Mat, drikke og røyk Oss ølhunder i mellom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.211
    Antall liker
    5.161
    På første sosiale happening på et halvt år i kveld. Vi hadde spist pizza og dukket oss passe glade. Plustelig drar verten frem en falske øl. Det er en fyr som har et, la oss si anstrengt forhold til belgisk øl. Nonachalant åpner han og fordeler en flakse på de fem til stede. Westvleteren 12.

    Den så jeg ikke komme.
    For de som er nysgjerrige på Westvleteren og ikke vil betale 600kr på en brewpub for å få smakt den i Norge, er et stalltips å kjøpe St. Bernardus Abt.12 som er lett tilgjengelig på polet (koster vel en drøy femtilapp for en flaske). Det er i utgangspunktet samme øl, men St. Bernardus brygger fortsatt etter orginaloppskriften med gjær fra St.Sixtus, mens Westvleteren siden 90-tallet har brukt gjær fra Westmalle.
     

    dask

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2010
    Innlegg
    220
    Antall liker
    676
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    2
    På tide å smake litt på øl som jeg hadde med hjem fra ferie. En del kjente og en del som jeg gleder meg å prøve.
    Tollappen er genial. Tollet inn ca 50 liter, noen ganger er det greit å ha med kona.
    Liker å ha et godt utvalg. I kveld begynner jeg med denne.
    20211001_202054.jpg
     

    dask

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2010
    Innlegg
    220
    Antall liker
    676
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    2
    Runder av kvelden med denne.
    Kjekt å handle på ferie i utlandet men vi må ikke glemme at våre venner på Polet også har mye godt å by på.

    20211001_212939.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Polet er faktisk litt av en velsignelse, sånn sett. De har ikke bare utvalget, men veit hva de gjør også. Jeg skulle gjerne sett ølutsalgene komme tilbake. Det å flytte deres utvalg ut i butikkene har kun avstedkommet to ting: Dårligere utvalg og lavere prosenter på det utvalg som er. Bare basert på volumsalg der. Prisa være mikrobryggeriene, hjemmebryggerne og de som skjønner seg på å ta inn øl for kvaliteten, Det er sånn vi nordmenn faktisk kan få den positive, moderate drikkekulturen norske turister i Spania, Frankrike og Italia viser en sørgelig mangel på. Men som den delen av Europa som regel har.


    Vel var jeg ute på et større senter i Oslo tidligere i uka, med den lengste polkø jeg har sett på ti år, men de aller fleste gikk ut med EI kvalitetsflaske hver. Mest sannsynlig for å feire -hjemme- åpninga av landet. Positivt, det. Problemene kommer når den delen av oss som aldri kan la være å drikke seg av føttene får lov til å gå bananas i uteliv og innenfor egne vegger.. Det er forskjell på det og på å ta maks tre øl i uka…😎 Eller en enkelt poltur i året, med fem tusen i budsjett. For eksempel….Det betyr absolutt ikke at den som løser verdens problemer sånn automatisk kommer ut med et utall flasker. Det er tvertimot en anledning til å være kresen. Drive research. Og dra hjem med et virkelig edelt utvalg. Et utvalg så eksklusivt at det i seg selv begrenser inntaket. Og sørger for en lenger varighet i tid på barskapets innhold. Logisk , kompromissløs moderasjon.
    Så hadde vi unngått KRF-politikk i norsk alkodistribusjon.. Avgifter basert på å avskrekke kjøperen, og full grunn til at norsk festing over tid har utviklet seg til et kappløp om konsumerte mengder pr time på fest istedet for kvaliteten på det man konsumerer i mindre mengder. Sistnevnte tilnærming ville nok ha hjulpet en hel del, men det avhenger jo også av konsumentens substansreaktivitet..Hvordan alkoholen påvirker den enkelte.

    Alkohol ER en gift. Og farlig hvis den håndteres feil. De fleste av oss har derimot ei naturlig brems på inntaket. Noen tåler det ikke i det hele tatt. Samfunnet har både godt og vondt av den. Slik vil det alltid være. Stikkordet er å finne en balanse derimellom. Som i alle livets aspekter. Ellers er det mer enn nok av eksempler på kvalitetsøl her i tråden…😎 Her går det i Becks for tida.. før man forhåpentlig kommer over vår tidligere så stengte østgrense en gang før vinteren..
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    Var innom Gulating Shopping på Cirkus shopping i Trondheim. Det har et anstendig utvalg.
    Kjøpte en hel del "Liverpool FC" øl. Har ikke smakt dette selv, sikker greit nok i alle fall, håper
    jeg!?

    Men da jeg bor i en by som helt klart er YNWA terriotorie er jo dette en gudegitt gave til de av
    mine venner som "lider" av langtkommet foppallgalskap. En fikk en sixpack av nevnte øl og
    han var jo nesten på gråten av glede! Kunne jo nesten ikke tenke tanken på å åpne en flaske
    forsto jeg.

    Så øl er tydeligvis noe som kan sementere vennskap mellom men!

    Noen som har smakt dette stoffet?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis: Ikke veldig spesielt..relativt lett, OK hvis du har en god pizza på bordet.

    Robot: Ikke alt skal være blytungt heller..det trodde jeg helt ærlig du visste. Velg drikke til middagen, ikke omvendt.
     
    Sist redigert:

    dask

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2010
    Innlegg
    220
    Antall liker
    676
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    2
    For meg så er det viktig å ha et rikelig utvalg. Noen ganger passer det med en vanlig pils mens andre ganger så må det en mer kompleks smak før jeg blir fornøyd.
    Når den mørke og kalde tiden kommer så søker jeg oftere til mer mørke typer som porter og stout. Vanligvis finner jeg vanlig butikkøl litt kjedelig og smakløst eller så er det jeg som blir mer smakløs med årene. Halve gleden er å finne hva som skal smakes på. Smak og kvalitet er viktig. Vi har nå et fantastisk utvalg med alle de mikro bryggeriene som vi har. God øl er kultur.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Dask: Du har skjønt det. Det er relativt greit å finne OK øl i butikk, men av og til mangler det noe. Selv har jeg testet over 1000 typer fra myndighetsalder og til nå. Skreiv dem tilogmed ned en tid. Med full karakteristikk på hver enkelt. Fant da ut at mine preferanser på øl og Hi-Fi harmonerer bra, men verden er forskjellig der også😎 Hvis du drikker deg av føtter, forsvinner hele den opplevelsen du har åpna lommeboka for. Så strekk mengdene over tid, og det vil gå bra. Men vær bevisst på valg samtidig, pass på verden rundt deg. Da får du bare positivt ut av det hele.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Lennys siste ER virkelig mørk, ja..😎 Heldigvis rakk han en respektabel katalog før han døde..hvorav også jeg har mange.Det, Dask, er et eksempel på hvordan det kan holde med EN øl pr. fest😎 Kommer til å lage en topp Maple Coffee imorrakveld. Hardy cognac, kruttsterk kaffe, maple syrup og toppa med varm 4% melk/reven sjokolade. Da kan det være så kaldt det bare vil..
     
    Sist redigert:

    dask

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2010
    Innlegg
    220
    Antall liker
    676
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    2
    Endelig fredag og tid for å finne noe godt til å ha i glasset

    Kveldens utvalgte: Komes Barley Wine.
    Enda en polsk øl. Kona er fra Polen så det er alltid noe godt med i bagasjen når vi kjører hjem fra sommerferien.

    Dette er en øl som appellerer til litt mer erfarne ølhunder.
    Heftig i smak og %., faktisk hele 12.

    20211015_210444.jpg

    Notes: Silver Medal European Beer Star 2018 in the Ultra Strong Beer category for Komes Barley Wine.

