Orginal CD vs Remaster.

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Har hatt en liten runde nå på dette.
Startet med et par AC/DC utgivelser.
Godt verktøy er Dynamic Range Database.

Det som ikke har tatt feil til nå er at de versjonene av innspillinger som har best Dynamikk også har best lyd.

Jeg har hatt mange versjoner av Miles Davis "Kind of Blue"
Jeg hadde en gang i tiden en SACD versjon av den som jeg likte veldig godt.
Etter det synes jeg de CD versjonene jeg har testet har hatt en tendens til å låte typisk remaster.
Loundness effect med kompresjon.
I dag fikk jeg første CD utgivelsen av "kind of blue" fra 1986. Da snakker vi tidelig CD utgivelse. Skulle vel
tro utstyret som ble brukt til overføring fra analog den gangen ikke var på høyde med det som finnes nå.

Her er et par fakta når jeg sammenligner med remaster av denne innspillingen.

Remaster er som altid høyere. Jeg matcher derfor volum så jeg ikke blir lurt av det.

Det er utvilsom mye mer topp på remaster.
Spiller man lavt som jeg sjelden gjør kan den låte mer spennende.
Drar man volum på typisk høyt, rundt 85-95db så låter orginale CDen fra 1986 bedre.
Finnes ikke hardheter for å si det sånn. Når saksofonen kommer inn på høyre side på første låta er det helt nydelig.
På remaster må jeg enten slå av eller skru ned lyden.

Et par andre ting jeg har lagt merke til mellom disse versjonene:

1. På remaster er det masse sus fra mikrofonene. Spes. på høyre side, på starten av låt nr. 1.
På orginalen er det ikke sus i det hele tatt. Virker nesten som dette er fjernet?

2. Når saksofonen på orginalen kommer inn på låt nr. 2 etter ca. 4 mins. er det masse luft, rom rundt saksofonen som i hovedsak er lagt i høyre kanal.
Enten har de lagt på dette i ettertid eller så finnes informasjonen på analog tape?
Høres veldig bra ut synes jeg.
På remaster er det antydning til luft. rom rundt saksofonen men i veldig liten grad.

Min konklusjon er at jeg stort sett holder meg langt unna remasters.

Jeg har til og med 24bit 96kHz versjon av Rush som låter udynamisk med lite bass i forhold til CD versjonen.
CD versjonen i dette tilfellet er faktisk remaster og låter veldig bra. Ikke altid det går feil for å si det sånn :)
Gammel AC/DC i remaster = helt jævelig. I det minste de jeg har testet. Der har jeg ikke orignal CD versjon og kun sammenlignet med Vinly som låter mye bedre.

Andre som har erfaringer?
 
Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.031
Antall liker
8.249
Torget vurderinger
1
Etter loudness war startet bør man holde seg unna remasters. Men det finnes unntak. Synes som om trenden nå har snudd....
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Etter loudness war startet bør man holde seg unna remasters. Men det finnes unntak. Synes som om trenden nå har snudd....
Hvilke eksempler har du?

Er altid interessert i best mulig lydkvalitet fra klassiske album :)
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.158
Antall liker
2.113
Tja, jeg har kjøpt langt over 1000 CDer de siste årene, nesten utelukkende nye remaster'e av klassisk musikk, og en god del jazz, fra 50-, 60- og 70-tallet. Noe digitalt fra 80- og 90-tallet. En del har jeg fra før, i eldre utgaver. Det er utrolig sjelden de gamle er bedre. Høyere oppløsning på overføringene og bedre støyreduksjon nå til dags. (Båndsus kan faktisk være et kvalitetstegn, selv med det beste utstyr kan ungen i noen grad gå ut sammen med badevannet...) Noen av de gamle har bedre dynamikkomfang, og mange av de nyere har mer nivå i diskanten, men oppløsningen er omtrent alltid klart bedre i de nye overføringene. Det hører jeg tydelig via min DCS-spiller.
Noe helt annet virker det å være med rockeklassikerne fra 70-tallet. Nye overføringer har ofte ryddig og ren lyd, men all dynamikk er rypisk helt borte...
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.603
Antall liker
3.140
Torget vurderinger
0
Dire Straits - Love over Gold - 1982 - er helt klart bedre enn remasters fra 1996
Yello remastered er klart bedre enn originalene fordi det er blitt mer "trøkk" i de gode gamle låtene
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Todani: Problem kan vel være at
Tja, jeg har kjøpt langt over 1000 CDer de siste årene, nesten utelukkende nye remaster'e av klassisk musikk, og en god del jazz, fra 50-, 60- og 70-tallet. Noe digitalt fra 80- og 90-tallet. En del har jeg fra før, i eldre utgaver. Det er utrolig sjelden de gamle er bedre. Høyere oppløsning på overføringene og bedre støyreduksjon nå til dags. (Båndsus kan faktisk være et kvalitetstegn, selv med det beste utstyr kan ungen i noen grad gå ut sammen med badevannet...) Noen av de gamle har bedre dynamikkomfang, og mange av de nyere har mer nivå i diskanten, men oppløsningen er omtrent alltid klart bedre i de nye overføringene. Det hører jeg tydelig via min DCS-spiller.
Noe helt annet virker det å være med rockeklassikerne fra 70-tallet. Nye overføringer har ofte ryddig og ren lyd, men all dynamikk er rypisk helt borte...
Jeg satt å hørte litt på "Flamenco Sketches" Fra Kind of Blue nå.
Det er som du sier. Bedre oppløsning, mer detaljer i trompeten til Miles og tydligere bass fra remaster. Jeg hører mer tydelige transienter. Da også på piano som ikke er så rart ;) Liker pianolyden på remaster.
Det er også masse sus, men som du sier, egentlig ikke farlig, negativt. Kun hørbart i rolige partier da helt klart alle microfonene står på under innspilling og analog tape.
Er det mulig at når Kind of blue ble overført i 1986 at tapen var i bedre stand?
Tape forringes helt klart naturlig så jeg tenker det er en mulighet.
1986 versionen, ikke noe sus og nydelig klangbalanse også på denne låta.
Miles tar et steg tilbake og når saksofon kommer inn kan jeg spille veldig høyt og det låter nydelig.
På Remaster låter det alt fra ørevennelig spes. når saksofon kommer inn på høyre side.
På remaster er også vispene på "Flamenco Sketches" en del mer tydelig.
Jeg får bruke remaster når jeg ikke spiller så høyt og orginal når jeg skal guffe på litt ;)
 
Sist redigert:

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Nå tok jeg en liten research og leste meg frem til at HD-tracks sin 24bit 192kHz versjon skulle låte veldig bra.
Da var det bare å kjøpe den og gjett om jeg er happy :D
Fy faen så bra den låter. Utrolig oppløsning og helt nydelig klang. Kan spille høyt uten noe skadevanker på noen av instrumentene. Uten av jeg har samme anlegg og kan samenligne SACD versjonen som jeg hadde tviler jeg på den var like bra. Denne versjonen er bare gjort riktig. Liker du "Kind of blue" er denne annbefalt med stor A.
Siden jeg nevnte en del sus på CD remaster versjonen vs ingen sus på orginal CD versjonen fra 1986 vil jeg nevne det er litt sus på denne i rolige partier men ikke like høy sus som på CD remaster. Ikke fordi det betyr mye men verdt å nevne.

Jeg så også denne videoen om innspillingen før jeg kjøpte den.

 
Sist redigert:
Topp Bunn