Oppgraderingsguruer, I summon thou!

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Ketil skrev:
Nå begynner den artige jobben med å tweake anlegget maksimalt. Her er stikkordene demping, strøm og rom. i tillegg til kabler som du allerede har begynt på.

Det finnes egne rack med innebygget demping eller kjøp et solid helsveiset rack (hvis du ikke allerede har ett) og kjøp dempeplattformer (eller bruk sykkelslanger)

Strømkabler kan gjøre mye med lyden. Jeg kan anbefale de jeg bruker selv fra Soundstring. Og kjøp en Power Plant Premier senere.

Rom kan du dempe selv med diverse gardiner e.l. eller kjøpe inn ting mer beregnet til formålet.

I tillegg har man ting som bedrer avlesningsegenskapene fra cd platene som egne plater til å legge oppå cd'en og den berømte grønne cd tusjen som jeg selv har opplevd store forbedringer av ved å tusje selve innsiden av cd skuffen.

Go ahead ! :D
Dedikert rack er ikke interessant. Både høyttalere og TV trives best på langveggen i stua, og der har vi et solid TV-bord med akkurat god nok plass. Det hadde ikke blitt mye populært om jeg byttet ut dette gitt.

Bytte av strømkabler er noe jeg ikke har prøvd, men tror på at det kan være verdt å prøve. Vi får se om det dukker opp noe godkjøp på forumet etterhvert.

Ang. akustiske tiltak, tror jeg ikke jeg vil, eller trenger å gjøre store tiltak. Stua er ca 35m2, og og godt møblert, og etterklangstiden i rommet er ikke mange hundredels sekund for lang. Jeg har derimot noen resonanser mellom 50-100Hz, som det jeg med fordel kunne gjort noe med. Problemet er bare å få det til å se pent ut.

Jeg husker den cd-tusjen, og velger å ikke la meg rive med av entusiasme over det forslaget.

PS! Var på posten 09.15 i dag og hentet CD-spilleren. Akkurat nå fylles rommet av den beste gjengivelsen jeg har hørt av den overdrevne, men allikevel tøffe bassgangen på Reiersruds Blues Power part 1. Mange skiver venter, og om litt er kaffen klar :)

JE
 

Vedlegg

U

utgatt60135

Gjest
Det var et veldig lekkert oppsett det der :). Gratulerer!
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.793
Antall liker
21.700
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
janerlen skrev:
Dedikert rack er ikke interessant.
Right on! Fint møbel.
Jeg heller til den mening at forskjeller på rack er akustiske forskjeller, dvs. hvordan de reflekterer lyden. Elektrisk/mekanisk kan de ha betydning for grammofoner selvfølgelig.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Mener du da at dette hovedsaklig gjelder når anlegget står mellom eller nær høyttalerne? Jeg er jo selv rackskeptiker, selv om jeg synes en Fraim full av Naim er en ganske stilig, troverdig og ikke minst dyr innretning.
 

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
HW er spikret, akustiske tiltak vurderes..

Ang. akustiske tiltak, tror jeg ikke jeg vil, eller trenger å gjøre store tiltak. Stua er ca 35m2, og og godt møblert, og etterklangstiden i rommet er ikke mange hundredels sekund for lang. Jeg har derimot noen resonanser mellom 50-100Hz, som det jeg med fordel kunne gjort noe med. Problemet er bare å få det til å se pent ut.
Ved grovmåling i lytteposisjon viser det seg at jeg har en peak på 7-8dB med subjektiv topp ved 82Hz. Etter utregning ser jeg at denne skyldes lengden i rommet, som gir en fullengderesonans nettopp her. Betong på framveggen forsterker denne resonansen, så noen membranplater bak høyttalerne ville nok gjort susen. Nå dekkes riktignok veggen egentlig mer enn nok av en 50" tv, og min samboer er neppe ivrig på å bytte bilder og lamper med akustiske plater.

Noe som skal virke, ser bra ut, og som jeg kanskje kan få tillatelse til å montere er absorbenter i høyre fram-/bakhjørne. Jeg prøvde nettopp å fylle høyre framhjørne med tykke sofaputer fra gulv til tak, og oppnådde kun å flytte resonansen lengre opp, tilsvarende redusert bølgelengde. Prøvde så med en pute (95x40x40, hxbxd) i både fram- og bakhjørnet, plassert ca 60cm over gulv. Dette flatet ut responsen mye bedre, og ved 10 min AB test, opplevde jeg klart tydeligere basstrommer, og et mer ryddig lydbilde overall.

Skal prøve å få gjort ordentlige målinger med dB-måler (LF) og MLS når jeg blir fornøyd med kabling og plassering, så får vi se hvor det farer.

Noen som har erfaringer med slike hjørnebassfeller?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.793
Antall liker
21.700
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
janerlen, en frekvensspesifikk helmholzresonator kan kamuferes som sittebenk.
 
Topp Bunn