    The beer was brewed with new wave American hops - added at the end of the wort boiling and cold during fermentation, which enriched the aromatic bouquet and flavor profile of Komesa Barley Wine.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Dask: Håper det står en svær van i garasjen..😎
     

    dask

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2010
    Innlegg
    220
    Antall liker
    676
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    2
    Auditor: Setter stor pris på dine kommentarer og betraktninger. Ut fra dine kommentarer så er vi enige om hva god drikke angår.
    Når fredagen kommer og kona benker seg foran TVen for å se sine programmer så er det bare å søke tilflukt i musikkhula mi med noe godt i glasset.

    Har dessverre ikke noen stor van men en Oktavia stasjonsvogn. I denne pakkes alt av det spesielle av den kulinariske sorten som vi trenger for ett år, min shopping samt all den vanlige feriebagasjen. Bilen får jobbet godt på hjemturen. Alt vi har med er innenfor grensen.
    Gårsdagens Barley Wine var av den heftige sorten. Kunne ha kommet i en mindre flaske.

    Du kan ikke kjøpe lykke men du kan kjøpe godt øl og det er nesten det samme.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Vel, Dask…den SMEen din er jævlig nære på pur, analog lykke. Det drivverket med Series V er ett av tre som i sin tid vekka min vinylinteresse for alvor igjen. Hos meg ville den dog hatt annen, rørløs matching, samt monitorer.Tipper jeg hadde montert på en Windfeld.😎
     
    Sist redigert:

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.552
    Antall liker
    7.058
    You want it darker?

    Ja takk i kveld vil den utvalgte være en mørk en.
    En smakfull polsk porter sammen med hjortepølse og matchende musikk Vis vedlegget 753875
    Var veldig mye i Polen i noen år med jobben og gledet meg over den reversering jeg så fra 90-tallet hvor hundrevis av gamle, små, lokale bryggerier ble kjøpt opp bare for å bli lagt ned og erstattet av Heineken(-eid) skit. Mener å huske at jeg prøvde den Porteren der. Utmerket følge til You Want it Darker, vil jeg tro.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Var på en oval weeked i Göteborg i helgen og var på en liten ekspedisjon til Beerbiblitotek, Göteborg er visstnok Sveriges mikrobryggerihovedstad og det finnes rundt 80 av de i byen om jeg husker riktig. Fyren som viste oss rundt sa at i Sverige så får man så og så mange hylleplasser på så og så mange Systembolag så man er garantert en viss distribusjon av produktene sine, selv om man kanskje kun får selge i 3 Bolag i Göteborg til å begynne med. Dette gir rimelig stor sirkulasjon i hva som er tigjengelig og det ene byggeriet vi var på virket i alle fall å ha som filosofi at de trykket ut et lass av nye brygg hele tiden mens de holdt på noen få av de gamle traverene. I Norge virker det som det er langt større stabilitet i hva som er tilgjengelig på polet, i alle fall i standardutvalget.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Hei, jeg er ingen ølkjenner og ikke glad i IPA og sånt .
    Men jeg fikk denne til en dessert etter et bedre måltid., Rimtusse Porter fra Små Vesen i Aurdal. Det var helt glimrende så jeg kjøpte med meg alt jeg kunne
    bære.. De skal være å få i Oslo også i utvalgte Meny butikker og på Storosenteret. Men jeg tok ikke helt sjansen på tilgjengeligheten der..
    Skal åpne en i kveld, gleder meg!!
    1638009977761.png
    0F1DB20E-9406-46EE-8CD2-57E0CB5E5D76.jpeg

    '
     
    Sist redigert:

    dask

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2010
    Innlegg
    220
    Antall liker
    676
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    2
    Endelig tid til å ta helg. Mye å gjøre denne uken så i kveld skal jeg ha noe godt i glasset.

    Denne har jeg ikke prøvd før men jeg hadde en god følelse at denne skulle være noe spesielt.

    Og den er skikkelig god hvis de liker en skikkelig mørk og smakfull stout.

    Komis Russian Imperial Stout

    russian imp.jpg



    Komes Imperial Stout is a strong and intensive, top-fermented beer brewed with Ukrainian hop varieties (Klon and Slovianka). The flavour is distinctly roasted with coffee and chocolate notes thanks to roasted barley. After long storage in the brewery, the alcohol in the beer does not irritate but rather delicately warming. Rich and oily owing to rye malt. Within 36 months of its minimum shelf life, it becomes smoother and acquires more and more dark fruit notes.

