Orgasmisk lydopplevelse

Nikko

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.03.2004
Innlegg
65
Antall liker
0
Var en tur innom Norsk audio teknikk her om dagen for å høre litt mere på den sagnomsuste Anthony Gallo ref. 3.1 høytaleren. (var en tur innom en gang i januar, manglet litt på bassdynamikken den gang) Morten hadde jobbet litt med plassering siden sist og mente at nå satt det. Og det gjorde det til de grader. Skjønner ikke at det går an å få så mye bass ut av en så liten høytaler, bassen bare pumpet uten antydning til å gi seg. Samtidig som mellomtonen og diskant er helt i toppklasse.  Råder alle som kan ta turen innom Norsk audio teknikk i Storgt. til en orgasmisk lydopplevelse.
Her snakker vi om et bassforsterker og høytaler sett til
40 lapper. Løp og hør.
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Ja hvis du fikk orgasme eller var i nærheten av det sammen med disse Høyang Polaris kjelene... da må det ha skjedd mirakler hos Morten den siste måneden. Var innom der for en tid siden og da syns jeg lyden var...puslete og diskanten kom subbende i knehøyde. Det jeg ble mest overasket over var størrelsen. Så små og søte atte ;D
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Du har åpenbart ikke hørt på disse fra lytteposisjon eller så har du underlige preferanser ;D

Diskantene har stor horisontal spredning, men vertikalt er de begrenset - så riktig lyttehøyde er viktig selvsagt. Har fortsatt ingen planer om å bytte de ut, de henger med på hva det skal være. Dessuten er det deilig å slippe all denne tresløyden i hjemmet...akkurat nå er det kun ML Summit som frister som oppgradering.

Galloene spiller som bare pokker de, og den bassforsterkeren må jeg nok ha etterhvert! Du får bare handle Nikko ;)

O.
 

Jan

Medlem
Ble medlem
16.05.2002
Innlegg
47
Antall liker
0
Var selv innom NAT for et par dager siden i ens ærend. Etter en times tid med et bredt utvalg musikk og filmdemo, samt obligatorisk telefon til kona, var bestilling i boks. At noen er i stand til å oppfatte det disse presterer som pinglete er i høyeste grad underlig. Her fantes attakkvilje og detaljrikdom i mengder, samtidig som bredde- og dybdeperspektiv var helt på høyden. Testet med og uten bassforsterker, i noen sammenhenger låt det klart bedre uten. Cassandra Wilson med ekstra bassforsterkning ble litt for voldsomt, mens de kraftigste utladningene på Eagles' Hell Freezes Over gikk rett i kroppen og ingen andre steder. Ut i fra pris og ikke minst (mangel på) størrelse er dette etter min mening trolig det smarteste innkjøpet man kan gjøre på høyttalerfronten i dag. Designet kan man selvfølgelig diskutere. Jeg elsker det. Bare synd leveringstiden har blitt så lang...
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Hei

Ingen tvil om at Gallo spiller som en kretsmester på de fleste parametre, bortsett fra ett; høyden på lydbildet. Denne her skal visstnok fikse det "problemet":

http://www.brightstaraudio.com/gallo_stands.htm

(Personlig sitter jeg dog pris på at Ane Brun ikke er 4 meter høy, men andre kan jo ha andre preferanser.... ;) )
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Som jeg sa, meget underlig :D

Det er vel knapt en kritiker som ikke har blitt dypt imponert av disse småtassene, men viktigere er det jo at jeg liker dem selv.

Designet er det bare å elske...jeg har ikke fuglekasser i hagen, hvorfor i all verden skal jeg ha det i lytterommet? ;D

Formidable høyttalere til prisen, intet mindre...

O.
Var selv innom NAT for et par dager siden i ens ærend. Etter en times tid med et bredt utvalg musikk og filmdemo, samt obligatorisk telefon til kona, var bestilling i boks. At noen er i stand til å oppfatte det disse presterer som pinglete er i høyeste grad underlig. Her fantes attakkvilje og detaljrikdom i mengder, samtidig som bredde- og dybdeperspektiv var helt på høyden. Testet  med og uten bassforsterker, i noen sammenhenger låt det klart bedre uten. Cassandra Wilson med ekstra bassforsterkning ble litt for voldsomt, mens de kraftigste utladningene på Eagles' Hell Freezes Over gikk rett i kroppen og ingen andre steder. Ut i fra pris og ikke minst (mangel på) størrelse er dette etter min mening trolig det smarteste innkjøpet man kan gjøre på høyttalerfronten i dag. Designet kan man selvfølgelig diskutere. Jeg elsker det. Bare synd leveringstiden har blitt så lang...
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Vet ikke om jeg er helt enig, syntes den har veldig riktige proporsjoner på lydbildet, selv på nærfeltslytting. Men lytteposisjon må være riktig selvsagt...og for høye mennesker i høye stoler kan det bli et problem uten disse platåskoene ;D

O.
P.S Som også syntes Ane er søt som hun er

Hei

Ingen tvil om at Gallo spiller som en kretsmester på de fleste parametre, bortsett fra ett; høyden på lydbildet. Denne her skal visstnok fikse det "problemet":

http://www.brightstaraudio.com/gallo_stands.htm

(Personlig sitter jeg dog pris på at Ane Brun ikke er 4 meter høy, men andre kan jo ha andre preferanser.... ;) )
 

Nikko

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.03.2004
Innlegg
65
Antall liker
0
Morten hadde nå satt høytalerne rett fram og ikke vinklet dem innover og satt dem litt tettere, lybildet var nå digert og det manglet ikke noe i høyden. Basstromma på Eagles kom fra gangen et sted og det var lyder overalt når vi spilte R Waters.
Som sagt tidligere alle som har mulighet til å ta en tur innom NAT bør gjøre det.
Høyang polaris er vel et godt tegn på kvalitet.
 

Jan

Medlem
Ble medlem
16.05.2002
Innlegg
47
Antall liker
0
Kanskje man kunne få Knut Bjørnsen til å gå god for disse. Han har jo en nær fortid som kasserollepusher. Blir nok ikke mye diskusjon i heimen når far kommer hjem med nye pakker da.
 
T

timc

Gjest
Ta ut basselementet og bruke kassen til gryte? Tja hvorfor ikke. Multifunksjonshøyttaler på sitt beste. ;D

Mvh
 
T

theStig

Gjest
Har NAT oppe på lørdager? Kunne vært artig med en tur innom...
 

Nikko

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.03.2004
Innlegg
65
Antall liker
0
NAT har oppe fra 10-15 på lørdager.
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Og diskanten ser ut som oljefilteret på en gammal MB190. Det er multifunksjon i praksis.
 
A

Akle

Gjest
Synest det låt underlig uengasjerende, ordene vitterlig datt ut av munnen på Cash, amputert brystkasse, spesielt utenfor sweetspot. Mener det manglet litt på diskanten også, mangel på overtoner strupet utklingingen om det er et akseptert begrep. Middelmådig diskant og den kliniske lyden fra bladelius thor ødla det helt for meg. Vet at Thor er et bra produkt i og for seg, sikkert høytt også, men kombinasjonen var drepen.
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Synest det låt underlig uengasjerende, ordene vitterlig datt ut av munnen på Cash, amputert brystkasse, spesielt utenfor sweetspot. Mener det manglet litt på diskanten også, mangel på overtoner strupet utklingingen om det er et akseptert begrep. Middelmådig diskant og den kliniske lyden fra bladelius thor ødla det helt for meg. Vet at Thor er et bra produkt i og for seg, sikkert høytt også, men kombinasjonen var drepen.
Er heller ikke helt overbevist om at Thor og Gallo er optimalt. Forskjellen fra Morten til min egen stue med DK Design (en forsterker i samme prisklasse som Thor) er såpass stor at jeg nesten vil si det så sterkt at det er i en annen klasse. Mulig jeg tar feil, og det blir litt på hukommelsen dette (relativt lenge siden jeg var hos NAT), men oppløsning, dynamikk, homogenitet og seperasjon av instrumenter i stereobildet er betydelig bedre med DK Design.

Tror forøvrig det er første gang jeg har hørt noen uttale seg negativt om Gallo høyttalerene (anmeldelser eller brukerforum), og synes jo egentlig det er både litt underlig og samtidig interresant.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Ja, for ikke å snakke om "middelmådig diskant"! Det er definitivt første gang jeg har hørt noen si :D (som har hørt dem innspilt vel og merke) Nærmeste man kan sammenligne med i oppløsning etc er vel elektrostater(og på en måte er de jo det...). At de ser ut som et oljefilter er en annen sak :D.
Viktig å bygge bro mellom audiofili og autofili!

Uansett, smaken er som...og stakkars folk!
Er hellig overbevist om at du ikke får noe bedre til under 40k, eller 50k..eller ;)

O.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ja håper at etter at Morten har omøblert noe at de spiller bedre. Jeg har hørt masse godlyd hos NAT, men Galloene var virkelig en nedtur.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Hva slags amp sto i kjeden da? Jeg hørte de med Gryphon - og det var totalt ubrukelig av en eller annen grunn. Jeg trodde forsterkeren var ødelagt :)

Hørte de senere med en Cayin kl A 50w`er - og da spilte det som pokker, med og uten bass-ampen.

O.
 

Nikko

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.03.2004
Innlegg
65
Antall liker
0
Da jeg var innom NAT spilte Morten på Emc up cd spiller,
Bladelius Thor mk2 forsterker, Gallo høytaler med bassforsterkeren, all kabling var Crystal cables.
Som nevnt tidligere stod høytalerene rett fram og IKKE vinklet innover, bassen vendt mot sidevegg og ikke innover. Jeg syntes også det ikke spilte helt optimalt den gangen jeg var innom i januar, men nå spilte det som bare F. I følge test i lyd og bilde mente de at Thor var
litt snill på rock, det er mulig, men det "råkket" som bare F når jeg spilte Tool (Lateralus) Nei gutter ta turen innom nat.  Åpent 10-17 10-19 på tors og 10-15 på lørdag.  
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Som nevnt tidligere stod høytalerene rett fram og IKKE vinklet innover, bassen vendt mot sidevegg og ikke innover. 
Det er slik jeg har vinklet mine også, og i mitt rom er det stor forskjell på toe-in og rettvinklet. Det tok dog litt tid før jeg oppdaget dette, kanskje pga en slags forutinntatthet om at det normale er at høyttalere "skal" ha toe-in. Diskantene i høyttalerene har jo en spredningsvinkel på 270 grader eller noe sånt i det horisontale planet, så jeg lurer jo litt på hva jeg egentlig tenkte på til å begynne med.... ;)
 
A

Akle

Gjest
Kan tenke meg at Cayin 265iA fungerte bedre med sin varmer klang. Elektostatfølelsen fikk ikke jeg på oppløsningen, heller hvor kilene de var på sweetspot, å sitte en meter unna ødela mye.

"Uansett, smaken er som...og stakkars folk!"

Den slags infantile kommentarer er da unødige... Ikke at jeg blir spesielt indignert. Men vi er da alle tjent med et spekter av meninger?
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Selvsagt må folk mene hva de vil! Inkl. meg selv ;) Spesielt infantilt syntes jeg nok ikke det var, tror nok vi som har levd med disse småtassene en stund har noe bedre forutsetninger for å si noe om egenskapene de har...men fremfor alt er ingenting som skrives i dette forumet spesielt alvorlig fra min side ;)

O.
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Elektostatfølelsen fikk ikke jeg på oppløsningen, heller hvor kilene de var på sweetspot, å sitte en meter unna ødela mye.
Dette her skjønner jeg ikke helt. Galloene er etter min oppfatning særdeles lite kilne på sweetspot (nevnte 270 graders spredning i diskanten over her), men satt du en meter unna da du hørte? Det høres jo litt vanvittig ut da..... det er ingen nearfield monitor dette her.... Kanskje jeg misforstod hva du mente? Flere av de negative utsagnene i denne tråden går ut over det som kan karakteriseres som lytterens "preferanser" og går direkte på høyttalerens fundamentale egenskaper. Det som jeg forundres over er jo at nettopp disse paramterene blir betraktet som en paradegren for disse høyttalerene, så bla. det du beskriver her høres jo riv ruskende "galt" ut. Og med det mener jeg IKKE at det er noe galt med hverken deg eller noen av de andre her, men rett og slett at demoen dere har hørt har vært under alt annet enn optimale forhold?
 
S

slowmotion

Gjest
Jeg aner ikke hvordan de lyder, så skulle kanskje holdt kjeft,
men rent utseendemessig må jeg vel få lov til å si at....
Jammen har folk forskjellig smak, ja ;D

Noe sånt hadde aldri fått lov til å stå i min stue.....





;D
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Noe sånt hadde aldri fått lov til å stå i min stue.....





;D
Sikter du til Gallo Reference 3.1 som vi kan se til venstre i bildet, eller sikter du til Anthony Gallo som vi kan se til høyre i bildet ? ;D
 
A

Akle

Gjest
Er selv skeptisk til mitt inntrykk, nettop fordi det ligger så langt fra den almenne oppfatning. Satt ca en meter til side fra sweetspot deler av demoen, ikke fra høytt.

Mye kan kanskje forklares ved dårlig demo og\eller dårlig dag, dette har jeg opplevd før, dager hvor ingenting låter bra. Dog jeg var ikke alene og lytternes oppfatninger var sammenfallende. Også vi i Januar med nevnte Thor og crystal cable.

Hvem vet?

Å bli fornermet over at noen ikke liker utstyret ditt i en så subjektiv hobby er juvenilt ;), men vi barnslige har det godt? Ja.

Takk
 
S

slowmotion

Gjest
Sikter du til Gallo Reference 3.1 som vi kan se til venstre i bildet, eller sikter du til Anthony Gallo som vi kan se til høyre i bildet ?  ;D

Hahahahahahah!!!!!!

Nei, herr Gallo kan få lov til å se ut akkurat som han vil,
det var høytaleren jeg siktet til... ;D
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Å bli fornermet over at noen ikke liker utstyret ditt i en så subjektiv hobby er juvenilt ;), men vi barnslige har det godt? Ja.

Takk
Jeg er på ingen måte fornærmet. Tvert imot. Jeg synes helt oppriktig at dette er interessant. Jeg eier noen høyttalere som jeg er svært fornøyd med og som er bejublet over hele den kjente hifiverdenen. At noen er av en annen oppfatning synes jeg er både helt ok.
 

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Innlegg
236
Antall liker
0
hadde jeg litt penger til overs ville nok de der stå i stua. ikke akkurat den sedvanlige kjedelige kubiske høyttaleren.
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Ser ihvertfall flotttttt ut......................
Låter vel rævvvva...........
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
You scare me shitless ;D
På den annen side, det er jo furunorge vi lever i :)

;)

O.

Hahahahahahah!!!!!!

Nei, herr Gallo kan få lov til å se ut akkurat som han vil,
det var høytaleren jeg siktet til... ;D
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Både helt ok Jetman? ;D

O.
(ja, jeg har også hatt en solid bar-runde i kveld ;D)

Jeg er på ingen måte fornærmet. Tvert imot. Jeg synes helt oppriktig at dette er interessant. Jeg eier noen høyttalere som jeg er svært fornøyd med og som er bejublet over hele den kjente hifiverdenen. At noen er av en annen oppfatning synes jeg er både helt ok.
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Både helt ok Jetman? ;D

O.
(ja, jeg har også hatt en solid bar-runde i kveld ;D)
Hyggelig at du sjekker rettskrivingen min, Dog ;)

(Håper du får en fiiiin dag idag...)
 
S

slowmotion

Gjest
You scare me shitless ;D
På den annen side, det er jo furunorge vi lever i :)

;)

O.
Ikke mye furu her , nei......
Er nok andre ting som gjelder.

;)
 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Artig lesning, ang lyden er vel smaken som baken der har folk veldig forskjellige preferanser. Men å mene at disse ikke er vakre stiller jeg meg uforstående til. Store stygge horn høytalere skal jeg aldri dra inn i stua.

(se på det bilde som ble posta, syntes dem ble enda vakrere ved siden av han) :p
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Jeg syntes det låt helt ganske bra, men i forhold til prisen er det andre ting i NATs sortemang jeg hadde tatt med meg hjem.
 

Nikko

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.03.2004
Innlegg
65
Antall liker
0
Måtte bare ta en tur innom nat på lørdag for en ny lytterunde, resultatet ble en bestilling på Gallo ref.3.1 samt bassforsterkeren. Mine B&W cdm9nt og asw2500 sub vil bli lagt ut for salg.
Etter å ha startet denne tråden ang. Gallo må jeg bare si følgende: Jeg var også litt lunken til bassgjengivelsen i Gallo ref. 3.1. Men etter at Morten jobbet litt med plassering og som nevnt tidligere satte dem rett fram og ikke vinklet innover ble bassresponsen noe helt annet. Til dere som fortsatt er litt lunken til denne høytaleren anbefaler jeg en tur opp til 7 etasje i Storgt. 51 Det går ikke an å sammenligne denne høytaleren før og nå.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Gratulerer! Du kommer til å bli meget fornøyd, det er jeg ganske så sikker på! :D

O.
 
T

theStig

Gjest
Ok, da rakk jeg innom NAT for å høre....Det positive først. Gallo'ene er nok bra høyttalere. Tror jeg. Synes ikke prisen på de er avskrekkende heller. Dessuten synes jeg de er dritstilige. Og gutta på NAT er trivelige karer! :)

Men.... jeg synes det er vanskelig å mene noe sikkert om disse høyttalerne etter en demo hos NAT. Det jeg skriver her er omtrent det samme som jeg også sa til gutta når jeg var der.

Det jeg vel KAN si er at mellomtone og diskant virker til å være meget bra oppløst og har en god klangbalanse. Høyttalerne kan spille relativt høyt for sin størrelse, men prøver man å dra på litt så faller det fort sammen, spesielt i toppen. Bassen er det umulig å si noe om... ei heller stereobildet synes jeg... grunnen til det ligger i lytterommet til NAT. Det er bare en ting å si om det: katastrofe. At rommet ikke er bra var NAT forsåvidt enige med meg i også. Det verste er bassen - den er preget et entone-bulder ved 100-150 Hz, og total mangel på energi under 80 Hz. Helt håpløst. Rommet er også meget ulineært dempet - altfor mye demping i toppen, og ikke en skitt under 2-300 Hz. Man man faktisk høre bassen klinger lenge i rommet hvis man pauser en låt akkurat på en basstone...

Det de sa hos NAT var at Galloene låt som regel mye bedre hjemme hos folk, og det var jo bra å høre.
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Ok, da rakk jeg innom NAT for å høre....Det positive først. Gallo'ene er nok bra høyttalere. Tror jeg. Synes ikke prisen på de er avskrekkende heller. Dessuten synes jeg de er dritstilige. Og gutta på NAT er trivelige karer!  :)

Men.... jeg synes det er vanskelig å mene noe sikkert om disse høyttalerne etter en demo hos NAT. Det jeg skriver her er omtrent det samme som jeg også sa til gutta når jeg var der.

Det jeg vel KAN si er at mellomtone og diskant virker til å være meget bra oppløst og har en god klangbalanse. Høyttalerne kan spille relativt høyt for sin størrelse, men prøver man å dra på litt så faller det fort sammen, spesielt i toppen. Bassen er det umulig å si noe om... ei heller stereobildet synes jeg... grunnen til det ligger i lytterommet til NAT. Det er bare en ting å si om det: katastrofe. At rommet ikke er bra var NAT forsåvidt enige med meg i også. Det verste er bassen - den er preget et entone-bulder ved 100-150 Hz, og total mangel på energi under 80 Hz. Helt håpløst. Rommet er også meget ulineært dempet - altfor mye demping i toppen, og ikke en skitt under 2-300 Hz. Man man faktisk høre bassen klinger lenge i rommet hvis man pauser en låt akkurat på en basstone...

Det de sa hos NAT var at Galloene låt som regel mye bedre hjemme hos folk, og det var jo bra å høre.

Dette med demping er helt klart en problematikk Morten burde ta seriøst. Overdempet beskrives det stadig vekk som, og du har sikkert helt rett i din litt mer spesifikke analyse.
 
Topp Bunn