Liste over noen ord som ofte blir brukt i feil sammenheng. Visste du hvor og når disse skal brukes?
Ennå - er et tidsadverb, og KUN det. Det kan ikke brukes til graderinger som i "Ennå mer" "Ennå høyere" etc.
Enda - er et gradsadverb først og fremst, men brukes også som tidsadverb. "Enda mer" "Er du her enda (ennå)?"
Visst - Ikke bruk dette ordet som erstatning for "Hvis" hvis du sender e-post til kunder, eller i annen proff sammenheng. Det ser rett og slett dumt ut og lite seriøst.
Og - Ikke erstatt dette ordet med "å".
Å - infinitivsmerket. "Å plystre" "å sykle". Det heter for øvrig "Å plystre og sykle".
Når - Hver gang når. "Når" blir veldig ofte brukt i stedet for "Da". Feil: "Når jeg var liten". Riktig: "Da jeg var liten"
Da - Den gang da. Det heter "Da jeg var liten", ikke "Når jeg var liten"
For det (Likevel) - Noen bruker "fordi" i litt pussige sammenhenger. "Han ble bedt om å gå, men ble stående fordi.". Det heter "...stående likevel" (eller "for det" selv om dette heller ikke er riktig).
Fordi - Anløp til en begrunnelse. Man forventer en redegjørelse eller begrunnelse etter dette ordet.
Han - "Han snakket til meg". På samme måte som at "hun" ikke skal forveksles med "henne", skal ikke "han" forveksles med "ham", eller motsatt.
Ham - "Kan du ikke snakke med ham?" Mange gjør feil, og skriver "han" i stedet for "ham".
"Huns" - barna mine har ikke lært ordet "hennes" ennå. "Det var huns feil" - det heter jo "Det var hennes feil"
"Stille et spørsmål", ikke "spørre et spørsmål"
Vidar