Høyttalere Oppgraderte til Sonos Port og bytte kabler XLR, bass betydelig redusert / forsvunnet?

Siek

Medlem
Ble medlem
31.08.2020
Innlegg
35
Antall liker
18
Sted
Lillestrøm
Håper noen kan gi tips eller hva jeg burde sjekke ut først?

Stereoanlegg:
- Abrahamsen V2 UP
- Abrahamsen V6 dac
- Bowers & Wilkins 805 s
- Van den hul hybrid MAGNUM høyttalerkabel
- Sonos Port
- Nordost Blue heaven XLR - XLR

Etter å ha pent ryddet og endelig satt all stereo på sin plass, i et alt for trangt skap så har bass blitt betydelig redusert / borte?
Dette, skjedde etter å ha har oppgradert fra Sonos Connect (S1) til Sonos Port (S2) og byttet XLR-kabel fra standard mikrofon PA-kabel til Nordost Blue Heaven XLR.

Hva har folk erfaring med Sonos Port lydmessig eller er problemet Nordost Blueheaven XLR?
Høyttalere er ikke flyttet på.

På forhånd takk for hjelp
 
Sist redigert:

kleine freiheit

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2018
Innlegg
111
Antall liker
81
Har ikke Port selv, men har vurdert å skifte ut mine Connect:amp og Connect mot de nyere utgavene.
Det som har stoppet meg er at det virker til at en del som har testet disse mot hverandre reagerer på at lydkvaliteten er blitt dårligere.
Hvis du ser i linken, ser det ut til at det kanskje kan fikses på Port ved endring av innstillingene fra fixed til variabelt utsignal.
Kanskje verdt et forsøk?

 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Siek: Port har noen lydmessige svakheter, men som jeg kan se i den lista er det vel komboen med den OG Nordost Blue Heaven som er hovedgrunnen til dette. Disse kablene er kjente for å låte ISKALDT, nær sagt i hvilket som helst system hvis matchen ikke funker 100%. Jeg vil nok heller kalle dem overnøytrale, så prøv for eksempel en van den Hul XLR der. Magnum, på sin side kan derimot gi FOR mye bass i enkelte sett, og så er det spørsmå om både HVILKE høyttalere du har og HVOR de står. Fortell..
 

Siek

Medlem
Ble medlem
31.08.2020
Innlegg
35
Antall liker
18
Sted
Lillestrøm
Siek: Port har noen lydmessige svakheter, men som jeg kan se i den lista er det vel komboen med den OG Nordost Blue Heaven som er hovedgrunnen til dette. Disse kablene er kjente for å låte ISKALDT, nær sagt i hvilket som helst system hvis matchen ikke funker 100%. Jeg vil nok heller kalle dem overnøytrale, så prøv for eksempel en van den Hul XLR der. Magnum, på sin side kan derimot gi FOR mye bass i enkelte sett, og så er det spørsmå om både HVILKE høyttalere du har og HVOR de står. Fortell..
Ser jeg hadde glemt å føre opp høyttalere, revidert nå. Det er B&W 805 s
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.117
Antall liker
2.609
Torget vurderinger
16
Siek: Port har noen lydmessige svakheter, men som jeg kan se i den lista er det vel komboen med den OG Nordost Blue Heaven som er hovedgrunnen til dette. Disse kablene er kjente for å låte ISKALDT, nær sagt i hvilket som helst system hvis matchen ikke funker 100%. Jeg vil nok heller kalle dem overnøytrale, så prøv for eksempel en van den Hul XLR der. Magnum, på sin side kan derimot gi FOR mye bass i enkelte sett, og så er det spørsmå om både HVILKE høyttalere du har og HVOR de står. Fortell..
Hvis bass er hørbart ned, dvs flere db, så er det selvfølgelig ikke kablene.
 

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Innlegg
593
Antall liker
726
Torget vurderinger
4
Hei!

Vet ikke om det kan være til nytte: Byttet Connect med Port. Anlegget er blitt med på flyttelasset til ny leilighet. Har dermed spilt i to ulike omgivelser. Kjørte Port både direkte og via multispillers dac der vi bodde. Litt usikker på om jeg i tillegg til rca også kjørte balansert mellom multispiller og forsterker i huset vi flyttet fra. Foreløpig har jeg kun koblet Port direkte til forsterker med rca her vi bor nå.

Mener bestemt at Port er en oppgradering i forhold til Connect. Mangler ikke bass, og manglet heller ikke bass i forrige bopel. Det jeg mener å registrere, og som kanskje kan være verdt å sjekke, i fall det betyr noe, er at jeg mistenker Port for å levere signalet med snudd fase .Vet ikke om det er en generelt problem. Uansett nyttig for meg om du sjekker hos deg. Sjekk også om du kan ha motsatte faser i signalet ditt.

Mvh Olav E
 

Siek

Medlem
Ble medlem
31.08.2020
Innlegg
35
Antall liker
18
Sted
Lillestrøm
Siek: Port har noen lydmessige svakheter, men som jeg kan se i den lista er det vel komboen med den OG Nordost Blue Heaven som er hovedgrunnen til dette. Disse kablene er kjente for å låte ISKALDT, nær sagt i hvilket som helst system hvis matchen ikke funker 100%. Jeg vil nok heller kalle dem overnøytrale, så prøv for eksempel en van den Hul XLR der. Magnum, på sin side kan derimot gi FOR mye bass i enkelte sett, og så er det spørsmå om både HVILKE høyttalere du har og HVOR de står. Fortell..
B&W 805 s på stativ ca 40 cm fra vegg. Høyttalere står plassert nøyaktig samme sted som før. Kun gjort om innvendig skap, byttet XLR-kabel og "oppgradert" til Sonos Port.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.953
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Kople opp Connect igjen og gå gjennom lydinstillinger i appen. Du hadde kanskje påslått loudness eller mer bass på Connecten? Og hvis du har satt opp Port uten så blir det jo betydelig forskjell.
Neste steg er vel å bytte til de andre XLR kablene du brukte først. Det må jo bare være ISKALD lyd med en kabel som heter NordØst(avind)
Er ikke enig i tipset om Van den Hul fra Auditor der, kjent for hul lyd den kabelen..
 

Siek

Medlem
Ble medlem
31.08.2020
Innlegg
35
Antall liker
18
Sted
Lillestrøm
Før jeg skulle teste med det forrige kablene, har jeg akkurat nå testet div innstillinger. Ved å redusere volumgrense til maks 80 % og heller øke volum på V2.0 ble det en betydelig forskjell i lydbilde og bass / bunn i lydbilde er nå tilbake.

Kan det være kabel eller har Port høyere utnivå enn Connect, hvor man mistet bass ved å redusere volum forsterker?

Nordost spiller vesentlig «renere» enn mic kabel, noen andre forslag til kabel som burde prøves?

Skjekket opp oppsett for Connect:
Bass 0, diskant 0 , loudness av og volumgrense satt 100 %
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.953
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Gjør det noe forskjell på bare bassen når du bytter mellom kablene dine på Porten nå da?

Noen forsterkere våkner jo som du er inne på selv ikke før man vrir opp litt, men litt rart om det er såpass forskjellig nivå
ut på Connect vs Port?
 

Siek

Medlem
Ble medlem
31.08.2020
Innlegg
35
Antall liker
18
Sted
Lillestrøm
Da er det testet både med gamle og nye kabler, samme «problem». Løsning for meg er sette Port til 80 % og heller skru volum opp på V2.0

Men er usikker på om utfordring med for høyt signal ut av Port eller Abrahamsen må opp et volum 50 for å få krefter?

Ved å sette 100 % på Port, blir det for lite mulighet å variere volum i app, hvor volum 60 % av volumjustering er full styrke i forhold til lyttenivå på maks og fare for ting spiller over evne ved bruk av andre.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.953
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Høres jo slik ut. Prøvd «fixed volume» settingen i Port da, fremfor å ha den på variabelt volum 100%?
Altså sjekke om fixed volume settingen har mindre gain, eller om den bare lyder bedre rett og slett da.
 
Sist redigert:

Siek

Medlem
Ble medlem
31.08.2020
Innlegg
35
Antall liker
18
Sted
Lillestrøm
Prøvd det også, men samme «feil». Mister litt av ønske med Sonos og lyd i alle rom som betjenes av enten app’en eller iPort remote i det enkelte rom. Utfordringen nå er TV lyd som kobles inn optisk i V6 uten form for reduksjon av volum og heller ikke mulighet. Derimot virker lyden å være god ved et lavere volum på V2.0. Må nå passe på ikke trykke source uten å redusere volum og skape et hjerteinfarkt.

Pt. vet jeg ikke om man skal legge skylden på Sonos eller Abrahamsen i mitt oppsett. Får dessverre ikke lenger sammenlignet med Connect da den er solgt.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Siek: Neste trekk: Doble opp effekten! ;) Det er en myte at du automatisk får best lyd fra en streamer ved å kjøre "full pupp ut" . Det du har gjort er svært lurt- det gir nemlig mer dynamisk headroom til Port.

HC: Kommer helt an på FOKUSPUNKTENE i kabelen, det. Dessuten kan det i visse tilfeller være snakk om basskanselleringer/- hevinger, et akustisk, romrelatert problem. Kombiner disse to, så kan du få det Siek opplever.
 
Sist redigert:
P

parafinoksen

Gjest
HC: Kommer helt an på FOKUSPUNKTENE i kabelen, det. Dessuten kan det i visse tilfeller være snakk om basskanselleringer/- hevinger, et akustisk, romrelatert problem. Kombiner disse to, så kan du få det Siek opplever.
@Auditor, hva vil fokuspunkter si?

(PS Husk at når du skal henvende deg til en bruker, må du enten sitere innlegget eller skrive @ foran brukernavnet. Hvis ikke får ikke brukeren melding om kommentaren din.)
 
Sist redigert av en moderator:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Ville skiftet ut kablene, med kabler fra f.eks bassbroother, og merket Focal Elite. De kan nok kabler, da de lager dyre nok høyttalere.
Har selv Focal kabler.
Ja, det er bilstereo.. Men trippel skjermet signalkabler er jo topp i kabelsalaten bak anlegget. Men så nå du har XLR.
Men høyttaler ledninger har de og.
Du vil nok oppleve en forskjell da.

Sjekk det ut.. Billig og. Kjøp 4 kvadrat til høyttalere.
Kjører selv Focal Elite.

Van D. Hul er for meg tamme kabler.. Noe skjer med lyden.. Er nok feilkonstruerte de og på lik linje med mye annet, AUDITOR! 🤭😁
Har noen kabler liggende slengt i kjelleren, som Nordost, Cardas, med mer..
 
Sist redigert:
Topp Bunn