Mat, drikke og røyk Oss ølhunder i mellom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.478
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Den Nøgne Ø

    La dem stå noen timer, så burde det være greit. Og hell alt i en bevegelse.

    Kanskje jeg får invitere på øl og musikk en dag utover vintern. Har endel godt, mørkt øl.
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Den Nøgne Ø

    C. Alshus skrev:
    Både Bitter og Wit er flotte butikkøl. Bitter er vel NØs variant av pils?
    nei, bitter og pils\lager er to helt forskjellige øltyper :) Alt fra Nøgne Ø er overgjæret øl som også ettergjærer på flaske. Pils er undergjæret.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Den Nøgne Ø

    Roberten skrev:
    Hmmm...det var et godt spørsmål. Sånn helt umiddelbart vil jeg tro at 'Bitter,' er deres variant av ølsorten bitter, men det skal jeg ikke ta gift på.
    Sånn passe apropos, det kan se ut til at Meny(i hvert fall den i Industriveien,) har sluttet å føre Bombardier, det ble derfor ny ladning av NØ's 'Bitter,' i dag. Sikkert ikke helt heldig å drikke de på innkjøpsdagen, ref gjæret på flasken, men satser på at det hjelper å helle superduperforsiktig.
    Ser endel av butikkene nå fører Caffrey's på boks. De kommer med en dings i som gjør at de blir helt riktige, med en god creamy head. Noe av det beste ølet på boks.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Den Nøgne Ø

    C. Alshus skrev:
    La dem stå noen timer, så burde det være greit. Og hell alt i en bevegelse.

    Kanskje jeg får invitere på øl og musikk en dag utover vintern. Har endel godt, mørkt øl.
    Å helle alt i en bevegelse var et bra tips, takk !

    Øl og musikk blir aldri feil. Aldri. Jeg har strandet litt på bitter og porter, burde helt klart utforsket mer, men det er så vanskelig når bitter og porter er så forbasket godt.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Den Nøgne Ø

    Gjestemedlem skrev:
    Ser endel av butikkene nå fører Caffreys på boks. De kommer med en dings i som gjør at de blir helt riktige, med en god creamy head. Noe av det beste ølet på boks.
    Ai, det høres spennende ut, må prøves :) Den dingsen, er det en slik 'nitrogenpatron' som det er i Boddingtons ? Det funker feiende flott i de flaskene og boksene i hvert fall.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Den Nøgne Ø

    Roberten skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Ser endel av butikkene nå fører Caffreys på boks. De kommer med en dings i som gjør at de blir helt riktige, med en god creamy head. Noe av det beste ølet på boks.
    Ai, det høres spennende ut, må prøves :) Den dingsen, er det en slik 'nitrogenpatron' som det er i Boddingtons ? Det funker feiende flott i de flaskene og boksene i hvert fall.
    Jepps, det er en slik. Boksen har også en gimmick med temperaturfølsom blekk som skal vise når den er riktig temp for drikking. Riktig god er den i alle fall.

     

    Vedlegg

    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Den Nøgne Ø

    Gjestemedlem skrev:
    Roberten skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Ser endel av butikkene nå fører Caffreys på boks. De kommer med en dings i som gjør at de blir helt riktige, med en god creamy head. Noe av det beste ølet på boks.
    Ai, det høres spennende ut, må prøves :) Den dingsen, er det en slik 'nitrogenpatron' som det er i Boddingtons ? Det funker feiende flott i de flaskene og boksene i hvert fall.
    Jepps, det er en slik. Boksen har også en gimmick med temperaturfølsom blekk som skal vise når den er riktig temp for drikking. Riktig god er den i alle fall.

     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Den Nøgne Ø

    65finger skrev:
    Liker stilen! er det butikk eller pol?
    Butikk, så den kom inn samtidig med Carlings, så det er sikkert samme butikker som fører denne.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Den Nøgne Ø

    Gjestemedlem skrev:
    65finger skrev:
    Liker stilen! er det butikk eller pol?
    Butikk, så den kom inn samtidig med Carlings, så det er sikkert samme butikker som fører denne.
    takker for info! Får ta en runde på mandag. Nazi salgsbestemmelsene gjør at jeg ikke får smakt i helgen
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Den Nøgne Ø

    Gjestemedlem skrev:
    Jepps, det er en slik. Boksen har også en gimmick med temperaturfølsom blekk som skal vise når den er riktig temp for drikking. Riktig god er den i alle fall.


