Høyttalere Oppsett an XTZ subwoofere

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Har noe impulshandlet 2 stk XTZ 10.17 og plassert disse I stuen. De er ferske rett ut av eskene det skal sies, men jeg er ikke helt overentusiastisk her jeg sitter/ligger.

Det er en subwoofer til hver kanal, en XLR til hver kanal trukket I rør over himling. Denne er koblet inn i sub. Fra sub er monoblokker til høytalere tilkoblet via passthrough.

Det er ikke som om bassen blir kjapp og tung nok. Det ser ut som man kan koble subwooferene via høynivå inn via RCA tilkoblingene. Det er kanskje å foretrekke?

Uansett vil subwooferene bli satt opp med dsp litt på sikt men det hadde vært fint å litt tips til hvordan jeg kunne fått klemt litt mer ut av de inntil videre.

En mulighet jeg har er å bytte de inn I 12" istedenfor med mellomlegg. Det vurderer jeg sterkt da plassen er der. Rommer er omtrent 25m2.
 

Toern

Medlem
Ble medlem
17.11.2015
Innlegg
46
Antall liker
17
Torget vurderinger
1
Stjernedrysset i profilen din tyder på at du ikke trenger opplæring fra meg, men: jeg har følelsen av at mange sliter med å få subbene sine til å spille bra. Selv sliter jeg med å få min Klipsch R-SW115 til å henge med, og vannfall viser saftig etterklang på rommets egenfrekvenser. Er det dømt til å bli trøbbel av å jakte frekvensene mellom 20 og 30Hz? Man trigger jo rommets egenresonanser ad mas.

Dersom du befinner deg i Osloregionen kan jeg godt tenke meg å byttelåne ulike subber for testing. Heller byttelåne enn kjøpeselgekjøpeselge helt til det "sitter".
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Høres ut som subbene muligens har litt uoptimal plassering og tidskorreksjon. Prøv flere plasseringer og juster tid mellom sub og fronter nøyaktig vil være mitt stalltips nummer 1 for begge dere to :)
Har dere måleapparater vil det være mye lettere å få til skikkelig. Ikke alltid det er like lett å få integrert subben. Oftest med portede konstruksjoner siden avrulling ikke passer like godt til rommet som en lukket konstruksjon gjør.
Du kan også prøve å tette portene for å få en annen avrulling på kassen for å se om det hjelper.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Som sagt er de helt nye. Mye kan endre seg.

Preamp er en tvc og kilde er vinyl. Har en strever og CD spiller I stuen jeg ikke har testet med enda.

Hvordan kan jeg løpetidskorrigere dette oppsettet. Siste stedet høyre og venstre kanal er samlet er ved pre. Deretter spres de.

Antimode 8033 er hittils beste dsp for sub jeg har borti nå.
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Har noe impulshandlet 2 stk XTZ 10.17 og plassert disse I stuen. De er ferske rett ut av eskene det skal sies, men jeg er ikke helt overentusiastisk her jeg sitter/ligger.

Det er en subwoofer til hver kanal, en XLR til hver kanal trukket I rør over himling. Denne er koblet inn i sub. Fra sub er monoblokker til høytalere tilkoblet via passthrough.

Det er ikke som om bassen blir kjapp og tung nok. Det ser ut som man kan koble subwooferene via høynivå inn via RCA tilkoblingene. Det er kanskje å foretrekke?

Uansett vil subwooferene bli satt opp med dsp litt på sikt men det hadde vært fint å litt tips til hvordan jeg kunne fått klemt litt mer ut av de inntil videre.

En mulighet jeg har er å bytte de inn I 12" istedenfor med mellomlegg. Det vurderer jeg sterkt da plassen er der. Rommer er omtrent 25m2.
Har ikke hørt disse selv, men ville blitt veldig overrasket om de ikke er av brukbar kvalitet. Ville fulgt rådene til thohaug.

Stjernedrysset i profilen din tyder på at du ikke trenger opplæring fra meg, men: jeg har følelsen av at mange sliter med å få subbene sine til å spille bra. Selv sliter jeg med å få min Klipsch R-SW115 til å henge med, og vannfall viser saftig etterklang på rommets egenfrekvenser. Er det dømt til å bli trøbbel av å jakte frekvensene mellom 20 og 30Hz? Man trigger jo rommets egenresonanser ad mas.

Dersom du befinner deg i Osloregionen kan jeg godt tenke meg å byttelåne ulike subber for testing. Heller byttelåne enn kjøpeselgekjøpeselge helt til det "sitter".
Det stjernedrysset er noe du absolutt ikke bør bry deg om. Det er tross alt ikke slik det fungerer. Altså at de med mange stjerner kan mest. Ofte synes jeg det virker som om det er motsatt.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Jeg har vært med her siden starten av forumet men jeg er ikke den mest kunnskapsrike, det vil jeg ikke påberope meg på noen måte;-)

Vedr. subwoofere sitter jeg mer på spørsmålsiden. Det er første gangen det er subber I dette rommet.

XTZ har jeg stortromma på, derfor kjøpet så det er ikke der "feilen" ligger.

Gå fra 10"-12" tror jeg ikke kommer til å hjelpe I nevneverdig grad. Subwooferene står I stuen og her er det begrenset hva jeg kan gjøre med plassering desverre.

Hadde dette vært noe som skulle stått på hifirommet hadde det vært lett, men I dette rommet blir jeg møtt med noen nye utfordringer.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Iforhold til hva jeg har fått til med en annen sub jeg hadde for en tid siden som ikke kan måle seg med disse nye fikk jeg "trykksatt" rommet mye bedre. Dette rommet er på 13m2 skal sies.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
20170113_223301.jpg
20170113_223251.jpg
20170113_223220.jpg


Nå får vi se hvordan disse bildene blir seende ut lastet opp, men kort fortalt er vi her nå. Svært midlertidig pr. Nå mtp. monitor.
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Hvilken sub hadde du før? Var det samme plassering?

Ikke at det har noe å bety, men hva slags høytalere har du der?
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Det var en phonar av ukjent modell. I ett annet rom med dsp. Godt brukt.

Buchardt audio s200 som er påvist ett annet sted etter at erstatter er funnet.
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Har kjøpt 2 stk 12" xtz nye og begge løsnet etter ørten timer og begynte brått å tøffe seg. Vil tro 12" har endel mer å by på enn 10" men skal de spille sammen med småguttene som står oppå tror jeg ikke det er så viktig å gå opp i størrelse.
Har Antimode på mine og det er natt og dag med/uten, men "partyfaktoren" er jo ikke like mye til stede etter kalibrering hvis man ikke har fronter som tar seg av den.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
12" er en mulighet men tror kanskje sammenhengen til småtassene på toppen ikke blir like god da.

Partyfaktor er ikke viktig.
 

Toern

Medlem
Ble medlem
17.11.2015
Innlegg
46
Antall liker
17
Torget vurderinger
1
Bare å besøke denne tråden hjalp, jo! Fikk endelig ut fingeren og flyttet litt og justerte, selv om lerret og 15" gir begrenset handlingsrom mhp posisjon.

Synes nå lyden er bedre i 2.1 med lav delefrekvens (50 Hz mot RB62II) uten bruk av romkorreksjon (Audyssey) på receiver.

Morrorom i kjelleren gir andre utfordringer enn monitorer i stua. Hadde store planer om akustikktiltak men det virker som det er ganske enorme greier som skal til for å påvirke bassen i særlig grad (fikk dempet litt etterklang med leftovers fra AndersR). Mulig litt diffraksjon (høyere frekvenser) + Anti-Mode 8033 kan være en vei og gå.
 
Sist redigert:

Brummund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.11.2007
Innlegg
450
Antall liker
282
Sted
Fredrikstad
RCA er vel ikke høynivå (da tenker i alle fall jeg mer tradisjonelle høyttalerinnganger)? XLR virker i alle fall som et rasjonelt valg :)

Spiller subene i fase? Sitter du i et nullpunkt i forhold til romnoder? Har selv to høyttalere og to suber med suboptimal (pun intended) plassering. Har du prøvd noen testtoner rundt der subene slår inn? Prøv med 1 sub først. Skru på den andre. Blir det lavere? I så fall kan det være årsaken. Holder lenge med en enkel tonegenerator på mobilen til anlegget via AirPlay eller lignende for å sjekke.

Hvis du bor i Fredrikstadområdet kan du gjerne låne en DSpeaker DC 2.0 av meg.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Halais!

Om de er I fase eller ikke tørr jeg ikke gjette på. Hvordan vet jeg det bortsett fra justering på sub? Antall db ved samme frekvens på begge subber. Har spilt I noen timer nå og det virker til å løsne litt. Ellers så er det jeg som venner meg.

Alternativ høytalerplassering er tenkt på og testes muligens ut ila helgen.

Holder til I Oslo;-)
 

Brummund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.11.2007
Innlegg
450
Antall liker
282
Sted
Fredrikstad
Hvis subene er i fase så skal to suber kombinert gi en økning på 6dB i forhold til en. Så hvis du starter med en sub og en test-tone som er innenfor det suben skal produsere lyd på og du skrur på den andre så skal du, gitt optimale forhold ellers, få 6dB økning. Får du ikke en økning i volum så sitter du enten i et nullpunkt eller de er ikke i fase.

Det viktigste er at to suber skal gi mer volum enn 1. Det virker jo åpenbart, men ikke like lett i praksis i en stue. Det er i alle fall min erfaring. :)

På de fleste streamingtjenester finnes det testspor, bare å søke "bass test", "60Hz" osv.
 

Brummund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.11.2007
Innlegg
450
Antall liker
282
Sted
Fredrikstad
Regner med at noen subeksperter korrigerer meg i morgen, men hvis du sitter ved anlegget så er i alle fall dette noe å teste :)

Den vanskelige biten er å få subene i synk med høyttalerne. Men, får du subene til å spille sammen kan du teste med høyre eller venstre kanal separat. Deretter er det bare å teste systematisk.
 

pHryed

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
91
Antall liker
26
Sted
Lillehammer
Har nok aldri fått til optimalt, men leste manualen og det stod det litt om tuning av portene. Det gir forskjellig resultat om du retter venstre eller høyre port. En gir en stram din bass mens den andre gir mer partyfaktor.
 
Topp Bunn