Orkan - ute av trening?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.652
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Irriterande orkan. Internett kutta ut relativt tidle 1.juledag, og kom ikkje att før no. Straum fekk vi i går, men det blinkar til & frå, så speling av musikk er ein risikosport.
Korleis gjekk det lenger nord med hifi-folket? Vidar?

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.448
Torget vurderinger
1
For min egen del: Tuntreet (ei lønn) delt i to og hestehengeren ble hevet rundt og fikk juling. Ellers ikke så ille. Definitivt ikke '92 om igjen. Men en god nummer to var det nok. Strømløs i perioder, men det er jo ikke helt uvanlig ellers her.

Forøvrig: noen båter som slet seg og fikk skader. Veltede trær. Flest sitkagraner og de kan jo bare velte, ugras som det er.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Jolla som lå veltet på le-siden av naustet (Averøy) er søkk vekk! Noe av grunnmuren på samme naust er vasket vekk. En forstøttningsmur til trappa ned til sjøen har rast ut...
Vi var strømløs i ca 30min.

Ellers er hus og heim, båt og bil ok. :)

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.296
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Til og med her på Toten kunne vi merke noko.
Måtte ut å sjekke taksteinen.
Heldigvis ingen skader hjå meg hverken på takstein eller anna, elles har det velta nokre mål med skog.
Straum, vel nesten eit døgn utan.

Håvard

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Her i Hardanger var det så sterk vind,at med åpent glas i stova blei lydbildet heilt skeivt,ikkje kjekt:)

Mvh.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.661
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Her i sør-vest har vi bare hatt pingle-vind til nå, men idag ser det ut til å ha løsnet. 25 m/s sies det.
Riktignok mest søppeldunker som ligger strødd, men det må sies at jeg så ingen oppreiste dunker i dag tidlig. Det rister og piper selv i svære kontorbygg, og firmavimplene over gata står stive og stramme som om kongen kom.
Kom plutselig til å tenke på at jeg har båt på sjøen...

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.218
Torget vurderinger
6
ottone skrev:
Her i sør-vest har vi bare hatt pingle-vind til nå, men idag ser det ut til å ha løsnet. 25 m/s sies det.
Riktignok mest søppeldunker som ligger strødd, men det må sies at jeg så ingen oppreiste dunker i dag tidlig. Det rister og piper selv i svære kontorbygg, og firmavimplene over gata står stive og stramme som om kongen kom.
Kom plutselig til å tenke på at jeg har båt på sjøen...
Ja, det der er bare pingle-greier... ::)
Piping er ingenting, det er ikke sterk vind før murhus rister så kraftig at man hører den grove lyden av vibrasjonene - duren inne fra murveggen. Så kraftig vind var det ikke hjemme hos meg siden jeg har flyttet siden nyttårsorkanen i 1992. Nå bor jeg godt i le fra de sterkeste vindkastene. Likevel har jeg vært på taket for å legge på ny takstein da en 7-8 stein blåste av. På ei av hyttene blåste takpappen av, men fikk lagt på plast før det ble vannskader. Naboen fikk blåst inn dørene på naustet, ekstremfloa gikk inn og bølgene og vinden sopte reint for båter og garn og dritt og lort.... Resultat: absolutt tomt!
Men det er jo ingenting, har vært heldig. Det ble jo tross alt målt 45 m/s eller ca 160 km/t vind i Ålesund.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Trøndelag her, en av vindskiene på garasjen blåste ned og ligger fint plantet i hekken ;D

vta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
6
Naboen er søkk borte her. Vet ikke om folket er tatt av vinden, eller om de til slutt fikk nok av min hang til å nyte musikk på troverdig volum nattestid... :eek:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.652
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har vore på køyretur i dag. Eit par plantefelt ser ut som mikadospel, og berre seks naustdører av dei 30 -40 i Kyrkjefjøra er på plass. To naust har forsvunne, og badestranda er så full av drit og tang at ein ikkje ser sanden. 44 knop målt på Kråkenes fyr, som hadde fått eine veggen slått inn. Det har ikkje hendt før.

vta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
6
Skjønner at vi som bor litt lenger sør har sluppet heldigere unna uværet enn dere Arve, selv om at vinden har tatt godt tak her også.

Torja

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.03.2008
Antall liker
1.028
I Bærum blåste det kraftig for et par dager siden, men nå virker det stille og rolig. En del regn har det vært. Men vi har nok vært forskånet for det meste jam før vestlandet.

Topp Bunn