Oppgradering platespiller/riaa

Namløs

Medlem
Ble medlem
27.11.2013
Innlegg
24
Antall liker
0
Torget vurderinger
5
Jeg har idag en Pro-ject Debut Carbon Espirit SB DC med Ortofon 2m red og Pro-Ject PhonoBox S. Hvilken oppgradering bør gjøres først? Ortofon 2m black, eller en bedre riaa? Vil f.eks en Pro-ject tube box DS til 5495,- være en stor oppgradering? Hvilke andre riaa`er bør eventuelt vurderes (brukt og nytt). Jeg har heller ikke lagt mye penger i signalkabler mellom platespiller-riaa og riaa-forforsterker, bedre å begynne her?

Anlegget forøvrig er: Coda CL, Coda CS, B&W CM9
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg ville først ha kjøpt en passelig finere pickup (Min smak ville ha valgt noe helt annet enn Ortofon for 2M Black-penger), men det er bare smak og behag.) og i neste omgang kjøpt en finere RIAA. Så, hvis motivasjonen er til stede, kan du ta med den nye pickupen og RIAA-trinnet til din neste platespiller i fremtiden. Da setter du 2M Red tilbake på Debut-en når du skal selge den.

Hvis du ikke skal bytte platespiller i fremtiden, har du fremdeles en finfin og velspillende rigg som tar ut det meste av potensialet i spilleren. :)

Forøvrig kan det være verdt å sjekke om det er noen RIAA-er igjen i opphørssalget til Stereolab. Da er det kanskje lurere å kline til med ny RIAA først. ;)
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Trafomatic Audio har knakende gode riaa.Jeg hadde gått for et riaa som du ikke trenger å oppgradere på lenge.Trafomatic Ref.one Phono har tatt pusten fra meg.
Spesielt på detaljerte pickuper slik som min Archon fra Acoustical Systems tror jeg du skal gå høyt opp i pris for å finne bedre.
Jeg beholdt Trafomatic og solgte ARC Ref.2 og det har jeg ikke angret et sekund på.Spiller bedre enn ARC på Archon pickupen.Dette er kanskje ikke i din budsjett-klasse
men jeg råder deg til å lytte til Trafomatic.
Mvh Kenneth
 

Namløs

Medlem
Ble medlem
27.11.2013
Innlegg
24
Antall liker
0
Torget vurderinger
5
Takk for tips:) Det ser ut til at RIAA`ene i øvre prissjiktet er utsolgt der. Litt forvirrende for en amatør hvilke pickup`er og RIAA`er som kan passe bra. Jeg har aldri hørt Ortofon 2m Black, bare lest at den skal være en stor oppgradering fra 2m Red :p
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Har du tenkt på å få skikkelig godlyd ut av vinylen din så vil jeg anbefale deg å starte med en Rega Planar 3, så kjøper du en 2M Black på den og til slutt en bra riia feks Graham slee eller Jasmine da har du fryktelig god lyd for pengene.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Her er det vel muligens på sin plass å ikke skremme vannet utav en relativt uerfaren entusiast med antydninger om ekstremprodukter eller helt ny platespiller, men heller forsøke å navigere ut fra hva som faktisk er kjøpt.
Pickup og riaa ville vært mitt første punkt. De kan du beholde om du oppgraderer platespilleren, og det er ting som slår tydelig ut på lyden. Det er slett ingen dårlig spiller du har, så den kan du beholde foreløpig. Blir du bitt av basillen, kan du oppgradere senere.
Hva du skal gå for, bestemmes jo av hva du er ute etter å oppnå. Større lydbilde? Meer bass? Mer ro? Bedre diskant? Mer dynamikk? Prøv å kvantifisere litt, og naviger etter det. Visst lager Ortofon strålende pickup-elementer. Men det gjør også Nagaoka, Audio Technica, Dynavector, Grado og en lang rerkke andre. Jeg er enig i at Graham Slee lager helt strålende Riaatrinn, og en brukt ERA V vil kunne være med deg videre i årevis, og lar seg ikke overgå til prisen. Evt finnes Project Tube Box, Audion Premier, Hanss Acoustic, Trichord og en rekke andre.
 
Sist redigert:

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Kjenner ikke spiller'n din men vil tro impulse på ordet når han sier den er bra. Har selv litt erfaring med en Pro-Ject Tube Box S og den var etter min smak veldig bra med en Ortofon 2m Blue. Men så gikk jeg over til MC pick up og da var ikke rør RIAA noe for meg. Ble for "varm" etter min smak. Jeg tror det lureste du kan gjøre er å prøve deg litt fram hos en forhandler, hvis du har anledning. Viktig at pu og RIAA comboen matcher din smak.
 

Namløs

Medlem
Ble medlem
27.11.2013
Innlegg
24
Antall liker
0
Torget vurderinger
5
Her er det vel muligens på sin plass å ikke skremme vannet utav en relativt uerfaren entusiast med antydninger om ekstremprodukter eller helt ny platespiller, men heller forsøke å navigere ut fra hva som faktisk er kjøpt.
Pickup og riaa ville vært mitt første punkt. De kan du beholde om du oppgraderer platespilleren, og det er ting som slår tydelig ut på lyden. Det er slett ingen dårlig spiller du har, så den kan du beholde foreløpig. Blir du bitt av basillen, kan du oppgradere senere.
Platespiller og RIAA ble kjøpt inn i sommer. Valgte å ikke "sprenge banken" siden jeg var usikker på om det var noe for meg. Syns det låter bra nå, med tanke på den relativt lave innkjøpssummen. Det er nok ikke aktuelt å bla opp 30.000,- + for en ny RIAA nå. Jeg er egentlig bare nysgjerrig på om det er pickup eller RIAA som bør prioriteres først. Og eventuelt hvor stor forskjell det er mellom budsjett-komponentene VS det noe dyrere segmentet. Jeg innbiller meg at en RIAA som nevnt i åpningsinnlegget (pro-ject tube box til drøyt 5000,-) ikke er all verdens oppgraderig fra den jeg allerede har. At dersom jeg først skal kjøpe noe bedre, så bør jeg opp enda noen prisklasser. Det smarteste er vel å følge med på bruktmarkedet når det gjelder RIAA, men kjøpe pickup ny.
 
X

X186841

Gjest
Hvis du ikke vil bruke mye penger:
Bytt pick,up du, platespilleren og RIAA,en din henger med ett stykke til. Har selv hørt samme oppsett og en liten men merkbar forbedring er å sette på en Blue stift, Bytte ut hele pick,upen med en 2M Bronze er en enda bedre oppgradering. Black er jeg aldri blitt helt fortrolig med, særlig på litt slitte plater kan den avsløre litt for mye.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
For å få mest lydforbedring for pengene hadde jeg gjort som foreslått av Lgrons58 spandert på en Ortofon 2m Bronze.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Som sagt finnes det også andre merker enn Ortofon å vurdere. ;)
Selvfølgelig kan han vurdere/teste pick up fra feks Audio Technica at150sa, Goldring 1022gx, og Clear Audio Artist mm også.
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.314
Som sagt finnes det også andre merker enn Ortofon å vurdere. ;)
Selvfølgelig kan han vurdere/teste pick up fra feks Audio Technica at150sa, Goldring 1022gx, og Clear Audio Artist mm også.
Eller AT150 MLX mens den ennå er å få tak i. At150SA er laget med aluminium cantilever og annen sliping fordi de ikke får tak i nok boron cantilevere og microline styluser. Bla Ortofon har gått over til å levere boron cantilever kun på toppmodellene sine pga short supply. SA stylus kan monteres hvis man en gang ikke skulle få tak i mlx styluser.

http://www.diyaudio.com/forums/analogue-source/296336-at150mlx-discontinued.html

Litt om Ortofons nye cantilever.
http://www.ortofon.com/mc-quintet-black-s-p-549-n-1579

[FONT=&quot]To make sure future supplies of the Ortofon High-End cartridges, we will henceforward reserve the use of Boron cantilevers for our [/FONT]Exclusive series
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Man AT150SA har vel finere sliping enn AT150MLX?
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.314
Hvis jeg har forstått riktig, er microline en mer avansert sliping enn shibata. Denne skal visstnok være den formen som er mest lik kuttehodet.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg vet ikke.

De forskjellige produsentene setter jo dessuten sine egne navn på de forskjellige metodene for sliping, så det som heter én ting fra én produsent kan være nøyaktig det samme som en sliping en annen produsent kaller noe annet.

Er det forresten gitt at det mest hensiktsmessige er at stiften har identisk form som fresen som laget masteren? Å frese ut et spor og å lese av et spor er jo to ganske forskjellige oppgaver.
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.314
Det er vel neppe tilfeldig at AT har kommet med nye modeller etter at Namiki sluttet å produsere styluser med microline sliping. Shibata har jo vært kjent i lange tider og er nok billigere å produsere enn ML, så det er rart om AT ikke har prøvd den slipingen under utviklingen av alle pickupene som brukte ML.

Det er rart om AT skulle endre på suksessen sin MLX hvis det ikke var fordi de har gått tom for byggeklosser.
Resultatet er en pickup med billigere materialer til høyere pris. ;)
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.797
Antall liker
5.366
Sted
oslo
Ikke så mange tester å finne av 150sa enda, men har nå gravd meg frem til noen forumposter hvor folk som faktisk har sammenlignet MLX og SA har foretrukket SA.
MLX slet vel også med svakt nålefeste som gjorde at de ofte gikk i stykker.
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
MicroLine er etter hva jeg kjenner til en skarpere sliping enn Shibata. Om du ikke vil sprenge budsjettet helt kan jeg varmt anbefale AT440MLb. Også AT120b låter mye bedre enn 2M Red. 2M-serien låter glimrende fra Bronze, med 2M Black som den desidert beste. Mer varme enn 2M Bronze samtidig som den er mer oppløst. Min erfaring er at både MicroLine og Shibata er svært gode slipinger som graver så dypt i rillene at overfladiske riper ikke høres. Spesielt min AT440MLb var veldig tyst i rillen.

Oppgraderer du med en Tube Box DS (som har fin lyd og en anelse varme) sammen med den oppløste og detaljerte AT440MLb så vil det gi deg en god kombo uten å gå helt av hengslene. Men dersom du har 5500-6000 kr å legge i Riaa ville jeg fulgt med på bruktmarkedet. Til den summen kan du få mye fint innen Riaa-segmentet som har kostet ca. 10.000 kr nytt;)

Edit:
AT150Sa er vel en anelse varmere i klangen har jeg lest enn AT150MLX; som som kan være en god retning for den pickupen...
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Rørene enig med CA her. Det eneste som er viktig å merke seg er at en skarpere slipning med alle dens fordeler mht at den ligger dypere i rillen og dermed blir mer detaljert og ikke plukker opp så mye støy grunnet slitasje, også er mer kritisk til justering. Dermed kan det være lurt å få assistanse om man ikke er dreven.
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.314
MicroLine er etter hva jeg kjenner til en skarpere sliping enn Shibata. Om du ikke vil sprenge budsjettet helt kan jeg varmt anbefale AT440MLb. Også AT120b låter mye bedre enn 2M Red. 2M-serien låter glimrende fra Bronze, med 2M Black som den desidert beste. Mer varme enn 2M Bronze samtidig som den er mer oppløst. Min erfaring er at både MicroLine og Shibata er svært gode slipinger som graver så dypt i rillene at overfladiske riper ikke høres. Spesielt min AT440MLb var veldig tyst i rillen.

Oppgraderer du med en Tube Box DS (som har fin lyd og en anelse varme) sammen med den oppløste og detaljerte AT440MLb så vil det gi deg en god kombo uten å gå helt av hengslene. Men dersom du har 5500-6000 kr å legge i Riaa ville jeg fulgt med på bruktmarkedet. Til den summen kan du få mye fint innen Riaa-segmentet som har kostet ca. 10.000 kr nytt;)

Edit:
AT150Sa er vel en anelse varmere i klangen har jeg lest enn AT150MLX; som som kan være en god retning for den pickupen...
Ville valgt en annen riaa enn Tube box DS til de nevte AT pickupene da den har min 47pF kapasitans på 47pF.
De nevnte pickupene har anbefalt kapasitans 100-200pF. Flere har gjerne godt over 100pF bare i kablene mellom pu og riaa, så her skal man være forsiktig med ekstra loading. Høy kapasitans i kabler og riaa er nok grunnen til at mange beskriver at150 som lys/skarp i lyden.

Selv har jeg redusert kabelkapasitans til rundt 50pF og tilnærmet null på riaa. Det hjalp veldig godt for å få AT til å synge. ;)
 

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Innlegg
938
Antall liker
1.054
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Dette var nyttig informasjon for min del, Yngve. Takk.
I påvente av at AT-150Sa skal dukke opp, har jeg begynt å tenke på RIAA-oppgradering, og DS er på lista. Betyr det at man bør kjøpe en med mulighet for å ta både MC og MM, med justering for last, kapasitans og gain? Jeg mener hvis man ønsker å leve med den på forskjellige spillere og pickuper.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
MicroLine er etter hva jeg kjenner til en skarpere sliping enn Shibata. Om du ikke vil sprenge budsjettet helt kan jeg varmt anbefale AT440MLb. Også AT120b låter mye bedre enn 2M Red. 2M-serien låter glimrende fra Bronze, med 2M Black som den desidert beste. Mer varme enn 2M Bronze samtidig som den er mer oppløst. Min erfaring er at både MicroLine og Shibata er svært gode slipinger som graver så dypt i rillene at overfladiske riper ikke høres. Spesielt min AT440MLb var veldig tyst i rillen.

Oppgraderer du med en Tube Box DS (som har fin lyd og en anelse varme) sammen med den oppløste og detaljerte AT440MLb så vil det gi deg en god kombo uten å gå helt av hengslene. Men dersom du har 5500-6000 kr å legge i Riaa ville jeg fulgt med på bruktmarkedet. Til den summen kan du få mye fint innen Riaa-segmentet som har kostet ca. 10.000 kr nytt;)

Edit:
AT150Sa er vel en anelse varmere i klangen har jeg lest enn AT150MLX; som som kan være en god retning for den pickupen...
Ville valgt en annen riaa enn Tube box DS til de nevte AT pickupene da den har min 47pF kapasitans på 47pF.
De nevnte pickupene har anbefalt kapasitans 100-200pF. Flere har gjerne godt over 100pF bare i kablene mellom pu og riaa, så her skal man være forsiktig med ekstra loading. Høy kapasitans i kabler og riaa er nok grunnen til at mange beskriver at150 som lys/skarp i lyden.

Selv har jeg redusert kabelkapasitans til rundt 50pF og tilnærmet null på riaa. Det hjalp veldig godt for å få AT til å synge. ;)
Høyere kapasitans i kabler eller annet vil dempe de høyere frekvensene. Det som betegnes lys / skarp vil forsvinne.
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.314
Du har rett i at høyere kapasitans i kabler vil dempe høyere frekvenser, men du vil også få en peak som du flytter nedover i frekvens når du øker kapasitansen.
De målingene jeg har sett av AT150 viser at denne peaken kommer godt innenfor det hørbare frekvensregisteret når man øker kapasitansen.

Magnetic Phono Pickup Cartridges

cart-load-f2.gif


Her er en tråd som viser AT150MLX sin frekvensrespons med forskjellig loading.
Audio Technica AT150MLX - frequency response charts | Steve Hoffman Music Forums
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det må bety at det oppstår en resonans.
For godt voksne kan en lite peak der oppe være positivt:)
 
Topp Bunn