Mat, drikke og røyk Oss ølhunder i mellom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • dask

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2010
    Innlegg
    223
    Antall liker
    714
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    2
    En klassisk IPA på min favoritt pub. Hyggelige priser og personal. Selvfølgelig et godt utvalg av håndverks øl. Må nok innom flere ganger på denne turen

    20230715_204227.jpg
     

    dask

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2010
    Innlegg
    223
    Antall liker
    714
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    2
    Jeg liker veldig godt en god øl og enda bedre en ekstra god øl. Det er sjelden jeg blir positivt overrasket men det ble jeg i dag. Mandag skal vi besøke brygget samtidig som bilen blir satt inn for litt tlc i samme by. Det blir nok kjøpt inn en del når bilen hentes om en måneds tid

    20230721_181429.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Sjefen for Aas bryggeri vil ha krav om merking av hvor øl faktisk er produsert.


    – At det er øl som er brygget og tappet i Norge betyr veldig mye. Vi skal bruke norske produkter og være selvforsynt. Så skal vi jo like det vi produserer også, det er jo det viktigste, sier Guro Lidal som NRK traff på Eiker senter i Hokksund.

    Øl har i motsetning til vin ikke terroir. I prinsippet kan man produsere ethvert øl hvorsomhelst i verden og det ser man også på det svært brede spekteret av ølstiler norske mikrobryggerier produserer og også hva man kan brygge hjemme på kjøkkenet eller i garasjen. For ølproduksjon er også normalt alt av råvarer, bortsett fra vannet, importert fra utlandet da det er svært begrenset produksjon av slike råvarer i Norge. Malt kommer typisk fra Tyskland eller England og humle kommer fra hele verden avhengig av hva man vil bruke.

    Dette er på høyde med å være veldig opptatt av hvor en flaske Coca Cola er produsert.

    Det er eksempelvil ikke spesielt vanskelig å lage tjekkisk pils hjemme. Det er ingen ølstiler det er noe magisk hokkuspokkus med, men en ordentlig tjekkist pilsner er mye dyrere å brygge enn en norsk pils, da primært fordi det går betydelige mengder humle om man skal gjøre det ordentlig og kun bruke tjekkisk Saaz-humle. Den har lite alfasyre og da trengs det større mengder for å gi ønsket bitterhet og det er også mye aromahumle i slike brygg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er en del interessant øl som brygges på lokale råstoffer. Da er vi gjerne på kveik og malt fra bestemte distrikter eller gårder. Eksempel:
    They ordered directly from Bonsak Malthouse in Skogn. They got it fresh, only two weeks after production. The freshness provided enhanced flavors, which was a top priority in brewing this beer.

    -Having the ability to connect directly with the producer of our raw materials is rather unique in our industry. Kong Vinter is 100% made from Bonsak-malt. This beer is really made from the Trøndelag terroir, says Lindell.

    Tyson Weaver of Bonsak Gårdsmalteri thinks it's great that a beer brewed with their malt exclusively goes all the way to the top in the bock category at European Beer Star Awards.

    - It's really cool to supply our malt to E.C. Dahls. They have long and big traditions here in Trøndelag, and sit deep in the heart of many. That E.C. Dahls with our malt managed to beat the Germans on their own hometurf, that have been doing this style for several hundred years, is just amazing. It shows that the usage of Norwegian raw materials has earned its place in global beer industry, says Weaver.
    Man skal absolutt ikke undervurdere den lokal bryggetradisjonen med tilhørende råvarer. Den har en annen karakter enn både det lyse industriølet og alle hipsteres IPA. Ofte maltkarakter, kanskje litt røkt, ofte mørkt og alkoholsterkt, smak av einerlåg i stedet for humle, og uvanlige fruktige estere fra sære gjærstammer.

    Selv E C Dahls vanlige gjærstamme har en banan-aktig ester som plasserer den et sted mellom en lager og en ale på min smaksskala, men vel og merke når den kommer på fat eller flaske fra tapperiet i Trondheim. Den er ikke den samme når den er tappet på boks hos Ringnes Gjelleråsen. Hvorfor? Vet ikke.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    Support your local brewer...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Det er en del interessant øl som brygges på lokale råstoffer. Da er vi gjerne på kveik og malt fra bestemte distrikter eller gårder. Eksempel:

    ...
    Man skal absolutt ikke undervurdere den lokal bryggetradisjonen med tilhørende råvarer. Den har en annen karakter enn både det lyse industriølet og alle hipsteres IPA. Ofte maltkarakter, kanskje litt røkt, ofte mørkt og alkoholsterkt, smak av einerlåg i stedet for humle, og uvanlige fruktige estere fra sære gjærstammer.

    Selv E C Dahls vanlige gjærstamme har en banan-aktig ester som plasserer den et sted mellom en lager og en ale på min smaksskala, men vel og merke når den kommer på fat eller flaske fra tapperiet i Trondheim. Den er ikke den samme når den er tappet på boks hos Ringnes Gjelleråsen. Hvorfor? Vet ikke.
    Det er et relativt nytt fenomen at noen brygger øl på norske råvarer men det aller, aller meste av øl er brygget på importvarer uanset hvor mirko og hipt det er eller om bryggeriet har drevet i over 100 år her i landet. Noen i Steinkjær(?) staret med produksjon av malt for noen år siden men det er svært småskala.

    Det mest spesifikt norske som noen har begynt med er, som ene linken din viser til, bruk av kveik (en gammel norsk gjær) og den er temmelig annerledes enn det mest annet og oppfører seg på en helt annen måte.Har aldri brygget med den selv men mener fritt etter hukommelsen at den gjærer på noen få dager og på uhørt høye temperaturer til ølgjær å være - 35 grader eller hva det nå var (ta det med en klype humle, dette er etter husken).


    Men det er vanskelig å lage en særlig troverdig tankerekke for at en IPA/Saison/Pale Ale/Porter/whatever laget av et norsk bryggeri er spesielt norsk per se. Kunne vært laget hvorsomhelst og det er sikkert laget noen som er veldig likt de fleste variantene mange steder. Det er også helt vanlig at "bryggerier" ikke har egen produksjon men kun utvikler øl og får brygget de på kontrakt hos noen med ledig kapasitet.

    En av Nøgne Øs standardøl - den doble IPAen "Two Captains" er basert på en hjemmebryggklone av det amerkanskproduserte ølet "Pliny the Elder" fra bryggeriet Russian River.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Eksakt. Som Garshol beskriver det i boken sin dundrer kveiken avgårde ved høy temperatur, gjerne 40 grader, og så dufter det sitrus av resultatet - hva er dette?

    Enig i at en «norsk» IPA med amerikansk humle, gjær og malt kunne vært brygget hvor som helst. Da står man bare igjen med vannet, og mineralinnholdet der kan lett justeres.

    Opprinnelsesmerkingen burde nok heller bli knyttet til kveik og malt enn til hvem som tilfeldigvis har helt brygget på flaske.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Da står man bare igjen med vannet, og mineralinnholdet der kan lett justeres.
    Norsk vann er, i følge de som skal kunne slikt, helt nøytralt på de relevante mineralene for ølbrygging, dvs at man lett kan justere til ulike profiler ved å tilsette noe - det er som kjent mye enklere enn å ta bort noe. Vannjusteringer ift hvilken stil man skal brygge er veldig enkelt og så vanlig at selv jeg gjør det når jeg brygger øl.

    Kanskje jeg skal påberope meg litt terroir når jeg lager Berliner Weisse (alkoholsvakt surøl) - jeg gjærer den med samme surdeig jeg bruker til brødbaking og den kulturen er nå ganske mange år gammel. Riktig nok oppfostret og holdt i live med norsk industrmel i alle disse årene. Har ikke krysset ekvator, men har vært både frem og tilbake over Strynefjellet i alle fall. Jeg glemte min en gang og den mugnet men fikk tilbake min egen kultur da mamma hadde holdt avleggeren hun fikk av meg i live.
     

    krrm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.12.2013
    Innlegg
    90
    Antall liker
    122
    Slumpet til å kjøpe to norske øl som begge var brygget med https://www.bonsakmalt.no og merket med tilhørende label på polet i Namsos tidligere i uken. En pale ale og en av Byglands kveik sorter. Begge falt forøvrig i smak hos både vertskapet og undertegnede.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Har en del ganger lurt på hva europeiske bryggerier gjør - vannet i springen i det store landet utlandet smaker often ganske mye, og ikke på en god måte.

    At ethvert fransk supermarked har en svær avdeling med flaskevann er vel også et resultat av dette. Jeg er generelt aldri redd for å drikke vannet i springen i et vesteuropeisk land, men spesielt godt er det ofte ikke.
     

    dask

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2010
    Innlegg
    223
    Antall liker
    714
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    2
    E på ferie og tok med denne til favoritt pøbben i Gdynia. Vi ble enige om at den er bra men savner litt katarakter. Pøbben spanderte både show og sider. Neste gang skal vi fokusere mer på norskt øl og kanskje litt sider. 20230723_204234.jpg
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Dette var en hyggelig tråd! Får gi mitt lille bidrag, jeg er positivt overrasket over denne karen som jeg nylig oppdaget:

    image.jpg

    Den er rimelig (hvilket er et kriterie jeg setter for mye av ølkjøpingen; det går en del drikke!), og den er god!

    Det er ikke en kremet stout. Du merker at den er lagret på gamle whiskeyfat, samtidig som den ikke er overdøvende heller (for meg blir det ofte litt ekstremt med mange av de fatlagrede variantene). Absolutt verdt det til prisen, en fin kamerat på å ha på lur.

    EDIT: Jeg skal prøve å utbrodere smaken en smule, selv om jeg ikke har anelse om riktig blomsterspråk. Den har litt aroma som om det er noe muggsopp/gjærsopp i den, det høres kanskje verre ut enn det er. Noen stouter er sånn. Også en anelse tutti-frutti i seg(!). Noen vil kanskje finne den for bitter, men den er fin nå og da spør du meg - absolutt verdt et forsøk.
     
    Sist redigert:

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Dagens.. et samarbeid mellom "The piggy brewing company" og "Moersleutel". Jeg skal ikke late som om jeg vet hvem de er, men det var artige bilder på boksen og prisen var innafor.

    IMG_1336.jpeg

    Lønnesirup skal visstnok være en av ingrediensene, og det smakes! Hadde aldri trodd slike ting ville ha overlevd gjærsoppens sukkermumsing, men joda. Jeg klarer ikke lese det som står på den, det er fransk, men den har litt sånn fatlagret smak samtidig som lønnesirupen demper de kraftige whiskeytonene og lager et slags sukkersøtt teppe rundt. Interessant hvordan alkoholholdig drikke slipper forholde seg til regler andre næringsmidler må, som for eksempel innholdsfortegnelse på norsk og næringsinnhold.. i den grad at du her må kunne fransk for å vite hva du drikker!

    Jaja, jeg angrer ikke på kjøpet. :)
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.245
    Antall liker
    5.205
    Digresjon: Etter noen tilbakelagte år som ølnerd med X antall tusen checkins på Untappd og >>X antall tusen kroner mindre på kontoen før neste lønning hver måned, så erfarte jeg at ølentusiaster (meg selv inkludert) som regel følger en ganske forutsigbar progresjon eller karriere. Man drikker så klart ikke samme type øl alltid, med hovedfokuset tenderer til å utvikle seg etter følgende nivåer på ølentusiast-skalaen:

    Level 1: Pils - finnes det noe annet? Øl og pils er jo det samme.
    Level 2: IPA - jo mer humle jo bedre, den perfekte øl er mer bitter enn grønnsåpe og lukter som inne på et Hageland-senter.
    Level 3: Stout - jo mer imperial jo bedre, den perfekte øl er kølsvart, skumløs, har samme viskositet som tjærebeis og er så sterk at det obligatoriske lagringsfatet har smuldret opp i ølen.
    Level 4: Surøl - jo mer spontangjæret jo bedre, den perfekte øl lukter som en festivaldass på siste dagen, gir deg magesår og tar emaljen på tennene dine etter én flaske.
    Level 5: Pils - let's face it, den perfekte øl er kald og leskende og nettopp det er en pils. Dette kan vel også kalles resignasjonsnivået.

    Enkelte går videre og blir bryggeentusiaster eller begynner å jobbe i ølbransjen, men både meg selv og de fleste ølnerdene jeg kjente på den tida, nådde til slutt resignasjonsnivået. Så nå er det pils det går i.

    finalboss.jpg
     
    Sist redigert:

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    2, 3 og 4 her. 1 og 5 derimot forblir utenfor rekkevidde. Egentlig fryktelig kjedelig, for du ender opp med å bli han særingen som ikke bare kan bli med på en øl. Å ikke like pils - det er liksom ølvarianten av å være veganer, det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Digresjon: Etter noen tilbakelagte år som ølnerd med X antall tusen checkins på Untappd og >>X antall tusen kroner mindre på kontoen før neste lønning hver måned, så erfarte jeg at ølentusiaster (meg selv inkludert) som regel følger en ganske forutsigbar progresjon eller karriere. Man drikker så klart ikke samme type øl alltid, med hovedfokuset tenderer til å utvikle seg etter følgende nivåer på ølentusiast-skalaen:

    Level 1: Pils - finnes det noe annet? Øl og pils er jo det samme.
    Level 2: IPA - jo mer humle jo bedre, den perfekte øl er mer bitter enn grønnsåpe og lukter som et Hageland-senter.
    Level 3: Stout - jo mer imperial jo bedre, den perfekte øl er kølsvart, har samme viskositet som tjærebeis og er så sterk at det obligatoriske lagringsfatet har smuldret opp i ølen.
    Level 4: Surøl - jo mer spontangjæret jo bedre, den perfekte øl lukter som en festivaldass på siste dagen, gir deg magesår og tar emaljen på tennene dine etter én flaske.
    Level 5: Pils - let's face it, den perfekte øl er kald og leskende og nettopp det er en pils. Dette kan vel også kalles resignasjonsnivået.
    Nok ikke langt unna sannheten det der, selv har jeg etter å ha vært innom ganske mye landet på at det går mest i pils eller Saison (det er riktig nok en veldig vid sjanger), tripel om jeg er gærn og så en IPA nå og da.
     
    • Liker
    Reaksjoner: I_L

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Nydeleg farge og aroma på Brown Ale og Stout.
    Støtter de to første men den Tripelen til Nøgne Ø synes jeg ikke er noe god. Den har en ekkel bismak av ett eller annet - litt for tydelig alkoholpreg kanskje? Kinn sin er mye bedre etter min gane men siden den kommer i 0.7l flakse så er den til tider litt upraktisk.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Selv synes jeg nok att Porter'n i Nøgne serien er den beste.
    Som jeg sikkert har sagt før så deltok Kjetil Jikun (mannen bak Nøgne Ø) med den porteren i NM i Ølbrygging for ørten år siden, ble slakt siden den "ikke smakte som øl" eller hva juryen sa. Oppskriften på ølet nå er den samme som han brukte den gang da.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Dagens. Denne hadde jeg begrensede forhåpninger til, men etter litt tilvenning var den slettes ikke så ille.

    Minner meg om noe jeg har drukket en gang som ung, på fylletur i Tyskland. Vet ikke hvordan jeg skal beskrive den -- men tenkte meg at denne må da passe ypperlig til lakris!!

    Og joda. Komboen Fuller's 1845 og lakris er skikkelig innertier! Varer lenge også.

    IMG_1361.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn