Opplevelsen av lyd i forhold til alder

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
Vi har sikkert alle forskjellig tilnærming til denne hobbyen og livet ellers. Jeg innrømmer mer enn gjerne at jeg aldri blir voksen og jeg liker at lekesakene presterer. Selv om jeg sikker spiller på relativt moderat volum brorparten av tiden gir det meg et endeløst kick å vri opp fra tid til annen bare for å høre og ikke minst føle kraften av musikken.
Siden du ikke nevnte det selv; mannen må kjøre Ferrari for å føle at bilen ikke rygger...
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Det er vel ingen med Klipsch og hørselen i behold som orker å spille høyt?
Aner ikke, jeg har som kjent småbarn så det toget har gått for min del for lengst. Koser meg som småbarnspappa og kliner til med sinnssvake lydnivåer så ofte jeg kan.
 
A

ANM

Gjest
Hei, det er ikke farten som gir spenning med min gamle Ferrari.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har en mistanke om at dette er én av årsakene til at så mange audiofile er glade i å spille så høyt. Når man ikke spiller høyt, hører man jo mindre diskant (og mindre bass) pga ørets innebygde loudness-funksjon. Hvis man i tillegg hører enda mindre diskant pga alder, gjør jo det at man får enda mindre diskant. For i det hele tatt å få noe fres i musikken må man da skru ganske mye opp - med mindre man har hendige tonekontroller i kjeden sin som man vet å bruke.

(selv hører jeg gankse greit opp til 18 hz, og så dabber det av - men hvis jeg skrur diskanten litt opp hører jeg opp til 20 hz)
Vet ikke jeg!
De gangene jeg drar på litt er det ikke for at hørselen er laber ( den er knallbra selv om kjerringa lurer;) ) men for den taktile følelsen den aktuelle låta/musikken gir meg. Jeg syntes lyden på kroppen er en viktig del av opplevelsen med musikk.
OK, kan godt være den antakelsen min var helt feil! :)
Jeg tror det var litt skivebom, ja. ;) Jeg har alltid likt å dra på litt, i alle fall. Ikke bare etter at alderen sannsynligvis begynte å tulle med hørselen.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Jeg har en mistanke om at dette er én av årsakene til at så mange audiofile er glade i å spille så høyt. Når man ikke spiller høyt, hører man jo mindre diskant (og mindre bass) pga ørets innebygde loudness-funksjon. Hvis man i tillegg hører enda mindre diskant pga alder, gjør jo det at man får enda mindre diskant. For i det hele tatt å få noe fres i musikken må man da skru ganske mye opp - med mindre man har hendige tonekontroller i kjeden sin som man vet å bruke.

(selv hører jeg gankse greit opp til 18 hz, og så dabber det av - men hvis jeg skrur diskanten litt opp hører jeg opp til 20 hz)
Vet ikke jeg!
De gangene jeg drar på litt er det ikke for at hørselen er laber ( den er knallbra selv om kjerringa lurer;) ) men for den taktile følelsen den aktuelle låta/musikken gir meg. Jeg syntes lyden på kroppen er en viktig del av opplevelsen med musikk.
OK, kan godt være den antakelsen min var helt feil! :)
Jeg tror det var litt skivebom, ja. ;) Jeg har alltid likt å dra på litt, i alle fall. Ikke bare etter at alderen sannsynligvis begynte å tulle med hørselen.
Kan godt være! I så fall beklager jeg overfor alle dere høytspillende audiofile der ute :)
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Jeg har nettopp passert 70 og innrømmer gjerne at hørselen ikke er som tidligere. Dette er delvis grunnet tinnitus som følge av medlem i janitsjarkorps i mange år. Allikevel er musikk en viktig del av hverdagen min. I de senere årene har musikk via head-fi gitt meg den beste opplevelsen av god musikk i mine ører.
Man kan ikke irritere seg over ting man ikke hører, men glede seg over hva god musikk gjør med en. At vi hører forskjellig f.eks. fra samme anlegg på hifi-messer o.l. er vel derfor naturlig som følge av ulik hørsel.
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Uansett hvilken frekvensrespons mine ører har så er det samme kurven uansett om jeg hører på ekte instrumenter eller via hifien. Slik sett skal det låte likt uansett. Og om man har noen svekkelser hist og pist så betyr ikke det at man er døv.
Forutsatt samme nivå.

Det bør også legges til at god hørsel ikke kan knyttes direkte med evnen til å høre kvalitet og forskjeller.

-Tim
 
Sist redigert:

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
I det hele tatt er det lite som skal til for å svekke hørselen, tror jeg, særlig når det kommer til diskantlyder. Hvis jeg hamrer løs på et flygel noen timer, merker jeg gjerne etterpå at hørselen er litt redusert.
Litt TTS er ikke farlig, så lenge det ikke blir for ofte og for mye. Om du spiller alene og ikke sitter i en sementbunker så tror jeg du skal ta hardt i om du får permanent skade.

https://upload.wikimedia.org/wikipe...shift_(hearing_loss)_after_noise_exposure.jpg


Denne var også ganske fin. Legge spesielt merke til det som står om Loudness Recruitment.

http://slideplayer.com/slide/6025302/

-Tim
 
Sist redigert:

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
I det hele tatt er det lite som skal til for å svekke hørselen, tror jeg, særlig når det kommer til diskantlyder. Hvis jeg hamrer løs på et flygel noen timer, merker jeg gjerne etterpå at hørselen er litt redusert.
Litt TTS er ikke farlig, så lenge det ikke blir for ofte og for mye. Om du spiller alene og ikke sitter i en sementbunker så tror jeg du skal ta hardt i om du får permanent skade.

https://upload.wikimedia.org/wikipe...shift_(hearing_loss)_after_noise_exposure.jpg

-Tim
Såvidt jeg har skjønt det er det der litt individuelt, altså hvor sensitiv man er overfor høye lyder... I følge Floyd Toole kan spisse og skjærende lyder som er høye i frekvens utløse permanent hørselstap allerede ved 80 db. Den generelle anbefalingen er 85 db. Men sensitiviten er ulik, og man vet det ikke før det plutselig skjer. Jeg tar i hvert fall ingen sjanser, siden jeg flere ganger har merket at jeg etter å ha hørt på høy musikk (som for meg er kontinuerlige lyder over 85 db) har hatt forbigående tinnitus, og generelt hører mindre for en liten periode.

Forøvrig er det jo helt riktig at god eller sensitiv hørsel ikke er det samme som å ha audiofile gullører. Audiofile gullører tror jeg bare kommer med målbevisst trening der man lærer seg hva man skal lytte etter. Per i dag tror jeg ikke at jeg selv er i nærheten av å ha gullører. Men det finnes noen treningsprogrammer tilgjengelig online, som jeg har vurdert å prøve for å kunne bli en enda bedre lytter.
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Helt sant at det er veldig individuelt hva man tåler før man tar skade. Likevel. Om du ikke har tatt skade så langt så ville jeg ikke vært veldig bekymret. Forutsatt at du faktisk lar ørene hvile mellom slagene.

Det er spesielt viktig å ikke utsette seg for impulslyder FØR du drar til på flygelet, for da vil stapedius være helt/delvis utslitt før du begynner, og da kan det få konsekvenser.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Helt sant at det er veldig individuelt hva man tåler før man tar skade. Likevel. Om du ikke har tatt skade så langt så ville jeg ikke vært veldig bekymret. Forutsatt at du faktisk lar ørene hvile mellom slagene.

Det er spesielt viktig å ikke utsette seg for impulslyder FØR du drar til på flygelet, for da vil stapedius være helt/delvis utslitt før du begynner, og da kan det få konsekvenser.
Takk. Interessant!
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Heisan! I denne tråden ble det mye rart.
Jeg tror jeg nøyer meg med å konstatere at hørselen min ikke kan ha forandret seg mer enn at smaken er omtrent den samme nå som da jeg var 17. Jeg har blitt skadet både her og der. Hyperakusis, tinnitus, ørevoks og skjevhørsel, høyt blodtrykk og lavt blodtrykk og Gud bede. Men opplevelsen av musikk er omtrent den samme, og takk Herren for det. Det ville vært kjedelig å måtte bytte ut platesamlingen for hvert 10 år eller noe sånt fordi hørselen forandret seg.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
nye metoder kan forhindre fremtidens høreskader

Højfrekvent støj
er værst


http://viden.jp.dk/binaries/an/8028.pdf


A-vægtningen simpelthen ikke
er egnet til vurdering af risiko
for høreskader


Resultatet af vores forsøg var
overraskende og vil forhåbentlig
få konsekvenser for måden,
vi måler støj på. Den midlertidige
påvirkning af hørelsen
var nemlig meget værre med de
højfrekvente lyde end med de
to andre lyde.
Det tog også længere tid at få
normal hørelse igen (som sagt
tog ingen varig skade – vi passer
godt på vores forsøgspersoner,
og deres hørelse var normal
igen efter højst 45 minutter!).
Det betyder, at de støjmålinger,
vi bruger i dag på arbejdspladsen,
ikke viser det sande billede.
De steder, hvor lyden er højfrekvent,
er ørerne langt mere
udsat end målingerne viser. Og
hvor er så det?
Typisk højfrekvent støj kommer
fra skære- eller boremaskiner,
fra sirener og fra noget så
tilsyneladende uskyldigt som
hårtørrere. Uden at have målt
systematisk på steder, hvor folk
er udsat for disse typer støj, tør
vi godt vove pelsen og sige, at
hvis lyden er tæt på den tilladte
grænse målt i dB, så er den nok
for høj. Nogle kan derfor være
i risiko for at få høreskader,
selv om lydniveauet holder sig
under dB-grænsen.
Planen er at udføre fl ere eksperimenter
og derefter forsøge
at lave en forbedret vægtningskurve,
som forhåbentlig er mere
realistisk til at vurdere høreskaderisikoen
end den gamle kurve.
Indtil da må man bare opfordre
folk til at passe godt på deres
ører. Så hvis du hører lidt dårligt,
når du går hjem fra arbejde,
er det på tide at sige fra.
 
Sist redigert:

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.665
Antall liker
1.411
Torget vurderinger
2
Noe enhver audiofil bør ha i skapet.

Vis vedlegget 438704
Virker det der? Sånn helt seriøst. Og isåfall! Blir det godlyd?
Tja, det løser opp ørevoks og åpner ørekanalen slik at man igjen "hører"...forutsatt rett bruk, feolbruk kan i ekstreme tilfeller være skadelig. Man risikerer også plagsom tilstand med vann i ørene, men skylling ved behov og med forsiktighet fungerer som bare det

IMHO

Sent fra min SM-T800 via Tapatalk
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hvordan skal man skade seg med den der? Klart: Det er sikkert mulig å stappe ballongen så langt inn man klare og klemme så hardt man kan på den for å se hva som skjer, men altså....

Det går sikkert an å kvele seg selv ved uvøren bruk av tanntråd også.
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
808
Antall liker
428
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Opplever ofte at tinnitusen forsvinner, etter en stunds lytting til musikk. Vet ikke hvorfor, men det skjer svært ofte. Like deilig hver gang :)
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.287
Antall liker
11.097
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Øreskylling er lurt, og ingen fare hvis det gjøres med normal forsiktighet.
Kan gjøres med vanlig matolje, drypp litt i øret og la virke noen timer, skylle ut med temperert vann, gjerne med en ballong som vist tidligere.

Ellers mener jeg at mesteprarten av hørselen sitter i hjernen.
Selv er jeg 54 år og hører opp til 15 kHz, tester meg selv ganske ofte. Bruker hørselvern ofte både som utøver og som publikum.
Jeg er fremdeles følsom for skarp diskant, og foretrekker noe som mange andre beskriver som mørk lyd.
Diskant slik som de fleste beskriver og opplever det i musikk er for det meste 4000-12000 Hz, over det betrakter jeg som avrulling.
Musikk har, og skal ikke ha, mye energi over 15000 Hz.
Men det er litt trøst i å tenke at det finnes høyfrekvent støy som jeg slipper å høre :)
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Øreskylling er lurt, og ingen fare hvis det gjøres med normal forsiktighet.
Kan gjøres med vanlig matolje, drypp litt i øret og la virke noen timer, skylle ut med temperert vann, gjerne med en ballong som vist tidligere.

Ellers mener jeg at mesteprarten av hørselen sitter i hjernen.
Selv er jeg 54 år og hører opp til 15 kHz, tester meg selv ganske ofte. Bruker hørselvern ofte både som utøver og som publikum.
Jeg er fremdeles følsom for skarp diskant, og foretrekker noe som mange andre beskriver som mørk lyd.
Diskant slik som de fleste beskriver og opplever det i musikk er for det meste 4000-12000 Hz, over det betrakter jeg som avrulling.
Musikk har, og skal ikke ha, mye energi over 15000 Hz.
Men det er litt trøst i å tenke at det finnes høyfrekvent støy som jeg slipper å høre :)
enig.
måten diskanten klirrer og rasler på de aller fleste høyttalere har ingenting med naturtro musikkgjengivelse å gjøre, selv om det kan være gøyalt på enkelte opptak ("sjekk den luftigheten og alle detaljene, 'a!").

"diskant" finnes ikke i akustisk livemusikk eller på godt produserte rockekonserter, og heller ikke på de beste stereoanleggene.
der er det bare naturlig klangtoner oppover i frekvensene, og med skikkelig body, ikke sånn chingchingstjingchinstchjing som man legger merke til.

man trenger ikke gullører for å holde på med hifi.
de frekvensområdene som det aller meste av musikk jobber i fordrer ikke gullører.
 
Sist redigert:

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Hvorfor er folk så opptatt av å opplyse alle om at de hører "over 15khz", over "18khz" osv? Er det en slags sykdom de beskriver?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Er de?

I en tråd om hva som skjer med hørselen når man blir eldre, er det vel relevant nettopp hvor mye av det øvre frekvensområdet som har "forsvunnet"?
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg vil nå si at det er det samme hvilket frekvensområde hver enkelt person hører, så lenge de hører den type lyd de vil høre. Personlig tror jeg at det er lite jeg selv ikke synes er skrikete, er nå "bare" 25 år også så det har kanskje noe av skylda. Fikk en delvis forklaring på hvorfor jeg synes mine Helicon 400 var skarpe i toppen da jeg var på besøk hos musicman her inne for noen måneder siden, han som var omtrent 30 år eldre enn meg (med en helt annen hørsel) synes selvsagt at høyttalerne sine spilte noe annerledes enn for meg. Typisk "halv elleve" volum som i mine øyne er et ganske normalt lyttenivå (jeg hører stort sett aldri på noe høyere volum enn dette), nå kan vel det variere en del hvor volumkontrollen står mtp. forskjellige impedanser på høyttalere osv. (og det faktum om man har analog eller digital volumbryter).
Uansett, på dette halv elleve volumet fant jeg høyttalerne som ubehagelig skrikete i toppen (noe mine Helicon 400 også blir på samme volum), kan vel egentlig ikke si at jeg hørt noen høyttaler som ikke skriker i toppen på et slikt volum (der personer i rommet må rope til hverandre for å signalisere hva man mener). Bassen og diskanten var "on point" på det volumet, men for min kunne diskanten vært kraftig dempet.
Det beste anlegget jeg har hørt pr. dags dato er det jeg har i leiligheta der jeg bor, diskanten er ganske tilbakelent men klar, mer enn nok bass og mellomtone. Tror ikke dette går noe under 35 Hz, aner ikke hvor høyt i frekvens det går, men skal jeg personlig ha noe jeg synes er behagelig å høre på må jeg ha demping i toppen og forsterkning i mellomtone og bass, noe jeg har her. Er kanskje en preferanse for "unge" med mye bass, så da glir jeg vel rett inn i rekkene. :)
 

Ref210

Medlem
Ble medlem
04.04.2009
Innlegg
28
Antall liker
3
Stradivarius lagde sine beste fioliner i en alder av ca 80...
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
Ingenting gir vel mer mening enn et godt stereoanlegg for en person med hørselskade!? Da vil jo vedkommende kunne lytte til musikk gjenprodusert av et anlegg med minst mulig støy, og dermed gjøre oppgaven lettere for ørene som sliter med å skille lyd fra hverandre.

Å spørre en dauhørt om hifi-tips blir jo som å spørre en revmatiker om hvor han anbefaler å reise på ferie ;)
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Lured lidt på hvordan de store orkestre for det til, de fleste Diregenter er jo godt oppe i årene og set i relation til lydtrykk de til stadighet har udsat sig selv for og ikke mindst alders bestemt nedsat hørsel, må vi jo gå ut fra at de er total tone døve:rolleyes:
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
MarkusH @

De siste to åra har jeg vært plaget av betydelig øresus som skyldes allergi. Etterhvert som øresusen har avtatt har lyttevolumet blitt gradvis nedjustert her hos meg.

Til alle som har vært innom i denne øresusperioden kan jeg bare si at det garantert har blitt spilt for høyt. Da er det helt naturlig at dette går utover den opplevde lydkvaliteten. Etterhvert som øra har gradvis bedret seg har volumet blitt nedjustert tilsvarende.

Spiller nå med volumkontrollen mellom kl 9-10, mens tidligere bikket den kl 12 rett som det var.
 
Topp Bunn