ortofon

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.828
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
hei,
er der noen som har litt oversikt i Ortofon-jungelen?

finns der en "Ortofon-sound" eller er lydsignaturene så forskjellig som de utallige pickupene?

er spesiellt interessert i mc PUs fra cadenza serien og oppover

takk for hjelpen

rogera

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.01.2005
Antall liker
5
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
1

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.828
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
takk for svar!

noen som har erfaringer med Ortofon MC A90 ?

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei.

Flott oppsummering av rogera. Ortofon er en stor bedrift som trenger å selge til
alle, snarere enn bare de som er på jakt etter en mørkt eller lyst klingende PU.
Denne diffrensieringen oppstod allerede med Kontrapunkt-serien som sprikte alle
veier. Den mest nøytrale i den serien var modellen H - nest lavest i pris!
Etter hvert som man innførte fargebetegnelser med Rondo-, 2M- og Cadenza-
serien har dette blitt satt i system som rogera antyder.

De forskjellige klangene oppnås med forskjellige materialer i cantilever og
nålesliping. Det er dessuten verdt å merke seg at de dyrere modellene nettopp
på grunn av disse valgene sporer (målbart) bedre, noe som subjektivt gir inntrykk
av en varmere klangkarakter.

Jeg lytter på Ortofon Cadenza Black akkurat nå for test i kommende Fidelity.
Jeg vil ikke røpe alt for mye nå, men jeg lurer litt på hvor MC-A90 kan være
ennå bedre enn denne?

mvh
Gunnar Brekke

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hmmm... Interessant. Skulle gjerne prøvd en Cadenza black, eller en PW, eller en A90 selv. Men det blir ny sykkel neste år, så jeg får heller bruke opp Jubilee'en og gå 'all in' om to år. Det blir gøy å lese om den i hvert fall. Ortofoniker er jeg, som kjent.

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.828
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
A90 er det vel ikke så mange av,vil jeg tror. mener jeg leste de ble laget i begrenset antall.

men i England er de på "tilbud" nå, dvs. til samme pris som winfield.

har aldri hørt Ortofon PUs, men jeg leker sterkt med tanken å skaffe meg en.

jeg ser fordelen av Ortofon PUs mot diverse unikat PUs laget av eksotisk treverk og som blir loddet sammen av en eldgammel mester i månedsvis håndarbeid. Ortofon er en av de største (hvis ikke den største) produsent av PUs. De produserer bortimot 50 (!) PUs seriemessig, har eget research og laangt fartstid.
du kan altså går ut ifra at produktene byr på konstant kvalitet i hver serie, tilstrekkelig know-how og en greit value for money. Og ikke minst vil det blir sikker service en god stund fremover.

selv om det er gøy med ting som ikke alle har... ;)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.181
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Ortofon har også en gunstig innbytteordning, men det var du kanskje klar over?

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Jeg har i dag en 2Mrød, og vurderer oppgradering til Blå eller Bronsje. Kan noen si noe om forskjellene på disse 2?
Riaa er Cambridge 640P, som muligens byttes ut i Abrahamsen når den (de) kommer.
På forhånd takk ;)

Edit: Jeg så den lista her, men syns den er litt "enkel". Kunne godt tenkt meg og høre fra en som har testet begge 2.

Black: Mest "nøytral" (og dyrest).
Bronze: Varmest (jeg bruker denne).
Blue: Noe slankere enn Bronze.
Red: Mest "hot", dvs. den slankeste.

EditII: Ser på nett att 2Msort blir ansett som en av de beste mm pu's, så kanskje det er like greit og kline til med en sort da? Selv om den koster nesten like mye som spiller'n min, men da spørs det kanskje om riaa'n min klarer og henge med i svingene?
Uff, de hifi greiene er en evig runddans.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Alle 'husene' i 2M-serien er ikke like. Hvis jeg har forstått det rett har Red og Blue samme hus, Bronze og Black har samme hus. Jeg vet ikke om man kan montere Bronze og Black stift på Red og Blue hus. Antar det, men er ikke 100% sikker. Der bør du nok henvende deg til en forhandler eller Ortofon for å få kvalifisert hjelp.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Zomby_Woof skrev:
Alle 'husene' i 2M-serien er ikke like. Hvis jeg har forstått det rett har Red og Blue samme hus, Bronze og Black har samme hus. Jeg vet ikke om man kan montere Bronze og Black stift på Red og Blue hus. Antar det, men er ikke 100% sikker. Der bør du nok henvende deg til en forhandler eller Ortofon for å få kvalifisert hjelp.
Ok, bør kanskje sjekke med Ortofon dersom jeg går for en annen enn blå da. Takker. Tror vel egentlig att det mest fornuftige for meg er en blå inntil videre, og senere gå for en MC når jeg skal oppgradere spiller og riaa etterhvert.

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
165
Sted
Sunndalsøra
Det er en stund siden jeg har handlet pickup fra ortofon nå ;) har hatt på tital av forskjellige. Den jeg husker best lydmessig er MC 200 concord som jeg knekkte cantilevern på og MC 30 super. Begge hadde mere ståpå i diskanten enn Jubilee. Den er den mest nøytrale jeg har hatt av ortofon. Den har en bedre nyansering lengre ned i registeret også. Topp modellene Xpression og Ann har en spesiell design synes jeg. Da liker jeg A90 sin utforming. Minner meg om et romvesen. Kunne tenkt meg denne, men den er vel utgått nå? Er de noen som har prøvet step-up trafoen til Ortofon? Husket T-20 og MCA-76, som jeg har ennå. T-20 hadde mere ro og bedre holografi enn den aktive. mvh Guit

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Guit skrev:
.. Husket T-20 og MCA-76, som jeg har ennå. T-20 hadde mere ro og bedre holografi enn den aktive...
Hehe, fikk meg til å tenke på en annen måte å uttrykke samme opplevelse på; kjedeligere (mer ro) og fjernere (mer holografi).
Mener ikke å protestere på funnene ved de du sammenliknet, men det bare slo meg at folk vil kunne oppleve de kvalitene du beskriver som enten gode eller dårlige, ettersom hvordan man ser på det :)

Selv har jeg ikke prøvd noen aktiv Ortofon, men har pleid å synes at de passive har vært litt vel laidback for min smak. Eller systemer. Vil gjerne tilføye at Ortofon er blant mine all-time-favourite hifiprodusenter, måtte de leve så lenge som de har ambisjoner om! Dvs de har visst ambisjoner om å lage den siste pickup i historien.

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
165
Sted
Sunndalsøra
Kan være at det er en stund siden jeg sammenlignet disse moveing coil forsterkerne fra ortofon. Har sikkert formulert meg anderledes idag, hvis jeg har tatt en test ;D Det har kommet til noen nye sanselige uttrykk i det siste ;), merket SUPEX hadde også noen step-up trafoer mvh.guit

Topp Bunn