    BEER STYLEImperial Stout
    ALCOHOL BY VOL.12%
    CHARACTERISTICSIntensive and dark imperial porter from Poland. Strong and heavily roasted, but not boozy.
     

    dask

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2010
    Innlegg
    220
    Antall liker
    676
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    2
    Runder av julen med en funky dansk juleøl.
    En overligger fra forrige år.

    20211226_201142.jpg
     

    StoreMy

    Medlem
    Ble medlem
    15.09.2021
    Innlegg
    22
    Antall liker
    18
    Sted
    Hordaland
    Var på en oval weeked i Göteborg i helgen og var på en liten ekspedisjon til Beerbiblitotek, Göteborg er visstnok Sveriges mikrobryggerihovedstad og det finnes rundt 80 av de i byen om jeg husker riktig. Fyren som viste oss rundt sa at i Sverige så får man så og så mange hylleplasser på så og så mange Systembolag så man er garantert en viss distribusjon av produktene sine, selv om man kanskje kun får selge i 3 Bolag i Göteborg til å begynne med. Dette gir rimelig stor sirkulasjon i hva som er tigjengelig og det ene byggeriet vi var på virket i alle fall å ha som filosofi at de trykket ut et lass av nye brygg hele tiden mens de holdt på noen få av de gamle traverene. I Norge virker det som det er langt større stabilitet i hva som er tilgjengelig på polet, i alle fall i standardutvalget.
    I Norge kjøpes en del inn på "tendere". Det vil si at polet beskriver en type øl og ber om tilbud på denne. Dette kan f.eks. være "humlerikt øl med x % norsk malt, maks kr y per enhet".
    Rangeringen blir avgjort i sensorisk blindtest.
    Vinneren får full distigusjon. Andreplass god distribusjon, ut fra kateegoriene på de forskjellige butikkene og trejde litt mindre ut fra samme kriterier.
    Selger en da nok blir en værende i kategorien. Selger en mindr eblir en flyttet nedover. Standardutvalg er topp og bestillingsutvalg er det laveste. På laveste kan de som vil ta varen inn men ingen er pliktet.
    Hvor en blir værende over tid avgjøres av hvor mye som selges.
    Det Vinmonopolet sentra skal vurdere her er hvor mange produkter som skal finnes i hver gruppe.

    Uten at jeg kan detaljene vet jeg at Systembolaget har en ordning som gjør det lettere å komme inn på lokale pol. Dette er noe produsentene gjerne ville hatt her hjemme også. De kunne da sendt noen kasser til 3-4 lokale pol, i stedet for full distribusjon om de vinner en tender. Det har en god del av dem rett og slett ikke kapasitet til.

    Husk ellers at Systembolaget har hatt ansvar for "alt" øl fra 1992 (?) mens det her er delt mellom dagligvare og Vinmonopolet.
    Det er forøvrig vanskeligere å komme inn i dagligvarekjedene enn på polet. Polet er pliktig til å liste tilbudet varer på bestillingslisten. Det er ikke dagligvarekjedene.


    Sammy
    Litt over snittet interessert i øl
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Sammy
    Litt over snittet interessert i øl
    Det artigste han sa var at det er en godkjennelsesprosess der de må sende inn øl og så tar det et par måneder før man får godkjenning. Det gikk på ting som alkoholstyrke og denslags. De er selvsagt ikke interesserte i å vente to måneder fra et brygg til de kan selge det så det løste de greit ved å sende inn et annet øl med samme alkohlstyrke.
     

    dask

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2010
    Innlegg
    220
    Antall liker
    676
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    2
    Spiser og drikker georgisk i dag. Neste gang må det bli vin. Georgia er vinens vugge
    20220126_201433.jpg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    Har kjøpt en god del Georgisk og Aserbadjansk vin over hos "naboen". Meget godt!
    På ølsiden har det vært Baltika som har fulgt med over grensen, meget "lettdrukket" øl.
    Nå venter vi bare på at de skal få orden på smitten der borte så man kan komme over grensen.

    Kjøpte et skotsk øl på Polet for et par dager siden, gikk til middag i dag. Veldig godt øl til mat, fruktig, fyldig og ganske mild smak egentlig.
    Hadde ventet noe mer i retning av Newcastle Brown Ale da det er ganske mørkt, men ikke på langt nær like bitter.

    Den har jo også et gripende navn SkalleKløyver. Mulig den kan opleves slik hvis man drikker mange for den har 8,5% men personlig vil jeg nok stoppe etter en eller to. Synes ikke den innbyr til å styrtes i mengder. Koster drøye 50 kroner på polet også så den er ikke helt billig heller.
    Skalle Kløyver øl.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Spiser og drikker georgisk i dag. Neste gang må det bli vin. Georgia er vinens vugge
    Var her da vi var på en guttetur til Göteborg for en tid tilbake
    Stumari

    Det er for lite gregoriansk mat i livet mitt kjenner jeg nå.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    I dag er det tre uker siden jeg drakk øl. Jeg regnet på hvor mye penger jeg brukte i året på øl, og fant ut at for det beløpet kan klare å finansiere en rimelig idiotisk høy priset high-end hi-fi karriere.... :LOL:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    I dag er det tre uker siden jeg drakk øl. Jeg regnet på hvor mye penger jeg brukte i året på øl, og fant ut at for det beløpet kan klare å finansiere en rimelig idiotisk høy priset high-end hi-fi karriere.... :LOL:
    Brygg selv, da kan du få begge deler.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    God Idè, men da må jeg brygge voldsomme mengder....
    Arbeidsmengden, om du tapper på fat, er ikke vesensforskjellig på å brygge 25 eller 50 liter.
    Dessuten kan du bare brygge belgisk tripel med 9% alkohol eller noe slikt, da klarer du deg med mindre volum.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Arbeidsmengden, om du tapper på fat, er ikke vesensforskjellig på å brygge 25 eller 50 liter.
    Dessuten kan du bare brygge belgisk tripel med 9% alkohol eller noe slikt, da klarer du deg med mindre volum.

    50 liter holder i tre uker hos meg.....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    50 liter holder i tre uker hos meg.....
    Oi, det var mye. Jeg ligger et stykke over anbefalte enheter i henhold til norske anbefalinger, men ser at jeg har en del å strekke meg etter. Nesten fem halvlitere i snitt om dagen er godt i overkant av overkanten. Timelønnen på å brygge selv ville imidlertid vært veldig bra. Jeg klarer å snekre sammen rundt 40 liter øl fordelt på to ulike brygg på en (lang) kveld +en times tid på tapping. Om jeg hadde hatt to store kjeler kunne jeg laget 50 liter på omtrent samme tiden.

    Råvarekosnaden er 3-500 kroner for 25 liter litt avhengig av øltype og hvordan man kjøper ingredienser (bulk eller ferdige sett). Utstyret man trenger koster noen få tusenlapper og holder i årevis.

    Om man er alkis in spe så er det fint med nevnte belgiske trippel. Lav kostnad pr alkoholenhet grunnet lite humle og siden det er dobbelt så sterkt som butikkpils får man to for jobben av en. Dessuten er tripel veldig gost synes jeg.
     

    dask

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2010
    Innlegg
    220
    Antall liker
    676
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    2
    I dag er det tre uker siden jeg drakk øl. Jeg regnet på hvor mye penger jeg brukte i året på øl, og fant ut at for det beløpet kan klare å finansiere en rimelig idiotisk høy priset high-end hi-fi karriere.... :LOL:
    Ja takk begge deler. God hi-fi, musikk og godt øl. Bruker Toll appendiks når jeg kommer hjem fra ferie. For kona og meg så kan vi tolle inn over 50 liter. Kvalitetsøl opp til 12% til en meget hyggelig pris. Supplerer med godsaker fra Polet underveis.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn