Oppskrift for god hjemmelaget musikk server

slettix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.03.2007
Innlegg
241
Antall liker
212
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
3
Det var da en veldig gammel sak. Neste musikk-server jeg skal ha blir nok heller basert på CAPS-designet fra ComputerAudiophile. Synes Zuma ser veldig interessant ut, men jeg kommer til å basere meg på Haswell chipsettet.

Klikk her for mer informasjon: Computer Audiophile - C.A.P.S.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.072
Antall liker
1.069
Sted
'
Hva er primæroppgaven til en "musikk server"?
Er en server i audiosammenheng det samme som en avspillingsklient? Det kan virke slik når en leser kravlisten til disse CAPS-greiene.
 

slettix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.03.2007
Innlegg
241
Antall liker
212
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
3
Jeg foretrekker en musikk server med JRiver som avspillingsklient. Serverer bit-perfect flac's (fra en NAS) til en USB-DAC og fjernstyres fra Ipad.
Det finnes flere gode app's for JRiver som tilbyr det beste jeg vet om av fjernkontroller. Har også Squeezebox'er i andre deler av huset, og Ipeng er også en bra app, men foretrekker Jriver...
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.973
Antall liker
3.798
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
er der noe hørbart forskjell mellom squeezebox og fex. JRiver?
 
R

Roysen

Gjest
Det diskuteres jo mye om dagen med hensyn på general purpose OS, unødvendige prosesser for audio avspilling, interrupts, latency og jitter.

Grunnen til at linken i åpningsinnlegget ble lagt inn er at den serveren har blitt benyttet på svært mange messer med stort hell. Den lyder svært bra. Det er mye viktigere enn å bruke ny software/hardware.

Mvh
Roysen
 

Goophy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
248
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Grunnen til at linken i åpningsinnlegget ble lagt inn er at den serveren har blitt benyttet på svært mange messer med stort hell. Den lyder svært bra.
Hva er så spesielt med komponentene de har valgt? Det er jo bare billig, generisk hardware. Og så har de valg noen billige, halvgode løsninger for støysvak kjøling.
De skriver ingenting om hvorfor de spesifikke komponentene er valgt.

Virker som om de bare har valgt tilfeldige komponenter som er "bra nok". Mulig det var hele poenget også? At man egentlig ikke trenger særlig spesiell hardware.

Pr. idag er det dog ingen grunn til å ikke gå for en 100% vifteløs løsning. Får mer enn kraftige nok prosessorer som knapt avgir varme i tillegg til et hav av kabinetter med gode, passive kjøleløsninger.
 
R

Roysen

Gjest
Ingen har skrevet at komponentene er spesielle. Det er skrevet at det lyder bra som vel er det viktigste - eller?

Mvh
Roysen
 

Goophy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
248
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Spørsmål da er jo om det lyder bedre enn annen generisk hardware? Er det verdt å jakte på 4 år gamle low-end PC-komponenter for å bygge en musikkavspiller?

Som sagt finnes det helt andre løsninger idag enn i 2009, så jeg synes man bør gå en litt annen vei enn hva de har gjort i dette dokumentet, selv om de har flere gode poeng.
Vifteløst er et minstekrav, i tillegg kan mange bli mer fornøyd med å velge andre formfaktorer.
 
R

Roysen

Gjest
I min verden er det i denne sammenhengen det lydlige som ene og alene er styrende for hva som er bra og ikke bra. Ny mer moderne komponenter med bedre spesifikasjoner med ukjent lydkvalitet vil aldri bli valgt fremfor trygge, testede løsninger som man vet lyder veldig bra.

Mvh
Roysen
 

Goophy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
248
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Men hvorfor skal et low-end Asus-hovedkort fra 2009 gi bedre lyd enn noe laget i år?
Siden forfatteren tilfeldig plukket akkurat det kortet er det plutselig bedre egnet for audiofile?

Det er ingenting i artikkelen som tilsier noe annet enn at all hardware (minus kjøling) er helt tilfeldig plukket, gjerne utifra pris (billig).
Vil det ikke være interessant med en diskusjon om hvorfor dette da skal være bedre enn nyere generisk hardware?
 
R

Roysen

Gjest
Hvorfor er i mine ører uvesentlig. Det eneste som teller når jeg skal legge penger på bordet for noe som en og alene spiller lyd er vissheten om lydkvaliteten. Usikkerheten om hvordan nyere komponenter med bedre spesifikasjoner lyder er nettopp usikkerhet. Jeg legger ikke penger i noe jeg ikke vet om lyder bra.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.082
Antall liker
6.521
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Med alle de hovedkortene som spyttes ut så skal det godt gjøres å teste alle, men tviler sterkt på at det er der slaget står. Velg os, finn et hovedkort av anerkjent merke som har drivere til de funksjonene som skal dekkes , en ssd disk til os disk minnebrikker som holder mål og erfaringen sier mindre feil på de som koster litt mer. En god strømforsyning har nok mer å si en valget av hovedkort for lyden. Moderne prosessorer har mer gjennotenkt strømstyring sett med dagens øyner en en gammel prosessor.

Selv kommer jeg nok til å gå for et androidbasert system når alle drivere er på plass. Mest fordi alle driverene er skrevet opp på nytt og ikke flikket på i en årrekke for å tilpasse seg utviklingen over svært mange år.
 

slettix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.03.2007
Innlegg
241
Antall liker
212
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
3
Men hvorfor skal et low-end Asus-hovedkort fra 2009 gi bedre lyd enn noe laget i år?
Siden forfatteren tilfeldig plukket akkurat det kortet er det plutselig bedre egnet for audiofile?

Det er ingenting i artikkelen som tilsier noe annet enn at all hardware (minus kjøling) er helt tilfeldig plukket, gjerne utifra pris (billig).
Vil det ikke være interessant med en diskusjon om hvorfor dette da skal være bedre enn nyere generisk hardware?
Helt enig - det er jo bare tull å basere en ny musikk server på komponentene som refereres til her. Ta heller en titt på ComputerAudiophile eller andre siter for mer oppdatert informasjon på hvordan sette sammen en musikk server anno 2013...
 

Piemonte

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2013
Innlegg
187
Antall liker
48
Er det noen grunn til ikke en NAS er et bra valg?
 
N

nb

Gjest
Er det noen grunn til ikke en NAS er et bra valg?
Nei.

Utover at nerde-appealen er litt lavere med en NAS enn hva den er med en server bygget fra scratch og ytelse i form av hstighet nok er lavere enn en mer dedikert sak så skal uansett en server ikke gjøre særlig mye annet enn å sende data som tilfeldigvis representerer musikk over et nettverk til en avspillingsklient.

Det som er beskrevet i dokumentet er imdlertid knappest en server, det er snarere en musikkavspillingsdatamaskin med musikken fysisk lagret på samme boks som avspillingsprogramvaren, det strider litt mot hva man vanligvis mener med en "server". Et mer klassisk oppsett er jå å ha en NAS/filserver stående ett eller annet sted i boligen, så kan ymse klienter koble seg til denne og streame lyd/bilde fra et sentralt sted.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.082
Antall liker
6.521
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Er det noen grunn til ikke en NAS er et bra valg?
For de fleste nei. Ulempen kan være at søkning kan gå tregt dersom du feks kjører squeezeserver og har stort bibliotek. Hardwaren er ikke ofte skalert mot dette. Lydmessig betviler jeg at du hører forskjell på harddisker og hovedkort.
 

slettix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.03.2007
Innlegg
241
Antall liker
212
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
3
Er det noen grunn til ikke en NAS er et bra valg?
Jeg foretrekker en sentral NAS hvor all musikk ligger. Jo mindre som må lagres lokalt på musikk serveren jo bedre. Gjør jo også at man slipper unna med en stillegående liten SSD-disk som eneste disk. NAS'en kan jo være et helt annet sted i huset. Kjører kablet nettverk hjemme som er en fordel, ikke minst med hirez-musikk...
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.138
Antall liker
5.132
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Artikkelen Roysen publiserte link til synes jeg var interessant. Mange ønsker å komme i gang med PC spilling og har nytte av en slik artikkel.

Det er sikkert mulig at det er kommet nye og bedre produkter. Den teknologiske utviklingen går fremover

Foreslår at man istedenfor å kritisere det som er et velment og konstruktivt innspill, selv kommer med konkret og oppdatert informasjon om veien til vellykket PC avspilling.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.082
Antall liker
6.521
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Oppskriften var grei i 2009. Nå er ikke engang operativsystemet som ble valgt supportert, delene nærsagt umulige å få fatt i. Nyere deler trekker mindre strøm, det er mulig å få bedre strømforsyninger. man må ta hensyn til nåtiden og på denne siden har mye skjedd.
poenget er vel fremdeles, på samme måte som i artikkelen at det kreves lite for å spille musikk og less is more.
 

slettix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.03.2007
Innlegg
241
Antall liker
212
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
3
Artikkelen Roysen publiserte link til synes jeg var interessant. Mange ønsker å komme i gang med PC spilling og har nytte av en slik artikkel.

Det er sikkert mulig at det er kommet nye og bedre produkter. Den teknologiske utviklingen går fremover

Foreslår at man istedenfor å kritisere det som er et velment og konstruktivt innspill, selv kommer med konkret og oppdatert informasjon om veien til vellykket PC avspilling.
Nettopp derfor jeg linket til en guide som jeg mener kan være av interesse for å komme i gang :)
C.A.P.S-designene synes jeg er et meget godt utgangspunkt for å lære mer. Designene er godt dokumentert og greie for nesten hvem som helst å komme i gang med for å bygge sin egen musikk server.
 

Piemonte

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2013
Innlegg
187
Antall liker
48
Selv bruker jeg en 5-6 år gammel laptop der all musikk er lagret som ALAC. Å spille musikk krever veldig lite ressurser og det trenger ikke være rare PCen for å klare det. Støy er helt klart viktig og derfor burde en grei laptop være bra for de fleste.
Mulig dere her har andre krav?
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.138
Antall liker
5.132
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Artikkelen Roysen publiserte link til synes jeg var interessant. Mange ønsker å komme i gang med PC spilling og har nytte av en slik artikkel.

Det er sikkert mulig at det er kommet nye og bedre produkter. Den teknologiske utviklingen går fremover

Foreslår at man istedenfor å kritisere det som er et velment og konstruktivt innspill, selv kommer med konkret og oppdatert informasjon om veien til vellykket PC avspilling.
Nettopp derfor jeg linket til en guide som jeg mener kan være av interesse for å komme i gang :)
C.A.P.S-designene synes jeg er et meget godt utgangspunkt for å lære mer. Designene er godt dokumentert og greie for nesten hvem som helst å komme i gang med for å bygge sin egen musikk server.
Ser på linken din nå. Ser veldig bra ut:) Leser at sammensetningen av disse ikke er for nybegynnere og at ZUMA kan bestilles hos small green computers. Er det noen som bygger slikt i Norge og selger? Burde være et marked her. Ikke alle som er komfortable med å begynne på egenhånd:)
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Det er også verdt å legge merke til at det ikke er noen teknisk eller prinsipiell forskjell på en HTPC og en såkalt "musikk server" (som i praksis er mer for en klient å regne med normal forståelse av fagterminologien). Man kan derfor med stor nytte benytte seg av den uendelige informasjonen om HTPC-oppsett som finnes på nettet.

En musikkserver er egentlig bare en HTPC hvor man ikke har vært så nøye med videodelen. Dette gjør det enklere å finne avspillingsprogramvare. Ellers er alle andre faktorer like. Det vil si en stillegående PC for optimal avspilling av media med lav brukerterskel og gode styringsløsninger.
 

slettix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.03.2007
Innlegg
241
Antall liker
212
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
3
Artikkelen Roysen publiserte link til synes jeg var interessant. Mange ønsker å komme i gang med PC spilling og har nytte av en slik artikkel.

Det er sikkert mulig at det er kommet nye og bedre produkter. Den teknologiske utviklingen går fremover

Foreslår at man istedenfor å kritisere det som er et velment og konstruktivt innspill, selv kommer med konkret og oppdatert informasjon om veien til vellykket PC avspilling.
Nettopp derfor jeg linket til en guide som jeg mener kan være av interesse for å komme i gang :)
C.A.P.S-designene synes jeg er et meget godt utgangspunkt for å lære mer. Designene er godt dokumentert og greie for nesten hvem som helst å komme i gang med for å bygge sin egen musikk server.
Ser på linken din nå. Ser veldig bra ut:) Leser at sammensetningen av disse ikke er for nybegynnere og at ZUMA kan bestilles hos small green computers. Er det noen som bygger slikt i Norge og selger? Burde være et marked her. Ikke alle som er komfortable med å begynne på egenhånd:)
Dersom man er helt grønn med pc'er er det selvsagt en terskel å komme over, men det å bygge en pc er nok noe som høres mer komplisert ut enn det i praksis er. Når det gjelder Zuma er nok ikke den det enkleste å komme i gang med dersom man aldri har bygget pc'er før, men det er jo mange andre varianter som er langt enklere. En Zuma-basert løsning blir nok min neste server for å være helt kvitt viftestøy, pluss at jeg har sansen for det kabinettet. Har i dag et HTPC kabinett fra Antec med en stor vifte fra Noctua (140 mm) som nesten ikke høres (styr unna 80mm!), men ingen vifte er jo enda bedre :)
 

slettix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.03.2007
Innlegg
241
Antall liker
212
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
3
Det er også verdt å legge merke til at det ikke er noen teknisk eller prinsipiell forskjell på en HTPC og en såkalt "musikk server" (som i praksis er mer for en klient å regne med normal forståelse av fagterminologien). Man kan derfor med stor nytte benytte seg av den uendelige informasjonen om HTPC-oppsett som finnes på nettet.

En musikkserver er egentlig bare en HTPC hvor man ikke har vært så nøye med videodelen. Dette gjør det enklere å finne avspillingsprogramvare. Ellers er alle andre faktorer like. Det vil si en stillegående PC for optimal avspilling av media med lav brukerterskel og gode styringsløsninger.
Hehe, ja. For oss med IT-bakgrunn er det litt pussig å kalle dette en "musikk server", da det jo er en klient vi i praksis snakker om. Andre ting som differensierer en musikk server fra en tradisjonell HTPC er jo også om man begynner med mer eksotiske ting som batteri fra f.eks Red Wine Audio og egne audiofile USB-kort fra SOtM
 
R

Roysen

Gjest
Uttrykket musikkserver brukes nok feilaktig. Uttrykket stammer fra de audiofile alt-i-ett løsningene med lagring/avspiller/dac i en boks.

Mvh
Roysen
 

Piemonte

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2013
Innlegg
187
Antall liker
48
Det var også hensikten med å bringe NAS på banen, det er veldig få som lager server lengre, NAS er enklere og billigere.
Dette dreier seg om en støysvak PC og da mener jeg en laptop duger for de fleste.
Teknisk er de fleste PCer temmelig like, bruker den lite strøm trenger den også lite kjøling og blir støysvak.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
En NAS er ikke egnet som musikkavspiller. En NAS kan godt fungere som bibliotekbackend og tilby filer via NFS/SMB, DLNA eller tilsvarende, men den egner seg ikke som avspillerklient med DAC direkte tilkoblet. Jeg føler derfor at diskusjonen rundt NAS ikke er relevant her, kanskje annet enn for spørsmålet om man skal ta høyde for å lagre filer lokalt i avspillermaskinen eller ei.

På det sistnevnte punkt så er jeg av den oppfatning at alt annet enn (kablet) nettverkslagring ikke gir noen mening i denne sammenheng. Det siste man ønsker i racket er liten og stillegående PC som dras ned støy- og ytelsesmessig av interne snurredisker, eller enda verre, et blekksprutarray av eksterne USB-disker, kanskje til og med med eksterne strømadaptere, som i tillegg til å lage kvalm også kan påvirke USB-DACen direkte.
Få lagringen ut av lytterommet slik at du kan optimalisere disse tingene helt uavhengig av hverandre! Et optimalt lagringsoppsett for filer har nærmest inverterte krav i forhold til en PC som skal benyttes som musikkavspiller.
 
R

Roysen

Gjest
Er det noen som bruker enn NAS som direkte avspiller da? Det har jeg aldri hørt om.

Mvh
Roysen
 

slettix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.03.2007
Innlegg
241
Antall liker
212
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
3
Artikkelen Roysen publiserte link til synes jeg var interessant. Mange ønsker å komme i gang med PC spilling og har nytte av en slik artikkel.

Det er sikkert mulig at det er kommet nye og bedre produkter. Den teknologiske utviklingen går fremover

Foreslår at man istedenfor å kritisere det som er et velment og konstruktivt innspill, selv kommer med konkret og oppdatert informasjon om veien til vellykket PC avspilling.
Nettopp derfor jeg linket til en guide som jeg mener kan være av interesse for å komme i gang :)
C.A.P.S-designene synes jeg er et meget godt utgangspunkt for å lære mer. Designene er godt dokumentert og greie for nesten hvem som helst å komme i gang med for å bygge sin egen musikk server.
Ser på linken din nå. Ser veldig bra ut:) Leser at sammensetningen av disse ikke er for nybegynnere og at ZUMA kan bestilles hos small green computers. Er det noen som bygger slikt i Norge og selger? Burde være et marked her. Ikke alle som er komfortable med å begynne på egenhånd:)
Sjekk ut denne linken: Streacom FC5 Haswell - htpc.no
Litt over 7.000 kroner ferdigbygd er vel ikke så ille om man ikke ønsker å gjøre dette selv...
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
For å gjøre forvirringen komplett er det mange som skiller mellom server og NAS.

En NAS er en server.
Man kan bygge en NAS selv eller kjøpe en ferdig.
En boks er ikke mer (eller mindre) NAS om det står f.eks. QNAP på den.
En server kan også være - og er ofte - en NAS.
Forskjellig formfaktor gjør heller ikke en boks mer eller mindre server eller NAS.

Foreslår at vi bruker ordet server.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.122
Antall liker
10.576
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Streacom fc5. Lav watt cpu. Bra HK etc og du har et glitrende utg punkt. Bygget for et års tid tilbake. Absolutt lydløst og glitrende musikkgjengivelse..

2 stk nas som speiles med hverandre og GB kablet nett mellom. Wd red series harddisker..
en relativt rimelig, robust, stabil, rask, enkel og god løsning.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
For å gjøre forvirringen komplett er det mange som skiller mellom server og NAS.

En NAS er en server.
Man kan bygge en NAS selv eller kjøpe en ferdig.
En boks er ikke mer (eller mindre) NAS om det står f.eks. QNAP på den.
En server kan også være - og er ofte - en NAS.
Forskjellig formfaktor gjør heller ikke en boks mer eller mindre server eller NAS.

Foreslår at vi bruker ordet server.
Det enkleste er vel egentlig bare å tenke på NAS som funksjonen Network Attached Storage og ikke en hardware formfaktor.

Dette kan som du sier være en liten strømgjerrig ferdig sak, en heftig server fra f.eks IBM, HP eller Dell, et SAN med NFS-funksjonalitet som da inntar funksjon som NAS for enkelte klienter/servere eller en hjemmebygd filserver med mulighet for å dele ut filer på nettverket.
 

slettix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.03.2007
Innlegg
241
Antall liker
212
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
3
For å gjøre forvirringen komplett er det mange som skiller mellom server og NAS.

En NAS er en server.
Man kan bygge en NAS selv eller kjøpe en ferdig.
En boks er ikke mer (eller mindre) NAS om det står f.eks. QNAP på den.
En server kan også være - og er ofte - en NAS.
Forskjellig formfaktor gjør heller ikke en boks mer eller mindre server eller NAS.

Foreslår at vi bruker ordet server.
En NAS kan sammenlignes med en filserver, men det er jo ikke dermed sagt at en server er en NAS. Det finnes veldig mange ulike typer servere (webservere, filserver, mailserver, FTP-server, appserver osv osv), så jeg synes det er fornuftig å skille disse begrepene fra hverandre.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Ja, når noen sier de spiller musikk lagret på serveren er ofte min første tanke: Hvilken server kan dette være, TFTP? NTP? SQL?

Beklager teit forslag, carry on :)
 

Goophy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
248
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Ja, når noen sier de spiller musikk lagret på serveren er ofte min første tanke: Hvilken server kan dette være, TFTP? NTP? SQL?
Mange her som kjører dedikerte MPD-servere.
 

slettix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.03.2007
Innlegg
241
Antall liker
212
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
3
Ja, når noen sier de spiller musikk lagret på serveren er ofte min første tanke: Hvilken server kan dette være, TFTP? NTP? SQL?

Beklager teit forslag, carry on :)
1. Musikken ligger lagret på serveren, mens jeg har en annen server som er koblet til DAC'en
2. Musikken ligger lagret på NAS'en, og så har jeg en musikkserver koblet til DAC'en

Tror jeg foretrekker alt. 2 jeg :)
 
Topp Bunn