Ortofon 2M Black LVB 250.

Øyvind Ek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2009
Innlegg
205
Antall liker
154
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
1
Jeg har nå spilt noen 10 talls timer på denne pickupen og synes dette er en veldig bra pickup. Etter flere tiår med MC ville jeg prøve MM igjen- jeg var jo litt spent på overgangen- tenkte at MC er jo liksom kremen av pickuper men der ble jeg positivt overrasket. Kort og greit bedre på alle måter- ihverfall i mine ører.(-Nå skal det sies at jeg ikke har hatt MC pickuper i det kostbare sjiktet)- Dynamisk, detaljert og med en romfølelse jeg ikke har hørt i mitt lytterom før. Noen mener at bassgjengivelsen er svak - at MM låter litt tynt men jeg opplever pickupen dyp og detaljert.Det har skjedd mye på pickup-fronten de senere år og 2M Black er en moderne konstruksjon med samme nålefane som Cadenza Black og det merkes.MM har kanskje blitt neglisjert men det er det liten grunn til å gjøre. Hadde vært interessant å høre synspunkter på MM generelt, ikke nødvendigvis på denne nevnte pickupen
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.074
Antall liker
145
Torget vurderinger
3
Bruker selv en Ortofon Stylus 20 i en TM7 Pickup og det låter enormt bra . Dette er en T4P pickup . Har vurdert lenge om jeg skal prøve denne stylus 40 som skal tilsvare 2 M Black etter opplysning fra Gunnar Brekke . Noen mener denne stylus 20 spiller bedre enn stylus 40 .
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
894
Antall liker
575
Jeg har nå spilt noen 10 talls timer på denne pickupen og synes dette er en veldig bra pickup. Etter flere tiår med MC ville jeg prøve MM igjen- jeg var jo litt spent på overgangen- tenkte at MC er jo liksom kremen av pickuper men der ble jeg positivt overrasket. Kort og greit bedre på alle måter- ihverfall i mine ører.(-Nå skal det sies at jeg ikke har hatt MC pickuper i det kostbare sjiktet)- Dynamisk, detaljert og med en romfølelse jeg ikke har hørt i mitt lytterom før. Noen mener at bassgjengivelsen er svak - at MM låter litt tynt men jeg opplever pickupen dyp og detaljert.Det har skjedd mye på pickup-fronten de senere år og 2M Black er en moderne konstruksjon med samme nålefane som Cadenza Black og det merkes.MM har kanskje blitt neglisjert men det er det liten grunn til å gjøre. Hadde vært interessant å høre synspunkter på MM generelt, ikke nødvendigvis på denne nevnte pickupen
Har du haft en MC i samme prisklasse som din nye Ortofon?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.657
Antall liker
21.463
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En fordel, generelt altså, med MM-pickuper er at de ikke sender så mye mekanisk energi til tonearmen som MC-pickuper gjør. Det er det opp til flere tonearmer som har godt av.
 

Øyvind Ek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2009
Innlegg
205
Antall liker
154
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
1
Ja, jeg har en Benz Micro Ace S og har hatt en AT 33 PTG/II
 

Øyvind Ek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2009
Innlegg
205
Antall liker
154
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
1
Til orientering har jeg en Rega RB 300 arm - modernisert med Michell kontravekt
 

Øyvind Ek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2009
Innlegg
205
Antall liker
154
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
1
Bruker selv en Ortofon Stylus 20 i en TM7 Pickup og det låter enormt bra . Dette er en T4P pickup . Har vurdert lenge om jeg skal prøve denne stylus 40 som skal tilsvare 2 M Black etter opplysning fra Gunnar Brekke . Noen mener denne stylus 20 spiller bedre enn stylus 40 .
Akkurat det vet jeg lite om, bare at den spiller veldig bra - uanstrengt og med full kontroll og oversikt
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.782
Antall liker
8.745
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Jeg har gått andre veien fra MM til MC, hadde først en 2mblue som ble oppgradert til 2m black på en debut carbon og husker at det var en massiv forbedring. 2m black fulgte med over på en Thorens td 320 mkll med en sumiko premier arm. Jeg syntes imidlertid at når jeg byttet pu til Hana sl så var den bedre på alt. Man lurer jo hele tiden på hvor bra man kan få det og AT OC9 XSL som jeg har nå var mye bedre enn hana'n igjen. Som sagt fra MM til MC og ser meg ikke tilbake. Det er sikkert mye bra på MM fronten som spiller nydelig.
 

Øyvind Ek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2009
Innlegg
205
Antall liker
154
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
1
Jeg har gått andre veien fra MM til MC, hadde først en 2mblue som ble oppgradert til 2m black på en debut carbon og husker at det var en massiv forbedring. 2m black fulgte med over på en Thorens td 320 mkll med en sumiko premier arm. Jeg syntes imidlertid at når jeg byttet pu til Hana sl så var den bedre på alt. Man lurer jo hele tiden på hvor bra man kan få det og AT OC9 XSL som jeg har nå var mye bedre enn hana'n igjen. Som sagt fra MM til MC og ser meg ikke tilbake. Det er sikkert mye bra på MM fronten som spiller nydelig.
Ja, sånn er det jo- det er ganske individuelt hva man liker. Og jeg tenkte som deg i mange år- MC er best og vurderte det ikke engang. Men når jeg tok det skrittet å prøve så ble jeg jo overrasket over hvor bra det låt
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.657
Antall liker
21.463
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg SKAL etterhvert kjøpe meg en A-T VM540ML. Finne ut what the fuzz is about. Har på inngående en AT-VM95SP, men den er til steinkaker og det er mest for gøy.
 
Sist redigert:

Øyvind Ek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2009
Innlegg
205
Antall liker
154
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
1
Hvis du spør om hvilken som er best så er ikke det godt å si ( for meg) Jeg har ikke hørt AT pickupen men 2M Black har fått veldig gode tester
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.117
Antall liker
7.744
Sted
Oslo
Har hatt mange MC i løpet av livet, Orto SPU, AtOc9 , Rohmann, Zu103, Benz woody, + en del andre.
Spiller nå gladelig på 2mBlack + 2m mono se
Alle forskjellige ja, alle gir spilleglede.
Mm har kommet en lang vei fra åttitallet, og i sin prisklasse måler de seg bra mot MC.
Og er snillere stort sett mot riaa'n.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.657
Antall liker
21.463
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
^740ML er bling og litt ekstra kapasitans slik at den kan låte pittelitt luftigere enn 540ML.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.480
Antall liker
8.003
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Er ikke så enig i at mye har skjedd på MM-fronten siste 40 år. Det er sikkert flere veldig gode MMer i dag, men de som var virkelig gode dengang da er fremdeles helt på høyde med hva som helst i dagens arsenal.
 

Haakonsunden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.11.2018
Innlegg
122
Antall liker
149
Sted
Norge
Jeg har nå spilt noen 10 talls timer på denne pickupen og synes dette er en veldig bra pickup. Etter flere tiår med MC ville jeg prøve MM igjen- jeg var jo litt spent på overgangen- tenkte at MC er jo liksom kremen av pickuper men der ble jeg positivt overrasket. Kort og greit bedre på alle måter- ihverfall i mine ører.(-Nå skal det sies at jeg ikke har hatt MC pickuper i det kostbare sjiktet)- Dynamisk, detaljert og med en romfølelse jeg ikke har hørt i mitt lytterom før. Noen mener at bassgjengivelsen er svak - at MM låter litt tynt men jeg opplever pickupen dyp og detaljert.Det har skjedd mye på pickup-fronten de senere år og 2M Black er en moderne konstruksjon med samme nålefane som Cadenza Black og det merkes.MM har kanskje blitt neglisjert men det er det liten grunn til å gjøre. Hadde vært interessant å høre synspunkter på MM generelt, ikke nødvendigvis på denne nevnte pickupen
Hei, jeg lurer på om jeg skal kjøpe denne. Men jeg kommer fra en Nagaoka mp200 og er redd for overanalytisk og skarp lyd. Har jeg noe å frykte?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.657
Antall liker
21.463
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Den bør ha moderne lav (<200 pF totalt) kapasitiv last leser jeg annetsteds for ikke å bli for energisk i de to øverste oktavene.
Meeen om du liker Nagaoka er det vel MP-500 du skal strekke deg etter.
 

Øyvind Ek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2009
Innlegg
205
Antall liker
154
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
1
Det er jo ikke en mørk pickup-vil vel si ganske nøytral men den må få noen ti-talls timer i rillene. En test mente at 80 timer måtte til men vet ikke om det er relevant for alle lyttere. Jeg har spilt nærmere 200 timer nå og den oppleves dynamisk og detaljert - uanstrengt selv i heftig musikk. Full kontroll.
 

Tangsprell

Fersking
Ble medlem
19.05.2023
Innlegg
2
Antall liker
1
Sted
Lofoten
Jeg har nå spilt noen 10 talls timer på denne pickupen og synes dette er en veldig bra pickup. Etter flere tiår med MC ville jeg prøve MM igjen- jeg var jo litt spent på overgangen- tenkte at MC er jo liksom kremen av pickuper men der ble jeg positivt overrasket. Kort og greit bedre på alle måter- ihverfall i mine ører.(-Nå skal det sies at jeg ikke har hatt MC pickuper i det kostbare sjiktet)- Dynamisk, detaljert og med en romfølelse jeg ikke har hørt i mitt lytterom før. Noen mener at bassgjengivelsen er svak - at MM låter litt tynt men jeg opplever pickupen dyp og detaljert.Det har skjedd mye på pickup-fronten de senere år og 2M Black er en moderne konstruksjon med samme nålefane som Cadenza Black og det merkes.MM har kanskje blitt neglisjert men det er det liten grunn til å gjøre. Hadde vært interessant å høre synspunkter på MM generelt, ikke nødvendigvis på denne nevnte pickupen
Måtte også prøve MM igjen. Kun hatt MC siden tampen av 80-tallet. Valget falt på MoFi's Mastertracker. Imponerende i forhold til forventningene. Stram, presis og detaljert, og som sporer platene utmerket. En helt ny giv å spille gjennom haugevis av personlig favoritter, og høre hvordan denne pick-up'en tar dem. Absolutt fått et nytt syn på MM.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.657
Antall liker
21.463
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg endte opp med en AT VM540ML med RigB-kropp:
IMG_3905.jpeg

Den er ment å supplere min AT33PTG/II. Sistnevnte låter mer forførende, men jeg kunne fint levd med 540en alene.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.595
Antall liker
3.131
Torget vurderinger
0
Hadde vært interessant å høre synspunkter på MM generelt, ikke nødvendigvis på denne nevnte pickupen
MM spiller sinnsykt bra.
Utfordringen for de fleste er for liten kapasitet i anlegget og evner derfor ikke å oppleve iboende kvaliteter på et høyt nok nivå (y)
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.501
Antall liker
7.493
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
................. mnja, det vokser nå ikke gulltenner ut av ræva på ei høne, men det finnes mange gode MM pickuper, er enig i det.....men har man et anlegg av høy kvalitet som Flagerborg mener mange ikke innehar, så avslørses også fort MM pickupenes begrensninger og med det mener jeg at MM pickuper blir fort udetaljerte og kan fort oppleves som litt piggtråd oppover i frekvensområdet i dirkete sammenligning med gode MC pickuper, bassen kan ofte være vel så god, men finess og oppløsning ligger at hakk bak sine mer lavmælte søsken. Det er fullt mulig og sammenligne hjemme hos meg da jeg har 3 spillere opprigget med MM og MI pickuper samt et antall med MC pickuper i fra 7k og opp til rundt 100k....... jeg er hjemme kommende uke ;)
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.623
Antall liker
1.487
Sted
Sunndalsøra
Jeg har brukt MC fra tidlig 70 tall, bortsett fra den første som pickupen var en stanton 681 EEE tror jeg det var. Så noe direkte sammenligning har jeg ikke gjort ennå. Har også en ortofon MC 20 fra samme tid. MC har fra tiden og vært det optimale i forhold til MM. Men man må ha en god og ''dyrere'' RIAA, som blir en ekstra kostnad. Er vel ikke av noen betydning for de mest seriøse:)
?Jeg bruker nå en ''gammel'' ortofon Jubilee som egentlig er brukbar sammenlignet med en Hana ML. I følge ortofon så har boron cantilever(nålfanen) mere speed en en pickup med alu nålfan. Jubilee har også sølvtråd. Noe som gjør den lysere og behagelig i diskantområdet. Merkes spesielt med hurtig bruk av visper. Vibrafon og triangler lyder veldig flott med fin etterklang.
Med den nye DP RIAA, så blir jeg nesten satt ut med den høge støyfri signalet jeg får med denne. Må skru ned volumet i forhold til digitale kilder:)
Hvis en MM pickup lyder fantastisk, så må det også ha skjedd mye nytt i det siste.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.595
Antall liker
3.131
Torget vurderinger
0
Det er fullt mulig og sammenligne hjemme hos meg da jeg har 3 spillere opprigget med MM og MI pickuper samt et antall med MC pickuper i fra 7k og opp til rundt 100k....... jeg er hjemme kommende uke ;)
Veldig bra tiltak (y)
Reiser gjerne langt for fordypning i ukjent materie, men det må også være kontroll på elementene.
Ved lytting til Hana Umami Red på TechDAS var lydbildet sånn der, og samme skive i et større system var fortsatt sånn der, men
det er så mye mer på skiva enn systemet totalt sett klarte å levere.......selv med MM
Det virker som de fleste med store systemer holder seg til moderne lydkilder som streaming
så ikke lett å dypdykke i vinylens indre kvaliteter og forskjeller....... :unsure:
 

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Innlegg
107
Antall liker
56
Sted
Risør
Jeg har project x2 med lvb250 og setter av månedlig penger for å skifte ut pu når den er slitt.
Men når oppdager jeg at den er moden for utskifting?
Jeg har bestilt usb mikroskop så jeg kan ta bilde av pu nå nesten ny 100 timer kanskje, hvem vet om dette er nøyaktig nok start?
Deretter kan jeg ta bilder hver måned, men er det noen god metode?
En annen metode er å bruke hørselen og jeg tenker at dette må være den optimale metoden for å avsløre en sliten pu, men hva med oss som drar på åra og og ikke har et finstemt hørselsorgan hva bør vi gjøre?
Forslag er velkomne 😊
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.117
Antall liker
7.744
Sted
Oslo
Jeg har project x2 med lvb250 og setter av månedlig penger for å skifte ut pu når den er slitt.
Men når oppdager jeg at den er moden for utskifting?
Jeg har bestilt usb mikroskop så jeg kan ta bilde av pu nå nesten ny 100 timer kanskje, hvem vet om dette er nøyaktig nok start?
Deretter kan jeg ta bilder hver måned, men er det noen god metode?
En annen metode er å bruke hørselen og jeg tenker at dette må være den optimale metoden for å avsløre en sliten pu, men hva med oss som drar på åra og og ikke har et finstemt hørselsorgan hva bør vi gjøre?
Forslag er velkomne 😊
Kjøp ny stift, så kan du innimellom kjøre a/b test mellom begge.
 

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Innlegg
107
Antall liker
56
Sted
Risør
Det er ting jeg tenker på og det er hvordan aldring påvirker pu. Med mitt bruk og ca. levetid på 1000 timer gjør at en referanse pu kan bli uegnet som referanse? Hva mener dere om levetid på pu i forhold til tid og aldring?
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.595
Antall liker
3.131
Torget vurderinger
0
Det er ting jeg tenker på og det er hvordan aldring påvirker pu. Med mitt bruk og ca. levetid på 1000 timer gjør at en referanse pu kan bli uegnet som referanse? Hva mener dere om levetid på pu i forhold til tid og aldring?
Har kjøpt et par spillere fra slutten av 70-tallet med original PU som fortsatt spiller like bra.
Hvor mange timer de faktisk har vært i bruk er vanskelig å vurdere, men det høres ikke som
om 50 års "aldring" har noen påvirkning på resultatet. Skifter til ny PU uansett (y)
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.480
Antall liker
8.003
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det eneste som bør endre seg over tid er nålen som slites. Alle (vil jeg tro) produsenter bruker i dag elastomer i opphenget, heller enn gummien som ble brukt før i tiden. Gummi hardner og morkner, elastomer forblir elastisk "for evig".

Hvor lenge en nål varer er heller omstridt, men 1000t bør trolig regnes som absolutt maks og bare hvis nålen har en avansert slipning (Micro Line o.l.), mens en enkel konisk eller elliptisk slipning neppe kan forventes å gi mer enn 500t.

Et annet moment er at en avansert nål som som regel er ment for en dyrere pickup, trolig vil være produsert av diamant av bedre kvalitet enn en med en mer "rustikk" slipning. De mest avanserte slipningene, som MicroLine, *krever* at diamanten er av svært god kvalitet for at den skal kunne lages. En konisk eller elliptisk nål er langt mer tilgivende i så måte og diamanten trenger heller ikke være naturlig, den kan like godt være industriell (selv om den da vil ha enda kortere levetid).
 

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Innlegg
107
Antall liker
56
Sted
Risør
Takk for god informasjon. Jeg vet ikke hvordan jeg skal referere til andre brukere i mitt innlegg, så det blir slik det blir.
Men jeg forstår at jeg trygt kan bestille en pu som jeg kan benytte som referanse til den jeg har på platespilleren.
 
Topp Bunn