Ortofon Rohmann

I

ijustpop

Gjest
Noen som har noen formening om hvordan denne pu vil passe på en Rega P5 med den eksterne PSU? Kan drivverket på denne spilleren være for dårlig/passe dårlig med Rohmann?

Outputen er jo så lav som 0,25mV

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Noen som har noen formening om hvordan denne pu vil passe på en Rega P5 med den eksterne PSU? Kan drivverket på denne spilleren være for dårlig/passe dårlig med Rohmann?

Outputen er jo så lav som 0,25mV
Det er vel andre og mer "uhildede" personer her som også har erfaring med denne pickupen. Jeg har kjørt Rohmann på P25 (forgjengeren til P5) i halvannet år, sporing og stabilitet er meget bra. Lydgjengivelsen er også bra, men pga lavt utgangsnivå stiller denne pickupen krav til en godt RIAA-trinn. Rohmann er også noe følsom for innstråling av støy, TVen som står ved siden av platespilleren kan ikke stå på samtidig med at det spilles plater. Men det er vel vanligvis ikke en aktuell problemstilling.

Rohmann er jo også en såpass god pickup at den gjerne kan fortjene en enda bedre arm/spiller kombo enn Rega P5, men dette blir jo alltid en avveining i forhold til økonomi.

mvh
CBA

I

ijustpop

Gjest
Riaa-trinnet som skal brukes er ASR mini basis. Gain skal det vel være nok av, men anbefalt impedanse på Rohmann er under 10. Riaa-trinnet har tre impedanse innstillinger 22, 47 og 100 ohm. På dette området er kunnskapene mine mangelfulle, (har bare tidligere erfaring med enkle mm-pu'er.) Vil dette fungere sammen?

Leste i en annen tråd at A-Arve hadde hørt denne Rohmann - ASR mini basis komboen hos stereofil og det hadde visst spilt veldig bra, så da bør ikke riaa-trinnet ha problemer med denne pu'en.

Forsterkeren er en ASR Emitter I og denne fortjener en god kilde, men f.eks en P7 blir litt mer penger enn det jeg kan/vil bruke nå.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Riaa-trinnet som skal brukes er ASR mini basis. Gain skal det vel være nok av, men anbefalt impedanse på Rohmann er under 10. Riaa-trinnet har tre impedanse innstillinger 22, 47 og 100 ohm. På dette området er kunnskapene mine mangelfulle, (har bare tidligere erfaring med enkle mm-pu'er.) Vil dette fungere sammen?
Produsenten spesifiserer en belastningsimpedanse på mer enn 10 ohm. Ideelt sett anbefales denne pickupen brukt med en belastningsimpedanse på 100 ohm, hvis ikke systemet låter veldig lyst. Du kan jo for så vidt eksperimentere med alle tre innstillingene, men lydbildet kan fort litt vel dunkelt og pløsete med impedanse under 100 ohm. Det blir uansett smak og behag.

CBA

I

ijustpop

Gjest
Produsenten spesifiserer en belastningsimpedanse på mer enn 10 ohm
Ja da var det problemet løst. Jeg leste feil av spesifikasjonen. Mini Basis bør fungere ypperlig da. TVen holder jeg langt unna stereoanlegget.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Riaa-trinnet som skal brukes er ASR mini basis. Gain skal det vel være nok av, men anbefalt impedanse på Rohmann er under 10. Riaa-trinnet har tre impedanse innstillinger 22, 47 og 100 ohm. På dette området er kunnskapene mine mangelfulle, (har bare tidligere erfaring med enkle mm-pu'er.)  
Rohmann fungerer fint med 100 ohm. Den fungerer også fint i RB600 (på en P25 vi har), men spørsmålet er kanskje om det ikke er en ørliten smule overkill.. denne pu'en er så god at den ideellt skulle kunne hatt en enda bedre platespiller.

Det er ikke kun gain som er problemet med riaa til Rohmann.. du må ha støyfri gain. ;)

Mvh Vidar P

I

ijustpop

Gjest
Rohmann fungerer fint med 100 ohm. Den fungerer også fint i RB600 (på en P25 vi har), men spørsmålet er kanskje om det ikke er en ørliten smule overkill.. denne pu'en er så god at den ideellt skulle kunne hatt en enda bedre platespiller.

Det er ikke kun gain som er problemet med riaa til Rohmann.. du må ha støyfri gain. ;)
Jeg tror ikke støy i riaa skal bli noe problem. Etter noen måneder med Emitter'n er jeg fortsatt sinnsykt imponert over denne forsterkeren. Spiller utrolig bra og byggekvaliteten er hinsides all annen hi-fi jeg har sett. Jeg ser på forsterkeren min og synes faktisk den er for billig i forhold til nesten alt annet på markedet. ;D

Jeg har stor tro på ASR produktene og flere her på sentralen har jo omtalt mini basis som sitt beste hi-fi kjøp.

Må også nevne at P5 ikke er samme spilleren som P25. Tror alt bortsett fra tallerken er nytt; plinth, arm (rb700), motorstyring... Er klar over at det muligens er noe overkill. Rohmann kan settes på langt bedre og dyrere spillere enn P5. Tror bare at for 20k så er P5 sammen med Rohmann den beste komboen.

Topp Bunn