oppsann....

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.233
Sted
Holmestrand
Bråbestemte meg for å bli med kone, yngste datter og hund til Grimstad.

Ved Lasses rant det litt fra bilen. Ved Tangen (Kragerø) var det slutt på vann. Nå er bilen på vei til verksted, vi sitter på en gressbakke og venter på llillebror som kommer fra Grimstad og henter oss.

Det var det jeg håpte på; å kunne bruke litt mere penger på den "#¤%&& passaten!

Nå vil yngste datter ha PC m mobilt bredbånd for å underholde seg...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Uff da, det der var da leit. Sikkert ikke mye trøst i at jeg forteller at det like gjerne kunne skjedd med en BMW eller Volvo!? Men bruktbil kombinert med diverse av Murphys lover gjør at livet som oftest ikke blir kjedelig, bare sørgelig kostbart. :-\

Håper det ikke blir dyrere enn reprasjon av lekasje og ny kjøleveske. ::) Det er jo det deillige med å ha ny bil, den dekkes av garanti. :D og "mobilitetsgaranti". ;D

Men tro ikke at det er gratis! :eek: Er nok redd at bare verditapet på min nye Skoda dekker masse reperasjoner på Passaten din. :p For ikke snakke om irritasjonen da jeg så at en "inn i det røde Hælvete, forbannet kuklæst, - og måtte han forbli impotent mens kona hans knuller postmannen,- og brenne evig over glødende kull" hadde slått døra si inn i min nye bil!! :mad: UTEN Å SI I FRA!! :mad: FORBAINNA TRÆKUKEN! Da det samme skjedde med den gamle SAABen var ikke irritasjonen på langt nær like stor. 3,5K ut av vinduet helt unødvendig. SATANS ORMEYNGEL!!

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.462
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg har medfølelse, men det skjer enda morsommere ting med en gammel Citroën Xantia med 230000 km på telleren. For en tid siden kjørte jeg over et hull i asfalten, hørte en TSJOFFF!-lyd fra foran meg et sted, og så datt venstre side av bilen ned mens et antall røde lamper på dashboardet tente, inkludert den store med den hjelpsomme teksten STOP på. Interessant.

Dette var midt på en bro i rush-tiden, så jeg kjørte sakte og forsiktig videre til et trygt sted å stoppe. Da hadde ikke bilen fjæring, deretter kuttet styreservoen ut, og til slutt ville bremsene svikte. Jeg kom meg av veien mens jeg ennå hadde bremser, og oppdaget at det hadde sprutet grønn hydraulikkolje ut av alle karosseriskjøter, inkludert noen så små at jeg ville sverget på at de var pottetette. Så var det bare å vente på Viking, og deretter vente noen uker på reservedel fra Frankrike.

Personlighet. Det er hva den har.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.081
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Steike! Jeg trodde slikt hadde sluttet å skje etter SM!

Xerxes, har du fått noe å drikke?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.233
Sted
Holmestrand
Valentino skrev:
Steike! Jeg trodde slikt hadde sluttet å skje etter SM!

Xerxes, har du fått noe å drikke?
Har akkurat ankommet svigermor som serverte gryterett med pasta og et mystisk utenlandsk øl. Smakte himmelsk, og humøret er litt bedre. Meninga var at konemor med et stk datter skulle reise alene. Jeg ombestemte 30 min før avgang. Tror alle var glade for det, når alt ble som det ble. Lillebror har velvillig lånt ut sin MB E320, med et lite stikk: Du må snart skjønne at du må kjøpe en ordentlig tysk bil. Jojo...

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.233
Sted
Holmestrand
Spiralis skrev:
Uff da, det der var da leit. Sikkert ikke mye trøst i at jeg forteller at det like gjerne kunne skjedd med en BMW eller Volvo!? Men bruktbil kombinert med diverse av Murphys lover gjør at livet som oftest ikke blir kjedelig, bare sørgelig kostbart. :-\

Håper det ikke blir dyrere enn reprasjon av lekasje og ny kjøleveske. ::) Det er jo det deillige med å ha ny bil, den dekkes av garanti. :D og "mobilitetsgaranti". ;D

Men tro ikke at det er gratis! :eek: Er nok redd at bare verditapet på min nye Skoda dekker masse reperasjoner på Passaten din. :p For ikke snakke om irritasjonen da jeg så at en "inn i det røde Hælvete, forbannet kuklæst, - og måtte han forbli impotent mens kona hans knuller postmannen,- og brenne evig over glødende kull" hadde slått døra si inn i min nye bil!! :mad: UTEN Å SI I FRA!! :mad: FORBAINNA TRÆKUKEN! Da det samme skjedde med den gamle SAABen var ikke irritasjonen på langt nær like stor. 3,5K ut av vinduet helt unødvendig. SATANS ORMEYNGEL!!
Har hatt bilen siden den var ny: 2001-modell, 270.000 km på telleren.
Byttet 7 frontruter som har sprukket på mystisk vis, 3 luftmengdemålerer, skal bytte mansjett nr 6 til uka, diverse ledd i forstilling, lakken flasser av, etc etc

Tror det blir Toyota neste gang.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.910
For noen år siden ble en rekke undersjefer sparket p.g.a. sviktende kvalitet på folkevognbiler, spesielt på Passat. Dette fordi de kjøpte billige komponenter fra underleverandører som ikke holdt mål kvalitetsmessig. Kanskje din bil er i den berørte årgangen?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.233
Sted
Holmestrand
Espen R skrev:
For noen år siden ble en rekke undersjefer sparket p.g.a. sviktende kvalitet på folkevognbiler, spesielt på Passat. Dette fordi de kjøpte billige komponenter fra underleverandører som ikke holdt mål kvalitetsmessig. Kanskje din bil er i den berørte årgangen?
Skulle ikke forundre meg!

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.233
Sted
Holmestrand
Glemte 2 bunnpanner og en turbo.

Skal riktignok innrømme at disse tingene ikke BARE var bilens feil, men dyrt ble læll!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Bil er no' skit. Jeg gleder meg til å ta trikken igjen.

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Det er jo en kjempekul bil (kan tenke meg at DEN kan ryke spektakulært ja) ! ;D elsker sånne rariteter som byr på litt mer enn hva man først skulle tro. .. Har en Xantia Stv selv, med masse utstyr, skinn osv. som jeg er sinnsykt glad i...(Jeg snakker med henne, det gjør jeg ikke til andre biler :) ) vanskelig å si hvorfor, disse følelsene kommer ikke fra hjernen tror jeg.. min har vel egentlig aldri sviktet meg da (bank i bordet) så det hjelper jo litt..

Min Mazda derimot har hatt mer enn normal dose trøbbel (?) (nå er det to lange sprekker i frontruta igjen.. når jeg blir diktator i Norge skal jeg innføre skuddpremie på alle som kjører biler uten skvettlapper) :mad:

asbjbo skrev:
Gjestemedlem skrev:
asbjbo skrev:
Så var det bare å vente på Viking, og deretter vente noen uker på reservedel fra Frankrike.
Huvva.. ser den slik ut?

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.200
Kunne aldri tenke meg noen annen bil enn Citroen.
Rare greier .... ;)

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.416
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Forrige uke kostet et ( dagslangt ) besøk på et forøvrig utmerket bremseverksted den nette sum av 10,5 KKr. Vel og bra. På vei hjem, utover Enebakkveien retning Siggerud kommer en trailer i full fart fra et av grustakene i motgående og i svingen presterer han å tippe toppen av singellasset sitt over meg. Innen jeg fikk stoppet og snudd i den tette fredags ettermiddagstrafikken var han seff over alle hauger. Bilen ble pepret og ser ut som den har flekktyfus. Forsikringen dekker ny frontrute og lister, lakken må jeg ta på egen kappe. Jaja, det føyer seg jo inn i rekka av fornøyelser med gammel bil, dette også.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Spiralis skrev:
Er nok redd at bare verditapet på min nye Skoda dekker masse reperasjoner på Passaten din.
Jeg har en gammel Geländewagen som nå synger på 23 året. Med å kjøre overhaling og småreparasjoner tilsvarende 2-3 års verditap på en nybil til rundt 300k, så har jeg vel bil i 23 år til.... (Med mindre SV får gjennomslag for forbud mot biler som går på fossilt drivstoff...)

Kombinerte stigtrinn og rockslidere i stål kombinert med at bilen er høy under er en fantastisk kombinasjon i parkeringshusene - er det noen som slenger opp døren uten å tenke seg om, er det verst for dem selv ;D

Johan-Kr

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.233
Sted
Holmestrand
Undrenes tid er ikke over!
Problemet var en slange! Gromstad i Kragerø gjorde ære på bilmekanikerfaget og hadde bilen klar kl 12:00 med en beskjeden regning på snaue 1200 kr som de uoppfordret rundet av til 1100. Slangen så ut som den hadde vært nachspielsnacks for lokale smågnagere de siste året, så denne gangen var det nok ikke VAG som hadde skylda.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jaha, du - da var det jo egentlig en relativt hyggelig overraskelse, i forhold til hva det kunne ha vært... Noen som har flaks i uflaksen ;D

Johan-Kr

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Fenalaar skrev:
Spiralis skrev:
Er nok redd at bare verditapet på min nye Skoda dekker masse reperasjoner på Passaten din.
Jeg har en gammel Geländewagen som nå synger på 23 året. Med å kjøre overhaling og småreparasjoner tilsvarende 2-3 års verditap på en nybil til rundt 300k, så har jeg vel bil i 23 år til.... (Med mindre SV får gjennomslag for forbud mot biler som går på fossilt drivstoff...)

Kombinerte stigtrinn og rockslidere i stål kombinert med at bilen er høy under er en fantastisk kombinasjon i parkeringshusene - er det noen som slenger opp døren uten å tenke seg om, er det verst for dem selv ;D

Johan-Kr
Det hørtes dyr ut med 2-3 års verditap dvs ti tusenvis av kroner i året i repkost . Mulig jeg har misforstått, men 23 år gamle Japaner koster meg 5-6000 i året i rep, dvs et hjullager her og eksos der,
Dvs årlige rep kostnader tilsvarer ikke en gang en måneds avdrag på ny bil til 300k. Liten grunn til å bytte bil da så lenge jeg er så lite forfengeling ang bil som jeg er...

Sleiven

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Sleiven skrev:
Det hørtes dyr ut med 2-3 års verditap dvs ti tusenvis av kroner i året i repkost . Mulig jeg har misforstått
Der er det noken misforståelse, ja. Da er det snakk om renovering til nesten ny bil - dvs rustfiksing og omlakkering, overhaling av drivlinje, nye forseter osv.

Årlige vedlikeholdskostnader er ikke så store - oljeskift og filter ordner jeg selv, samt en del andre reparasjoner, som f.eks. bytte av vannpumpe. Jeg hadde en større runde med reparasjoner i vinter, ca 13k, og jeg må ta en runde med fiksing av drivknuter og forakselservice. Ellers er det ikke så mye som trengs å gjøres. Den krever litt mere vedlikehold enn en vanlig bil, siden bl.a. drivlinja skal smøres opp 2-3 ganger i året - dette gjør jeg selv.

Johan-Kr

Topp Bunn