Oslos beste hamburger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.584
    Torget vurderinger
    24
    Audiofi skrev:
    pengesluk skrev:
    Når jeg en sjelden gang orker å lage byens beste hamburger fra scratch (et par ganger i året bare)
    ser det omtrent slik ut:

SlukBurger (c)

I kg. flatbiff/ytrefilet
    200 g. røkt bacon
    1 stor eller 2 mindre gule løk
    1 paprika
    1 beger kremfløte :eek: :eek: (3 dl.)
    2 egg
    2 ts. "Kjøkkensjef Natvigs krydderblanding"
    1 ts. hel pepper, KNUST
    1 sps. potetmel

Finhakk løk og fres denne langsomt blamk og god
    Paprikaen deles og frø/innmat fjernes, resten finrives
    Finhakk kjøtt og bacon (kvern er feigt, gidder du ikke å hakke kan du gå på McD)
    Bland kjøtt, bacon og løk/paprika
    Spe med fløten og ha i eggene, juster med potetmel. Ikke vær engstelig for fløten!!
    La det gjerne stå fremme et par timer, tildekket, ev. i kjøleskapet natta over. Da går smakene mer sammen.

Ønskes en mer "fyrrig" burger hender det at jeg hakker opp litt spansk chorizo pølse og blander inn..

Umiddelbart før steking, bland i krydder og nyknust pepper (gjerne også grønn pepper som er mildere men veldig aromatisk.

Nok til ca 8 burgere, pass på at kjøttet har romtemp. før steking.
    Stek i 50/50 meierismør/peanøttolje, svak varme, trykk burgerne godt flate med gaffel, de eser opp på slutten uansett.

Brød og tilbehør etter eget ønske..
    Høres digg ut sluket, men en hjemmelaget burger med hverken pickles, kapers eller sylteagurk? Prøv også gjerne Rose-pepper knust i morter. Gir herlig smak.

Edit: Ser først nå at det står brød og tilbehør etter ønske.
    Greia er at ikke alle liker kapers, sylteagurk osv. Jeg serverer ALLTID det som tilbehør, slik at det er bare å kjøre på... Basisburgeren blir veldig saftig slik den er... Jeg har også en hemmelig ingrediens, jeg får et par ganger i året en 3 kg. pose med spesiell pepperblanding fra en restauratør jeg kjenner; denne blandingen fordeles i tette glasskrukker og knuses i passe volum ved behov. VIKTIG at pepper knuses umiddelbart før bruk da det taper seg i aroma utrolig fort. Denne spesialblandingen er helt himmelsk... ville egentlig ikke nevne den fordi en får ikke kjøpt den i butikk.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.554
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja høres godt ut sluket. Jeg hadde slukt dem... ;D
    Angående trøffelolje har jeg brukt det tidligere men ble skuffet. Smakte ikke noe særlig. Har også brukt trøfler i diverse matretter. Er dyrt og ikke nødvendigvis ekstremt godt.
    Den trøffeloljen jeg fikk tak i var jo ikke presset av trøfler men en "standard" olje som hadde ligget i trøfler for å gi smak.. Heter trøffelolje likevel. Til den nette pris av (husker jeg rett?) 1200 kr/l eller noe slikt? Et ran er det.. Dette var på ICA/MENY mener jeg. Hadde samme typene begge steder. Men finnes garantert andre og bedre typer andre steder.

Anyway. Burgerene mine ble helt ok ikveld.

Vedlegg

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    fy faen nå løper tennene i vann og jeg tenker på Klitburgeren de serverte i Løkken tidlig på 80tallet. Made to order med ferske hjemmelagde komponenter...Nå går det i en DIY versjon her hjemme.

En grov kaiser semmler rundtykke bygges opp fra bunnen med:

En skje Th¤&&Island i bunn.
    +Issalat med rå løskive
    +burger baesrt på karbonadedeig
    + Tomatskive,sylteagurk, rå løkringer
    + Heinz ketchup+chilipepper
    =klem lokket på og gap opp..

