K.H. skrev:
Takk for svaret Rudi. Lyra er sikkert bra saker for dem som liker en lyd totalt forskjellig fra Rohmann, som du sier, men kanskje ikke noe for meg.
Ikke for det; kunne kanskje vært spennende å teste ut. Er dette pickup'er med spesiell nålslipning som gjør at de er veldig kritiske på korrekt innstilling? Slik jeg oppfatter din beskrivelse av Lyra har de kanskje godt av å bli parret med en litt varmtlydende riaa da, eller?
Jeg har på mine gamle dager blitt en forkjemper for at farging av lyden ALDRI skal skje på mere enn ett sted i avspillingskjeden, derfor ønsker jeg en pickup som gjør ALLT bra uten og farge lyden eller iallefall og farge minst mulig.
Om man ønsker og farge lyden med en varmtlydende riaa så må jo allt stå i stil med resten av anlegget, men kanskje i ditt tilfelle så er en slik konfiguration det helt riktige.
Vedr Lyra og innstillinger, nå er det jo slik at ALLE pickuper må monteres så korrekt som overhodet mulig, men Lyra er ikke noe mere kilne enn andre pickuper, det som er en kjempefordel med Lyra er at de er byggd opp på en slik måte at de gir veldig lite resonancer tilbake til armen og er således lette og få til å låte bra, de er helle ikke veldig kilne på impedanser vil jeg si, hvis de "ser" en impedanse på rundt 125 - 800 ohm så er det meste i orden.
Jeg har anbefalt Lyra Argo "i", Helikon, Titan "i" og Skala til mange og jeg har kun fått positive tilbakemeldinger i ettertid, det kan vel dreie seg om et 50 talls pickuper og altså
IKKE EN negativ kommentar, det nærmeste var en som skrev at membranene nesten hoppet ut av all dynamikken........... men den slags kommentarer tar jeg som positivt ;D