Oslos beste hamburger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hvor får man den? Da tenker jeg ikke på noe sånt McDonalds- eller Burger King-fjas,
    men skikkelige ekstreme burgere Med Alt. Aker Brygge har jo sin Beach Club, men det finnes sikkert andre, kanskje bedre?

N

nb

Gjest
    Collets på St.Hanshaugen hadde tidligere en meget god burger, men har tapt seg litt (en stund siden jeg spiste der sist nå). Beach Club er kanskje favoritten min av de jeg har vært borti. Aftenposten mener Fyret har den beste, men det er jeg uenig i.

Problemet de fleste steder er egentlig selve burgeren. På ordentlige burgersjapper i det store landet utlandet spør de hvor mye den skal være stekt siden de er laget på ordentlig biffkjøtt. I Norge finnes det stort sett kun to stekegrader: Godt stekt og kremert. Jeg spiste et kunststykke av en burger til lunch på en restaurant i Frankrike nå i sommer. Gåselever på og deilig kjøtt stekt medium rare.

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    611
    De har gode hamburgere på Elm-Street ihvertfall. Om de er byens beste vites ikke.

espen-hj

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.08.2010
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Likte burgeren på TGI Fridays. god smak på kjøttet. men denne har du kanskje allerede vert innom?

R

Roysen

Gjest
    Jeg synes den beste var på Hereford Steakhouse på Jernbanetorget. Selve burgeren var laget av kvernet Wagyu-kjøtt (Australsk variasjon av den berømte japanske Kobe-biffen), ispedd svarte trøffler og safran, toppet med en en skive foie gras. De serverer den ikke lenger nå. Riktig nok var prisen bortimot tusenlappen.

Ellers har Horgan's i Bogstadvegen veldig gode burgere.

N

nb

Gjest
    Audiofi skrev:
    Jeg synes den beste var på Hereford Steakhouse på Jernbanetorget. Den var laget med Kobe-biff, ispedd svarte trøffler og safran, toppet med en en skive foie gras. De serverer den ikke lenger nå. Riktig nok var prisen bortimot tusenlappen.
    En vits til 1000 kroner i følge DN
    http://www.dn.no/guider/restaurantguiden/article1691596.ece

Burgeren har ingen spor av trøfler eller safran. Kongeøsterssopp mangler også. Den lovede gåseleveren viser seg å være en liten skive kald kjøpepostei fra butikken. For en skuffelse! Kobe-kjøttet gir karakter og mye smak, men er litt for løst i fisken til å være en burger.

Det er også godt mulig saltet er fra Kashmir – eller kammet ut av Dalai Lamas svette øyenbryn, for den del. Det gjør ingen merkbar forskjell: Til 1000 kroner er dette en vits. Eller svindel. På toppen av alt er begge brødene – gode brød, det skal sies – innsmurt med helnorsk hamburgerdressing (med dill).

R

Roysen

Gjest
    nb skrev:
    Audiofi skrev:
    Jeg synes den beste var på Hereford Steakhouse på Jernbanetorget. Den var laget med Kobe-biff, ispedd svarte trøffler og safran, toppet med en en skive foie gras. De serverer den ikke lenger nå. Riktig nok var prisen bortimot tusenlappen.
    En vits til 1000 kroner i følge DN
    http://www.dn.no/guider/restaurantguiden/article1691596.ece

Burgeren har ingen spor av trøfler eller safran. Kongeøsterssopp mangler også. Den lovede gåseleveren viser seg å være en liten skive kald kjøpepostei fra butikken. For en skuffelse! Kobe-kjøttet gir karakter og mye smak, men er litt for løst i fisken til å være en burger.

Det er også godt mulig saltet er fra Kashmir – eller kammet ut av Dalai Lamas svette øyenbryn, for den del. Det gjør ingen merkbar forskjell: Til 1000 kroner er dette en vits. Eller svindel. På toppen av alt er begge brødene – gode brød, det skal sies – innsmurt med helnorsk hamburgerdressing (med dill).
    Jeg kjenner til testen. Det var imidlertid slik at de i sin tid også serverte denne burgeren som angitt i menyen, men på et eller annet tidspunkt kuttet de ut både trøfler, sopp og foie gras uten å endre beskrivelsen i menyen. Foie Grasen som ble benyttet til å begynne med var ikke pate, men en skive ren gåselever. Burgeren var ikke like god etter de omtalte endringene, men omtalen i DN er jeg sterkt uenig i.

Jeg synes forøvrig at mange av restaurantomtalene i de norske avisene ikke er gir et godt bilde av kvaliteten på restaurantene. De bærer ofte preg av mangel på kunnskap både om råvarer og hva som karakteriserer kvaliteten på klassisk utenlandsk kokekunst.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Mener du at en hamburger kan være verdt 1000 kr? Min umiddelbare reaksjon var at DN har rett; en hamburger til den prisen kunne kalles en vits, enten den er med eller uten trøfler og gåselever og slike ting. Og fy til Hereford som ikke forandret beskrivelse (og heller ikke pris?)

N

nb

Gjest
    Audiofi skrev:
    Jeg synes forøvrig at mange av restaurantomtalene i de norske avisene ikke er gir et godt bilde av kvaliteten på restaurantene. De bærer ofte preg av mangel på kunnskap både om råvarer og hva som karakteriserer kvaliteten på klassisk utenlandsk kokekunst.
    Det er vel alment kjent, særlig blant kokker på de gode restaurantene. I det hele litt tvilsom praksis, har blitt meg fortalt at det i alle fall i en avis går på rundgang i kulturredaksjonen eller hva det nå er og det kan fort være make or break for en restaurant hva avisene mener om stedet da de tilfeldigvis stakk innom.

Jeg har for øvrig litt samme forholdet til Michelin-guiden. Har spist på en del restauranter rundt om i Europa som har en stjerne, og etter min ringe vurdering er det mange i Oslo som ligger skyhøyt over i nivå.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.622
    Beste burgeren jeg har spist var på en sjappe i en sidegate i New York. Perfekt stekt. Egentlig litt merkelig, kelneren/kokken var så full at han bommet bordet når han skulle legge på bestikk ;D

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    17
    Mine fire favoritter:

Oslo: Illegal Burger i Møllergata.

Lom: Bakeriet i Lom

Åre: Copperhill Mountain Lodge

New York: Five napkin Burger.

R

Roysen

Gjest
    nb skrev:
    Audiofi skrev:
    Det er vel alment kjent, særlig blant kokker på de gode restaurantene. I det hele litt tvilsom praksis, har blitt meg fortalt at det i alle fall i en avis går på rundgang i kulturredaksjonen eller hva det nå er og det kan fort være make or break for en restaurant hva avisene mener om stedet da de tilfeldigvis stakk innom.

Jeg har for øvrig litt samme forholdet til Michelin-guiden. Har spist på en del restauranter rundt om i Europa som har en stjerne, og etter min ringe vurdering er det mange i Oslo som ligger skyhøyt over i nivå.
    Problemet med Michelin-guiden er at de bedømmer alle restauranter rundt om i verden etter kriterier for franske restauranter og fransk mat. Det må bli feil at en som ikke kjenner kulturen skal bedømme restaurantene i et land han/hun ikke kjenner.

R

Roysen

Gjest
    Steinar_Lund skrev:
    Mener du at en hamburger kan være verdt 1000 kr? Min umiddelbare reaksjon var at DN har rett; en hamburger til den prisen kunne kalles en vits, enten den er med eller uten trøfler og gåselever og slike ting. Og fy til Hereford som ikke forandret beskrivelse (og heller ikke pris?)
    Burgeren er selvsagt overpriset, men dersom du visste kiloprisen for høykvalitets Wagyu så ville du nok ikke syntes den var så absurd som det kan se ut som. Jeg ønsker med dette ikke å sende en direkte anbefaling av Hereford Steakhouse. Jeg har i denne tråden bare fremhevet at jeg synes denne burgren var byens beste før de endret den.

R

Roysen

Gjest
    Finansburger hos Bolgen & Moi Aker Brygge. Rent kvernet kalv med en skive foi gras, kapers, syltet rod lok, sopp og madeira saus med troffel.

R

Roysen

Gjest
    Steinar_Lund skrev:
    Audiofi skrev:
    Finansburger hos Bolgen & Moi Aker Brygge. Rent kvernet kalv med en skive foi gras, kapers, syltet rod lok, sopp og madeira saus med troffel.
    Som koster? ;)
    Husker ikke i farten men mener det var rundt en kvart frognertier.

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Blårockburgerne i Tromsø er knallgode!!! Savner spesielt Pixies-burgern. Men, siden Tromsø ikke ligger i Oslo så ble vel dette for off-topic å regne...

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.464
    Torget vurderinger
    2
    Texburger har kanskje ikke verdens beste burger, men en svært god burgerdressing. En simpel favoritt i min bok. Ikke gourmet, men bare godt, mmmmm...

