Ortofon SPU

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.220
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Jeg har kjøpt meg en Thorens TD124 og en Acos tonearm. Ut i fra utrolig mye skryt av SPU på nettet, så er jeg veldig nyssgjerrig på å prøve en slik.
Jeg har en Ortofon T20 mkI (med bypass knapp) transformator liggende, og håper at denne kan brukes.

Er veldig interessert i om noen kan dele erfaringer med SPU, og om T20 transformatoren kan brukes til en SPU av en eller annen type.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.916
Sted
Hus
Ortofon SPU er vel jævlig stiv pickup, så du må ha en tung arm som klarer å temme denne. :)

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.220
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Jeg tror armen vil passe med tilpasset lodd. Det jeg lurer mest på er om trafoen passer til en SPU GM MK II E?

kjartanb

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2009
Antall liker
690
Sted
Os
Torget vurderinger
1
Hei jeg har ikke prøvt T20 med SPU men var ikke begejstret for T20 med Ortofon MC20 Super. T20 var på lån og jeg leverte den tilbake før jeg fikk SPU.
Jeg bruker nu prisgunstige Sowter 9990z step-up trafoer med SPU A og er meget tilfreds.
mvh
Kjartan

HALOLS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Antall liker
165
Sted
Troms
Torget vurderinger
1
Uavhengig av kvaliteten på T20 generelt, så skal den fungere helt fint med en SPU.
Gain: 32dB, Pickup impedance: 2-4 ohm

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.646
Er selv en stor spu fan. Vær klar over at det finnes ganske mange spu-modeller, med ulike lydkarakteristika. Mener Art Dudley skrev en test av alle i Stereophile for noen år siden. Den er en god pekepinn.

Selv har jeg spu Gold, som jeg er utrolig fornøyd med, men har ingen erfaring med de andre.

Har også en spu mono, som er helt fantastisk, dersom du har mange monoskiver (50-50-talls)

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.220
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Takker for tilbakemeldingene. Jeg har også en Ortofon AS212 tonearm som sikkert kan benyttes. Jeg har byttet lager på denne, og den er i god stand. 12 toms arm er i utgangspunktet ikke aktuelt, da jeg synes det er mye penere med en 9 toms på en TD124.

Men først må jeg finne en pickup:) Jeg håper jeg kan finne en eldre SPU med elliptisk eller sågar konisk slipning. Designet og nyssgjerrigheten er det som lokker her. Jeg ser at prisene på disse klassiske pickupene er tidvis skyhøye på epay, og jeg må kanskje bite i det sure eplet og kjøpe en ny.

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.220
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Da hadde jeg flaks! Jeg fikk en svært hyggelig melding fra en som hadde en SPU Gold til salgs for en betalbar penge:)
Den er bestilt, og nå begynner det å flaske seg her!

Topp Bunn