporten til øl.
    2. IPAstadiet. Inkludert pale ale. Smaken for humle tar seg opp, og man klatrer gjerne fra snill IPA til dobbel og imperial og mer til. Jo mer IBU jo bedre.
    3. Stout-/porterstadiet. Når man går lei av humle begynner man å utforske de mange smaksnyansene i mørkere øl. Ender ofte i en preferanse for imperial stout eller russian imperial stout.
    4. Surøl-/lambicstadiet. De fleste på stadium 1 og 2, og mange på 3, kan ikke utstå surøl. Det er sært, men ofte veldig komplekst. Og de som blir hekta blir det skikkelig.

    Har fortsatt en fot i stadium 2, men det blir mer og mer imperial og russian imperial stout for tiden merker jeg, så jeg er nok mest i stadium 3 for øyeblikket. Jeg har til og med smakt et par surøl som jeg synes er ålreite (for et år siden kunne jeg ikke fordra dem), så jeg havner vel der. Saison, hveteøl, trappist og lignende går ofte på tvers av stadiene, visstnok.

    Vi snakker selvsagt om fokus/interesse her, jeg drikker såklart fortsatt pils.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Var innom polet i dag og hentet noe øl jeg hadde bestilt, p.g.a bilkø så kom jeg rett før de stengte så jeg tok med meg de 2 første Lambic ølene jeg så i hylla. En Lindemans Oude Gueuze Cuvée René og en Oude Geuze Boon. Har kun smakt et lite glass Lambic fra fat tidligere (har ikke peiing på hva det var), men jeg hadde en liten ide om hvordan dette smaker. Prøvde Lindemans nå nettopp og den var absolutt drikkene, men minner mer om Champagne en "vanlig øl" for meg.

    lindemans-gueuze-cuvee-rene.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Måtte prøve en av Munkebo ølen også. Er normal ikke så veldig begeistret for black ipa, black ditt og datt, og litt skeptisk til en IBU på 197! (Den andre IPA'en er på 304!) Den luktet litt sursøtt og ga en god og tjukk skumtopp. Kraftig og fyldig smak med overaskene lite bitterhet, med tanke på IBU på 197. Man kjenner hint av sjokolade i smaken, og bitterheten kommer helt i slutten og varer lenge etter en slurk. Denne stod til forventningen og vel så det.

    gleipner bkack ipa.jpg

    Gleipner | Munkebo Mikrobryg
     
    D

    Danke

    Gjest
    Surøl passer best i champagneglass, der man kan nippe. Store ølglass og store svelger ødelegger opplevelsen.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg drakk min av et vinglass men jeg ser det varierer på hva som blir anbefalt. Produsenten (Lindeman) bruker f.eks dette bilde på sin webside.

    geuze.jpg
     
    D

    Danke

    Gjest
    Ja, men er nok bare fordi det ser bra ut i reklamen.

    Blir på samme måte som når Martell anbefaler ballong-glass på bilder eller whiskyprodusenter viser bilder av tumblere...

    Alle vet at Glencairns og Tulipanglass er å foretrekke....


    På samme vis er det med ølglass, da mest pga måten du smaker på... mens i brennevin så har det mer med lukt å gjøre.

    Hadeland har et ølglass til lyse ølsorter som jeg tror passer utmerket... De er større enn champagneglass men mindre og smalere enn pintglass.

    Er det ikke Odyssey de kaller serien?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Trodde jeg skulle smake på en Brown ale i går, men den viste seg å være en surøl! Stod Flemish Red Bronw Ale på flasken, (Brouwers Verzet Oud Bruin Flemish Ale).
    Helt grei den og, men er vel ikke helt frelst på surøl enda. Ellers når det gjelder glass til vanlig øl så har jeg nettopp kjøpt noen fra Spiegelau (Tulip,IPA og Stout).

    brouwers-oud-brun-2013.gif
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.743
    Antall liker
    13.231
    Var en tur innom Kinn Bryggeri og fikk omvisning av sjefsbrygger Lothe selv. Fikk mellom annet smake på to like øl der eneste forskjell var at ene var gjæret med en gjær som var i sånn ca 100. generasjon og en annen som var ny. Morsomt med smaksforskjellene - begge var top notch, så det gikk mer på preg enn kvalitet. Også arig å se bryggeriet, det er skikkelig hjemmemekk og basert på overskudsmateriell herfra og derfra. All primærgjering i åpne kar. Få bryggerier lager bedre øl.

    Har satt mitt første brygg med belgisk gjær - WLP566 for å være presis. På temperaturer hvor "vanlig" gjær ville utviklet store mengder fusel og faenskap gir slik gjær et bredt spekter av aromaer. Malt- og humlebasen tilsier nesten at det lages pils, men et fint eksempel på at det virkelig er gjæren som setter sitt preg på det ferdige ølet.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.487
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Nå drikker jeg en La Trappe Quadrupel. Snadder, fårn si. Nesen er rosiner, honning, banan. Smak av karamell, banan, generell fruktig. Noe bitter avslutning. Kjøpt i Morzine/Frankrike i sommer. Skulle kjøpt mer av denne.


     
    • Liker
    Reaksjoner: kns

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Nå drikker jeg en La Trappe Quadrupel. Snadder, fårn si. Nesen er rosiner, honning, banan. Smak av karamell, banan, generell fruktig. Noe bitter avslutning. Kjøpt i Morzine/Frankrike i sommer. Skulle kjøpt mer av denne.


    Du finner den på Vinmonopolet også.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Årets første juleølinntak fra Systemet. Kom på 230svkr. Noen få skal jeg prøve å spare til Jul, men blir sikkert kjøpt inn mer juleøl. Rimelig i Sverige. Den billigste juleølen kostet 11kr...

     
    • Liker
    Reaksjoner: kns

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Synes det har vært mye "rart" når det gjelder juleøl de siste årene men prøvde Austmann Stille natt i dag, og det er en av de bedre juleølene jeg kan huske å ha smakt.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Har ikke blitt mye juleøl ennå, men i hvert fall bekrefte at Haandbryggeriet Nissefar er god i år også.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Brygget hos Lervig regner jeg med? Synest du det var en god som IPA eller god som "butikk IPA"? (om du forstår hva jeg mener)
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Var på Øl&Brød i København og spiste en femretter med ølpakke i går, jøye meg for en plass! Avbildet: Brasert and og løksuppe, alt med suveren øl fra Mikkeller.

    image.jpg image.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn