Origin Live Opgradering av Rega Arm

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Jeg ser at Origin Live selger en modifikasjon til Rega-armen som består av en ny halestump og motvekt som skrus fast. Noen som kjenner dette settet? Er det noe jeg lett kan montere selv på en RB700? Det jeg ønsker å oppnå er først og fremst mer presis justering av motvekten, og kanskje attpåtil å slippe å bruke tracking force-mekanismen på armen. Mitchell Technoweight er vel også et alternativ antar jeg...
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Litt sånn via en kompis som hadde en kommpis som hadde prøvd begge deler skulle vissnok Michell - loddet være det beste alternativet av de to du nevner. Er ikke sikker på hvordan t-f justeres på rb-700, men siden det i begge tilfeller bare skiftes ut endestub og lodd vil jeg tro det er likt som før endringen.
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
609
Antall liker
75
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Hvis man tenker justeringsmulighter for gramtrykk er nok Mitchell loddet best.
Lymessig har jeg hørt at Origin Live loddet skal være bedre.

Jeg mener det er et møst med en digital pickupvekt uansett om man kan justere gramtrykket på motvektsloddet (blir ikkke presist nok).
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Poenget med tracking force er at hvis loddet kan plasseres presist kan TF stilles bare ved å bruke en digital vekt mens man stiller på loddet og la TF-mekanismen hvile. Da vil loddet få en kortere momentarm, noe som teoretisk burde være en fordel. Rega sitt eget lodd henger fast på stuben med en gummiring og blir litt omtrentlig. Det går jo evt. an å finjustere med TF-mekanismen.
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
609
Antall liker
75
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Det viktigste er vel hvordan det låter. Min erfaring er at motverksloddet påvirker lyden vesentlig. Fodelen med Origin live kontra mitchell er monteringen av "stubben". På origin live er det en spesiell løsning der det er veldig liten kontaktflate mellom stubben og armen.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Klart at lyden er det viktigste, TF er jo bare en del av helheten.
 

hansen74

Medlem
Ble medlem
19.07.2008
Innlegg
16
Antall liker
0
Bestillte selv et sett ifra Maxwell HIFI. til min RB 300. Vel.........jeg sjelden har kr 1500,- gitt så bra lyd ;D

Absolutt ALT, ble bedre iforhold til standard 300. (Bass, holografi....)

Jeg sysler med ytterligere modifiserng av armen, dette gav virkelig mersmak!
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
Meiner også at OL sitt structural modification kit som det heiter, ga merkbart klarare romoppleving og klarare definert bass hos meg. Brukar digital vekt på mi RB300-arm og nullstiller fjøra i t-f-justeringa (dvs. posisjonen for maks vekt). Det siste er eit kjent knep for RB300. Det skal hindre at vibrasjon skal forplante seg via fjøra. Har ikkje prøvd ut om eg kan høyre forskjell med og uten dette tweaket. Har også VTA-kit frå OL. Blir påstått å ha lydmessig effekt det også. Er i alle fall greitt til justering, men kan ikkje monterast på Rega spelar.

Sigurd
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Sånn, da var oppgradringen montert. Og så sannelig: Lyden virker klarere, spesielt i bassen, og det endog før jeg har finjustert oppsettet. Ville inntrykket ha stått seg i en blindtest? Guess we'll never know.

Artig hvordan små ting påvirker lyden av vinyl.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Like spennende som lyden, er prosessen underveis.

Mvh. Bjørn
 
Topp Bunn