Oppklaring om USB -formatet i PCaudio sammenheng

K

knutinh

Gjest
Re: Oppklaring om USB -formatet i PCaudio sammenhe

Interessant link. takk.

-k
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Re: Oppklaring om USB -formatet i PCaudio sammenhe

Interessant.

Men da kan en jo lure på hvorfor en ikke heller bare skal holde seg til S/PDIF eller Toslink...

Ikke lett å få oversikt over kvaliteten på USBen på ulike maskiner akkurat ;)
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.446
Antall liker
2.630
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Re: Oppklaring om USB -formatet i PCaudio sammenhe

Slik jeg tolket teksten, så virker det som om USB-S/PDIF kovertere ikkje utnytter USB optimalt... er det for bokser som HagUsb bortkasta penger ???

PS: hva betyr egentlig I2S i praktis?

mvh Kai
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Re: Oppklaring om USB -formatet i PCaudio sammenhe

Det er vel her som overalt ellers; det gis ikke ved dørene og "attention to detail" i alle ledd er nødvendig for å oppnå gode resultater.

Nå er det vel over et år siden jeg påpekte at USB ikke var noen automatisk saliggjøring mot jitter og overføringsproblematikk her på HFS, så det er artig å se litt mer rundt temaet.

Men hvorfor ikke Firewire? Det er da mye bedre egnet til sanntidsting både fra hardware og softwareperspektiv, og Firewire 800 KREVER lav jitter i kretsene. Firewire har alltid være Rolls Royce ift. USB... ;)

Et problem i begge tilfeller er at jord på PC-en koples inn i audiokjeden, med mindre man tar hensyn til og gjør noe mot dette.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Re: Oppklaring om USB -formatet i PCaudio sammenhe

Et problem i begge tilfeller er at jord på PC-en koples inn i audiokjeden, med mindre man tar hensyn til og gjør noe mot dette.
Noe en unngår med Toslink...
 
P

Parelius

Gjest
Re: Oppklaring om USB -formatet i PCaudio sammenhe

Men hvorfor ikke Firewire? Det er da mye bedre egnet til sanntidsting både fra hardware og softwareperspektiv, og Firewire 800 KREVER lav jitter i kretsene. Firewire har alltid være Rolls Royce ift. USB... ;)
Har forstått det slik at grensesnittet her ikke er så standardisert som USB. Mulig det er helt feil.

Irriterende at Apple har kuttet Firewire på sin siste bærebare modell. Tro om de har tenkt å kutte den helt ut etter hvert?
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Re: Oppklaring om USB -formatet i PCaudio sammenhe

Jepp, Firewire forsvinner.

Desverre.

Hva er problemet med litt jitter i USB S/Pdif konverteringen, så lenge D/A har buffer og er master?
 
L

Lydtekniker

Gjest
Re: Oppklaring om USB -formatet i PCaudio sammenhe

Jepp, Firewire forsvinner.
Aaargh, mitt kongerike for en hest!

Hvorfor? Kommer det en erstatter?
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Re: Oppklaring om USB -formatet i PCaudio sammenhe

Har egentlig ikke noe særlig dekning for utsagnet annet enn at:

-Firewire kan ikke lengre til filoverføring med 5.gen Ipod.
(til fordel for USB. dvs Ipodene har gått firewire->USB)
-Apple forlater Firewire 800 på sine nye maskiner
-antallet separate firewire 400 reduseres på de nye G5ene

og Apple skal liksom være pådriverne for firewire standarden...

say goodbye.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Re: Oppklaring om USB -formatet i PCaudio sammenhe

Det var jo faktisk Apple som designet Firewire. Om det forsvinner over tid har vel det med pris å gjøre og annen og billigere/like bra teknologi. Som SCSI.
USB (fra Intel mener jeg) er jo heller ikke ueffent da. Og tydeligvis billigere.

Men digitale videokamera leveres fortsatt utelukkende med Firewire så jeg tror neppe at Apple vil kutte ut Firewire med det første.

Og Pareliius: MacBook Pro har da vitterlig Firewire! Uten Firewire ville den ikke vært mye verdt som mobilt filmstudio... ;)
 
P

Parelius

Gjest
Re: Oppklaring om USB -formatet i PCaudio sammenhe

Og Pareliius: MacBook Pro har da vitterlig Firewire! Uten Firewire ville den ikke vært mye verdt som mobilt filmstudio... ;)
Jeg bøyer nakken, og overlater avgjørelsen om kapp til din storsinnethet. Hvordan kunne jeg fare med slikt tøv. Beklager!

Likevel, de har kuttet ut 800, og leverer nå bare med "One FireWire 400 port, two USB 2.0 ports".

Jeg var på rett vei, men havnet på feil jorde! (Om en nå ser litt stort på det)
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Re: Oppklaring om USB -formatet i PCaudio sammenhe

Nå er det vel over et år siden jeg påpekte at USB ikke var noen automatisk saliggjøring mot jitter og overføringsproblematikk her på HFS, så det er artig å se litt mer rundt temaet.

Men hvorfor ikke Firewire? Det er da mye bedre egnet til sanntidsting både fra hardware og softwareperspektiv, og Firewire 800 KREVER lav jitter i kretsene. Firewire har alltid være Rolls Royce ift. USB... ;)
Om Firewire og jitter.

Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor alle gnåler om jitter hele tiden. Med en kort Toslink (<1-2m) og en god receiver/DAC, så er det i praksis et ikke-problem. Toslink fortjener ikke sitt dårlige rykte, til hjemmebruk, dvs korte strekk, er det helt ypperlig.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Re: Oppklaring om USB -formatet i PCaudio sammenhe

Jeg bøyer nakken, og overlater avgjørelsen om kapp til din storsinnethet. Hvordan kunne jeg fare med slikt tøv. Beklager!

Likevel, de har kuttet ut 800, og leverer nå bare med "One FireWire 400 port, two USB 2.0 ports".

Jeg var på rett vei, men havnet på feil jorde! (Om en nå ser litt stort på det)
Jeg er en storsinnet mann og tenker at det var straff nok i seg selv å få påpekt din manglende kunnskap om emnet nye Macer :D

Firewire 800 har forsvunnet, ja. Spørs om det ikke er en såpass dyr teknologi at den er forbeholdt de virkelige Pro-ene...

Om Firewire og jitter.

Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor alle gnåler om jitter hele tiden. Med en kort Toslink (<1-2m) og en god receiver/DAC, så er det i praksis et ikke-problem. Toslink fortjener ikke sitt dårlige rykte, til hjemmebruk, dvs korte strekk, er det helt ypperlig.
Javisst!
Men vil folket høre ???
 
P

Parelius

Gjest
Re: Oppklaring om USB -formatet i PCaudio sammenhe

Jeg er en storsinnet mann og tenker at det var straff nok i seg selv å få påpekt din manglende kunnskap om emnet nye Macer :D
Jeg ser ingen annen løsning, enn at jeg nå må forlate mitt kontoir, frakte mitt duknakkete legeme til sweetspot, helle flasker av Nøgne Ø ned i munnhulen der den gaper midt i mitt rødmende ansikt, og håpe at etter en stund kommer glemselens slør og gjemmer skammen for min alltid årvåkne selvbevissthet. Jeg takker for ditt storsinn!

Ha en god helg. Selv skal jeg lese Mac-brosjyrer når jeg igjen våkner opp ...
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.950
Antall liker
13.270
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Re: Oppklaring om USB -formatet i PCaudio sammenhe

MAC MAC MAC MAC...dette var ment som en oppklaring om USB av en som har prøvet utallige dac´er av nevnte type.
Mvh
Leif
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Re: Oppklaring om USB -formatet i PCaudio sammenhe

Nå må du ikke legge sten til byrden. Det var Parelius som først nevnte Apple... ;D

Men det var da bare helt apropos så jeg overser det...

Og tråden har da gitt en rimelig grei oppklaring vedrørende tema, eller? ;)
 
Topp Bunn