Ortofon VMS/M20FL

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.183
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Trodde jeg gjorde et kupp idag. Kjøpte noen NOS stilfter til Ortofon VMS 20/M20FL Super for småpenger.
Trodde at disse ville passe i et FF15 mkII hus jeg hadde liggende (en budjsett VMS variant), men den gang ei... Det er lagt inn en sperre i huset i form av en liten forskjell i en plastapp som skal gå inn i huset. Denne gjør at stiftene ikke går omhverandre.

Som med alt annet er det en del skryt å finne på utenlandske fora av denne pickupserien, og at "Rudi" her på forumet bruker M20FL Super som en av sine referanser. Dessverre finner jeg ikke en nærmere beskrivelse under "Rudis pickupliste". Er det verdt å prøve å få tak i en gammel pickup for å benytte stiftene?

ortofon-m20fl-2.jpg

Output: 4.0 mV
Compliance: 20
Weight: 5.0 g
Tracking: 1.5 g
Nude
fine line stylus

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Det er forskjell på FF og VMS og visstnok på Mk1/MkII...og fruktelig mangelfull dokumentasjon ute og går...
Ortofon anbefaler seff bare "orginal-stift". Men det er nesten umulig å gjette seg til, om du har funnet en pickup uten
orginalstift, eller uten stift i det hele tatt.
Men i hovedsak, er "nøkkel-hullet" første avgjørende sperre: "timeglass" eller "H" -form.

Vedlegg

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.183
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Takker for fint bilde som viser forskjell på hus. Jeg har FF15D mkII pickup, og hadde håp om at huset var det samme på tvers av modeller som hos Shure i M75/M91 serien.
Jeg kjøpte derfor følgende stifter i dag: Stylus D20FL super for M20FL super, og VMS Stylus 20 E MkII i tillegg til en uorginal stift med elliptisk slipning.
Kjøpte dette billig, så legger det til side hvis jeg ikke får den til å passe i FF15 huset. Lurer på å ta frem Dremelen!

Vet du om det er forskjell i motstand og induktans mellom modellene?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Har lite data/målinger. Og litt irriterende at de er så modell-vanskelige, for de er absolutt de mest fengende Ortofon MM'er !

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.183
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Takker for opplysningene. Skal se om jeg kan finne pickup til M20FL Super stiften.

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.183
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Jeg solgte stiftene videre for lenge siden.
En kan lage universal med en skarp kniv for å fjerne tapper som er i veien. Er bare tynt blikk som bildet til Cobra2 viser

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Antall liker
1.981
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Har fjernet nøkkelhull / plate men den er jo sjekk å ha da den låser nålen også til huset . Hvis noen skulle ha liggende maken nøkkel som @Cobra2 har blide av så er det bare ta kontakt den skal brukes til D 20 E Super nålen . Mvh

Topp Bunn