Optisk pick-up. Fremtiden?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Optisk avlesning av bevegelsen, javel... En AD/DA-konvertering av lyden før den går til riaa-trinnet, altså. Sånn sett kan jo selve pickupen gjøre riaa-korrigeringen, og det er en morsom idé, men det havner litt i samme skuff som laser-platespillere hos meg, selv om denne ikke fjerner like mye av vinylsjarmen som en slik.

...Men morsomt at noen tenker nytt i utiklingen av vinylavspilling, selvsagt.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Trenger ikke være digitalt fordi den bruker lys. LP var helt analog, og jeg kan heller ikke se at denne er digital. Etter å ha skumlest artikkelen. Jeg antar at det baserer seg på speil montert der spole/magnet/jern ville sitte på en tradisjonell pu og at man lyser mot dette og måler refleksjonen på et eller annet vis.

Må innrømme at jeg ikke ser poenget. Det vil fortsatt være en helt alminnelig diamant i en cantilever. Med resonanser og fjæroppheng og nålslipingens båndbreddebegrensninger og mekanisk slitasje på iamanten og platene og i det hele tatt.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hvordan skal du få konvertert lys til analoge, elektriske signaler uten digitalisering?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.884
Hvordan skal du få konvertert lys til analoge, elektriske signaler uten digitalisering?
35 mm. film har hatt optisk lydspor siden 1920. Lydsporet ligger ved siden av bildet og blir gjennomlyst. En fotocelle leser av lysintensiteten og lager signalet om til lyd.

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
806
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Kjent for oss gamle kinomaskinister siden "tidenes morgen" :)
Tipper det er snakk om samme prinsipp.
How Analog Optical Sound Works.JPG

Edit: Se der ja, flere som kan noe her gitt :)

Jørgen.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
OK... Det går an. Får det plass inni en pickup, og er det sannsynlig at dette brukes fremfor en digital avlesing/kvantifisering? ...Og bølgeformen kan avleses optisk fra film. Hvordan skal det skje fra en bevegelig nål? Jeg tør nesten vedde på et dette foregår digitalt i den pickupen.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.744
Torget vurderinger
3
OK... Det går an. Får det plass inni en pickup, og er det sannsynlig at dette brukes fremfor en digital avlesing/kvantifisering? ...Og bølgeformen kan avleses optisk fra film. Hvordan skal det skje fra en bevegelig nål? Jeg tør nesten vedde på et dette foregår digitalt i den pickupen.
Optical cartridge |

"
□ Pure Analog System

You might imagine that "Optical = Digital" as in CD/DVD players. DS-W1 optical Cartridge is pure analog system. There is no digital process involved in the play back of a vinyl record. The difference is whether you read-out a record by Electromagnetic method or Optical sensing method. Furthermore, light is a ultimate analog signal that pure and natural. "

Den som søker, blir vis... :)

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
806
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Men om det har noen utpregede fordeler, foruten penger i kassa til produsent, er jeg undrende tvilende til.

Jørgen

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.884
Men om det har noen utpregede fordeler, foruten penger i kassa til produsent, er jeg undrende tvilende til.

Jørgen
Du er nok inne på noe her. Tipper det blir lansert som Ultra-super-high-end med priser deretter. De som kjøper tør ikke si annet enn at det er det beste de har hørt.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.446
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
35 mm. film har hatt optisk lydspor siden 1920. Lydsporet ligger ved siden av bildet og blir gjennomlyst. En fotocelle leser av lysintensiteten og lager signalet om til lyd.
Det ble vel aldri helt HiFi kinolyd med dette prinsippet?
Husker ABBA filmen kom med "magnetisk" lyd.
Jeg har snurret noen filmruller på Kongsberg kino:)

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Går ut fra at magnetisk lyd er et lydspor på den ene eller begge sidene av filmen? Det var jo i noen få år også tilgjengelig på super 8 film. Jeg så det demonstrert, men kjøpte det aldri. Skulle jeg lydsette en film, brukte jeg båndspiller og sørget for at det ikke betø noe særlig at lyden da ikke var leppesynkron.

N

Næss

Gjest
Noen stuper rett inn i det tekniske, hva skjer med sjarmen da? Hvorfor bry seg med platespiller med digital avlesing, når man finner alle platene online? (missforstå meg rett...)
Digital er enkelt, analogt skal være sjarm imho, hvordan de "kan" låte eller hva som låter best "teknisk sett" er uinteressant vel?

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.744
Torget vurderinger
3
Dette siste skjønte jeg lite av. Den optiske pickupen er fortsatt analog, og vi driver jo med dette fordi vi liker lyd fra analoge kilder.

N

Næss

Gjest
Dette siste skjønte jeg lite av. Den optiske pickupen er fortsatt analog, og vi driver jo med dette fordi vi liker lyd fra analoge kilder.
Det var sikkert jeg som missforstod, bare overse kommentaren min :)

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.744
Torget vurderinger
3
Er det det plutselige kolossale trøkket fra norske IP-adresser som har gjort at Hjemmesida til DS-audio er nede ?

Z

Zomby_Woof

Gjest
LaserDisc-standarden hadde optisk lagret, analog lyd.

LaserDisc - Wikipedia, the free encyclopedia
Og om jeg ikke tar feil: Det er 'pits and land', eller fordypninger i overflaten, som leses i form av 'av eller på', 'null og en' om du vil. Men, i og med at lengden/varigheten på periodene varieres analogt, så er mediet analogt. Demodulering (og modulering) blir som på FM-radio om jeg ikke tar feil.

Lukter litt av den samme misforståelsen som fortsatt går om forsterkere i klasse D.

Analogt som bare det....

Sist redigert av en moderator:

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Med optisk pickup er det vel som å begynne i fra 0-punktet igjen.Jeg kan da ikke se noe som helst poeng i dette.Vi med kostbare pickuper
har da god nok lyd som det er?
Å være med på utviklinga er ok men hva som kommer ut av det noe helt annet.Dette blir nok ikke aktuelt for meg.Jeg kan da godt klare meg
med mine gode MC.
Mvh Kenneth

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
LaserDisc-standarden hadde optisk lagret, analog lyd.

LaserDisc - Wikipedia, the free encyclopedia
Og om jeg ikke tar feil: Det er 'pits and land', eller fordypninger i overflaten, som leses i form av 'av eller på', 'null og en' om du vil. Men, i og med at lengden/varigheten på periodene varieres analogt, så er mediet analogt. Demodulering (og modulering) blir som på FM-radio om jeg ikke tar feil.

Lukter litt av den samme misforståelsen som fortsatt går om forsterkere i klasse D.

Analogt som bare det....
Nå har det jo kommet frem at denne pickupen faktisk skal bruke en analog fotocelle, men: Jeg kjenner ikke til Laserdisc. Om avlesningen er aldri så analog (noe som høres rart ut) skjer det vel sannsynligvis en digitalisering (og D/A-konvertering etterpå) av signalet på vei til høyttalerne etterpå? ...Men ikke nødvendigvis, selvsagt. Jeg var ikke klar over dette. Sinnrikt opplegg. Kanskje ikke veldig effektivt? ...Men finurlig. :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har nokre Everest-plater der utgangspunktet visstnok har vore 35mm lydspor, og ikkje magnetspor. Litt for dårlege pressingar til at eg skal vere klar i konklusjonane, men det er absolutt kvalitetar på desse platene som får meg til å tru at optiske lydopptak ikkje er så ille...

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.509
Torget vurderinger
4
Er du sikker på at disse ikke tatt opp på 35 magnetisk film? (samme som Mercury)

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.530
Det kan godt hende at prinsippet har noe for seg.
Helt analogt, så vidt jeg kan skjønne.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Har hørt rykter om at tyske Audio og Stereo Magazine var rimelig begeistret for den de hadde til test. Har bare sett utdrag av disse testene på DS-Audio sine egne nettsider.

Topp Bunn