Oppussing av et (meget) lite lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    4.658
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Tenkte å lage en liten tråd om et lite prosjekt, i et lite rom. Om ikke annet, så til dokumentasjon for egen del og for de som måtte gidde å lese.
    Utgangspunktet er et soverom på 9 kvm., som fingerer overraskende bra, størrelsen tatt i betraktning. Noe av forklaringen kan kanskje være tynne 80-talls rekkehusvegger, som lekker lyd og dermed (kanskje) fungerer som verdens største bassfeller :) Av samme grunn, har jeg valgt å ikke lydisolere rommets yttervegger eller tak som vender opp mot loft.
    Planen:
    * Lydisolere 2 vegger mot andre rom i huset. Gulvet er allerede greit isolert. Det er ikke plass til dobbelt vegg, så det blir VW varianten med dobbel fibergips på begge sider og Glava i en 10cm. vegg som ikke var isolert tidligere.
    * Isolere (evt. senere bytte) dør, alle sprekker, stikkontakter, karmer etc..
    * Kle veggene med smartpanel
    * Male diffusor/absorbent i taket (stygg DIY sak laget av fiberplate-tavle fra Ikea og lydskumplate fra Jula bak).
    * Kjøpe litt diffusor/absorbent og bassfeller fra Mala og integrere visuelt så smakfullt som mulig. Jeg går for kombinert diff/absorb. plater pga. rommets størrelse, samt noe bassdemping, selv om dette rommet har overraskende lite problemer med bassnivået. så lenge jeg står fritt til å finne optimal plassering av høyttalere og lytteposisjon.
    Til nå har jeg brukt samme plateløsninger som i taket på front- og sidevegger, men vakkert er det jo ikke. Eli acoustics platene ser bra ut og koster ikke skjorta.

    Dedikert strømkurs kommer kanskje senere, men eksisterende, ojordet kurs, byr ikke på noen støyproblemer overhodet per i dag., Vurderer også en lydtett dør. Tips om sistnevnte og som ser ut som en vanlig innerdør mottas gjerne. Jeg mistenker at de innerdørene som ser ut som den gamle og liksom skal være lyddempende, kanskje ikke er så veldig effektive.
     

    Vedlegg

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    4.658
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Dør skal trekkes med stoff inntil videre. Finerplater koster jo nesten samme som ny dør :)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    4.658
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Isolasjon og dobbelt, overlappende lag fibergips på plass. Smutthull for lyd er tettet, så langt praktisk mulig. Her blir det vinduslufting som eneste mulighet for oksygentilførsel, når rørforsterker har gjort sitt med inneklimaet :)
     

    Vedlegg

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    4.658
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Taket malt første strøk. Nå venter smartpanel, så snart den forbaskede hviledagen søndag er over og nabolaget tillater litt saging.

    Fikk vite at Marten Oscar Duoene kommer mandag allerede, så dette begynner å haste litt :)
     

    Vedlegg

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    4.658
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Morsomt å utnytte plassen man har! Godt jobbet!(y)

    Så hva gjenstår? Jobbe litt med møbleringen kanskje? Når man har begrenset armsleng er det jo viktig å tenke stramt, ryddig og effektivt! :)
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    4.658
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Morsomt å utnytte plassen man har! Godt jobbet!(y)

    Så hva gjenstår? Jobbe litt med møbleringen kanskje? Når man har begrenset armsleng er det jo viktig å tenke stramt, ryddig og effektivt! :)
    Ja, begrensninger er det, men med frihet til å plassere høyttalerne som man vil, blir det overraskende bra. Vesentlig bedre enn mange stuer med millionanlegg og grusom akustikk, vil jeg mene. Mister først og fremst skalaen på lydbildet i et større rom.
    nå skal jeg leke med plassering, og så blir det å henge opp akustikkplater.
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    4.658
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Og da var vel rommet 95% ferdig. Gjenstår forheng til venstre for venstre høyttaler, tunge gardiner i vindu og masse finjustering av høyttalerplassering, så snart de er litt mer innspilt.
    Så langt låter det strålende, og resten av huset er happy med lydisoleringen 🤗
    Må si meg meget fornøyd med panelende fra Eli Acoustics, både visuelt og lydmessig.
     

    Vedlegg

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    4.658
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Sånn ja!
    Føles litt naturstridig å fylle mer greier inn i et lite rom, men bassfeller var greia gitt!
    4 stk. Eli Avoustics (rene absorbere) i en minialkove ved siden av venstre høyttaler og 4 stk. Sonitus Decotrap (bassfelle med diffuserende frontpanel) i hjørnene bak lytteposisjon og voila! Skal bestille 2 til av sistnevnte så snart sorte er på lager, men dette kurerte størsteparten av bassmetningen i min lille hule.
    og nei - jeg måler ikke, jeg lytter. Gammeldags sansebruk der altså 😊
     

    Vedlegg

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    4.658
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Et siste bilde, bare for å tilfredstille min egen OCD :)
    Siste Decotrapen er på plass. På sikt klarer jeg vel å snakke meg ut av at rommet må tjene som gjesterom og godstol kan da erstatte seng, men inntil videre er vel dette status FERDIG.
    Må si at både Eli Acoustics og Sonitus sine kombinerte diffuser/absorbent og diffuser/bassfelle fungerer usedvanlig godt, når målet er kontrollert demping uten å drepe mellomtone og diskant.
    Ikke en veldig sosial musikkhule dette her, men det låter cirka så godt som håpet og langt bedre enn fryktet!
     

    Vedlegg

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    4.658
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Siden jeg ikke får endret tittel på tråden, avslutter vi denne med et bilde, virtuelt akkompagnert av lyden av Miles Davis, og et fårete glis om munnen 😁

    Noen (offisielt og konevennlig svar), for ikke å si mange (den nakne sannhet), titalls tusen senere, noen titalls timer med lydisolering og akustiske tiltak og nitidig høyttalerflytting (og et par titusener på akustikkmateriale også), låter det lille anlegget i det lille rommet både stort, balansert og deilig!

    Jeg har ikke målt frekvensgangen og aner ikke hvordan jeg kan gjøre det uten å kjøpe enda mer utstyr, men i mine relativt rutinerte men tilårskomne gullører, bekrefter det at god jobbing med akustikk kan gi gode resultater., i nesten alle merkelige rom. Uten å bli alt for bråkjekk, tenker jeg at mange dyre anlegg blant HFS sine insatte ville tjent MYE mer på akustikktiltak enn ytterligere kabler/filter/dyrere høyttalerr und zu weiter. Akkurat det har ikke endret seg et fnugg siden sist jeg var med på hifikarussellen, men synes fortsatt like ignorert, hvis man da ser bort fra digital romkorreksjon (som selvsagt er ren og skjær juks 🤣).

    Så får vi se når kløen etter CD spiller, andre kabler, vinylrigg eller annet melder seg.
    803CE659-85B0-48CB-875A-0E936E85F7B8.jpeg
    «Fornøyd» er vel en av våre mest midlertidige og kostbare tilstander 🥹
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    4.658
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Trådtittel er vel ikke særlig dekkende lengre - ettersom oppussingen for lengst er tilbakelagt og akustikken tilfredstillende, men jeg får leve med den inntil jeg orker å lage en egen tråd ("vims bøttekott" kanskje )
    Skulle en moderator sjekke innom, så kanskje flytte til "Mitt anlegg" seksjonen?

    Jeg ser at forrige post hintet om at tilstanden fornøyd fort blir midlertidig, og jaggu gikk det troll i ord fortere enn ventet!

    Til tross for at jeg synes lyden i Cayin CS88A er magisk, blir det litt mye styr med rør og ikke minst varmt i bøttekottet, så nå er den solgt (i likhet med streamer og dac) og ny forsterker++ er på samlebåndet. Det sto mellom dansk eller svensk, og en kranglete akjsehandel i det ene landet og et gammelt bekjentskap i det ble emosjonelt utslagsgivende.
    I mellomtiden passet det å bygge om racket, så det passer både CD spiller som har tilkommet og ampen som venter.
    Og hva var vel mer naturlig enn å lage sidevanger i ASK...:cool:

    Hyller i bambus, føtter under selve hylla og CD spilleren fra Sonic Design og under ampen kommer det IsoAcoustics Orea Indigo føtter.
     

    Vedlegg

    P

    parafinoksen

    Gjest
    Kult rom! Blir som et hjemmestudio, dette. Med riktig oppstilling og nærfelt er det ikke mye som skal til for å få supre lytteøkter. En spiller forholdsvis lavt og trenger ikke utstyr med enormt med kapasitet. I like.
     

    One

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.09.2015
    Innlegg
    54
    Antall liker
    63
    Sted
    Akershus
    Er det et sœrtrekk ved høyttalerne du er spesiellt fornøyd med? Er de gode til dynamiske svingninger (i klassiske komposisjoner)?
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    4.658
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Er det et sœrtrekk ved høyttalerne du er spesiellt fornøyd med? Er de gode til dynamiske svingninger (i klassiske komposisjoner)?
    De spiller med god dynamikk i både mikrodetaljer og store anslag, går dypt og låter «voksent» som en god gulvstående. Samtidig låter de kontrollert og ganske nøytralt, med et lite hint av varme. Lett å lande på samme type beskrivelse som jeg ville gi en Accuphase klA amp, om det gir mening. Svaret er kanskje at det ikke er ett særtrekk, ut over at de låter som en mye større, gulvstående. Jeg skjønte at dette var høyttalerne for meg fra første sekund. Som jeg husket Marten, men med litt mer kropp og varme enn f. eks. Miles3.
     

    One

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.09.2015
    Innlegg
    54
    Antall liker
    63
    Sted
    Akershus
    Høyttalerne har også min oppmerksomhet. Beskrivelsen som du gir lover godt...I et lite rom er det vel små høyttalere som gjelder. Har en Nuprime Ida-16 integrert med dac som jeg oppfatter ganske så ufarget og nøytral. Tror den klassifiseres som D/A forsterker. Det er denne forsterkeren som kunne hatt godt av annerledes høyttalere.
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    4.658
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Kult rom! Blir som et hjemmestudio, dette. Med riktig oppstilling og nærfelt er det ikke mye som skal til for å få supre lytteøkter. En spiller forholdsvis lavt og trenger ikke utstyr med enormt med kapasitet. I like.
    Og ironisk nok er det likevel kjempekrefter på vei inn :)
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    4.658
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Jaja, når utsikten fremover er et sørgelig skue mot en gapende tom hylle til forsinket forsterker/dac/streamer, er i hvert fall utsikten bakover i rommet dramatisk forbedret.
    God lenestol på plass i stedet for en improvisert sitteplass i gjesteseng og dermed er rommet offisielt konvertert fra voksen datters soverom til fars musikkrom 100%🤘 Her blir det mange og lange godkvelder utover høsten/vinteren!
     

    Vedlegg

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    4.658
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Ja da var´n ENDELIG på plass :cool:
    Litt tidlig å si noe veldig meningsfylt om lyden etter en times innspilling, men alt ved Bladelius Ask oser kvalitet og eiergleden er allerede godt forankret.
    Såpass kan jeg si rett ut av boksen, at dette allerede er et hakk opp fra Cayin CS88.
    Blir tungt å stå opp tirsdag kjenner jeg.
    Burde jo tatt en "unpacking" bildeserie, men iveren tok meg gitt.
    IMG_7336.jpg
    IMG_7338.jpg
    IMG_7339.jpg
     
    Sist redigert:

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    4.658
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Den var også tøff i sort😍
    Ja, det var et valg jeg er veldig happy med :)
    Men lyden da mann - LYDEN!🤘🤘🤘
    Jeg er lettere sjokkskadet over hvor mye mer som bodde i Oscar Duoene, til tross for at Cayin CC88A låt flott. og Aavik U180 låt enda et hakk bedre.
    Den har surret og gått siden i går kveld, og det spiller allerede mye mere løst & ledig. Helt sikker mer på gang, med noen dager til på baken.
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    4.658
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    • Be elektriker som likevel skulle gjøre noe i huset om å bytte ut 10A ujordet til 16A jordet kurs på lytterommet: Check
    • Bruke en neve dollars på noe som i utgangspunktet ikke var et problem: Check
    • Koble opp anlegget og snu stikket riktig vei ift. DC spenning chassis vs jord: Check
    • Lytte gjennom et par kjente spor for å høre om det ble noen hørbar forbedring: Check..........

    • ........ Ikke være i nærheten av å kunne høre noen forbedring: Check :unsure:

    • Likevel ha det bedre i forvissning om at det er gjort: Check

    Og så vil jeg i det minste tro at Supra padde m/overspenningsvern nå har en mulighet for å gjøre jobben om det skulle være galt ute med værgudene en dag...
     

    Vedlegg

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    4.658
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    ... (forts.)
    • Innse at jeg nok en gang var litt kjapp i avtrekkeren og en halvtimes spilling senere... 🤭
    • nå hører en ikke ubetydelig forskjell, primært i form av:
    • strammere og mer punchy bass,
    • mer luft i diskanten og mest av alt,
    • en opplevelse av bedre dynamikk
    CHECK, CHECK og CHECK!


    På typiske testspor som Boz Scags - Thanks to you, Opeth - Credence (sjekk trommebeaten i introen!) og Dominique Fils-Aimé - Birds er det faktisk nesten tullete stor forskjell fra tidligere på de tre parametrene.

    Fornøyd! :cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    4.658
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Venter på en ny høyttalerkabel som skal testes, så produksjonsavdelingen her måtte lage et par ekstra livsnødvendige kabelløftere.
    Inakustik LS-1204 er en del mykere en Wireworld Eclipse som nå står i anlegget, og dermed øker behovet for støtte.
    Spent på sammenligningen i eget anlegg og gleder meg allerede til en frisk kabeldebatt på HFS :p
    magiskekabelløftere.jpg
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    4.658
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Lite respons å få på spørsmål om kabeltips og råd på HFS (bare kjeft for å spørre om kabler og visstnok dermed spytte på HFS kulturen 🤭) , så da var det bare å ta saken i egne hender og lommebok, og gøre en test. Ut med Supa SPC og inn med bruktkjøpt Inakustik AC-2404 Air.

    Lekker, fleksibel og solid kabel!
    Låt det bedre?
    Tja, njæææ, kanskje…
    Føltes det bedre?
    Absolutt!

    Siden Supra hos meg låter langt bedre enn standardkabel, konkluderer jeg vel mest med at Supra er et røverkjøp.

    AC-2404 blir uansett. Og nå venter vi på fetteren LS-2404 Air høyttalerkabelen, som er på vei.
    88A58764-F911-4F16-A770-A1D57FDDD42C.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn