Oslo - kriminalitetsversting blant storbyer?

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Mye bunner vel i mangel på bevilgninger fra politikerene. De lever jo i sin beskyttede verden og ser vel lite til hva som skjer i Oslo annet enn hva de leser i media.
Det kan også virke som om politiets prioriteringer er litt ute å kjøre. Ambasadene klarer seg bra med sine gjærder og video overvåking. Resursene som brukes på slike oppdrag burde vært overført til patruljerende politi.
Jeg tror også at politiet må endre innstilling til hverdagskriminalitet som bilinnbrudd osv. Hvis de hadde brukt litt mer resurser på disse oppgavene ville de sikker fort funnet ut at det i stor grad er de samme folka/gjengene som gjør mye av denne kriminaliteten.
Det virker som om man simpelten bare lukker øynene.
En rusletur gjennom sentrum i helgen på kveldstid beviser jo hvor carte blance kriminelle og uønskede elementer har her i Oslo.
Oslo sin status som hovedstad må få en høyere prioritet i politiske miljøer. Oslo går med konstante voksesmerter, men også åpne sår, løsningen fra de folkevalgte er å klistre på noen plaster her og der.

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Antall liker
3
Man har jo ikke lov å si noe saklig om kriminaliteten i Oslo, for da er man jo automatisk rasist hvis man tør å peke på hva årsakene kan være..

Voldshandlinger og voldtekt -> "flerkulturelle"
Vinningskriminalitet og hallikvirksomhet -> østeuropeere

Alle vet dette her men ikke si noe, da er du rasist.
Og før noen kommer og sier "jo men det er jo norske kriminelle også, og norske som voldtar også og blablabla", ja for all del - men nordmenn er faktisk i 60/40 flertall her i byen, til tross for det klarer de bare å stå for 20% av kriminaliteten.
Man ser svært få etniske nordmenn ha stammeoppgjør med pistol på aker brygge midt på ettermiddagen.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Eivind E skrev:
Man har jo ikke lov å si noe saklig om kriminaliteten i Oslo, for da er man jo automatisk rasist hvis man tør å peke på hva årsakene kan være..

Voldshandlinger og voldtekt -> "flerkulturelle"
Vinningskriminalitet og hallikvirksomhet -> østeuropeere

Alle vet dette her men ikke si noe, da er du rasist.
Og før noen kommer og sier "jo men det er jo norske kriminelle også, og norske som voldtar også og blablabla", ja for all del - men nordmenn er faktisk i 60/40 flertall her i byen, til tross for det klarer de bare å stå for 20% av kriminaliteten.
Man ser svært få etniske nordmenn ha stammeoppgjør med pistol på aker brygge midt på ettermiddagen.
Du har et godt poeng her. Redselen for negativ presse i forbindelse med etniske minoriteter er stor. Media fråtser jo i like saker.
Men til politiets forsvar så kan det virke som om de nå har begynt å endre holdning, de har blitt tydligere på å spesifisere etnisitet på gjerningsmann og knyttet episoder opp mot spesifike miljøer.

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Antall liker
25
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Syns også det er feil når saker vinkles "rasisitisk" for å kritisere, ex ambulansesaken, der blir fokus flyttet vekk fra voldshandlingen og den egentlige gjerningsmannen og over på noen ambulansesjafører, det var vel ikke de som slo...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Ærlig talt maestro jeg fatter ikke hvor du vil med dette tøyset. Oslo er da ikke noen kriminalitetsversting?!!
Vi steller da så pent med de kriminelle i Oslo så! Du har INGEN grunn til å klage! :-\

M

maestro

Gjest
Spiralis skrev:
Ærlig talt maestro jeg fatter ikke hvor du vil med dette tøyset. Oslo er da ikke noen kriminalitetsversting?!!
Vi steller da så pent med de kriminelle i Oslo så! Du har INGEN grunn til å klage! :-\
Hvem i all verden har klaget?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
maestro skrev:
Spiralis skrev:

Sorry tyrkleiF! :-[

"De ( altså de kriminelle ) har ingen grunn til å klage!"

Det var det jeg mente å skrive.

Nei ikke tror jeg at du er kriminell og ikke tror jeg at du har klaget ut fra den vinklingen heller. ;)

M

maestro

Gjest
Spiralis skrev:
maestro skrev:
Spiralis skrev:

Sorry tyrkleiF! :-[

"De ( altså de kriminelle ) har ingen grunn til å klage!"

Det var det jeg mente å skrive.

Nei ikke tror jeg at du er kriminell og ikke tror jeg at du har klaget ut fra den vinklingen heller. ;)
Jeg skjønte hva du mente. :) Men det er vel et tankekors at på tross av strenge statlige reguleringer på de fleste områder stiller vi langt bak f.eks. våre nordiske naboer, - eller kan det være en sammenheng her? Kanskje kan en tenke som så at velferdskuvøsen fører til kjedsomhet som igjen fører til - - - vel, det er bare å reflektere.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Det er nok veldig politisk ukorrekt å tenke slik, men jeg tror du er inne på en vesentlig faktor der ja.

Topp Bunn