Organisering av CD samling

R

Roysen

Gjest
Hei,

Når platesamlingen begynner å nå opp i flerfoldige tusen eksemplarer (som det sikkert gjør for mange på dette forumet) begynner det å bli vanskelig å finne frem i de og huske hva man egentlig har uten å organisere dette på en eller annen måte. I tillegg er de kanskje på ulike formater (LP, CD, SACD, DAD, DVD-A etc.) som det kanskje må holdes orden på i tilfelle de ikke er komptible med alle signalkildene.

Til nå har jeg stilt opp samlingen min sortert på format, deretter på plateselskap og til slutt på katalognummer. Videre har jeg laget et regneark som også er sortert på samme måte.

Jeg ser imidlertid for meg at det finnes sikkert alternative gode løsninger på dette.

Hvordan har du løst dette?

Mvh
Roysen

N

nb

Gjest
Delt i LP/CD. Igjen delt i klassisk/ikke-klassisk. Alt sortert alfabetisk etter etternavn/bandnavn. Samleplater til slutt. Jeg har arrestert meg selv i å la være å kjøpe samleplater jeg kun har sånn passe lyst på da dette skaper krøll i systemet mitt.

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Hei

Har nylig gått til innkjøp på nettet av CATraxx. Dette programmet kan du også bruke til LP. (Det var derfor jeg kjøpte det). Her kan du legge inn på fritekst eller strekkode. Programmet er koblet opp mot en database på nettet som inneholder alle data på de forskjellige platene. Noe mangelfull database vil jeg si, men det som fungerer best for vinyl av det jeg har sett til nå. Du kan selvfølgelig også legge inn data manuelt og tilpasse visningen etter eget ønske.

Ellers synes jeg Music Collector fungerer bedre, men det funker stort sett bare på CD med strekkode. (Kan selvfølgelig også bare skrive inn tallene). Her kan du også la PC'en spille CD'en og hente dataene fra nettet.

Sjekk dem ut

Mvh

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.868
Torget vurderinger
3
Følg Yans utmerkede oppskrift, på et punkt nær, soloutgivelser fra bandmedlemmer skal under vedkommendes etternavn, ikke under bandet. Og omvendt.

Jeg var på fest engang og tiden var kommet for Stooges, det måtte være "I wanna be your dog".
Men jeg lette febrilsk og forgjeves under S ( stor samling ) og ga tilslutt opp da andre kuppet spilleren med noe forglemmelig. Det viste seg senere at Stooges sto under P. Jeg flyttet de dit de skulle være ;D
(ps. det var Vinyl.)

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Å katalogisere plater er et sånt spørsmål som dukker opp fra
tid til annen.
Etter min mening er det å katalogisere platene på en annen
måte enn alfabetisk, dernest kronologisk, bare tull.
Å plassere John Lennon under B er for de som strir med
dyseleksi samt Y.F.
Noen tvilstilfeller finnes allikevel:
Z.Z.Top kommer før Zappa, Little Richard finnes under L,
men Muddy Waters skal være under W. The J. Geils Band skal
stå under G. Derfor skal Manfred Mann's Earth Band stå under
Mann og ikke Manf...
Når det gjelder klassisk musikk katalogiserer jeg disse under
utøvende artist og ikke komponist. Jeg har følgelig ingen plater
med Mozart.
Temaplater og filmmusikk settes under temaets- ev. filmens navn
om flere artister er innvolvert. Således vil "Den Flygande Hollender"
(eminent samling med Cornelis Vreeswijk-låter) stå under D, mens
filmmusikken til "Forrest Gump" står under F. Filmmusikken til "Paris/
Texas derimot havner under C. for Ry Cooder da musikken på
plata spilles av han.

Enkelt og greit. ;D

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.532
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ramses skrev:
tid til annen. (Massiv snipp)
med Mozart.
Nei fydda! Vel, hver sin smak, men for min del er det nok komponisten som så absolutt står sentralt, og ikke artisten. Hvordan skulle det bli hvis man skulle sammenligne en 4-5 innspillinger av LvBs 4. klaverkonsert, og totalt ha mistet oversikten over hvilke utøvere en egentlig hadde? Myyyye enklere å gå i Beethovenhyllene og raske med seg derfra. Enda enklere er det selvsagt å rippe alle cdene til et lossless format på en filserver, og så spille dem gjennom f eks en Squeezebox. Da kan cd-ene legges hultertilbulter i nærmeste ledige skuff. Da får du igjen valgets kval hvordan du organiserer dem på serveren, men klassisk organiseres selvsagt i fil og folderstruktur etter komponist uansett!

Bernt K

N

nb

Gjest
berxter skrev:
Ramses skrev:
tid til annen. (Massiv snipp)
med Mozart.
Nei fydda! Vel, hver sin smak, men for min del er det nok komponisten som så absolutt står sentralt, og ikke artisten. Hvordan skulle det bli hvis man skulle sammenligne en 4-5 innspillinger av LvBs 4. klaverkonsert, og totalt ha mistet oversikten over hvilke utøvere en egentlig hadde? Myyyye enklere å gå i Beethovenhyllene og raske med seg derfra. Enda enklere er det selvsagt å rippe alle cdene til et lossless format på en filserver, og så spille dem gjennom f eks en Squeezebox. Da kan cd-ene legges hultertilbulter i nærmeste ledige skuff. Da får du igjen valgets kval hvordan du organiserer dem på serveren, men klassisk organiseres selvsagt i fil og folderstruktur etter komponist uansett!

Bernt K
Tiltredes. Sortering etter komponist synes jeg absolutt er å foretrekke.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.529
Torget vurderinger
2
Hvor vanskelig kan dette egentlig være ? De fleste kan vel alfabetet.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.529
Torget vurderinger
2
Smart. Idag tar vi de gule sangene.

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Det er helt vanlig å katalogisere klassisk musikk etter
komponist og ikke utøver, jeg synes allikevel det er greiest
å ta utgangspunkt i utøvende artist når plater skal få sin
plass. Å sitte og sammenlikne klaverstykker er på ingen
måte en av mine ellers mange hobbyer.

Nok om det.
Her følger et åpent spørsmål til Hr. Friis:
Hvor finnes Eric Clapton i samlinga di?
Jeg formoder platene hans finnes under Y. Sammen med
platene til Jeff Beck, Led Zeppelin og Derek & The Dominos.
Eller hva? ;)

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.532
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ramses skrev:
Det er helt vanlig å katalogisere klassisk musikk etter
komponist og ikke utøver, jeg synes allikevel det er greiest
å ta utgangspunkt i utøvende artist når plater skal få sin
plass. Å sitte og sammenlikne klaverstykker er på ingen
måte en av mine ellers mange hobbyer.
Heh. Fant det naturlig etter jeg mistet interessen for frimerker da jeg fant ut at de jeg hadde ikke var verd en formue likevel. 8)

Bernt K

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Knolle meg tort! Hva er dette for vissvass. Platene organiserer seg selv etter spilletid og generell saftighet. Den som kategoriserer etter andre prinsipper trenger en kalibrering.

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
jowil skrev:
Knolle meg tort! Hva er dette for vissvass. Platene organiserer seg selv etter spilletid og generell saftighet. Den som kategoriserer etter andre prinsipper trenger en kalibrering.
Enig med og oganisere etter hvor mye musikken blir lyttet til.

Bunader og lite brukte klær og ting ellers ligger vel ikke laina opp i flotte fagede koder etter merkevare etc. ;D

Lagring.
På lagrings hyllene der det er løpemeter og sortert som Type musikk og igjen etter artist.
Da regnes 1m hylle ca100cd.

Bruk
Ellers ca 2m hylleplass innen rekkevidde av spliller med Aktuell Musikk samt rom for utviding eller opprydding

8)

R

Roysen

Gjest
OK, vi snakker nå om å kunne finne igjen enkelt skiver. Men ingen av disse systemene dere her refererer til gjør det mulig å finne igjen enkelt spor på skivene. Er det ikke mange ganger at man ønsker å spille en låt, men ikke helt husker hvilken skive den var på.

Jeg har lagret alle mine skiver i et regneark med alle sporene på hver skive også.

Videre er regnearket sortert etter plateselskap og katalognr. Når jeg da finner en referanse til en skive jeg kunne tenke meg å kjøpe i et magasin eller på nettet - kan jeg lett slå opp og se om jeg har den fra før (husker ikke alltid slikt).

CD'ene er sortert identisk som regnearket - da er det ingen sak å finne igjen hvert enkelt spor.

Mvh
Roysen

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
19.068
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
"OrangeCD Catalog" - INGEN OVER INGEN VED SIDEN.

Har lang erfaring med både ulike DB'er/regneark i Excel og Access, og er ikke lenger i tvil hva jeg foretrekker. ;D

http://www.firetongue.com/

Scanner dics, add/import from FreeDB og Amazon + manuell inntasting.
Inkl. web-templates ++++++

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
19.068
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
Takker - denne skal jeg prøve. :)

Mvh
Roysen
Kort stalltips Roysen: Har du mange cd-titler som skal legges inn er det en sterk anbefaling å lagre covere i ekstern mappe utenfor databaseprogrammet - det påvirker hastigheten i stor grad på programmet. Denne settingen gjør du ved å klikke:
View - preferences - imaging; kryss av for "Store covers in external files i size exceeds" - sett til 0 kb.

Jeg spesielt har hatt glede av at hele basen kan konverteres ved et enkelt tastetrykk til en komplett web; da har du hele basen browsbar i HTML-format - riktignok ikke fullt ut sorterbar slik databasen blir i programvaren, men veldig alright allikevel - f.eks. sortering på artist - musikksjanger - alfabetisk og utgivelser på årstall etc.
Programmet har også en god back-up løsning - gir omfattende muligheter til å legge inn mange detaljer knyttet til album/låt.

Lykke til Roysen

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.532
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Men ikke "Composer"? Bare dette moderne tøvet (;-))med "Artist" osv?
EDIT: Nå ser jeg at det kan finnes en mulighet.

Bernt K

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
19.068
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
berxter skrev:
Men ikke "Composer"? Bare dette moderne tøvet (;-))med "Artist" osv?
EDIT: Nå ser jeg at det kan finnes en mulighet.

Bernt K
En helt annen ting Bernt - er du fornøyd med Dynabel 2.5s? Er litt i dytten den veien, alt. Euphoria. (Nå får jeg vel tråkjeft for dårlig disiplin) ::)

Jan P.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.532
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ja, nå får du vel smake "partipisken", og jeg også... Høyttalerne er gode, men rommet er dårlig... Jeg var plaget med en mellombasskul, men åpning og korrigering av dempinga i den ene løste den saken (fingerfeil fra meg). Nå plages jeg av litt skarp diskant, men det kan ikke være HTs feil, så AW100-en skal på service. Mye har jeg oppnådd med strømforsyningsbytte på Squeezeboxen og en Beresford DAC, men fortsatt er det noe igjen før det er helt silke. De har gått nesten kontinuerlig siden påskeuka, så de burde være innspilt. Hvis du kjøper kittet med kasse, noe jeg anbefaler, var det 2 utfordringer jeg fikk: De medfølgende kabelskoene var så trange at de grøvste kabelklysene ikke gikk i, og jeg måtte jukse (Eltek lovte å se på den saken). Den andre var at det medfølgende limet var hvitt, og da det bygger noe ble det synlig en kant mellom baffel og kasse. Den kamuflerte jeg med en gummilist.
Ellers gikk det greit selv om det var trangt å få inn delefiltrene. Jeg er absolutt ikke født i en loddebolt.
Da jeg bor i en blokkleilighet har de ikke fått kjørt seg maksimalt, men mye og ofte.

Bernt K

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
19.068
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Takk Bernt.

Tilbake til tråden i håp om storsinnethet fra andre trådlesere ...at avviksoppførsel kan tolereres, men kun på spesielt varme lørdager som denne.

OrangeDB som jeg tidligere har omtalt som INGEN OVER - INGEN VED SIDEN AV, selvom jeg nok ikke kan forvente at alle vil dele mitt syn og føle seg like komfortabel med prog.varen som det jeg gjør. En trøst kan være at Excel fungerer jo det også for mange.
Men skulle du velge en ferdigtygd løsning som denne, er nok det store flertallet enig om at da er OrangeDB utvilsom en av de ypperste i klassen - ja, ihvertfall mer high-end enn hifi.

Tips 2: Før man knaller i vei og dytter inn tusenvis av cd'er og andre plastikkformater, så .....: SISU (Søppel innn - søppel ut) Prog.varen inneholder et uttall av defaultverdier. Det kan være lønnsomt å bruke litt tid på "settings". - Bl.a. kategori/sjanger. Du kan fjerne og legge til ved å klikke; View - preferences - Database - Customize. You see? 8)

Hvis noen er helt på tyttebærtur, men villllll og bare villlll så innmarri gjerne få dette til å funke, så skal jeg vurdere min bistand til at flere kommer i gang med OrangeDB.

/-Grumpy

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.688
Torget vurderinger
4
Sommer og agurktid forstår jeg. Temaet dukker gjevnlig opp like sikkert som at bøndene klager på sola/regnet.

Roysen skrev:
OK, vi snakker nå om å kunne finne igjen enkelt skiver. Men ingen av disse systemene dere her refererer til gjør det mulig å finne igjen enkelt spor på skivene. Er det ikke mange ganger at man ønsker å spille en låt, men ikke helt husker hvilken skive den var på.
De siste dagene varme kombinert med standhaftig forkjølelse har holdt meg vekk fra forumet en stund, men godt å se Roysen ikke pensjonerte seg fra sentralen likevel ;-)

Forstår poenget med å finne enkeltspor som har gjemt seg i hukommelsen, men forstår likevel ikke helt problemet. Det er vel her musikkelskerens nerdete "nice to know" kunnskap skal briljere?! Dessuten har vi jo Hifisentralen! Selv en stampende varm sommerdag får du garantert svar av en eller annen som er spesielt interessert i nettopp venstrehendte jødiske jazztrommiser fra 1963-65.

Forøvrig er jeg enig med Ramses; alfabetisk, dernest kronologisk, med enkelte selvfølgelige unntak....

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
19.068
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Trane skrev:
Sommer og agurktid forstår jeg. Temaet dukker gjevnlig opp like sikkert som at bøndene klager på sola/regnet.

Roysen skrev:
De siste dagene varme kombinert med standhaftig forkjølelse har holdt meg vekk fra forumet en stund, men godt å se Roysen ikke pensjonerte seg fra sentralen likevel ;-)

Forstår poenget med å finne enkeltspor som har gjemt seg i hukommelsen, men forstår likevel ikke helt problemet. Det er vel her musikkelskerens nerdete "nice to know" kunnskap skal briljere?! Dessuten har vi jo Hifisentralen! Selv en stampende varm sommerdag får du garantert svar av en eller annen som er spesielt interessert i nettopp venstrehendte jødiske jazztrommiser fra 1963-65.

Forøvrig er jeg enig med Ramses; alfabetisk, dernest kronologisk, med enkelte selvfølgelige unntak....
Hvis du utvider tidsperspektivet ditt og ikke er så altfor "kjøla" lenger, så er det en svært interessant betraktning og absolutely a must to know that: Stephen Bladd i The J. Geils Band er både jøde og venstehendt i tillegg til at han spiller trommer. - Fort deg å legge inn i kolonne 12,3 ;D

Internaut

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.05.2004
Antall liker
6
jeg brukte tidligere Collectorz.com, men har nå gått over til online-løsingen:

http://rateyourmusic.com/

Her kan du organisere, vurdere, diskutere og hente inspirasjon fra andre brukere. Suverent! Tror stedet har en ca 70 000 brukere nå. Etter at du er registrert (gratis), kan du legge inn evt manglende plater (bør ikke være mange, det er over 1 mill i databasen nå), evt plateselskap etc. Lykke til!

Topp Bunn