Har lokaler på Skøyen og ved Universitet i Oslo.

pstraums

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    119
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Kjenner jeg fikk en "craving" for denne :) trenger selvsagt ikke være deilig selv om det er dyre/gode råvarer (SLETTES IKKE), men dette hørtes "lovandes" ut ;D

Audiofi skrev:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Høvdingen skrev:
    Texburger har kanskje ikke verdens beste burger, men en svært god burgerdressing. En simpel favoritt i min bok. Ikke gourmet, men bare godt, mmmmm...

Du mener Texburger Eat and Drive ved Shellstasjonen? Den har eksistert iallfall siden jeg tok lappen i forrige årtusen, og det står nesten alltid masse folk i kø der. Brant ikke den for en tid tilbake og reiste seg som en slags fugl Fønix av asken?
    Kanskje de var i ferd med å kremere en burger, slik nb var inne på. ;D

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.587
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Fikk inspirasjon i denne tråden og har handlet inn noe forskjellige "kjøttdeiger" som skal blandes med forskjellig grønt og krydder. Skal blande idag og steke i morgen er planen...

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    bambadoo skrev:
    Fikk inspirasjon i denne tråden og har handlet inn noe forskjellige "kjøttdeiger" som skal blandes med forskjellig grønt og krydder. Skal blande idag og steke i morgen er planen...
    Oj! Tilbakemeldinger! Og bilder! hvis du fremdeles er blant oss, da...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.603
    Torget vurderinger
    24
    bambadoo skrev:
    Som vanlig, husk smaksprøver herover.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.587
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har laget endel viltburgere tidligere med både hjort og elg...... Blander man med litt grisespekk og godt krydder kan det bli bra... Men av og til litt for mye "viltsmak" så karbonadedeig, hjortedeig og noe av svin gir en flott smak.. Finhakket løk, 2 eggeplommer, bittelitt potetmel, krydder etter smak og en dæsj god oliven olje... Mmmm.. Blir gode burgere eller karbonader som man sier noen plasser :) Er snasent det... Men etter at jeg er flyttet så er råvarene ikke så tilgjengelig lenger

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    bambadoo skrev:
    Har laget endel viltburgere tidligere med både hjort og elg...... Blander man med litt grisespekk og godt krydder kan det bli bra... Men av og til litt for mye "viltsmak" så karbonadedeig, hjortedeig og noe av svin gir en flott smak.. Finhakket løk, 2 eggeplommer, bittelitt potetmel, krydder etter smak og en dæsj god oliven olje... Mmmm.. Blir gode burgere eller karbonader som man sier noen plasser :) Er snasent det... Men etter at jeg er flyttet så er råvarene ikke så tilgjengelig lenger
    Åhh... Sukk.

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    17
    Birdman skrev:
    Blårockburgerne i Tromsø er knallgode!!! Savner spesielt Pixies-burgern. Men, siden Tromsø ikke ligger i Oslo så ble vel dette for off-topic å regne...
    Blårockburgeren VAR gode for 10-15 år siden da jeg bodde i byen. Jeg forsøkte dem på nytt for en tid tilbake da jeg var på jobbtur i Tromsø og ble veldig skuffet. Nå lever de bare på ryktet.

Texburger er den ultimate fastfood burger. Ingen gourmetopplevelse, men perfekt dagen derpå.

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    17
    bambadoo skrev:
    Hvorfor potetmel?

Min oppskrift

Kjøttdeig (best mulig)
    Egg
    Løk, gjerne hvit.
    Hakket sylteagurk
    Dæsj sennep
    Salt
    Pepper

Problemet er å få tak i gode hamburgerbrød.

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Kim skrev:
    Blårockburgeren VAR gode for 10-15 år siden da jeg bodde i byen. Jeg forsøkte dem på nytt for en tid tilbake da jeg var på jobbtur i Tromsø og ble veldig skuffet. Nå lever de bare på ryktet.
    Det var leit! Er vel ca. ti år siden sist jeg var der.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.603
    Torget vurderinger
    24
    Når jeg en sjelden gang orker å lage byens beste hamburger fra scratch (et par ganger i året bare)
    ser det omtrent slik ut:

SlukBurger (c)

I kg. flatbiff/ytrefilet
    200 g. røkt bacon
    1 stor eller 2 mindre gule løk
    1 paprika
    1 beger kremfløte :eek: :eek: (3 dl.)
    2 egg
    2 ts. "Kjøkkensjef Natvigs krydderblanding"
    1 ts. hel pepper, KNUST
    1 sps. potetmel

Finhakk løk og fres denne langsomt blamk og god
    Paprikaen deles og frø/innmat fjernes, resten finrives
    Finhakk kjøtt og bacon (kvern er feigt, gidder du ikke å hakke kan du gå på McD)
    Bland kjøtt, bacon og løk/paprika
    Spe med fløten og ha i eggene, juster med potetmel. Ikke vær engstelig for fløten!!
    La det gjerne stå fremme et par timer, tildekket, ev. i kjøleskapet natta over. Da går smakene mer sammen.

Ønskes en mer "fyrrig" burger hender det at jeg hakker opp litt spansk chorizo pølse og blander inn..

Umiddelbart før steking, bland i krydder og nyknust pepper (gjerne også grønn pepper som er mildere men veldig aromatisk.

Nok til ca 8 burgere, pass på at kjøttet har romtemp. før steking.
    Stek i 50/50 meierismør/peanøttolje, svak varme, trykk burgerne godt flate med gaffel, de eser opp på slutten uansett.

Brød og tilbehør etter eget ønske..

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    pengesluk skrev:
    Når jeg en sjelden gang orker å lage byens beste hamburger fra scratch (et par ganger i året bare)
    ser det omtrent slik ut:

SlukBurger (c)
    Si i fra neste gang, hiver meg i bilen og kommer som ett skudd.

/jan

R

Roysen

Gjest
    Høvdingen skrev:

Enig, stoppet og kjøpte min første Burger i deres avdeling ved Universitetet etter at jeg hadde vært hos Anders Ertzeid i Kirkeveien på Majorstuen (husker ikke i farten hva den butikken het men den ble omgjort til HiFi-Cener Kjeden og så Soundgarden senere)og kjøpt min første Mark Levinson forsterker.

Grytelokket Gatekjøkken har også hatt en Hawaii-burger som en klassiker i mange år.

R

Roysen

Gjest
    pengesluk skrev:
    ser det omtrent slik ut:

SlukBurger (c)

I kg. flatbiff/ytrefilet
    200 g. røkt bacon
    1 stor eller 2 mindre gule løk
    1 paprika
    1 beger kremfløte :eek: :eek: (3 dl.)
    2 egg
    2 ts. "Kjøkkensjef Natvigs krydderblanding"
    1 ts. hel pepper, KNUST
    1 sps. potetmel

Finhakk løk og fres denne langsomt blamk og god
    Paprikaen deles og frø/innmat fjernes, resten finrives
    Finhakk kjøtt og bacon (kvern er feigt, gidder du ikke å hakke kan du gå på McD)
    Bland kjøtt, bacon og løk/paprika
    Spe med fløten og ha i eggene, juster med potetmel. Ikke vær engstelig for fløten!!
    La det gjerne stå fremme et par timer, tildekket, ev. i kjøleskapet natta over. Da går smakene mer sammen.

Ønskes en mer "fyrrig" burger hender det at jeg hakker opp litt spansk chorizo pølse og blander inn..

Umiddelbart før steking, bland i krydder og nyknust pepper (gjerne også grønn pepper som er mildere men veldig aromatisk.

Nok til ca 8 burgere, pass på at kjøttet har romtemp. før steking.
    Stek i 50/50 meierismør/peanøttolje, svak varme, trykk burgerne godt flate med gaffel, de eser opp på slutten uansett.

Brød og tilbehør etter eget ønske..
    Høres digg ut sluket, men en hjemmelaget burger med hverken pickles, kapers eller sylteagurk? Prøv også gjerne Rose-pepper knust i morter. Gir herlig smak.

Edit: Ser først nå at det står brød og tilbehør etter ønske.

R

Roysen

Gjest
    bambadoo skrev:
    Dersom du ikke lager viltburger men benytter rent storefekjøtt vl jeg anbefale å bytte ut den dæsjen oliven olje med trøffelolje.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.587
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Bare måtte. Dette er ingen high end burger men helt ok...

Man tar en dæsj karbonade deig og en dæsj kjøttfarse av svin og storfe

Man finhakker en halv løk og tar en pils

2 eggeplommer hører med... Finhakket løk, salt og pepper. Om du har noen andre preferanser så bare bruk fantasier. Jeg benytter en bitteliten dæsj kanel.

Så finhakker man litt bacon uten svor..... (måtte skjære av)

Vedlegg

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.587
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Deigen blir da seende slik ut.. Jeg har litt olivenolje i.. Endel har litt melk faktisk,

Kan la den stå endel timer men ble utålmodig... En liten prøvesmak:

Den ble veldig bra. Manglet bare litt salt så var det å steke ivei..

Og sånn går nu dagan :)

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn