Oppgradering av Rega Planar 3

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.293
Torget vurderinger
4
Har ikke prøvd noe selv, men jeg hadde en rega planar2 og surfet endel på nettet for å se hvilke opgraderinger som kunne gjøres. Veldig mange forskjellige tweaks, men det er relativt bred enighet om at de fleste ikke er til det bedre.

Men det er 2-3 tweaks som skal være bra.
1) Motor oppgradering (kit fra Rega)
2) Modifisering av arm (se www.originlive.com)
3) Ringmat platematte

Sikkert andre som vet mer om dette.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Ser på sidene til Mono at de har et oppgraderingskit til Rega Planar 3. http://www.mono.no/display.x?cid=108&sid=517&id=2240 Er det vært pengene? Er det noen som har prøvd det som kan komme med noen kommentarer.
Det passer kun til gammel type Planar 3 hvor motoren henger i en o-ring. Det inneholder ny motor og motorstyring likt det som sitter i nyeste Rega P3 (fra 1999). Tilsvarnde kitt finnes også for Planar 2.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Ringmat skal visst ikke være bra på Rega. Har forsøkt, og fungerte ikke så bra hos meg heller. Fungerer bra på Linn Sondek.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
En Planar kan oppgraderes in absurdium, men som Kjoenik er inne på, er det slett ikke alt som funker like bra. Når man oppgraderer, er det viktig å skille mellom "bedre" og "annerledes", selv om de fleste av oss nok har gått oss vill akkurat her...
Men til saken. En oppgradering av motor burde være obligatorisk. Dernest er det mye å hente på bedre motvektslodd, der er de mest populære fra Origin Live eller Michell. Ellers har onlinemagasinet Tone (gratisabonement på tonepublications.com) en stor artikkel om oppgradering av Rega i nummer 3. Dette nummeret kan lastes ned gratis på nevnte adresse. Her trekker man fram firmaet Groovetracer, som drives av en tidligere flyingeniør og Rega-entusiast. De leverer både acryltallerken, motvektslodd og "subplatter" som etter sigende bringer en Rega til uante høyder. Det er nesten så jeg fikk lyst på en selv.... :)

alibeba

Medlem
Ble medlem
17.01.2011
Antall liker
8
Sted
Øverbygd
Torget vurderinger
20
Hei
Har oppgradert med deler fra Groovetracer, reference subplatter og acryltallerken
De har en fantastisk finish og kvalitet
Det gir merkbart bedre lyd, men det koster!
Det koster mellom 2500 til 3000 inkludert toll og postens avgifter

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.034
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Du kan oppgradere en Rega til krampa tar deg, og litt til. ;D
Spør du Gandy så er alt bare tull, til og med rengjøring av LPene dine for det tar nåla seg av.... :-X
Kanskje bortsett fra TT-PSU som rega selv selger, og det såkalte white-belt. ;)

Jeg har ny subplatter og motvekt fra Groovetracer på min P5 og angrer ikke et sekund selv om det koster.

Mvh
Rolf

Vedlegg

Topp Bunn