R

Roysen

Gjest
    bambadoo skrev:
    Ja høres godt ut sluket. Jeg hadde slukt dem... ;D
    Angående trøffelolje har jeg brukt det tidligere men ble skuffet. Smakte ikke noe særlig. Har også brukt trøfler i diverse matretter. Er dyrt og ikke nødvendigvis ekstremt godt.
    Den trøffeloljen jeg fikk tak i var jo ikke presset av trøfler men en "standard" olje som hadde lugget i trøfler for å gi smak.. Heter trøffelolje. Til den nette pris av (husker jeg rett?) 1200 kr/l eller noe slikt? Et ran er det.. Dette var på ICA/MENY mener jeg. Hadde samme typene begge steder. Men finnes garantert andre og bedre typer andre steder.

Anyway. Burgerene mine ble helt ok ikveld.
    Sender du over en på PM eller (sikle)?

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.554
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hehe - kan legge ved noen som vedlegg her på forumet :)
    Men nå er jeg ikke i Oslo for tiden så dette er egentlig litt OT ;)

R

Roysen

Gjest
    Reiser til Tokyo om et par måneder. Må nesten få med meg noe av dette da - http://search.japantimes.co.jp/cgi-bin/fg20100122sr.html

Det artikkelen ikke sier da er at Blackcows referer til de langhårede svarte Wagyu kvigene (1/2 - 2 år som aldri har kalvet før de blir slaktet), som gir den aller mest annerkjente Wagyu - biffen. En slik 400g biff uten saus og annet enn noen asparges som tilbehør (ødelegger opplevelsen visstnok) kan kost opp til Yen 60.000,- på de fineste restaurantene (Aragawa).

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er mange år siden jeg spiste en skikkelig burger i tigerstaden, men den gang var det vel på Grytelokket. Grillingen der på den tiden gav absolutt en litt annerledes smak enn stekte burgere som jeg satt pris på da. Men jeg var innom på vei mot Løkka etter en kveld på Teddys, så jeg vet ikke smaksløkene var helt til å stole på. Men selve burgeren tror jeg var prefab, uten å ha noen klare minner om det. Før den burgeren har jeg bare spist på Cruise Café en gang på midten av nittitallet, og den var upåklagelig. Sist på Grytelokket var vel heller ikke i dette årtusenet.

Men i Bergen har vi både Bølgen & Moi og Fridays. Begge stedene serverer glimrende burgere i kulturbyen, og jeg regner med at anbefalingene til de andre i tråden stemmer ut fra de erfaringene. Men en burger som ikke er nevnt er spesialburgeren på Tyrigrava. Det er vel strengt tatt en form for biff a-la Lindstrøm, og deigen inneholder blant annet rødbeter og kapers. Den eneste gangen jeg har spist den (er ikke ofte på mc-tur rundt Oslo) syntes jeg at den absolutt var verdt både turen og investeringen. Her er det som står om grava i wiki:

Tyrigrava Pub og Kro har siden 1950-tallet vært et kjent samlingspunkt for amcar- og MC-miljøer, både nasjonalt og internasjonalt. Tradisjonelt har amcar-miljøet treff hver første tirsdag i måneden, mens MC-miljøet treffes hver onsdag.
    Stedet ligger ved Gjersjøen (Oppegårds drikkevann), 20 km sør for Oslo langs Gamle Mossevei. I sommerhalvåret kan man hver onsdag se opptil hundrevis av motorsykler stå utenfor kroen.
    Velger du rett dag vil du kunne studere mange lekre sykler etter måltidet. Den gangen jeg var der var det endel classic bikers som hadde tatt turen. Vi kjørte Honda CB 750 1972-modell, og passet godt inn. Kjekt å spise burgere i et så hyggelig miljø som det, for classic bikers er hyggelige folk. I likhet med de fleste andre bikere. Noen en-prosentere så jeg ikke den dagen.

R

Roysen

Gjest
    Rett skal vel være rett. Grytelokket var vel på sitt beste for om lag 20 år siden, men selv om det er litt forfallent der i dag og "våre nye landsmenn" har tatt over kjenner jeg fortsatt igjen smaken av ordentlig grillet burger (selv om jeg også tror det er ferdigvare som har blitt lagt på grillen her i alle år).

Når vi først mimrer tilbake til gamle dager forbi nitti-tallet og inn i åttierne så var den orginale Malix et sted for å få seg en skikkelig grillet burger. Det finnes vel en variant av denne igjen i byen, men det meste er annerledes der nå inklusive burgeren som vel nå stammer fra Gilde tipper jeg.

miata

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2005
    Antall liker
    1
    Steinar_Lund skrev:
    Høvdingen skrev:
    Texburger har kanskje ikke verdens beste burger, men en svært god burgerdressing. En simpel favoritt i min bok. Ikke gourmet, men bare godt, mmmmm...
    Har lokaler på Skøyen og ved Universitet i Oslo.
    Du mener Texburger Eat and Drive ved Shellstasjonen? Den har eksistert iallfall siden jeg tok lappen i forrige årtusen, og det står nesten alltid masse folk i kø der. Brant ikke den for en tid tilbake og reiste seg som en slags fugl Fønix av asken?
    Kanskje de var i ferd med å kremere en burger, slik nb var inne på. ;D
    Jeg syns Texburgeren er ille.. Kjøttet er overstekt og Kåldressingen er heller ikke min favoritt...

En av de bedre burgerne er Sesam sin garlic burger, ca 7-8 timers kjøretur i fra Oslo..

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Malix var en gang i tiden god, såvidt jeg kjenner til. Møtte han en gang, men den gang spiste jeg ikke. Var der i forbindelse med jobb, men fikk inntrykk av seriøsitet. Dessverre fikk jeg ikke samme følelse da jeg smakte verket noen år senere. Mulig at Malix selv mistet gløden, men jeg tror nok heller det var av økonomiske årsaker. Hvis den i det hele tatt noensinne har vært stort å skryte av, noe jeg altså ikke vet fra egen gane.

R

Roysen

Gjest
    En annen gammel klassiker "no more" var Elgstua på Elverum.

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    128
    Lillesand, ca 1991... Mener stedet lå rett ved en bensinstasjon langs hovedveien.
    Det var noen eldre damer som drev stedet. Het det Veigrillen mon tro?

Ikke siden, ikke før, verdens beste burgere!!! Bedre enn noe annet!!!
    I Oslo??? Tja, mja, det er vel i nærheten av torgata tror jeg. Der Lyric ligger...
    Lugubert sted, det var en bowlinghall i en nærliggende gate, de solgte kebab og slik...

Fantastisk smak!!!

Lenge siden nå...

Men det var helt verd hver krone!!!

Ellers... Norges beste burger? Det er i Trondheim det, i årene mellom 1998 og 2006 ca (da jeg bodde der iallefall)
    Sesam Burger!!! Norges beste!!! På Samskipnaden!!!

Ingen ved siden, ingen over!!!!

Smask!!! Smatt smatt!!! Namme!!!! :p Slafs!!!!

N

nb

Gjest
    miata skrev:
    En av de bedre burgerne er Sesam sin garlic burger, ca 7-8 timers kjøretur i fra Oslo..
    Seasam har svært gode burgere innen fastfood-sjangeren, men restaurantburgere er en litt annen idrett. Jeg har studert i Trondheim og har spist et svært stort lass burgere fra Ibba i løpet av studietiden;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den sjappen Imperial sikter til er nok Grytelokket. Har den sjappen i hjemmelaget burger, dvs om de kverner kjøttet selv eller bruker f.eks. kvalitets karbonadedeig fra butikken? Eller er det en fabrikk som har levert burgerkjøttet?

N

nb

Gjest
    baluba skrev:
    Eller er det en fabrikk som har levert burgerkjøttet?
    Vet ikke om den, men Sesam i Trondheim har visstnok en egen produksjonslinje hos Stabburet så selve burgeren får man ikke noe annet sted. Vet ikke om dette er vanlig i burgersjappebransjen.

R

Roysen

Gjest
    baluba skrev:
    Den sjappen Imperial sikter til er nok Grytelokket. Har den sjappen i hjemmelaget burger, dvs om de kverner kjøttet selv eller bruker f.eks. kvalitets karbonadedeig fra butikken? Eller er det en fabrikk som har levert burgerkjøttet?
    Tror de bruker leverte, frossne ferdigburgere naa.

O

Ole I

Gjest
    Veldig mange irrelevante svar her?

"Oslos beste hamburger" - og så kommer det forslag på serveringssteder som ikke bare ligger andre steder i landet, men også i andre verdensdeler....... ;)

R

Roysen

Gjest
    Ole I skrev:
    Veldig mange irrelevante svar her?

"Oslos beste hamburger" - og så kommer det forslag på serveringssteder som ikke bare ligger andre steder i landet, men også i andre verdensdeler....... ;)
    ...ditt innlegg var var kanskje det mest feilplasserte av alle. Det omhandlet hverken burgere eller Oslo ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.584
    Torget vurderinger
    24
    Entrecote er bra dersom en passer på å fjerne sener etc. HAKKES, ikke males..

Nå har det endelig kommet ytrefilet med fettrand i butikken, den er også interessant.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.584
    Torget vurderinger
    24
    Prøv å steke burgeren i gåsefett - dersom jeg serverer chips (hjemmelagede potetbåter) så steker jeg de i gåsefett. Farlig godt..

V

vredensgnag

Gjest
    pengesluk skrev:
    Entrecote er bra dersom en passer på å fjerne sener etc. HAKKES, ikke males..

Nå har det endelig kommet ytrefilet med fettrand i butikken, den er også interessant.
    Går faktisk veldig greit å male om du har hakkeblad i kverna ... ;D

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    vredensgnag skrev:
    Husk å kjøpe kjøtt med godt, naturlig fettinnhold. Å male opp rikt marmorert entrecote er smart.

http://www.delish.com/entertaining-ideas/holidays/memorial-day/best-burger-recipes
    Enig. Fortsatt kanskje litt lavt fettinnhold dog. Jeg pleier ofte å tilstette en del andefett i blandingen.
    Dersom man kjøper gode stykker med spansk skinke av kvalitet, så pass på å skjære fra og beholde fettet du ikke fortærer. Dette kan lagres i lang tid.
    Det er helt fantastisk å både blande inn i burgere, og å bruke som "stekesmør".
    Og man må være på utkikk etter RIKT marmorert entrecote, det finnes det en god del av.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.584
    Torget vurderinger
    24
    Nei, Vredens er alldeles ute & sykler med det utsagnet. Fettet er jo DET BESTE uansett på skinka, spises gjerne FØR resten..

Vet ikke hva som skjedde. Solstikk, kanskje..

R

Roysen

Gjest
    pengesluk skrev:
    Prøv å steke burgeren i gåsefett - dersom jeg serverer chips (hjemmelagede potetbåter) så steker jeg de i gåsefett. Farlig godt..
    For den beste pommes frittes eller poteter - stek i hestefett.

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    vredensgnag skrev:
    fettet du ikke fortærer. Dette kan lagres i lang tid.
    Haaahhaaaahahaaahhaaaa fett som ikke fortæres finnes ikke;)
    Jeg er en stor tilhenger av det herlige fettet på spanske 5-Jotas skinker, men registrerer til min forskrekkelse at mange skjærer det vekk! En kollega inviterte meg hjem, pekte stolt på skinken som var skrudd fast i dertil egnet tvinge, og begynte så å skjære vekk fettet - SOM HAN KASTET I SØPLA!!!

Uansett, om man kjøper en Joselito 5 Jotas bellota så kan det være at fettmengdene også gir overskudd til steking av speilegg (man stryker fettet over bunnen på en varm panne, og eggene får en utrolig smak); eller kan bruke det som tilsetning som nevnt over.

Anbefales.

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    men registrerer til min forskrekkelse at mange skjærer det vekk! En kollega inviterte meg hjem, pekte stolt på skinken som var skrudd fast i dertil egnet tvinge, og begynte så å skjære vekk fettet - SOM HAN KASTET I SØPLA!!!
    Sukk.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.479
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den beste hamburgeren er den du lager selv. Enkleste variant er å forme to burgere pr pakke karbonadedeig (ca 200 gram pr burger), drysse på litt salt og pepper og grille til medium rare. Nystekte, hjemmebakte hamburgerbrød og ovnsbakte båter av Amandine-poteter til, pluss annet tilbehør etter smak. Og øl. Bedre får du ikke kjøpt på denne siden av vannet, og så enkelt at selv far.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.584
    Torget vurderinger
    24
    nb skrev:
    vredensgnag skrev:
    men registrerer til min forskrekkelse at mange skjærer det vekk! En kollega inviterte meg hjem, pekte stolt på skinken som var skrudd fast i dertil egnet tvinge, og begynte så å skjære vekk fettet - SOM HAN KASTET I SØPLA!!!
    Sukk.
    Har opplevd enda værre :eek: :eek:: På Jakob's i Oslo. Bestilte 300 gr. Pata Negra, og det ble funnet frem et stykke som var kjemisk fritt for fett utenpå!! Jeg påpekte dette og fikk til svar at dersom de ikke skar bort fettranden så ville ingen kjøpe skinka! Jeg spurte om ikke det var best overlatt til kunden selv slik at vi andre fikk ubesudlet vare men da vle de bare stående og se dumt på meg. Noen skinkehandel ble det selvsagt ikke. Hårreisende, både med slike "kunder" og butikkens holdning/uvitenhet.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    33.765
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Sluket: Når hamburgern og annet skall lages,trengs råvarer! gjør Harry handeln litt lenger sør enn Nordbys trengsel marked :p og man
    får kjøpt fabelaktigt bra chark produkter til fine priser, og Spitze kvalitet ;D

se Her: http://www.rjnarproducerat.se/

R

Roysen

Gjest
    Vreden,

Hvor kjoper du Joselito 5 Jotas Bellota i Norge? Elsker Bellota!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    nb skrev:
    vredensgnag skrev:
    Sukk.
    Har opplevd enda værre :eek: :eek:: På Jakob's i Oslo. Bestilte 300 gr. Pata Negra, og det ble funnet frem et stykke som var kjemisk fritt for fett utenpå!! Jeg påpekte dette og fikk til svar at dersom de ikke skar bort fettranden så ville ingen kjøpe skinka! Jeg spurte om ikke det var best overlatt til kunden selv slik at vi andre fikk ubesudlet vare men da vle de bare stående og se dumt på meg. Noen skinkehandel ble det selvsagt ikke. Hårreisende, både med slike "kunder" og butikkens holdning/uvitenhet.
    Nordmenn flest er når det gjelder mat og smak imbesiler når temaet dreier seg om bruk av smaksløker), og idioter når det gjelder å foreta valget. Hvorfor har jeg kvantifisert dumskapen på en måte som egentlig ikke er mulig? Tja, jeg hadde lyst til å bruke begrepene av en eller annen grunn.

Men ærlig talt så mener jeg at nordmenn flest er idioter når det kommer til smak. Hvem har ikke opplevd at turister har kommet hjem fra Italia og har klaget på at de fikk servert pizza med kun ost og tomat. Hvis man får det i Italia er det hovedsaklig basert på en tomatsaus laget på ferske tomater, som gi en smaksopplevelse med flere nyanser enn en norsk pizza som er nedlasset med alt fyll som er mulig. De har rett og slett ikke smaksløker som klarer å differensiere mellom en god og en kjip ingrediens. De bruker øynene til å smake med, fordi de ikke eier smaksløker. Istedenfor teller de antall ingredienser.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.177
    Torget vurderinger
    4
    Beste hamburgeren er den en får på McDonald's dagen etter at en var så full at en ikke husker hvordan en kom seg hjem.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn