Optical to coax converter.

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
751
Antall liker
489
Torget vurderinger
14
Har akkurat fått en Sony Playstation i bursdagsgave.Sonyen er en ganske prisbillig og grei enhet som koblet opp mot min NAS gir meg mulighet til å se bilder og egenprodusert "film" på TV skjermen. Men den har også andre audiomuligheter som jeg ønsker å utnytte da den spiller av Blue Ray (og SACD). Den gir meg også muligheten til å spille av lyden over anlegget mitt når jeg avspiller/ser på film. Sonyen har optical utgang, mens delefilteret hvor jeg kobler inn NAS via Lampizator Transporter har 70 ohm coaxial inngang. For å konvertere har jeg gått til innkjøp av denne enheten: HQ Converter: Optical to Coaxial - Omvandler Optisk til Koaxial. Enheten har fått plass i en egen boks med en vender slik at jeg kan veksle(foreløpig) mellom to kilder inn på delefilteret. Dette er en billig og enkel sak og funker helt ok. Dette segmentet av hifi digitalt) har jeg lite peil på. Mitt spørsmål til ekspertene på det digitale er derfor: Holder denne lille boksen et kvalitet som er ok?? Printet inneholder en IC, HD 74-HCD4P og en håndfull meget billige motstander og kondensatorer. Finnes det andre ting der ute som har andre kvaliteter og som jeg heller burde satse på? Det må gjerne være selvbygg eller noe somkan erstatte dert lille printet som sitter der nå. Jeg har forøvrig tenkt og har god plass til å erstatte den nåværende "veggvorta" med en bedre(mere støysvak) strømforsyning.
Beklager elendig kvalitet på bildene. Oppdaget det først etter at posten ble lagt ut.
Eivind Stillingen
 

Vedlegg

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
751
Antall liker
489
Torget vurderinger
14
Cobra

Takk, den så "fin" ut og med remote(riktignok med en pris ink. frakt/moms på 10x dagens løsning). Fint om noen også kan kommentere selve kvaliteten på den kretsen jeg benytter i dag, som egentlig er fullt dekkenede de få gangene jeg ønsker å veksle kilde.

Eivind Stillingen
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Er du opptatt at det skal være "rett"/bra: coax-splitten gir nok enkelte utfordringer med impedans...
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Har et slik billig-adapter. Min er litt ustabil iblant (optisk til coax), dacen min mister lock hele tiden. Løsningen var å trekke ut/inn strømmen. Skjedde noen ganger i starten, men nå har den holdt seg en uke uten at det har skjedd igjen. Føler at dette er aller billigste kvalitet, men den duger nå greit om man ikke har det aller største behovet.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.085
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har samme type adapter som liliya har - bare motsatt (altså koaks til optisk) - og den har fungert helt utmerket det året jeg har brukt den. Aldri noe kluss med signalet eller noe som helst som jeg har vært i stand til å høre.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Kan bekrefte at adapteret fungerer med 5v, selv om det står 6v inngangen og strømadapteret som følger med er 6v. Bare å søke på usb to dc cable 3.5mm på ebay. Koster ca 10kr inkl. frakt til Norge. Greit å slippe enda en strømdings..
 
Topp Bunn