Oppgradering for vinylriggen - Lyra Argo + Aqvox balansert RIAA?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg har begynt å fundere på en oppgradering av vinylsiden. Nå har jeg en Michell Gyrodec (ikke SE) med Mørch DP-6 arm ("rød prikk") og en Ortofon Kontrapunkt a. RIAA-trinnet er Electrocompaniet ECP-1. Tidligere, med en Ortofon MC30 Supreme, spilte vinylriggen litt mer dynamisk og livaktig enn digital-siden. Akkurat nok forsprang til å oppveie for det litt mer upraktiske med vinylplater, og kunne av og til gi en ganske troverdig "u'r'there"-illusjon på live-innspillinger. "Oppgraderingen" av pickup til Kontrapunkt a gjorde nok lyden renere, men også mindre dynamisk. Resultatet ble lydmessig ganske uavgjort mot CD-spilleren (som ble oppgradert fra EMC-1 til EMC-1UP omtrent samtidig). Ikke dårlig, bevares, men litt tammere enn jeg husket den, og litt tøffere sammenligningsgrunnlag.

Nå har jeg satt inn en DEQX PDC-2.6P, så digitalsignalet går rett gjennom preamp, delefilter og det hele, og D/A-konverteres først rett før volumkontrollen på utgangen av preamp før det går til en stabel effektforsterkere. Resultatet er en stor lydforbedring, så det er ikke aktuelt å gå tilbake til analog preamp og passive delefiltere. Det stakkars analogsignalet blir derimot først most gjennom en A/D-konvertering, riktignok 24/96, men dog. Det komprimerer dynamikken enda en smule og legger et lite slør over musikken. Da er det ikke i nærheten av uavgjort engang, mer som utklassingsseier for digital-siden. Sånn får det jo ikke lov til å være.

Derfor har jeg fundert på om det er mulig å oppgradere vinylriggen såpass at den tar igjen det handicappet den har blitt pålagt, og helst litt til. To ideer er en Lyra Argo pickup og en Aqvox balansert RIAA. Det morsomme med Aqvox er nettopp at den er balansert, akkurat som MC-pickupen, og driver denne som en strømforsterker heller enn en spenningsforsterker. Det er i hvert fall annerledes. Jeg vet at mange er entusiastiske over Argo, at den låter såpass dynamisk at det kan tenkes å sparke seg vei gjennom A/D-konverteringen, og at den fysisk passer i armen mht masse og compliance. Jeg vet også at jeg må mekke sammen en ny kabel fra DIN mini-pluggen på undersiden av armbasen og frem til dette RIAA-trinnet, og at det stilles litt spesielle krav til denne (lav induktans, ikke nødvendigvis lav kapasitans).

Selve Gyrodec'en er vel ikke verdens aller beste platespiller, men den ser innmari flott ut der den står. Derfor er jeg ikke primært interessert i å bytte ut Gyrodec + Mørch nå, men hvis noe annet har veldig mye bedre dynamikk kan jeg vurdere det også.

Noen som har erfaringer med Aqvox eller tilsvarende balanserte RIAA-trinn? Er det noen som har forsøkt Argo i balansert form? Funker det? Andre gode ideer til hvordan jeg kan gjenopprette den naturlige styrkebalansen i dette oppsettet? Er det i det hele tatt mulig?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.822
Torget vurderinger
28
Argo funket fint med DP-6 (gult dot) på Michell Orbe hos meg. Resten av oppsettet ditt er så ukjent for meg at jeg ikke skal våge meg på noen konklusjon. Men, dynamikk og slam i bassen har Argo så definitivt.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Fosse skrev:
Argo funket fint med DP-6 (gult dot) på Michell Orbe hos meg. Resten av oppsettet ditt er så ukjent for meg at jeg ikke skal våge meg på noen konklusjon. Men, dynamikk og slam i bassen har Argo så definitivt.
Mørch mener også at gul arm er den optimale matchen, men at dette likevel ligger godt innenfor det mulige med rød arm.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Rudi skrev:
Argo "i" funker som bare det med ballansert riaa hos meg i allefall......... det samme gjör alle andre Lyra pickuper.
Spennende! Hvilken RIAA bruker du?

Jeg har lest pickup-listen din med stor interesse, og Argo virker som en veldig interessant kandidat. Det virker som du er fonøyd med den, for å si det mildt.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
14.486
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
asbjbo skrev:
Rudi skrev:
Argo "i" funker som bare det med ballansert riaa hos meg i allefall......... det samme gjör alle andre Lyra pickuper.
Spennende! Hvilken RIAA bruker du?

Jeg har lest pickup-listen din med stor interesse, og Argo virker som en veldig interessant kandidat. Det virker som du er fonøyd med den, for å si det mildt.

Er en fin allrounder pickup som jeg synes setter en ny standard i prisklassen.
Bruker forskjellige DP DPR 2.2 riaaer og Aestethix Janua/Rhea.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg kjenner ikke Kontrapunkt A eller MC 30 supreme. Men, ut fra min erfaring med Kontrapunkt h og MC 20 supreme blir jeg litt overrasket over at du savner dynamikk med den nye. Jeg opplever kontrapunkten som kjappere, tightere og mer dynamisk enn Supreme'n. Jeg synes Supreme'n var ganske rund, varm, og 'fargesterk' og at den sånn sett skilte seg tydeligere fra CD enn min kontrapunkt. Men mer dynamisk? Ikke i det hele tatt.

RIAA'en er muligens synderen her? Jeg gikk fra ECP-1 til NLE 17. Det kommer til å bli stående som en av de virkelige oppgraderingene hos meg.

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
27
asbjbo skrev:
Det stakkars analogsignalet blir derimot først most gjennom en A/D-konvertering, riktignok 24/96, men dog. Det komprimerer dynamikken enda en smule og legger et lite slør over musikken. Da er det ikke i nærheten av uavgjort engang, mer som utklassingsseier for digital-siden. Sånn får det jo ikke lov til å være.
Det går ikkje an å droppe heile det analoge RIAA-trinnet og ta RIAA-korreksjonen digitalt i DEOX-en? Då kan gevinsten ved det kanskje oppvege ulempen ved å gå via A/D konverteren. Meiner eg har sett andre (The Stig?) som køyrer ei slik løysing.

Sigurd

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Zomby_Woof skrev:
Jeg kjenner ikke Kontrapunkt A eller MC 30 supreme. Men, ut fra min erfaring med Kontrapunkt h og MC 20 supreme blir jeg litt overrasket over at du savner dynamikk med den nye. Jeg opplever kontrapunkten som kjappere, tightere og mer dynamisk enn Supreme'n. Jeg synes Supreme'n var ganske rund, varm, og 'fargesterk' og at den sånn sett skilte seg tydeligere fra CD enn min kontrapunkt. Men mer dynamisk? Ikke i det hele tatt.

RIAA'en er muligens synderen her? Jeg gikk fra ECP-1 til NLE 17. Det kommer til å bli stående som en av de virkelige oppgraderingene hos meg.
Det er ganske stor forskjell på de ulike Kontrapunkt'ene. Det er godt oppsummert i Rudi's pick-up-liste, men det var nok en av de andre (b, c eller h) jeg burde kjøpt. a er en slappfisk sammenlignet med MC30 Supreme.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
audiy skrev:
Det går ikkje an å droppe heile det analoge RIAA-trinnet og ta RIAA-korreksjonen digitalt i DEOX-en? Då kan gevinsten ved det kanskje oppvege ulempen ved å gå via A/D konverteren. Meiner eg har sett andre (The Stig?) som køyrer ei slik løysing.
The Stig gjør visst noe sånt, ja. Det kunne vært en interessant løsning, men dessverre er ikke den funksjonen i DEQX'en, og en A/D-konvertering ville det jo blitt uansett.

Noen som vet om DP DPR 2.2 fortsatt kan skaffes? Den er ikke nevnt på Electrocompaniets hjemmeside etter overtagelsen.

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Jeg har prøvd Lyra Dorian og Aqvox. Det funker veldig bra. Aqvoxen er ikke riaaen for deg om du ønsker en varm klang. Den er analytisk med masse detaljer, nøytral og har god makro og mikro dynamikk. Hvis jeg skal være ærlig, ble den litt for steril og uengasjerende i det lange løp. Den trakk oppmerksomheten bort fra musikken. Derfor byttet jeg den mot en oppgradert DP DPR 2.0. Å skifte fra Aqvox til DP, har jeg ikke angret på. Igjen er det musikken som teller. Jeg vil anbefale deg å gå for DP.

I dag kjører jeg Argo I og DP balansert. DP gjør det den skal. Det er den stilleste riaaen som jeg har hatt.

Z

Zomby_Woof

Gjest
asbjbo skrev:
Zomby_Woof skrev:

Det er ganske stor forskjell på de ulike Kontrapunkt'ene. Det er godt oppsummert i Rudi's pick-up-liste, men det var nok en av de andre (b, c eller h) jeg burde kjøpt. a er en slappfisk sammenlignet med MC30 Supreme.
Da er det nok som du sier. Pussig, egentlig, at det ikke er noen 'familielikhet' innen seriene til Ortofon. Det er vanskelig å finne fram i pickupmarkedet. Det hadde blitt lettere hvis man kunne stole på tidligere erfaringer med beslektede produkter i større grad.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
14.486
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
asbjbo skrev:
audiy skrev:
The Stig gjør visst noe sånt, ja. Det kunne vært en interessant løsning, men dessverre er ikke den funksjonen i DEQX'en, og en A/D-konvertering ville det jo blitt uansett.

Noen som vet om DP DPR 2.2 fortsatt kan skaffes? Den er ikke nevnt på Electrocompaniets hjemmeside etter overtagelsen.

Det kommer en ny DP/Electrocompaniet riaa paa markedet i 2008 antaglighvis 50000 kroners klassen....... denne vil vare basert paa DPR 2.2 men med noen oppdateringer, jeg har en proto versjon av en slik selv og kan love at den er usedvanlig dynamisk og ren og ufrovrengt samt "stille".

Topp Bunn