Oppskrift på enkle men gode OB konstruksjoner?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • dozer

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    70
    Antall liker
    54
    Torget vurderinger
    1
    Heisann,
    Jeg trenger noen nye høyttalere og har et noe begrenset budsjett (20-25k).
    Når jeg ser på bruktmarkedet er det lite som treffer i den prisklassen,så da slo det meg at det kunne være en ide å bygge selv ( eller også kjøpe noens DIY).
    Jeg har begrenset med utstyr for trearbeid, så konstruksjoner må være veldig enkle eller settes bort til profesjonelle.
    Har lyst til å prøve meg på Open Baffle så fint om noen her kunne peke i retning av hva som har fungert bra av slike DIY.
    Tanken er i utgangspunktet en (eller kanskje to) 15" + fulltone.
    Jeg har et par JBL 077 så kanskje også gå for disse sammen med mellomtoner i stedet?
    Forventer vel ikke dyyyyp bass av dette,men greit om det ikke er nødvendig med sub i tillegg.
    Dette skal stå i stuen, så det estetiske er også en faktor.
    Høy følsomhet, musikaliteten, smekk og holografi settes pris på.
    Skal drives av Audio Research LS 26 , Pass Aleph 30 og eventuelt en First Watt Aleph J.

    Noen med tips? Eller kanskje noen som har noe lignende som skal selges?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hvis du kan få tak i de - særlig enklere blir det kanskje ikke. B&G RD75 uten baffel. Kan deles ved 150 Hz.

    Bildet er stjålet...

    s-l400.jpg
     

    dozer

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    70
    Antall liker
    54
    Torget vurderinger
    1
    Pass SLOB.jpg
    Pass SLOB Part 1.gif
    Noen som kjenner til denne konstruksjonen?
    Nelson Pass ?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg lagde denne en gang i tida, som ble temmelig bra synes jeg. Bør drives aktivt og ha DSP.

    Innmaten er Beyma 21", Seas Excel 8" og Beyma AMT

    DSC_2128.jpg
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg lagde denne en gang i tida, som ble temmelig bra synes jeg. Bør drives aktivt og ha DSP.

    Innmaten er Beyma 21", Seas Excel 8" og Beyma AMT

    Vis vedlegget 720957
    Flott design! Kort; vanskelig å få til i rommet? Måtte det mye effekt tul? Masse bruk DSP bruk? Nok "kjøtt" i mellomtonen fra dype herrestemmer?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Den var veldig enkel å få til, ble prøvd i forskjellge rom med godt resultat.
    Både bass og diskant har god følsomhet. Mellomtone også forsåvidt. Det kreves ikke velig mye effekt. Må ha EQ for å temme dipol-peaken på både bassen og mellomtonen, samt for kompensering av bassen under dipol-peak - som på alle dipoler egentlig.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.207
    Antall liker
    4.552
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Du får ta en titt på Bastanis sine utgaver. Der er det ingen delefilter, kun motstander på diskant
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ja jeg leste den tråden og erget meg over å ikke ha sett den tidligere når Hornlyd skrev han ville selge de. Bra for Pittar😁
    Jeg ble også oppmerksom på PAP etter den tråden (Flott tråd, godt arbeid!) og har vært i kontakt med dem. Er på ønskelista når jeg er ferdig med flytting, og om ny bolig tillater det plass og akustikk messig.

    Med stadig fallende dollarkurs så kan kanskje originalen være innen rekkevidde?
    Litt montering er det, men lett og det behøves ingen særlig kunnskap sier de.

     

    Makro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    217
    Antall liker
    168
    Sted
    Vollen Asker
    Flere slike pluss BG eller fulltone hadde gitt et slankt design...?




    33D03ECD-26E9-4D02-AD33-97B1C71A2864.jpeg

    EB897085-227B-4D7A-8289-D73A914FFA87.jpeg
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har noen Mark & Daniel DM-4 som tjener som stativ til lys bak pc skjermen.
    De er åpen bak og kan brukes i dipol, men muligens lav følsomhet, husker ikke.

    20210510_155310.jpg


    Du kan få de dritbillig.

    Med DSP kan følsomhet kompenseres med å bruke forsterker med høy gain på lav følsomhet....og lav gain på elementer med høy følsomhet.

    Kjøp kun brukte elementer så blir OB kreasjonen godt under 10 kkr.
    ...så har du pæng til overs til en habil dsp løsning.
     

    dozer

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    70
    Antall liker
    54
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk 😁
    Det er flere gode alternativer,men på den korte listen er vel PAP duo cloner og Nelson Pass OB'en .
    Er det noen tanker rundt disse fra folket?
    Styrker og svakheter i disse konstruksjonene?

    Delefilter, aktiv deling og DSP.....
    Her er jeg grønn ..
    Jeg er ikke fastlåst på å beholde Audio Research LS 26 i systemet, men vil gjerne ha mulighet til å koble opp TV, platespiller, CD etc. på samme sted og at det er brukervennlig for min bedre halvdel også.

    Aktivt delefilter, hva er kostnad/anbefaling?
    Gjerne med XLR.

    DSP for et slikt oppsett, gjerne med mulighet for utvidelse for fler kanaler senere om jeg skulle få behov for hjelp i de nedre/øvre frekvenser.
    Jeg kan godt bruke litt tid på å sette meg inn i et slikt system, men foretrekker om det er relativt enkelt å bruke.
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Det enkleste og rimeligste alternativet hvis du skal ha treveis DSP/delefilter med XLR må være Behringer DCX2496: https://evenstadmusikk.no/behringer...tHqS3ENm0n9YU2SvVv7uDFiAg-THHukxoCF14QAvD_BwE

    Brukte et par slike i den forrige hjemmekinoen, og de fungerer helt fint. Svært lite støy når man bruker dem med XLR inn/ut og har kontroll på gain. Lettvint å konfigurere rett på enheten uten behov for PC også. En veldig kurant DSP om man er "fersk i faget".

    Alt du trenger er en forforsterker med XLR ut, som støtter inngangene du måtte ønske.

    Om du trenger flere kanaler, trenger du formodentlig flere forsterkerkanaler også, og i så fall kan/bør det være aktuelt å ta steget opp til f.eks. Hypex med alt i ett.
     

    dozer

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    70
    Antall liker
    54
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tipset.
    Det kan se ut som jeg får tak i et par Coral Beta 8 , så nå er spørsmålet om hvilken 15" jeg skal gå for.

    Det har blitt brukt Eminence Definimax 4015LF i denne konstruksjonen, men de produseres ikke lenger?
    Hva er gode alternativer?

    Pratet litt med Emokid om dette med DSP, og da synes jeg Ground Sound hørtes ut som en bra løsning, men de produseres heller ikke lenger... Noen som selger?
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    915
    shd parkerer det meste, særlig i funksjonalitet


    selv 2x4hd til $220 er ganske kompetent
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Er det kun 4 ut på SHD?
    Skuffende antall kanaler ift. kostnad.
    Da ville jeg heller gått for 2x4HD som jeg allerede innehar.
    Den er overraskende lett å få til akseptabel lyd med om man trenger kun 4 ut kanaler.

    Om man trenger 6 ut kanaler for en tre-veis løsning, hva med DBX PA2?
    Er ikke det en ganske habil løsning?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Det ligger noen AE 15" for OB til salgs på fFinn nå.
     

    dozer

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    70
    Antall liker
    54
    Torget vurderinger
    1
    Er det AE TD15M du tenker på Sluket?
    SLOB er jo OB, men allikevel ikke helt det samme. Jeg er litt bekymret for å bruke et annet element enn det jeg vet virker inn i denne SLOB'en.
    Som jeg forstår det, er dette ikke like rett frem som med andre prinsipper? Hvilken parametre vektlegger man ved valg av element til en SLOB?
    Burde et element være så identisk som mulig(som Eminence Definimax 4015LF) for å passe inn i denne SLOB'en, eller overtenker jeg dette nå?
     
    Sist redigert:

    dozer

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    70
    Antall liker
    54
    Torget vurderinger
    1
    shd parkerer det meste, særlig i funksjonalitet.

    [URL unfurl="tru
    Ja den ser ut til å ha et lettvint brukergrensesnitt, med DAC (som jeg forøvrig også trenger)og streaming funksjon.
    Men hvor gode er DSP funksjonene?
    De kan vel ikke sammenlignes med Audiolense, men hvor står MiniDSP DHS i forhold til Groundsound, DBX Venue360 eller Behringer DCX2496?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn