Ortofon Rohmann vs. Cadenza?

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.453
Torget vurderinger
11
Noen som har sammenlignet gode gamle Rohmann opp mot nyere Ortofon-modeller, f.eks Cadenza serien, og har synspunkter på hvorvidt disse nye representerer noe reelt fremskritt og i så fall på hvilken måte?

Jeg har Rohmann idag og liker den svært godt, så godt at jeg leker med tanken på å skaffe en ny mens de enda er å få tak i.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.039
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har jo hørt Rohmann- men ikke i eget oppsett på egen spiller/riia.
Selv har jeg nå Cadenza Blue. Passer suverent sammen med RB700 og Aqvox Phono 2 CI mkII

Men om du liker Rohmann så godt, hvorfor da bytte?

Har lekt med tanken på en Rohmann selv. Men nå vet jeg ikke om det er så aktuellt lenger.... ;)

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.453
Torget vurderinger
11
Hvorfor bytte? Mitt erfaringsgrunnlag med forskjellige pickup'er er begrenset, så det er mulig jeg vurderer Rohmann for høyt. Har f.eks aldri hørt på de virkelig dyrere pickup'ene og har heller ikke tenkt å bevege meg særlig opp prismessig. Likevel, for meg oppleves Rohmann som svært god "all round" på det jeg spiller av musikk og derfor også lett å leve med.

Samtidig er det jo normalt slik at verden går fremover. Er derfor åpen for at min øyensten etterhvert kan ha fått mange likemenn, kanskje også i rimeligere prisklasser.

Nå må det også sies at min Rohmann langt fra er utslitt. Regner med å ha den i flere år enda. Grunnen til at jeg vurderer å kjøpe en ny er at jeg frykter den skal utgå og at det derfor kunne være en god investering for fremtiden. Samtidig melder tvilen seg; er dette fornuftig?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nei, det er ikke fornuftig imo. Rohmann er god men ikke uerstattelig til prisen nå til dags, og Ortofon lager bare bedre og bedre pu'er. Hvis du har flere år igjen på den så burde du heller brukt pengene på noe å slite den ut med, ie plater. Det har mye større sjanse for å bli uerstattelige.

S

Stereo_Mono

Gjest
Har hørt Rohmann kontra Jubilee og førstnevnte låter mere romantisk og varmere i klangen.
Jubilee drar nok den lengste tråden på sporing og informasjon fra platene. Synes det blir uansett en ganske så stor smakssak mellom disse to PU og antar at Cadenza er mye mer lik Jubilee en Rohmann.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei.

Det er forvirrende å navigere blant Ortofons pickuper
siden de forskjellige modellene innen samme serie kan
ha helt forskjellig klangkarakter. Se bare på den utgåtte
Kontrapunkt-serien.

Jeg har forstått at det samme gjelder Cadenza-serien
der modellene bruker forskjellige materialer i armrør og
forskjellige nåleslipninger. Sannsynligvis er modellene
Red og Bronce mest "Rohmannske" siden disse bruker
armrør i aluminium. Blue har cantilever i rubin, mens Black
har armrør i berylium. Legg merke til dette med varme
kontra kalde farger på pickupenes hus. Det spørs om
dette også gjenspeiler seg i klangkarakteren. Men er svart
en varm eller kald farge? Sannsynligvis anser Ortofon
dette som den minst fargede av modellene.

Jeg har også hørt fra en med erfaring fra Rohmann at
hans nye Cadenza Bronce ligner i spillestil. Det er nok
Bronce eller Black du må gå for.

Vurderer du andre merker er også Dynavector XX-2 en
pickup jeg opplevde som ganske "Rohmannsk".

mvh
Gunnar Brekke

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.387
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Mange nye navn, men veldig lite nytt "under huven".
Man tager en gammel traver....... setter på et annet hus eller bytter til en annen farge og vipps så har man en helt ny modell.
Man kan koke mye god suppe på en gammel spiker........... eller hva det var ;D

rogera

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.01.2005
Antall liker
5
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
1
Som Gunnar helt riktig nevner så har Ortofon valgt å dyrke fram forskjellige lydkarakterer innenfor en og samme serie. I en test av Bronze + Blue (i Hi-Fi World tror jeg) ble det referert til Leif Johannsen hos Ortofon som bekreftet akkurat dette. Også testen bekreftet at Bronze er noe mer romantisk lydende enn Blue, akkurat slik designmålet til Ortofon var.
Gunnar nevner bl.a. forskjellig materiale i cantilever. Compliance varierer også noe. Det er også temmeliig store sprang i utgangssignalet, og det kan jo også være avgjørende for kompabilitet med RIAA-trinnet. Vekten på 10.5 gr. er felles for hele serien.

Det er kanskje meg Gunnar sikter til når det gjelder "erfaring med Rohman og Bronze". Jeg har hatt 4 stk. Rohmenner gjennom tidene, og etter et mellomspill med Benz LP ble det Bronze. Lydsignaturen til sistnevnte er, slik jeg kan erindre det, veldig mye av det samme som hos Rohman. Uten å ha hatt mulighet til en direkte sammenligning synes jeg at Bronze har en jevnere respons i diskantområdet. Rohman er vel gått ut av produksjon ?
Personlig synes jeg det er flott at Ortofon kan tilby en rekke pickup'er med forskjellige klangkarakteristikk innenfor relativt små prissprang. Som verdens størte produsent av sådanne har de naturlig nok ambisjoner utover det å henvende seg til en liten menighet.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.453
Torget vurderinger
11
Takk for mange innspill. Jeg har undersøkt og Rohmann leveres fortsatt, men det er vel ikke usannsynlig at den er på vei ut. Blir vel til at jeg sliter ut min Rohmann og så velger noe annet, kanskje nevnte Cadenza Bronze, ut fra at den oppleves å minne om Rohmann i spillestil.

Jeg har også en Dynavector xx2 MkII. Da den var helt ny ble den prøvd på LP12/Jelco 750, der Rohmann nå står. Foretrakk Rohmann i dette oppsettet, men det hadde kanskje noe med manglende innspilling på xx2. Den spiller forøvrig nå på Thorens 2030/SME 309 og fungerer godt der.

Bare for å ha nevnt det; jeg bruker Trichord Delphini MkII NCPSU sammen med Rohmann og Trichord Diablo NCPSU sammen med xx2. Opplever disse riaa-trinnene som temmelig like, uten å ha testet dette inngående.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.453
Torget vurderinger
11
Rudi skrev:
Mange nye navn, men veldig lite nytt "under huven".
Man tager en gammel traver....... setter på et annet hus eller bytter til en annen farge og vipps så har man en helt ny modell.
Man kan koke mye god suppe på en gammel spiker........... eller hva det var ;D
Kan du utdype dette nærmere. Går ut fra at du sikter til nevnte Cadenza? Hva er gode pickup-kjøp i prisklassen kr.10-12.000,- etter din mening?

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.387
Sted
Torget vurderinger
39
Videre utdyping blir veldig omfattende og vil med stor sannsynlighet ende opp i en massiv krangel, så jeg lar det være.
Ortofon pickuper har jeg sluttet og teste fordi importøren ikke har sett seg tjent med og låne ut pickuper til den slags, jeg vet ikke hvorfor, men det er kanskje litt trynefaktor fordi jeg kaller en støvel for en støvel når jeg tester utstyr og at jeg i motsettning til mange andre ikke er bundet til og skrive positivt om allt jeg tester....... hva vet jeg ??.......... på den annen side "who cares" det finnes så utrolig mange andre spennende pickuper og teste ;D

.................. MEN..... vedr pickup i 10k segmentet.......... jeg har fremdeles ikke hørt en bedre pickup til rundt 10k enn Lyra Argo "i", men i forhold til en Rohman er det natt dag........ en Rohman fremstår i mitt referanse anlegg som ullen og med masser av harmonisk forvrengning i forhold, så det er to helt forskjellige verdener. Hvis man kan strekke seg litt oppover så burde man kunne gjøre en god handel på en Lyra Helikon da denne er på vei ut.......... men selve Helikonen er langt i fra gått ut på datoen spør man meg...... spesielt ikke SL varianten, den er helt fantastisk, men man bør ha en SME serie V for og oppnå topp resultat med den og gjerne en meget god riaa for og kunne ivareta de dynamiske egenskapene denne pickupen innehar.

Hvis man liker Rohman lyden men alikevel vil ha en som er litt annerledes så kan jo en Benz Ruby II/III være tingen....... Lyric Tor har ofte gode priser på slike (uten at jeg kan love noe ).

Jeg vet at svaret jeg gir er litt "som forventet" fra meg, men faktum er: vis meg en eller la meg høre en bedre pickup enn Lyra sine i hver prisklasse så skal jeg være den første til og innrømme at det finnes noe bedre............... men til nå har ikke det skjedd tiltross for at jeg har prøvd iherdig og finne noen de senere årene ;) ;D ;D

S

Stereo_Mono

Gjest
Rudi skrev:
Jeg vet at svaret jeg gir er litt "som forventet" fra meg, men faktum er: vis meg en eller la meg høre en bedre pickup enn Lyra sine i hver prisklasse så skal jeg være den første til og innrømme at det finnes noe bedre............... men til nå har ikke det skjedd tiltross for at jeg har prøvd iherdig og finne noen de senere årene ;) ;D ;D
Å der er vi ikke helt enige Rudi. Har hatt noen PU innom anlegget selv og ender alltid tilbake på Ortofon. I mine ører låter gode Ortofon (f.eks Jubilee) litt nærmere mastertapen en noe annet jeg har hørt i den klassen. Dog er jeg enig i din beskrivelse av Rohmann, så det er store forskjeller innad i Ortofon familen.

Men dette kan jo uansett diskuteres i det uendelige :)

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.453
Torget vurderinger
11
Takk for svaret Rudi. Lyra er sikkert bra saker for dem som liker en lyd totalt forskjellig fra Rohmann, som du sier, men kanskje ikke noe for meg.

Ikke for det; kunne kanskje vært spennende å teste ut. Er dette pickup'er med spesiell nålslipning som gjør at de er veldig kritiske på korrekt innstilling? Slik jeg oppfatter din beskrivelse av Lyra har de kanskje godt av å bli parret med en litt varmtlydende riaa da, eller?

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.387
Sted
Torget vurderinger
39
Det var snakk om hva JEG mente om den saken, om så hele verden er uenig i hva jeg sier så bryr jeg meg ærlig talt ikke mye om akurat det, jeg tester ting selv og uttaler meg på grunnlag av det........ og står for det i ettertid ;D

Jubilee er en pickup jeg har hatt på besøk ved flere anledninger og den er bra den, men alikevel ikke god nok til og utmerke seg i prisklassen synes jeg, forøvrig liker jeg flere av Kontrapunktene også jeg.......... den gamle Supreme serien kunne også låte godt i enkelte spillere, en MC20/30 Supreme i en TP90 eller Akito 2b arm kan spille godt, Vinfeld er også en vellydende sak, men den er såpass lik en annen Ortofon i lyden at jeg ikke helt forstår poenget med den.
En ganske så profilert US bekjent av meg har over 40 Ortofon pickuper fra 1995 - inkl alle topp modellene og han sier at det det er skuffende lite nytt lydmessig når det gjelder alle nyhetene fra Ortofon den senere tiden.
På meg så virker det som at etter MC7500 har Ortofon vært veldig konservative, MC7500 var en Ortofon som turde og være annerledes 8)

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.387
Sted
Torget vurderinger
39
K.H. skrev:
Takk for svaret Rudi. Lyra er sikkert bra saker for dem som liker en lyd totalt forskjellig fra Rohmann, som du sier, men kanskje ikke noe for meg.

Ikke for det; kunne kanskje vært spennende å teste ut. Er dette pickup'er med spesiell nålslipning som gjør at de er veldig kritiske på korrekt innstilling? Slik jeg oppfatter din beskrivelse av Lyra har de kanskje godt av å bli parret med en litt varmtlydende riaa da, eller?

Jeg har på mine gamle dager blitt en forkjemper for at farging av lyden ALDRI skal skje på mere enn ett sted i avspillingskjeden, derfor ønsker jeg en pickup som gjør ALLT bra uten og farge lyden eller iallefall og farge minst mulig.
Om man ønsker og farge lyden med en varmtlydende riaa så må jo allt stå i stil med resten av anlegget, men kanskje i ditt tilfelle så er en slik konfiguration det helt riktige.
Vedr Lyra og innstillinger, nå er det jo slik at ALLE pickuper må monteres så korrekt som overhodet mulig, men Lyra er ikke noe mere kilne enn andre pickuper, det som er en kjempefordel med Lyra er at de er byggd opp på en slik måte at de gir veldig lite resonancer tilbake til armen og er således lette og få til å låte bra, de er helle ikke veldig kilne på impedanser vil jeg si, hvis de "ser" en impedanse på rundt 125 - 800 ohm så er det meste i orden.

Jeg har anbefalt Lyra Argo "i", Helikon, Titan "i" og Skala til mange og jeg har kun fått positive tilbakemeldinger i ettertid, det kan vel dreie seg om et 50 talls pickuper og altså IKKE EN negativ kommentar, det nærmeste var en som skrev at membranene nesten hoppet ut av all dynamikken........... men den slags kommentarer tar jeg som positivt ;D

S

Stereo_Mono

Gjest
Rudi skrev:
Det var snakk om hva JEG mente om den saken, om så hele verden er uenig i hva jeg sier så bryr jeg meg ærlig talt ikke mye om akurat det, jeg tester ting selv og uttaler meg på grunnlag av det........ og står for det i ettertid ;D
Men er det ikke det vi nesten alle gjør her inne Rudi. Dele våre erfaringer med diverse produkter.
Du skriver selv at nettopp kommentarer om deres tester skal diskuteres utenfor deres PU liste, men så skriver du her at: om så hele verden er uenig i hva jeg sier så bryr jeg meg ærlig talt ikke mye om akurat det.

Jeg får inntrykk at du fraskriver deg muligheten til å kunne diskutere andres meninger om dine opplevelser med den korte settingen. Mulig jeg misforstår fullstendig innlegget deres Rudi og da for du ha meg unnskyldt selvfølgelig, men jeg har litt vanskeligheter for å forstå hvor du vil med innlegget annet en at du har en stor kjærlighet til Lyra sine PU. Som er jo vel og bra :)

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.387
Sted
Torget vurderinger
39
Hvor har jeg skrevet :
Du skriver selv at nettopp kommentarer om deres tester skal diskuteres utenfor deres PU liste

Jeg vet ikke helt hvor du vil henne med dette, hvis det er et forsøk på og lage en krangel ut av noe ved og ta ut enkelt ord og settninger ut av den totale sammenhengen så dropper jeg videre svar med engang............. kort fortalt så diskuterer jeg ikke mine egne konklusjoner om testresultater, har jeg gjort meg opp en mening så har jeg gjort meg opp en mening, sånn er det, hvis den ikke sammenfaller med andres konklusjoner så får ikke det hjelpe. Hvis jeg har tatt fullstendig feil om noe så må jeg rette på det........... men frem til nå er ennå hørselen ganske bra, så det har jeg sluppet ;D Vedr PU listen så er den sammensatt av mine og noen andres erfaringer, hvis de andres meninger ikke sammenfaller helt med mine egne så står det også i kommentarene under de respektive pickuper.

S

Stereo_Mono

Gjest
Rudi skrev:
Hvor har jeg skrevet :
Du skriver selv at nettopp kommentarer om deres tester skal diskuteres utenfor deres PU liste

Jeg vet ikke helt hvor du vil henne med dette, men kort fortalt så diskuterer jeg ikke mine egne konklusjoner om testresultater, har jeg gjort meg opp en mening så har jeg gjort meg opp en mening, sånn er det, hvis den ikke sammenfaller med andres konklusjoner så får ikke det hjelpe. Hvis jeg har tatt fullstendig feil om noe så må jeg rette på det........... men frem til nå er ennå hørselen ganske bra, så det har jeg sluppet ;D
Det skrev du på deres innlegg nederst på PU listen deres etter en annen HFS medlem kommenterte noen av deres tester.

Takk for en grei oppklaring. Hadde fått et litt annen inntrykk en det som sto skrevet i deres innlegg. :)

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.792
Torget vurderinger
4
Vel, jeg hadde engang i tiden en supreme 30 som spilte jævlig bra på en Thorens TD320 med en TP90 arm.
Så skulle det oppgraderes, valget falt på Rohmann ( i 97 ) og jeg syntes.... vel, jeg vet ikke hva jeg syntes.
Det ble ihvertfall VELDIG varm lyd som jeg etterhvert vendte meg til.
Dermed kjøpte jeg meg en ny Rohmann når den gamle var utslitt. Så kjøpte jeg meg ny spiller Clear Audio Champion II og arm SME309. Monterte Rohmann på. Jo, det låt jo "greit"
Etter et år gikk jeg opp et hakk, kjøpte SMEV hos en her på forumet ;D, monterte Rohamnnen på og var kjempefornøyd. Så fikk jeg muligheten til å prøve en Kontrakpunt C og jøss av meg, det var en helt annen verden.
Det var detaljer, rom og ikke minst dynamikk som passet mitt øre mye bedre.
Så det endte med at jeg kjøpte Kontrapunkten....

Riaa var hele tiden en Rotel RHQ10 Michi

L

Lars.N

Gjest
Har en 321mkII enda som jeg håper jeg skal få en MC-30 på igjen en vakker dag , mye gode minner av den på godt&vondt med SME III.

Mvh

Laban

Topp Bunn