Oppløsning og DSP Plugin?

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.596
Antall liker
3.719
Torget vurderinger
6
Vet ikke om dette er riktig tråd og starte en tråd på DSP Plugin?

Jeg synes DSP er spennende. Spesielt med tanke på sub.
Min observasjon er at jeg har mulighet i Volumio og installere Fusion DSP plugin og har/hadde det installert.
Så ble jeg anbefalte å avinstallere DSP plugin selv om jeg ikke bruker noen EQ.
Det som var påfallende, var bedre oppløsning og sortere bakgrunn som selvfølgelig skyldes bedre oppløsning.
Er det noen andre som har opplevd tilsvarende?
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.062
Antall liker
2.521
Har ikke erfaring med Volumio/ Fusion DSP plugin men leser
This plugin is designed to apply different types of Dsp on Volumio using CamillaDsp
Vet du om du er på 32-bit eller 64-bit plattform? CamillaDSP på 32-bit har tidligere vist måleresultater som ikke når helt opp. Mens 64-bit måler problemfri. https://www.audiosciencereview.com/...sp-measurements-and-rising-noise-floor.42383/

Jeg laget meg et skript som bytter utgang for Squeezelite mellom ALSA loopback med CamillaDSP og direkte til USB DAC. Bytte tar ca 2 sekunder og med forbehold om at volum ikke er identisk kan jeg ikke si jeg opplever høre forskjell på 64-bit når pipeline til CaimllaDSP kun har en Volumkontroll.

CamillaDSP 2 som ble sluppet i går har også noe oppdateringer som påvirker lydkvalitet
 
  • Liker
Reaksjoner: nat

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.596
Antall liker
3.719
Torget vurderinger
6
Har ikke erfaring med Volumio/ Fusion DSP plugin men leser


Vet du om du er på 32-bit eller 64-bit plattform? CamillaDSP på 32-bit har tidligere vist måleresultater som ikke når helt opp. Mens 64-bit måler problemfri. https://www.audiosciencereview.com/...sp-measurements-and-rising-noise-floor.42383/

Jeg laget meg et skript som bytter utgang for Squeezelite mellom ALSA loopback med CamillaDSP og direkte til USB DAC. Bytte tar ca 2 sekunder og med forbehold om at volum ikke er identisk kan jeg ikke si jeg opplever høre forskjell på 64-bit når pipeline til CaimllaDSP kun har en Volumkontroll.

CamillaDSP 2 som ble sluppet i går har også noe oppdateringer som påvirker lydkvalitet
Mange takk for konstruktivt svar og tips.
Har også testet noen separate DSP bokser med samme resultat når det kommer til oppløsning. Men fordelen var en mer lineær frekvens kurve med alle de fordelene det har. Med det var det med oppløsningen,definisjonen av rom og utklingning .Spesielt hørbart på flygel. så føles det som det tar toppen av klangstrukturen.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.062
Antall liker
2.521
Har du gjort noen tester på om du opplever dette fenomenet er like påfallende med hi-rez filer sammen med DSP?
 
  • Liker
Reaksjoner: nat

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.864
Antall liker
21.871
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Fin tråd.
Har selv flere lytteopplevelser på DSP-avhengige anlegg der artifakter fra prosesseringen har degradert totalopplevelsen. På anlegg som er avhengig av DSP har man ikke mulighet til annet enn før/etter-sammenlikning når det byttes bokser. Alle muligheter til å gå i den den klassiske "bedre enn før"-fella ved boksbytte, hehe.
 
  • Liker
Reaksjoner: nat

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.062
Antall liker
2.521
Siden CaimillaDSP ble delaktig i tråden har manualen noen fine avsnitt som tar for seg algoritmene for resampling og dither.
AsyncSinc: Asynchronous resampling with anti-aliasing

For asynchronous resampling with anti-aliasing, the overall strategy is to use a sinc interpolation filter with a fixed oversampling factor, and then use polynomial interpolation to get values for arbitrary times between those fixed points.

The AsyncSinc resampler takes an additional parameter profile. This is used to select a pre-defined profile. The Balanced profile is the best choice in most cases. It provides good resampling quality with a noise threshold in the range of -170 dB along with reasonable CPU usage. As -170 dB is way beyond the resolution limit of even the best commercial DACs, this preset is thus sufficient for all audio use. The Fast and VeryFast profiles are faster but have a little more high-frequency roll-off and give a bit higher resampling artefacts. The Accurate profile provides the highest quality result, with all resampling artefacts below -200dB, at the expense of higher CPU usage.

kilde: https://github.com/HEnquist/camilladsp/tree/next20#resampling
1702544353054.png


Der er også et kapittel om dither som man normalt behøver i en DSP prosess. Nå skriver han at dette er ment for 16-bit. Men jeg har forstått fra andre kilder at man anbefaler dither brukt også på 24-bit avkorting - https://github.com/HEnquist/camilladsp/tree/next20#dither
 
  • Liker
Reaksjoner: nat

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.596
Antall liker
3.719
Torget vurderinger
6
Fin tråd.
Har selv flere lytteopplevelser på DSP-avhengige anlegg der artifakter fra prosesseringen har degradert totalopplevelsen. På anlegg som er avhengig av DSP har man ikke mulighet til annet enn før/etter-sammenlikning når det byttes bokser. Alle muligheter til å gå i den den klassiske "bedre enn før"-fella ved boksbytte, hehe.
Litt av de samme erfaringen som jeg har. Opplevd det samme hos andre jeg har vært på hjemmebesøk hos.
Hører jo fort fordelene med DSP med tanke på rommet osv. Med det virker på meg at den digitale prosesseringen gjør noe negativt med musikkopplevelsen,
Ikke noe problem på elektronisk musikk, men på akustiske instrumenter og vokal så er det noen ting som ikke stemmer.
Etter jeg har fått ridd av meg denne forgjørelsen og ørene har åpnet seg opp igjen. Så skal det testes mer ut. For iden med DSP er genial. Men jeg vil IKKE miste det organiske i musikkopplevelsen. Ikke villig til å betale den prisen.

Driver også med et lite hobby prosjekt med aktive høyttalere og om det er greit nok å putte forsterkeren inn i et kabinett som garantert vil påvirke forsterkeren med resonansen. Så man får prøve utenpå-forsterker, eller inne- i – kabinett forsterker som selvfølgelig er den billigste løsningen.
 

pHryed

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
95
Antall liker
27
Sted
Lillehammer
Vet ikke om det er relevant for denne tråden, men jeg deler mine erfaringer.
Prøvde meg en gang på fullfrekvens korrigering, men det ble i overkant sterillt og fungerte ikke helt for meg. Bassen ble bedre og dypere, men resten ble tynt livløst.
Nå bruker jeg minidsp etter forforsterker, men kun på 10" i høytalerene og 2 subwoofere. Mellomtone og diskant har passive delefilter. Deler Mellomtone og bass ved ca 250hz. I et mer ideelt rom ville jeg utforsket mulighet for å dele lavere.
Det betyr at jeg nå har 3 effektforsterkere på anlegget, ikke sikkert det er noe for alle.
Jeg sliter også litt med integrering mellom dsp og passivt, men så langt er det det beste kompromiet jeg har kommet til. Dyp stram bass og flott klang /tone i Mellomtonen.

Har også jobbet litt med convultion i roon laget i rew. Da har jeg bare korrigert i et begrenset frekvens området opp til 2-300hz.
 
  • Liker
Reaksjoner: nat

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.864
Antall liker
21.871
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det jeg får ut av MiniDSP Flex Eight (DSP 4-veisdeling, EQ, tids- og fasekorreksjon) er godt nok for meg (og jeg er en jævel på mellomtonedissekering). Jeg hører ingen plagsomme digitale artifakter og jeg kan ikke helt se at utstyret videre i kjeden skulle maskere eventuelle slike. Men det blir sånn hearing is believing. Vanskelig å vise målinger av opplevelser.
Fasekorreksjonen i FIR på inngangen på Flex Eight tror jeg ikke er mulig å få til analogt uten en vanvittig ressursbruk.

Mikrofonmåling av impulserspons i lytteposisjon. Blå uten fasekorreksjon, rød med fasekorreksjon. Bemerk lineær skala på Y-aksen (10% = -20 dB).
 
Sist redigert:

pHryed

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
95
Antall liker
27
Sted
Lillehammer
Det jeg får ut av MiniDSP Flex Eight (DSP 4-veisdeling, EQ, tids- og fasekorreksjon) er godt nok for meg (og jeg er en jævel på mellomtonedissekering). Jeg hører ingen plagsomme digitale artifakter og jeg kan ikke helt se at utstyret videre i kjeden skulle maskere eventuelle slike. Men det blir sånn hearing is believing. Vanskelig å vise målinger av opplevelser.
Fasekorreksjonen i FIR på inngangen på Flex Eight tror jeg ikke er mulig å få til analogt uten en vanvittig ressursbruk.

Mikrofonmåling av impulserspons i lytteposisjon. Blå uten fasekorreksjon, rød med fasekorreksjon. Bemerk lineær skala på Y-aksen (10% = -20 dB).
Kan du si noe om hvordan du bruker denne I ditt setup?
 
Topp Bunn