    Beste overraskelsen fra butikk siden nettopp Ø's bitter.
    Superdupert ! Da må det testes i løpet av julen. Og det siste du sier gjør at jeg er overbevist om at jeg har noe å se frem til.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Den Nøgne Ø

    Caffreys er drikkandes. Hadde en morsom opplevelse for noen år tilbake. Formen etter 10-11 pints (Caffreys) var som vanlig bra, men et lite uhell, overskygget kvelden en smule. Stedet var Goldsmiths Tavern som ligger i New Cross(London), et klassisk østkantstrøk, med sterke røtter i 70-tallets punke-London Jeg skylder på servitrisen, en godt voksen punkedame, med safetypin tatoert i trynet, og som som alltid oste gammel svette. Resultatet utpå natta var ihvertfall 3 etasjer fasade sprøytelakkert. :-X ;D ::)

    Caffreys er absolutt gode ting, og smaker den dag idag..........
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Den Nøgne Ø

    ErosLoveking skrev:
    Caffreys er drikkandes. Hadde en morsom opplevelse for noen år tilbake. Formen etter 10-11 pints (Caffreys) var som vanlig bra, men et lite uhell, overskygget kvelden en smule. Stedet var Goldsmiths Tavern som ligger i New Cross(London), et klassisk østkantstrøk, med sterke røtter i 70-tallets punke-London.
    I New Cross har bodd! Gikk på Goldsmiths College. Hang en del på Goldsmiths Tavern, men det var på Hobgoblin jeg inntok mine (nesten) daglige pints med John Smiths.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Den Nøgne Ø

    Wergeland skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Caffreys er drikkandes. Hadde en morsom opplevelse for noen år tilbake. Formen etter 10-11 pints (Caffreys) var som vanlig bra, men et lite uhell, overskygget kvelden en smule. Stedet var Goldsmiths Tavern som ligger i New Cross(London), et klassisk østkantstrøk, med sterke røtter i 70-tallets punke-London.
    I New Cross har bodd! Gikk på Goldsmiths College. Hang en del på Goldsmiths Tavern, men det var på Hobgoblin jeg inntok mine (nesten) daglige pints med John Smiths.
    Nå ble jeg nysgjerrig? Når?
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Den Nøgne Ø

    ErosLoveking skrev:
    Wergeland skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Caffreys er drikkandes. Hadde en morsom opplevelse for noen år tilbake. Formen etter 10-11 pints (Caffreys) var som vanlig bra, men et lite uhell, overskygget kvelden en smule. Stedet var Goldsmiths Tavern som ligger i New Cross(London), et klassisk østkantstrøk, med sterke røtter i 70-tallets punke-London.
    I New Cross har bodd! Gikk på Goldsmiths College. Hang en del på Goldsmiths Tavern, men det var på Hobgoblin jeg inntok mine (nesten) daglige pints med John Smiths.
    Nå ble jeg nysgjerrig? Når?
    2004-2005
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Den Nøgne Ø

    Gjestemedlem skrev:
    Roberten skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Ser endel av butikkene nå fører Caffreys på boks. De kommer med en dings i som gjør at de blir helt riktige, med en god creamy head. Noe av det beste ølet på boks.
    Ai, det høres spennende ut, må prøves :) Den dingsen, er det en slik 'nitrogenpatron' som det er i Boddingtons ? Det funker feiende flott i de flaskene og boksene i hvert fall.
    Jepps, det er en slik. Boksen har også en gimmick med temperaturfølsom blekk som skal vise når den er riktig temp for drikking. Riktig god er den i alle fall.

     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Den Nøgne Ø

    Wergeland skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Wergeland skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Caffreys er drikkandes. Hadde en morsom opplevelse for noen år tilbake. Formen etter 10-11 pints (Caffreys) var som vanlig bra, men et lite uhell, overskygget kvelden en smule. Stedet var Goldsmiths Tavern som ligger i New Cross(London), et klassisk østkantstrøk, med sterke røtter i 70-tallets punke-London.
    I New Cross har bodd! Gikk på Goldsmiths College. Hang en del på Goldsmiths Tavern, men det var på Hobgoblin jeg inntok mine (nesten) daglige pints med John Smiths.
    Nå ble jeg nysgjerrig? Når?
    2004-2005
    ach so. Lovequeen bodde i New Cross og Brockley i perioden '95-'98, og "studerte" ved Goldsmiths College. Hadde klippekort til London denne perioden kan du si ;D

    Tror noen av de pubene på den tiden var langt mer slitne enn nå idag. Spesielt Goldsmiths Tavern var et rimelig kjipt høl (men vi gikk der for det ;D )

    Skal til London igjen om 5 uker. Vurderer nesten å ta en avstikker til New Cross, bare for gamle dagers skyld.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.461
    Antall liker
    3.280
    Torget vurderinger
    1
    Den Nøgne Ø

    Midtukefyll er snart den eneste badboy greia jeg har igjen her i livet. Ø Porter svikter aldri. Skål!
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Den Nøgne Ø

    Jeg har oppdaget at dette er et øl som oppfører seg meget pent når det helles i disse glassene (hvitvinsglass fra iittala).

    Det både ser vakkert ut, og synes å innta en enda herligere rolle som støtte under gjennomføring av mine hverdagsbestrebelser.
     

    Vedlegg

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.461
    Antall liker
    3.280
    Torget vurderinger
    1
    Den Nøgne Ø

    Eneste som hjelper på tannpine og hot CD-mastering av Kind Of Blue:



    Skål!
     

    Vedlegg

    gorg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2008
    Innlegg
    263
    Antall liker
    118
    Sted
    Bodø
    Den Nøgne Ø

    Amber Ale og Tiger Triper er og blir mine favoritter!

    Brewdog har flere gode, får være på utkikk etter den der ;)
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.461
    Antall liker
    3.280
    Torget vurderinger
    1
    Den Nøgne Ø

    vredensgnag skrev:
    Jeg har oppdaget at dette er et øl som oppfører seg meget pent når det helles i disse glassene (hvitvinsglass fra iittala).

    Det både ser vakkert ut, og synes å innta en enda herligere rolle som støtte under gjennomføring av mine hverdagsbestrebelser.
    Fin kombinasjon det der.

    Jeg prøvde denne i kveld. Cognac glass American style, også kjent som balloon size. Funket fint. På glasset skal storfolk kjennes!
     

    Vedlegg

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.495
    Antall liker
    15.272
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Den Nøgne Ø

    Tok en imperial IPA (N.Ø. i kveld og den satt. 10% er ikke å leke med:) Måtte ta en blond for å roen litt ned! Så fulgte two captains - var det ikke det den het???

    OU812
     

    FredrikH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    58
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    3
    Den Nøgne Ø

    sweet horizon fra nögne ö anbefales å smake. søt og med tydelig sjokolade preg:-D
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Den Nøgne Ø

    FredrikH skrev:
    sweet horizon fra nögne ö anbefales å smake. søt og med tydelig sjokolade preg:-D
    +1

    Men jeg ble skuffet når jeg en uke etter å ha smakt sweet horizon smakte nyeste utgave av dark horizon, de to smaker svært likt
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Den Nøgne Ø



    Drakk en sånn denne uka. Første gangen jeg har blitt skuffa av et Nøgne Ø øl. 'Vannete' smak.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.193
    Den Nøgne Ø

    Jeg likte Blonde godt sist jeg drakk det.
    Ujevn produksjon?
    Forskjellig smak?
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Den Nøgne Ø

    slowmotion skrev:
    Jeg likte Blonde godt sist jeg drakk det.
    Ujevn produksjon?
    Forskjellig smak?
    Skal gi den et nytt forsøk. Mulig det ikke var rette ølen akkurat da.
    Men det er definitivt forskjell på de ulike 'batchene'. Var en periode for en par år siden hvor Nøge Øs Bitter ikke var bra.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.461
    Antall liker
    3.280
    Torget vurderinger
    1
    Den Nøgne Ø

    Jaggu ble det ikke en flaske sjakkøl i kveld igjen, gitt. Vanskelig ikke å ruse seg når Magnus storspiller.

    Fruen hadde uforvarende lagt min Nakne Porter i horisontalt leie, men heldigvis hadde jeg en ekstra flaske stående i kjellerboden. Vil jo ikke ha noe sedimenter i glasset. Da sennepsglasset var tømt, så drakk jeg allikevel opp slumpen med sedimenter og det hele.

    Skål!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den Nøgne Ø

    pedal skrev:
    Jaggu ble det ikke en flaske sjakkøl i kveld igjen, gitt. Vanskelig ikke å ruse seg når Magnus storspiller.

    Fruen hadde uforvarende lagt min Nakne Porter i horisontalt leie, men heldigvis hadde jeg en ekstra flaske stående i kjellerboden. Vil jo ikke ha noe sedimenter i glasset. Da sennepsglasset var tømt, så drakk jeg allikevel opp slumpen med sedimenter og det hele.

    Skål!
    Noen ganger er det all right. :)
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Den Nøgne Ø

    Inntok et par Nøgne Ø Brown Ale i helgen. Det var absolutt drekkandes, som vi sier her i sørøst.

     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.461
    Antall liker
    3.280
    Torget vurderinger
    1
    Den Nøgne Ø

    ØL-QUIZ:

    Hva er riktig drikke-rekkefølge på disse 3 kraftpluggene her?



    I påvente av gode råd tar jeg meg en Ringnes Gold.
     

    Vedlegg

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.478
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Den Nøgne Ø

    Chimay - N-Ø - R8 kanskje. Eventuelt porteren først siden den har mindre alkohol.

    Tror det ikke har så mye å si hvilket brygg du tar først. Chimay og Rochefort er vel omtrent jevnbyrdige i smak og intenseitet. Et skikkelig glass er nok greit å skaffe seg.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.461
    Antall liker
    3.280
    Torget vurderinger
    1
    Den Nøgne Ø

    Alshus til unnsetning!

    Da blir det Porter til forrett, Rochefort til hovedrett og Chimay til dessert.

    Skål!


    EDIT: For å være ærlig, og det skal man jo, så er jeg dårlig forspent med ølglass. Griper som regel til et ordinært sennepsglass. Vet ikke om det er så mye å hente på glasset med disse øltypene? Siden det er lørdagskvelden har jeg hentet frem et amerikansk Cognacglass. Det rommer utrolige 5dl. Everything is big in America. God plass til nesen oppi der når jeg drikker.
     

    Vedlegg

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Den Nøgne Ø

    Cognacglass er perfekte til mørkt øl.
    Nyt kvelden :)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.852
    Torget vurderinger
    4
    Den Nøgne Ø

    Pedal, - man bruker aldri, aldri...aldri!!! annet enn dedikerte ølglass til øl.
    Og skulle man måtte synde mot denne enkle levereglen må man likevel aldri (absolutt aldri!) bruke samme glass som det noensinne har vært melk i.
    Ellers er ikke Porter i Cognacglass det dummeste.
    Jeg har fått noen rare blikk da jeg har bedt om et stort cognac- eller vinglass til ølet istedetfor vannglasset de kommer med.

    Fett dreper skum og øl uten skum er dødt.

    Forøvrig ville jeg (så lenge jeg ikke kjenner for-, hoved, og dessertrett) gjort som Alshus;
    - Chimay Bleu, Ø Porter, Rochefort 8.

    Chimay er den mykeste.
    Ø Porter har mest bitterhet.
    R8 har mest "slagkraft".
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.461
    Antall liker
    3.280
    Torget vurderinger
    1
    Den Nøgne Ø

    Trane skrev:
    Pedal, - man bruker aldri, aldri...aldri!!! annet enn dedikerte ølglass til øl.
    Og skulle man måtte synde mot denne enkle levereglen må man likevel aldri (absolutt aldri!) bruke samme glass som det noensinne har vært melk i.
    Ellers er ikke Porter i Cognacglass det dummeste.
    Jeg har fått noen rare blikk da jeg har bedt om et stort cognac- eller vinglass til ølet istedetfor vannglasset de kommer med.

    Fett dreper skum og øl uten skum er dødt.

    Forøvrig ville jeg (så lenge jeg ikke kjenner for-, hoved, og dessertrett) gjort som Alshus;
    - Chimay Bleu, Ø Porter, Rochefort 8.

    Chimay er den mykeste.
    Ø Porter har mest bitterhet.
    R8 har mest "slagkraft".
    Det ble en syndefull ølkveld det der. Alle ølsortene drukket i feil rekkefølge av såpevasket melkeglass... :-[
    Ja, ja. Det er så krevende å være feinschmecker i et og alt.

    Om 2 uker skal jeg til Amsterdam på langweekend. Da skal jeg kjøpe hjem et par reale ølglass, som aldri skal komme i berøring av verken lebestift, melk eller såpe. Skal sette de på et hemmelig sted oppå kjøkkeninnredningen.

    Åpner ballet med denne i kveld. Småmorsomt med den kullsyrekula nede i boksen.
     

    Vedlegg

    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Den Nøgne Ø

    På det lokale ølhullet selges denne til 109kr, slett ikke ille påslag det. Og du verden for et øl. Lukter besyndelig som en godt gjæret torvball, og smaker ... ja veldig mye rart, og er sterk som huttetu. Litt av et øl.

     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn