Ortofon SPU?

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.386
Torget vurderinger
10
Hei, noen som har hørt Ortofon SPU? Er litt nysgjerrig på hvordan disse lyder. Må jo være en grunn for at disse ennå er i produksjon?

mvh
Bia

S

slowmotion

Gjest
SPU er vel en sånn enten/eller PU... enten så synes man at den ikke er så spesiell, eller så har man funnet en PU man kommer til å bruke resten av livet ....

;)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.762
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Den har sånn lowriderlook. Siden grammofoner er det eneste jeg får skikkelig dingskick av i hifi lenger blir det litt ekstra med en SPU.

Den nakne SPU Royal N mister magien. Sorry. Selv om den sikkert hadde funket i tonearmen min.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Har en SPU Gold som jeg bruker og til tider låter det så "live" at det er nifst. Storkoser meg med den :D

Lowrider er ordet, Valentino :D

mvh
Trond Kjetil

bia

Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.386
Torget vurderinger
10
bia skrev:
Er litt nysgjerrig på hvordan disse lyder.
::)

Hvordan er spillestilen? Styrke og svakheter?

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
bia skrev:
bia skrev:
Er litt nysgjerrig på hvordan disse lyder.
::)

Hvordan er spillestilen? Styrke og svakheter?
Organisk og livaktig spillestil, naturlig lyd oppfatter jeg det som. Kan muligens mangle litt i de aller øverste registrene, men det oppfatter ikke jeg som en mangel. Utrolig lite følsom for rillestøy. Den har et lydbilde det er lett å like, man lytter heller på musikken enn på utstyret for å si det sånn.

mvh
Trond Kjetil :D

bia

Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.386
Torget vurderinger
10
Med priser fra 4000 til 14000 er det jo noen å velge i. Har du noen formening om hva som ville være et fornuftig valg?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.723
Torget vurderinger
28
Kommer de med fast headshell? Er det i tilfelle standard SME-fatning? Hvordan justerer man overheng dersom armen ikke tar dette på annen måte enn å bevege pickup frem og tilbake i sporene på headshell (til forskjell fra SME)?

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei Fosse

Man kan ikke flytte PU i headshell på SPU, så perfekt overhang er vel ganske vanskelig å få til, med mindre man kan justere armen. De har standard SME-fatning.

Asbjørn

S

slowmotion

Gjest
Jeg har tatt den ut av huset og har laget en liten adapter så jeg kan bruke den i en vanlig arm.
Det er det samme Ortofon har gjort med Royal N.

;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Huff, noe så ukult. ;D
Nei-og-nei, så mye som jeg enn applauderer din vinylentusiasme; her har du inntil videre misforstått; mangel på justering i headshell er det motsatte av ukult. Det er råkult. Dette er flat earth på sitt beste; hvorfor skal alt homogeniseres, dobbeltpasteuriseres og tilpasses alle mulige og umulige eventualiteter som kun diehard audiofool tweakere ønsker å eksplorere; alt vi trenger er enten et fast headshell eller to-tre enkle hull i headshell. Det er tøft :)

Mvh Vidar P

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.762
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Vidar P, du inverterer min påstand og kritiserer så. Man er fristet til å anta at du lest for mye i ICEpowertråden.  ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Vidar P, du inverterer min påstand og kritiserer så. Man er fristet til å anta at du lest for mye i ICEpowertråden.  ;D
Bra Valentino, det er aldri for sent å snu :)

Ang ICE-tråd; et eneste innlegg lest er et for mye i den tøvete tråden; den har en gunstig bivirkning, og det er at den okkuperer dustebrigaden såpass at vi slipper å se for mye av de i andre tråder. Inntil videre iallefall :)

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
463
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
Valentino skrev:
Huff, noe så ukult. ;D
Nei-og-nei, så mye som jeg enn applauderer din vinylentusiasme; her har du inntil videre misforstått; mangel på justering i headshell er det motsatte av ukult. Det er råkult. Dette er flat earth på sitt beste; hvorfor skal alt homogeniseres, dobbeltpasteuriseres og tilpasses alle mulige og umulige eventualiteter som kun diehard audiofool tweakere ønsker å eksplorere; alt vi trenger er enten et fast headshell eller to-tre enkle hull i headshell. Det er tøft :)

Mvh Vidar P
Tøft du liksom, AroholikerP, du er bare misunnelig på oss som kan optimalisere sporingsvinkelen som det passer oss ;)

Mvh
Ecosse deux FZ

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
FZ skrev:
Vidar P skrev:
Valentino skrev:
Huff, noe så ukult. ;D

Mvh Vidar P
Tøft du liksom, AroholikerP, du er bare misunnelig på oss som kan optimalisere sporingsvinkelen som det passer oss ;)

Mvh
Ecosse deux FZ
Dere ekoholikere kan ikke optimalisere noen som helst annen vinkel enn nerdevinkelen :)

Mvh Vidar P

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.762
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Har bare to små hull i mitt headshell. En lowrider-SPU passer ikke, og skal det være nakent så skal det være en av disse jomfrunedleggerne fra DV...

Beklager ot.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
"Disse" jomfrunedleggerne fra DV summerer seg dessverre til kun en. XV-1S :)

Beklager kombinasjon av spøkefullt lune, OT og dårlig humor.

Mvh Vidar P

Topp Bunn