o.t.
Men hvordan "lages" det optiske signalet? Går ut fra at man ikke tapper direkte fra laseren, men at det er en konverteringsprosess på begge sider? Jeg er nok ute på tynn is her er jeg redd....
I den konteksten er hele signalkjeden fra og med "partitur" via orkester/musiker/instrument/konsertlokale, mikrofon opptak/distribusjonsmedium og det hjemmlige husalteret/lytterom, til og med lytteren en lang serie med ulike konverteringer av ulikt slag og med ulike karakteristika.
Det «optiske» signalet fra laseren i en CD-spiller kan uansett ikke dekodes direkte av en DAC. Etter at «pits & lands» er omgjort til logiske nivåer er det tre «lag» med feilrettingskoder/redundans som må dekodes, deretter må lyddata sorteres fra andre data.
EDIT: mht topic så er det noen prakttiske spørsmål om implementering og elektrisk design av apparturet som skal kobles sammen og som kan slå ulikt ut fra tilfelle til tilfelle. I et tilfelle (kombinasjon av DAC & signalkilde) så kan det være best med optisk, i et annet tilfelle kan det være best med coax og i mange tilfeller er det ingen praktisk forskjell. Optisk/toslink har fordelen at det gir et galvanisk skille i signaltransmisjonen slik at evt problemer jordstrømmer og støy unngås. Coax har vanligvis høyere båndbredde er mer egnet for høye datarater (24/192 og mer) og
kan gi mindre problemer med jitter i transmisjonen (dersom DAC er følsomt for det og forutsatt at det
ikke er problemer med jordstrømmer og -støy).
mvh
KJ