Hei!
Jeg har prøvd noen USB scop, og det finnes endel fine modeller. Den generelle regelen er etter min mening at dubør gå opp litt i pris for å få et skikkelig ett. Ofte ligger de brukbare modellene mellom 3-8.000,- som er en prisklasse hvor du også får meget intressane stand alone scop. Jeg ville sterkt vurdert et stand alone scop hvis du ikke har veldig gode grunner til å bruke et usb scop.
Den viktigste tingen å se nøye på med USB scop (og digitale scop for den saks skyld) er samplingsraten. Den bestemmer direkte hvor høye frekvenser du kan måle. Nyquist teoremet sier at du kan måle frekvenser opp til samplingsraten/2. Da har du to samplings punkter pr. periode. Vanligvis bør du tenke samplingsfrekvens/4 eller 5 for å få en idé av øvre frekvensområde med troverdig resultat. Det vil si at f.eks. 100MSPs vil gi deg en 20-25MHz øvre frekvens. For audio er dette for såvidt OK, men jeg er mest konfortabel med 60-100MHz øvre frekvens.
Pass også på å skille mellom RealTime samplingsrate og Repetitive waveform samplingsrate. RealTime samplingsrate er den viktigste. Pass også på at Analog frequency response er noen lunde OK i forhold til samplingsfrekvensen/4 eller 5.
Videre så har du jo minne pr. kanal. Dette bestemmer i bunn og grunn hvor mye data du kan lagre. Mer er bedre. 2k opp til flere Mb er vanlig og i de aller fleste tilfeller helt OK.
Til slutt så har du ting som trigger mulighetene og brukergrensesnittet. Disse to tingene er som oftest det som skiller et godt USB scop fra et dårlig (og billig) et. Gjør grundig research!

Det finnes en drøss med billige USB scop som tilsynelatende er fine, men har store mangler på flere av punktene jeg har nevnt over. Prøv også å styr unna slike combo bokser med et flusst av funksjoner. For all del IKKE kjøp et USB scop/funk.generator som heter ELAB-080. Det er _VIRKELIG_ dårlig. )
Så ett par tips;
Jeg har ikke prøvd de ennå, men den nye USB serien fra Agilent ser veldig bra ut:
www.elfa.se 76-209-25
PicoScop er jo etter hvert blitt klassikere, og går får å være gode, men har ca. samme pris som Agilent, og Agilent banker Pico på alle spec.
Ellers så er jo et rimelig alternativ 76-206-02 fra ELFA. Tror bl.a. Jane her på sentralen har et slik et. Kanskje han har noen innspill.
Som sagt i starten så er prisklassen disse tipsene ligger i svært intressan, så du bør vurdere et stand-alone scop. Tektronics har en rekke fine modeller i denneprisklassen. Bare ta en titt på ELFA.
Vil trekke fram GDS-1000 serien fra GW Insek som ser veldig fin ut, og er veldig rimelige. Se. f.eks. 76-262-86
- Slarssen