Oppgradering i 100 mill. klassen

Melges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2007
Antall liker
0
Eller kjøpe to store synkrogeneratorer med reguleringssystem. Dette ville passe godt i garasjen ;D

Y

ymir

Gjest
hei

Har prøvd et større Honda aggregat ;D med og uten skilletrafoen (med spenningstabilsator).Resultat ble som naboen (Siv.ing. ved Statkraft) sa,dårligere enn nettet.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
ymir skrev:
hei

Har prøvd et større Honda aggregat ;D med og uten skilletrafoen (med spenningstabilsator).Resultat ble som naboen (Siv.ing. ved Statkraft) sa,dårligere enn nettet.
Hehe, men flott å høre erfaringer!

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.127
Sted
Holmestrand
Skink_123 skrev:
xerxes skrev:
ymir skrev:
hei igjen
Fra helvete til himmel? Var innom helvete igjen fra midten av november til og ut i desember.Da var lyden så dårlig at det ikke ble spilt musikk overhode,det ble prøvd flere ganger,men det som komm ut av høytalerene var søppel.MEN ettersom minusgradene kom og strømforbruket økte ble det bra igjen.Kikket tilbake på PQ analysen som CEE Energiteknikk foretok for Haugaland Kraft etter pålegg fra NVE.I konklusjonen fra CEE Energiteknikk fikk målingen ang. SPENNINGSUSYMETRI karakteren IKKE GODKJENT.

"Spenningsusymetrien kan ikke settes i sammenheng med hendelser i kundens egen installasjon og er således et resultat av eksterne forhold.Det er verdt å merke seg at spenningsforskellen mellom de 3 linjespenningene er på opptil 15V (mellom Ust ug Utr,1minutts gjennomsnittsverdiene er sammenlignet) Gjennomsnittlig spenningsforskjell mellom Ust og Utr er på 3,8V" sitat fra CEE Energiteknikk.

Dette ble HK pålagt av NVE å rette på,noe som ble gjordt.Det KAN også oppstå spenningsusymetri i egen installasjon for de av oss som har 3 fasenett ,blir det sagt fra fagfolk.

Det kan dermed se ut til at det ligger noe her som påvirker lyden på HiFi utstyr.Er dette noe anmeldere av HiFi utstyr tenker på/er klarover?

Da
At spenningene er forskjellige mellom fasene må du nok leve med. Hvis du ikke har 3-fase strømforsyning i utstyret ditt har dette ingen betydning.

Siden nettspenningen leverer så dårlig er det bare en løsning: batteridrift.
Hva med et eget diselaggregat på utsiden? :D
Hvis du ikke har sett dårlig nettspenning før så anbefales virkelig et aggregat! Enkelt av dem leverer omtrent firkant ut! (I motsetning til sinus)

pkpk

Medlem
Ble medlem
27.08.2007
Antall liker
0
2000 husstander x 5 panelovner hver på 1000 W som klikker inn og ut på tilfeldige tidspunkter - termostatstyrte.

Det er klart at dette medfører støy.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.100
pkpk skrev:
2000 husstander x 5 panelovner hver på 1000 W som klikker inn og ut på tilfeldige tidspunkter - termostatstyrte.

Kan du opplyse 5 av dette drøsset med kjedelige effekter som skyldes 10000 stk panelovner a 1000W som slår inn helt vilkårlig?

Y

ymir

Gjest
pkpk skrev:

Hei

Vil vel tro at det er termostaten som er problemet,mere enn lasten.Så da er det vel slik her og at "ting var bedre før".dvs. før vi fikk tremostat styrte ovner,dimmere etc.

Ohmsk motstand,kjedelig?Nå er det en mannsalder siden jeg satt på skulebenken og lærte om fasevinkler,Cos phi og powerfaktor,men kjedelig syntes jeg ikke det var.

Med denne hobbyen er det da greit å vite at nettet belastes med ren Ohmsk motstand (R) samt induktiv og kapasitiv motstand =impedans (Z)

Cos phi finner en da med å dele R med Z. Dette er viktig og innteressant,spesielt når en i tillegg til å være audiophil også interesserer seg for sammenhengen lydkvalitet og spenningskalitet.

Når ein har vært så "heldig" som meg som har kommet ut for ekstrem varianten (r) av dårlig spennigskvalitet,vil jeg si at det har vært lærerikt å nøste opp sammenhengen,og dermed forstå litt om hvorfor det til tider kan låte dårlig både hos meg og ANDRE,sjølv om jeg ikke kommer helt i mål pga. FOR lite utdannelse.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.485
Torget vurderinger
11
Problem med strøm til anlegget er nok mye større enn dei fleste er klar over! her en tråd jeg hadde gående vedr. støyproblemer på nettet i huset p.g.a utelysene i gatestubben der jeg bor.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=33536.40

Nå er utelysene koblet på en annen kurs og ting er blitt bedre, men..... Har merket at lydkvaliteten har til tider blitt dårligere i perioder igjen. Spenningen inn har også sunket fra 235-245 til ned mot 220V. det er mer "trafostøy" i diskant/mellomtone enda jeg bruker PS-Audio PPP til alle komponentene som går til diskant/mellomtone. Det viste seg vel tidligere at PPP ikke "renset" denne typen støy.

Nå kommer vel Post og teletilsynet på en ny måling så jeg får vel prøve å få dem til å ta en spenningsanalyse?

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
577
Torget vurderinger
1
En kamerat av meg som er tekniker farter veldig mye rundt i disse kalde tider p.g.a strømnettet blir overbelastet siden folk angivelig fyrer som bare det. Både spenning og syklus går ned.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
pkpk skrev:

Så lenge de kobler inn og ut på tilfeldige tidspunktet vil støybidraget bli marginalt i tillegg til at Ohmsk last demper overharmoniske. Strømkvaliteten er bedre i vinterhalvåret av den grunn.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Man skrev:
En kamerat av meg som er tekniker farter veldig mye rundt i disse kalde tider p.g.a strømnettet blir overbelastet siden folk angivelig fyrer som bare det. Både spenning og syklus går ned.
Å kjøre opp spenningen hvis den blir for lav er en enkel sak-

Med syklus, mener du frekvens?
Frekvensen er iallfall statisk i Norge.

N

nb

Gjest
Man skrev:
Frekvensen skal være innenfor området 49.9 - 50.1 Hz om jeg husker riktig. Nettfrekvensen i Norge er noe av det mest stabile som finnes, all roterende masse i kraftsystemet går med samme hastighet (frekvensen) så det skal en del til for å endre den nevneverdig.

N

nb

Gjest
Gjentar her et fantastisk svar fra NVE, det var Audiomix som fikk den, det ble postet i en diskusjon om man kunne overlate noe så kritisk som styring av rotasjonshastigheten til platespillere til noe så billig som den norske nettfrekvensen:

<i>
Hei Hans,
under har jeg satt opp noen momenter om frekvens og frekvensregulering.
En slik forklaring kan gjøres på flere nivåer og detaljeringsgrader. Jeg er usikker på hvor langt inn i materien du ønsker å gå, men jeg har satt opp en "halvlang" versjon.

Norge er tilknyttet et felles nordisk (Norge, Sverige, Finland og Øst-Danmark) synkront kraftsystem. I hele dette sammenkoblede systemet er det til enhver tid samme frekvens.

I dette systemet er det historisk (fra kraftsystemet ble etablert) valgt en systemfrekvens på 50 Hz. Dette er et valg man gjør på lik linje med valg av systemspenning. Når først valget er gjort, dimensjoneres anleggene for de gitte systemparameterne. De drives mest optimalt ved systemparameterne.

Når et kraftverk startes opp, slippes det på vann på turbinhjulet til generatoren roterer i riktig/dimensjonert hastighet som ut fra viklinger/poler i maskinen tilsvarer en produksjon av kraft ved 50 Hz. Generatoren kan da fases inn på kraftnettet, og rotoren kan magnetiseres slik at det blir produsert strøm i generatoren som kan sendes ut på kraftnettet. Generatorene som produserer kraften er i all hovedsak synkrongeneratorer, og de vil når de først er koblet til nettet "henge med" i riktig hastighet og frekvens.

I kraftsystemet må det alltid være balanse mellom produksjon og forbruk. Frekvensen kan sees på som en signalbærer, som forteller alle punktene i hele kraftsystemet samtidig hvordan denne balansen er. Når forbruket øker, går frekvensen ned. Generatorene går da tunglastet. Når forbruket går ned, øker frekvensen. Generatorene går da lettlastet.

De fleste generatorene har turbinregulator som kan stilles slik at hver generator automatisk bidrar med litt mer produksjon dersom det er underskudd i kraftsystemet, og som regulerer ned litt produksjon dersom det er oversudd i kraftsystemet. Dette kalles innstilling av aggregatets statikk, og er kraftsystemets automatiske frekvensregulering - kalles ofte for frekvensstyrt normaldriftsreserve. Denne oppgaven er fordelt ut på så godt som alle generatorene, og det er derfor ikke en maskin som har hovedansvaret her. Normaldriftsreserven har en forhåndsfastsatt innstilling som gjør at den gir sitt bidrag (mer produksjon/mindre produksjon) lineært i frekvensområdet 49,9 - 50,1 Hz. Det er et felles nordisk krav om at det skal være minst 600 MW produksjon som automatisk blir regulert ved en endring av frakvens på +/- 0,1 Hz. Norges andel av dette er ca. 200 MW.

I utgangspunktet balanseres kraftsystemet ut time for time gjennom det markedskrysset som etableres på kraftmarkedsplassen Nord Pool Spot, men dette gjøres noen timer før selve driftstimen. Frem til og i løpet av driftstimen skjer det alltid endringer som gjør at det er behov for den automatiske normaldriftsreserven. Statnett, som den systemansvarlige i kraftsystemet, følger kontinuerlig balansen i systemet gjennom frekvensen. Når frekvensen nærmer seg yttergrensene (49,9 / 50,1 Hz) der generatorene har bidratt med (brukt opp) all sin frekvensstyrte normaldriftsreserve, er det systemansvarliges oppgave å manuelt gjenopprette frekvensreservene. Dette gjøres ved manuelt å beordre opp- eller nedkjøring av produksjon som produsentene har meldt inn til et regulerkraftmarked. Den automatiske reguleringen skjer momentant, mens den manuelle kan ta opp mot 15 minutter å få aktivert fullt ut. Den automatiske reguleringen skjer lineært, og trenger ingen "tilbakestilling" for å fungere på ny. Så fort den manuelt regulerte produksjonen blir aktivert, gjenopprettes de automatiske reservene tilsvarende.

I tillegg til frekvensstyrt normaldriftsreserve, finnes det også en frekvensstyrt driftsforstyrrelsesreserve som løser ut minst 1000 MW (ca. 300 MW i Norge) lineært i frekvensområdet 49,9 til 49,5 Hz. Denne fungerer helt likt som normaldriftsreserven, men har som formål å balansere kraftsystemet ved utfall av viktige linjeforbindelser eller store produksjonsenheter. For å unngå at man "spiser" av reservene som skal håndtere utfall, er det derfor viktig at systemansvarlig alltid prøver å holder frekvensen innenfor 49,9 - 50,1 Hz. Det er imidlertid ikke alltid like lett ved store å raske endringer som skjer, f.eks. lastøkningsperioden tidlig på morgenen.

Dersom utfallet er så stort og omfattende at frekvensen synger lenger ned enn 49.5 Hz, vil det etter hvert også bli koblet ut forbruk ved hjelp av vern som løser ut på en forhåndsinnstilt lav frekvens.

Så svar på spørsmålene blir at referansen på 50 Hz er et valg av systemfrekvens. Nøyaktigheten ligger normalt innenfor 49,9 - 50,1 Hz, men kan i enkelte situasjoner gå utenfor dette båndet.

Kraftsystemet kan imidlertid kjøres på andre frekvenser enn det som er systemfrekvensen. Det skjer særlig ved utfall av linjer som skaper egne "øyer" i kraftsystemet. Disse "øyene" må kjøres i separatdrift (forutsatt at det er tilstrekkelig produksjonskapasitet innenfor det aktuelle området). Uten frekvensreferanse til storsystemet blir som oftest ett aggregat innenfor området stilt om slik at turbinregulatoren omstilles fra å gi et marginalt bidrag ved frekvensendringer til å kjøre sin produksjon med referanse i en gitt/innstilt frekvens (50 Hz). I slike situasjoner får man ett referansekraftverk, mens de andre kraftverkene bidrar på samme måte som før. I slike situasjoner (avhengig av referansekraftverkets størrelse) er det også mye vanskeligere å holde frekvensen helt opp til 50 Hz.

Håper dette besvarte spørsmålene. Dersom det er behov for flere detaljer om frekvensreguleringen, kan det være lurt å ta direkte kontakt med Statnett v/Landssentralen for å få alle detaljer.

mvh
Roar Kristensen
Nettseksjonen
NVE

Og et lite tillegg:

Hei igjen,
Driftsforstyrrelsesreserven går (som angitt) fra 49,9 til 49,5 Hz, og tar over der normaldriftreserven er uttømt ved 49,9 Hz. Frekvensstyrt utkobling av forbruk går først ut på enda lavere frekvenser.

I tillegg til å følge med den momentane frekvenser, følger også systemansvarlig med på akkumulert tidsavvik grunnet lav/høy frekvens over tid. Dette tidsavviket sjekkes ved hjelp av en elektrisk klokke (styrt av nettfrekvensen) og et signaler fra et atomur. Tidsavviket skal ligge innenfor +/- 30 sek. Ut over denne referansen tror jeg ikke det er noen "referanse" på frekvensen. Hele det nordiske systemet er sammenkoblet, og har aldri vært utsatt for hendelser som gjør at man må starte opp alt fra bunnen av. Historisk valg systemfrekvens, kraftsystemet totale rullende masse og tilhørende balansering vha automatiske og manuelle grep som igjen styrer frekvensen mot 50 Hz er vel det nærmeste man kommer referanse (men dette har jeg ikke fintenkt så mye på). Generatorer som stopper, startes opp igjen ved å synkronisere dem inn på nettet og slik fortsetter det til evig tid.

Roar

Det ender til slutt med referanse til et "atomur". I praksis er det helt sikkert tilstrekkelig nøyaktighet på vår 50Hz nettfrekvens.
</i>

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
577
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Man skrev:
Frekvensen skal være innenfor området 49.9 - 50.1 Hz om jeg husker riktig. Nettfrekvensen i Norge er noe av det mest stabile som finnes, all roterende masse i kraftsystemet går med samme hastighet (frekvensen) så det skal en del til for å endre den nevneverdig.
Som du selv ser av svaret til NVE, så er dette mulig når det tekniske utstyret som "passer" på går defekt og/eller enkeltstående "øyer" blir overbelastet. Jeg aner ikke selv, men gjengir kun det jeg ble fortalt. (og ja, jeg ble forundret selv når han presiserte at også frekvensen gikk urovekkende mye ned)

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Spennende lesning!

Men allikevel kan de være smart å ha en elektronisk motor som styrer hastigheten nøyaktig på en platespiller?

N

nb

Gjest
Skink_123 skrev:
Spennende lesning!

Men allikevel kan de være smart å ha en elektronisk motor som styrer hastigheten nøyaktig på en platespiller?
Jeg tipper nettfrekvensen i seg selv er mye mer nøyaktig enn hva noen klarer å stille en platespiller til å være. Der man kan regulere hastigheten blir det jo gjort på "øyet" med stroboskop.

Y

ymir

Gjest
JK skrev:
Problem med strøm til anlegget er nok mye større enn dei fleste er klar over! her en tråd jeg hadde gående vedr. støyproblemer på nettet i huset p.g.a utelysene i gatestubben der jeg bor.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=33536.40

Nå er utelysene koblet på en annen kurs og ting er blitt bedre, men..... Har merket at lydkvaliteten har til tider blitt dårligere i perioder igjen. Spenningen inn har også sunket fra 235-245 til ned mot 220V. det er mer "trafostøy" i diskant/mellomtone enda jeg bruker PS-Audio PPP til alle komponentene som går til diskant/mellomtone. Det viste seg vel tidligere at PPP ikke "renset" denne typen støy.

Nå kommer vel Post og teletilsynet på en ny måling så jeg får vel prøve å få dem til å ta en spenningsanalyse?
Hei

Det er IKKE Post og teletilsynet sitt ommråde ang. spenningskvalitet.Du skal hendvende deg til Nett eiger og skrive en formell klage.Netteiger skal da foreta en spenningsanalyse i henhold til NVE sine rettningslinjer.

STOL IKKE PÅ NETTEIGERS SVAR PÅ AT ALT ER OK. Noter tidspunkt på når målingen startet og ble avsluttet,(Klokkeslett og dato).Få kopi av måleresultat.Dersom det ikke blir bedre:KLAG TIL NVE.

Y

ymir

Gjest
Man skrev:
nb skrev:
Man skrev:
Som du selv ser av svaret til NVE, så er dette mulig når det tekniske utstyret som "passer" på går defekt og/eller enkeltstående "øyer" blir overbelastet. Jeg aner ikke selv, men gjengir kun det jeg ble fortalt. (og ja, jeg ble forundret selv når han presiserte at også frekvensen gikk urovekkende mye ned)

Hei
Frekvensen er normalt ikke noe problem,bortsett fra de gangene noen områder ikke er på "SAMDRIFTEN",dvs. de er på "ØYDRIFT".

Har hatt mye moro med vinylsnurrere når område var/er i "øydrift".(Har tilgang til å få vite når og hvor lenge).Da blir det sjøsyke fioliner :-X ;D

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
ymir skrev:
Man skrev:
nb skrev:
Man skrev:

Hei
Frekvensen er normalt ikke noe problem,bortsett fra de gangene noen områder ikke er på "SAMDRIFTEN",dvs. de er på "ØYDRIFT".

Har hatt mye moro med vinylsnurrere når område var/er i "øydrift".(Har tilgang til å få vite når og hvor lenge).Da blir det sjøsyke fioliner :-X ;D
En 50MW generator har ca 20 tonn roterende masse, sett at det ved øydrift er 3 stk 50MW generatorer så vil det være 60 tonn som roterer og sjøsyke fioliner er ikke et tema.

Y

ymir

Gjest
Anonym skrev:
ymir skrev:
Man skrev:
nb skrev:
Man skrev:

Hei

En 50MW generator har ca 20 tonn roterende masse, sett at det ved øydrift er 3 stk 50MW generatorer så vil det være 60 tonn som roterer og sjøsyke fioliner er ikke et tema.
Også når en hiver på et smelteverk som trekker (litt usikker) kansje 60-70 MW (1997-98) i tilleg til 4500 innbyggere og annen industri?Og det finnest en del av disse stedene som lever av, i dag små fossefall (ca.1000 TWt årlig)og kraftkrevende industri.Er som sagt litt usikker på tallene.

N

nb

Gjest
ymir skrev:
Også når en hiver på et smelteverk som trekker (litt usikker) kansje 60-70 MW (1997-98) i tilleg til 4500 innbyggere og annen industri?Og det finnest en del av disse stedene som lever av, i dag små fossefall (ca.1000 TWt årlig)og kraftkrevende industri.Er som sagt litt usikker på tallene.
Det er bygget ut litt over 120TWh årlig produksjon i Norge, så et fossefall på 1000 TWh årlig ville være et virkelig enormt fossefall;)

For at du skal få sjøsyke filoiner må frekvensen variere, det holder ikke at den avviker fra nøyaktig 50Hz. Så mye roterende masse som det er selv i øydrift skal det mye til at frekvensen varier nevneverdig. Jeg har i alle fall betydelig større tro på stabiliteten til noen titalls tonn roterende masse enn jeg har på min egen innstilling av platespillerhastighet.

Jeg kjenner noen som har en platespiller beregnet på amerikansk frekvens (60Hz). Den er ganske interessant å spille musikk på.

Y

ymir

Gjest
nb skrev:
ymir skrev:
Det er bygget ut litt over 120TWh årlig produksjon i Norge, så et fossefall på 1000 TWh årlig ville være et virkelig enormt fossefall;)

For at du skal få sjøsyke filoiner må frekvensen variere, det holder ikke at den avviker fra nøyaktig 50Hz. Så mye roterende masse som det er selv i øydrift skal det mye til at frekvensen varier nevneverdig. Jeg har i alle fall betydelig større tro på stabiliteten til noen titalls tonn roterende masse enn jeg har på min egen innstilling av platespillerhastighet.

Jeg kjenner noen som har en platespiller beregnet på amerikansk frekvens (60Hz). Den er ganske interessant å spille musikk på.

Baklager,dårlig research,5 stasjoner,12 aggregat på tilsammen 1200 GWh.Det er litt forskjell det :)

Topp Bunn