Oslo Hifimesse 2024

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Rart det der hvor forskjellig vi opplever skrikete diskant. Jeg tror ikke jeg reagerte på et eneste rom med skrikete diskant (som egentlig er mest øvre mellomtone). Det kan jo også være plata som spilles som har litt hard lyd.

    Perlisten? Jeg trodde jeg fikk med meg alle rom. Hvor sto de?
    Ja, flere rom der han jeg var med å meg ikke orket å høre stort, pga den voldsomme slitne skjæringen i øra med en meget ubehagelig skrikete lys, å det var det omtrent med lite annet i lydbildet.

    Perlisten rommet var vel naboen til Lyngdorf rommet, rommene til Audiocenteret.
    Spilte vel på in-wall høyt, som var montert på smale "spilevegger" som André hadde laget vel, med 2 stk D215S subbene i hvert hjørne mener jeg det var.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ja, flere rom der han jeg var med å meg ikke orket å høre stort, pga den voldsomme slitne skjæringen i øra med en meget ubehagelig skrikete lys, å det var det omtrent med lite annet i lydbildet.

    Perlisten rommet var vel naboen til Lyngdorf rommet, rommene til Audiocenteret.
    Spilte vel på in-wall høyt, som var montert på smale "spilevegger" som André hadde laget vel, med 2 stk D215S subbene i hvert hjørne mener jeg det var.
    De hadde vel bare en i hvert hjørne. :p Men Perlistenrommet låt fint ja. Stor forbedring med vegghengt litt opp i høyden kontra de gulvstående som har diskanten for lavt (synes jeg).
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Tok ingen bilder dessverre, men ble heller ikke blendet av de dyreste anleggene i år.
    MBL: Joda, men stort og udefinert uten reelt trøkk - bare mye og lekkert. Overhørte en fin analogi: "Litt sånn Vår Staude-pent, vakkert med dørgende kjedelig" 😂 . Marten: Ikke et heldig rom. Vet jo at Mingus Septet kan være magisk! Børresen: HiFI-pent og stort. 6 mill? Nei takk! Og dansk oversalg hjelper ikke på min goodwill i hvert fall 🤯

    Gold Note sine store var vel det fineste av det dyreste i mine ører. Gjallarhorns sveitsiske 300k høyttalere låt bra. Flere av de mindre fikk det til bra. Hørte det var delte meninger, men jeg likte HiFi Hub sitt Wilson/Gryphon oppsett veldig godt.
    Men uansett, fantastisk hyggelig og måtte messa leve evig!
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Perlisten rommet var vel naboen til Lyngdorf rommet, rommene til Audiocenteret.
    Spilte vel på in-wall høyt, som var montert på smale "spilevegger" som André hadde laget vel, med 2 stk D215S subbene i hvert hjørne mener jeg det var.
    Aha, de inn-wall. Jeg hoppet over dem da det ikke er min greie.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Som alltid på messer og i resten av verden for den slags skyld må man konkludere som vanlig med at det absolutt ikke er sammenheng mellom pris og lydkvalitet…

    Ellers kan man også konstatere hvorfor folk ikke hører så godt, Bjørn Berge lå minst 10dB for høyt, ved vårt bord nådde det 110dB flere ganger og jeg så ikke mange andre som drev med selvregulering av nivået, så for de som henger på konserter ofte er det en billig investering med formstøpte plugger med relativt frekvenslineær demping
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    650
    Antall liker
    553
    Skulle vært der. Må ha noe åpent sinn når man går på messe , vanskelig for utstiller med et tildelt rom med begrensede muligheter for akustikk tiltak og dårlig tid så er det jo nesten flaks hvis det låter fantastisk 😀
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Etter å ha tenkt meg litt om, om alt jeg hørte, så synes jeg Lyngdorfs Cue-100 var utrolig bra. Og de spilte langt dypere enn det som er logisk ift størrelse.

     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Syns det var mange rom som det skreik i diskanten på. Skal man vise frem sine anlegg, så ville jeg valgt musikk som ikke skjærer så mye i ørene. Litt for mange slike rom, husker ikke hvilken, untatt det siste rommet man var i omtrent, nede der McIntosh spilte, hard å pinglete lyd.
    Syns Perlisten rommet til Audiocenteret spilte bra.
    De små hvite fra, ja var det Vienna acoustics de het tru? Syns de små der imponerte.
    Pylon sin jade var behagelige å høre på.
    Jeg var førstemann inn 1000 hos MBL og bestilte Mozart 20 pianokonsert (det ble Leif Ove) og jeg syntes det var bra men det «skreik litt i diskanten» hos meg. Satt foran og det ble spilt litt vel høyt. Men bevare meg vel. MBL var bra.
    Jeg synes allikevel de aller fleste anleggene på denne og Horten messa låter for tynt og med for lite fundament i bassen (ikke Perlisten inwall og Lyngdorf). Dette «fenomenet» med sensibilitet for tynn skingrete diskant tror jeg først og fremst skyldes alder/hørselskader men også nesten like mye manglende erfaring om hva som tross alt låter best over tid. Ikke bare en kort demo hos noen eller i en butikk eller på en messe.



    IMG_5491.png
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jeg satt foran hos MBL første gangen jeg var der og syntes det ble litt mye energi oppover. Flyttet et par rader bakover senere og det fungerte bra. En 150 m2 stue med litt takhøyde så fungerer nok disse veldig bra.
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    De hadde vel bare en i hvert hjørne. :p Men Perlistenrommet låt fint ja. Stor forbedring med vegghengt litt opp i høyden kontra de gulvstående som har diskanten for lavt (synes jeg).
    Ja, foran i hvert hjørne ja, da det er vanskelig å ha i hvert hjørne bak, da det vel er dør på ene siden der å ikke noe plass, eller ikke noe plass på noen side av døren, da de ikke akkurat er små 😛. Å den andre veggen "bak" var jo stoler, så tenkte bare at det sa seg selv at det var i hjørnene foran...
     

    Røkrakare

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2021
    Innlegg
    121
    Antall liker
    181
    Sted
    Haslum
    Liten oppsummering fra gårsdagen.
    Vel gjennomført messe, god skilting, mye variert og mange aktører.
    For noen av rommene jeg var innom var timingen noe uheldig, da tenker jeg meår på musikk/sjanger jeg ikke er kjent med, typ pling plong. Jeg har lest og hørt at andre som har innom disse gjeldende rommene var fornøyd, og mest sannsynlig spilt annen type musikk. Det var folksomt på de aller fleste rom, dessverre rakk jeg ikke å gå tilbake for å gi noen av rommene ny mulighet.
    En annen ting å påpeke når man er inne på rommene; skru telefonen på lydløs, og har man behov for å snakke, gå ut(joda, spørsmål og gjennomgang av produktene er ok, men all annen kakling er tommel ned).

    Ellers som noen beskriver, noe skrikende diskant, men for mine ører vil jeg trekke frem Gold Note, Franco Serblin, Yamaha, Neat, og PMC som favoritter, selv om det også var andre gode rom.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Electrocompaniet viste frem sine nye monoblokker AW300M sammen med egen streamer, CD-spiller og forforsterker. Strømrens fra IsoTek. Høyttalere fra Platinum-serien til Monitor Audio:
    IMG_4818.jpeg

    IMG_4819.jpeg
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ja, foran i hvert hjørne ja, da det er vanskelig å ha i hvert hjørne bak, da det vel er dør på ene siden der å ikke noe plass, eller ikke noe plass på noen side av døren, da de ikke akkurat er små 😛. Å den andre veggen "bak" var jo stoler, så tenkte bare at det sa seg selv at det var i hjørnene foran...
    Joda, men de kunne jo i teorien hatt to i hvert hjørne foran.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var førstemann inn 1000 hos MBL og bestilte Mozart 20 pianokonsert (det ble Leif Ove) og jeg syntes det var bra men det «skreik litt i diskanten» hos meg. Satt foran og det ble spilt litt vel høyt. Men bevare meg vel. MBL var bra.
    Jeg synes allikevel de aller fleste anleggene på denne og Horten messa låter for tynt og med for lite fundament i bassen (ikke Perlisten inwall og Lyngdorf). Dette «fenomenet» med sensibilitet for tynn skingrete diskant tror jeg først og fremst skyldes alder/hørselskader men også nesten like mye manglende erfaring om hva som tross alt låter best over tid. Ikke bare en kort demo hos noen eller i en butikk eller på en messe.



    Vis vedlegget 1006568
    Det var også en del av hotellrommene som hadde veldig variabel bass i lengderetning (altså avhengig av hvor nærme høyttalerne man var). Masse bass når man stod bak i rommet og null bass på en eller flere sitterader. Det var vel i Perlistenrommet vi fikk se en måling hvor det var en bred dip mellom typ 50-90hz. Der hadde de vært smarte og valgt å sette opp kun en seterad nesten helt bak i rommet, og et bord der hvor dipen var. Men i mange andre tilsvarende rom var det seterader midt i det området hvor dipen var (ca midt i rommet).

    Så da gir det potensielt et uheldig bilde av oppsettet som ikke nødvendigvis stemmer med bassresponsen man kan få hjemme med litt mer fornuftig plassering.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Jeg synes Børresen er mest gøytaler. Imponerende førsteinntrykk, men jeg blir fort lyttetrøtt.

    Carmina Burana på vinyl hos Popori derimot :love:
    Tror Børresen høyttalerene er svært svært nøytrale, så det vi hører er elektronikken. Hadde vært int og hørt elektronikk med rør, og tror ikke lyttetretthet ville vært tema lenger
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Tror Børresen høyttalerene er svært svært nøytrale, så det vi hører er elektronikken. Hadde vært int og hørt elektronikk med rør, og tror ikke lyttetretthet ville vært tema lenger
    Det var også et stort rom hvor de stod mange meter ut fra veggen, så de fikk ikke mye drahjelp i bunn. Skulle til å si at det ikke er mange som har stuer hvor det er realistisk plassering, men har man råd til høyttalere til 6 mill så har man kanskje et slikt rom også. :)
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.051
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Å dra på Hifi messer for å oppleve god lyd blir litt lotto imo. Det sosiale derimot er vel så viktig.
    15 timer på å rigge og sette opp 1 eller flere system + variabler med personer i ett hotellrom osv.
    Ser jo selv hvor mye tid man bruker hjemme for å finne "godplassen" mtp plassering, målinger etc.😬
    Kan selvfølgelig høre potensialer/kapasiteter på en del systemer.
    All ære til alle utstillere som bruker tid og ressurser på slike show!:)
    Fikk ikke vært med på messa her, men håper på Horten.

    Pøs på med bilder.
    Ps. er det noen som har lagt ut noen filmer på YT denne gang?
     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    438
    Antall liker
    567
    Sted
    Bærum
    Tror Børresen høyttalerene er svært svært nøytrale, så det vi hører er elektronikken. Hadde vært int og hørt elektronikk med rør, og tror ikke lyttetretthet ville vært tema lenger
    Har vel hørt Børresen nærmere et tyvetalls ganger snart i ulike settinger. Det er et annet rom på messa også med Børresen stativ.
    Jeg synes det er gøy å høre på en kort periode, men blir lyttetrøtt. Nøytrale ? Neppe. Men smaken er forskjellig og jeg er enig i at rør kanskje kunne dempet noe av skarpheten.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Hegel viste frem H190V og CD-spilleren Viking. Spilte på Dali Rubicon 2. Hadde også en Argon TT-4 til vinylavspilling. Et av få «budsjett-anlegg» på messa. Låt litt tynt/småskarpt - men jeg er vant med B&W på Marantz. Kan også være mye med rommet også.
    IMG_4795.jpeg

    IMG_4796.jpeg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn