Orddelingsfeil.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    342
    Liste over noen ord som ofte blir brukt i feil sammenheng. Visste du hvor og når disse skal brukes?

Ennå - er et tidsadverb, og KUN det. Det kan ikke brukes til graderinger som i "Ennå mer" "Ennå høyere" etc.

Enda - er et gradsadverb først og fremst, men brukes også som tidsadverb. "Enda mer" "Er du her enda (ennå)?"

Visst - Ikke bruk dette ordet som erstatning for "Hvis" hvis du sender e-post til kunder, eller i annen proff sammenheng. Det ser rett og slett dumt ut og lite seriøst.

Og - Ikke erstatt dette ordet med "å".

Å - infinitivsmerket. "Å plystre" "å sykle". Det heter for øvrig "Å plystre og sykle".

Når - Hver gang når. "Når" blir veldig ofte brukt i stedet for "Da". Feil: "Når jeg var liten". Riktig: "Da jeg var liten"

Da - Den gang da. Det heter "Da jeg var liten", ikke "Når jeg var liten"

For det (Likevel) - Noen bruker "fordi" i litt pussige sammenhenger. "Han ble bedt om å gå, men ble stående fordi.". Det heter "...stående likevel" (eller "for det" selv om dette heller ikke er riktig).

Fordi - Anløp til en begrunnelse. Man forventer en redegjørelse eller begrunnelse etter dette ordet.

Han - "Han snakket til meg". På samme måte som at "hun" ikke skal forveksles med "henne", skal ikke "han" forveksles med "ham", eller motsatt.

Ham - "Kan du ikke snakke med ham?" Mange gjør feil, og skriver "han" i stedet for "ham".

"Huns" - barna mine har ikke lært ordet "hennes" ennå. "Det var huns feil" - det heter jo "Det var hennes feil"

"Stille et spørsmål", ikke "spørre et spørsmål"

Vidar

Sist redigert:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.741
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Takk for innlegget, Vidar.

Bare et par små kommentarer:
    Hver gang når/den gang da: "Når" kan vel brukes om "engangsforeteelser" i fremtiden: Eks: "Når jeg kommer frem...."?
    Og i "Kan du ikke snakke med ham?" er det vel også tillatt å bruke "han"? (Selv om det i min bok virker riktigere med "ham)

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    342
    Takk for innlegget, Vidar.

Bare et par små kommentarer:
    Hver gang når/den gang da: "Når" kan vel brukes om "engangsforeteelser" i fremtiden: Eks: "Når jeg kommer frem...."?
    Og i "Kan du ikke snakke med ham?" er det vel også tillatt å bruke "han"? (Selv om det i min bok virker riktigere med "ham)
    "Når jeg kommer frem" er helt riktig. "Da jeg kom frem" er også riktig.
    "Kan du ikke snakke med ham" er nok det som er korrekt. Ingen blir skutt om det skrives "han" i den sammenhengen :)

Han/Hun, Ham/Henne. Selv om Ham og Han høres ut som samme ord er de to satt i helt forskjellig sammenheng.

Litt av poenget her er at rettskriving, pirk og flisespikkeri er viktigere enn vi tror i en korrespondanse mellom to profesjonelle parter. Det skal fryktelig lite feil til før f.eks en nettside systematisk inneholder denne type skrivefeil, og personene bak nettsiden oppfattes litt "light" selv om feilen er bitteliten. Derimot vil en uheldig "skriveflei" ikke bli tatt som useriøst innhold.

Det er ikke så farlig med skrivefeil mellom kompiser og familie, men man legger til seg uvaner som er lett å miste kontroll på i profesjonell sammenheng.

Vidar

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    891
    En annen irritasjon som på rekordtid har sneket seg inn i språket er: "enn så lenge" , en slags svorsk variant av "foreløpig".

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn