Høyttalere Oppgradering fra JMLab 920.1 på Hegel H590

Noldowarrior

Medlem
Ble medlem
16.12.2009
Innlegg
9
Antall liker
0
Hei Eksperter,

I sommer hadde jeg mulighet til å skaffe meg Hegel H590 som jeg bruker til å drive mine gamle, men gode, JMLab Electra 920.1. Til musikk går det nesten utelukkende i streaming med Tidal Master fra iPhone med mConnect (UPnP) og rett inn i H590`s digitaldel med veldig godt resultat. Jeg er godt fornøyd med lydsignaturen, men savner kanskje litt mer tyngde eller "slam" i bassen.

Hva vil være gode oppgraderinger fra JMLab Electra 920.1 til Hegelen, for stereo musikkytelse?

Budsjett: La oss si 20`til 55,000 NOK; jeg kan godt kjøpe brukt.

Musikksmak: Det går mest i klassisk pop, rock, progrock, eletronisk; type Dire Straits, Pink Floyd, Bob Dylan, Leftfield, Massive Attack, Roxette,

Takk for råd og tips!
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.117
Antall liker
2.609
Torget vurderinger
16
Multirom selger et par Focal Spectral 40th til 50k. Disse skal være noe varmere i lyden enn tradisjonell Focal og burde nok gi litt mer opplevd fylde nedover. Fin pris også da de kostet 100k.
 

Noldowarrior

Medlem
Ble medlem
16.12.2009
Innlegg
9
Antall liker
0
Multirom selger et par Focal Spectral 40th til 50k. Disse skal være noe varmere i lyden enn tradisjonell Focal og burde nok gi litt mer opplevd fylde nedover. Fin pris også da de kostet 100k.
Takk for tipset, skal lese meg litt opp på dem!
 

Noldowarrior

Medlem
Ble medlem
16.12.2009
Innlegg
9
Antall liker
0
Hva med B&W 804D2? Jeg bor i utlandet og det ligger et par ute på bruktmarkedet til omregnet ca. NOK 39,600; 2-5 år gamle står det.

Andre gode alternativer? Ingen Focal-alternativer på markedet her akkurat nå.
 

Noldowarrior

Medlem
Ble medlem
16.12.2009
Innlegg
9
Antall liker
0
Hei Eksperter,

Gjør et nytt forsøk på å "gjenopplive" denne tråden!

Jeg er fortsatt på utkikk etter oppgradering fra JMLab920.1s på min Hegel H590, og det står nå etter mye tenking, et par demoer og enda mer research, egentlig mellom KEF Blade II (demo-modell fra 2015 som jeg kan få til en ok pris), B&W 803D4 og Focal Sopra 2.

Er det noen som har noen formening om det er en av disse som er å foretrekke over de andre? Jeg har siden sist hørt / fått demo av Kef Blade II, Blade II Meta (hørte ikke forskjell fra forrige generasjon), B&W 804 D4 og Focal Kanta No2. Av disse likte jeg best Blade og Kanta 2, B&W falt igjennom med for lite bass i et noe vanskelig demorom der det var generelt lite bass. Jeg håper at kanskje 803D4 løser det problemet.

Akkurat nå lener jeg mer mot B&W 803D4 da jeg alltid har hatt en drøm om å ha noen større 800 serie høyttalere i stua; det handler mye om designet deres. Jeg liker lyden av KEF Blade II men synes kanskje mellombassen blir noe svulstig. Og designet på Blades er jeg fortsatt ikke helt fortrolig med.

Takk for tips, innspill og råd.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.117
Antall liker
2.609
Torget vurderinger
16
Hei Eksperter,

Gjør et nytt forsøk på å "gjenopplive" denne tråden!

Jeg er fortsatt på utkikk etter oppgradering fra JMLab920.1s på min Hegel H590, og det står nå etter mye tenking, et par demoer og enda mer research, egentlig mellom KEF Blade II (demo-modell fra 2015 som jeg kan få til en ok pris), B&W 803D4 og Focal Sopra 2.

Er det noen som har noen formening om det er en av disse som er å foretrekke over de andre? Jeg har siden sist hørt / fått demo av Kef Blade II, Blade II Meta (hørte ikke forskjell fra forrige generasjon), B&W 804 D4 og Focal Kanta No2. Av disse likte jeg best Blade og Kanta 2, B&W falt igjennom med for lite bass i et noe vanskelig demorom der det var generelt lite bass. Jeg håper at kanskje 803D4 løser det problemet.

Akkurat nå lener jeg mer mot B&W 803D4 da jeg alltid har hatt en drøm om å ha noen større 800 serie høyttalere i stua; det handler mye om designet deres. Jeg liker lyden av KEF Blade II men synes kanskje mellombassen blir noe svulstig. Og designet på Blades er jeg fortsatt ikke helt fortrolig med.

Takk for tips, innspill og råd.
Uten å ha hørt noen av de så ville jeg valgt Blade da det sikkert er den høyttaleren som måler best av de 3. Den vil derfor være enklest å ha med å gjøre hvis man implementerer en eller annen form for dsp.
 
Sist redigert:

Noldowarrior

Medlem
Ble medlem
16.12.2009
Innlegg
9
Antall liker
0
Uten å ha hørt noen av de så ville jeg valgt Blade da de sikkert er den høyttaleren som måler best av de 3. Den vil derfor være enklest å ha med å gjøre hvis man implementerer en eller annen form for dsp.
Interessant, takk for svar! Jeg tror du er inne på noe når du snakker om målinger her; jeg mener å huske lange tråder i et utenlandsk forum der KEF nettopp roses for gode målinger (relativt flat frekvensrespons) mens B&W ble trukket frem negativt for diverse "frekvens-anomalier".

Jeg lurer på hvem av dem som er minst kresen på plassering? KEF har angivelig meget god dispersjon mens B&W er mer kresen på sweet spot. I mitt lytterom (vår daligstue) blir jeg nok nødt til å ha dem relativt nærme bakveggen og på den ene siden blir det ned mot 40 - 50 cm til sideveggen.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.117
Antall liker
2.609
Torget vurderinger
16
Interessant, takk for svar! Jeg tror du er inne på noe når du snakker om målinger her; jeg mener å huske lange tråder i et utenlandsk forum der KEF nettopp roses for gode målinger (relativt flat frekvensrespons) mens B&W ble trukket frem negativt for diverse "frekvens-anomalier".

Jeg lurer på hvem av dem som er minst kresen på plassering? KEF har angivelig meget god dispersjon mens B&W er mer kresen på sweet spot. I mitt lytterom (vår daligstue) blir jeg nok nødt til å ha dem relativt nærme bakveggen og på den ene siden blir det ned mot 40 - 50 cm til sideveggen.
Alle høyttalere er kresne på plassering i den forstand at rommet har stooooor innvirkning på lyden. Fordelen med en høyttaler med jevn frekvensrespons både on og off axis samt god power respons er at det vil være mulig å korrigere den på et relativt forutsigbart vis i et rom.
Når det gjelder ditt rom (som ligner på mitt rom) så bør du nok gjøre noe med sideveggen slik at du absorberer refleksjonene derfra. Man kan implementere en dekorativ absorbent, men ikke for bass, så der bør man etter min mening implementere dsp.
 

Noldowarrior

Medlem
Ble medlem
16.12.2009
Innlegg
9
Antall liker
0
Uten å ha hørt noen av de så ville jeg valgt Blade da det sikkert er den høyttaleren som måler best av de 3. Den vil derfor være enklest å ha med å gjøre hvis man implementerer en eller annen form for dsp.
Hvordan er forskjellen i bassrespons vil du si mellom Blade 2, 803D4 og Sopra 2?
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.117
Antall liker
2.609
Torget vurderinger
16
Hvordan er forskjellen i bassrespons vil du si mellom Blade 2, 803D4 og Sopra 2?
Har som sagt ikke hørt noen av de, men på papiret så skal 803D4 gå dypest. Når det gjelder opplevd bassrespons så virker det likevel som det er mellombassen folk snakker om. På målinger så ser både Blade 2 og Sopra 2 ganske nøytrale (bra) ut i det området. Jeg har ikke sett noen målinger på 803D4. Når det gjelder bass så betyr rommet nesten alt. Du kan ha en høyttaler med kanonbass, men det hjelper lite hvis man sitter i et nullpunkt. En sub (eller flere) vil alltid gjøre mye når det gjelder jevn og kontrollert bass i et rom.
 

Noldowarrior

Medlem
Ble medlem
16.12.2009
Innlegg
9
Antall liker
0
Jeg synes KEF omtrent tenderer mot "imponator" bass, men mistenker at det kan ha vært demorommet.. I det andre demorommet jeg hørte dem måtte jeg stå på et bestemt sted bak lytteposisjonen for å høre dypbass i det hele tatt (bruke "unfinished sympathy" av Massive Attack; der er det en nokså dyp basstone i bassgangen som du sikkert vet).
 
Topp Bunn