Oppgradering av Rega P2.. Noen forslag?

Tjugovidar

Medlem
Ble medlem
18.10.2010
Antall liker
0
Sted
Tromsø
Har en Rega P2 som jeg gjerne vil oppgradere kabel, arm, pickup og evt. strømkabel på.

Noen som har forslag og evt. erfaringer å komme med? :p

S

Stereo_Mono

Gjest
Selg den og heller bruk heller «tweaking» budsjettet dere på en ny P5 ;) Har hatt P5 tidligere og det er en ganske så mye bedre spiller en P2, så kan den oppgraderes med en TT-PSU etterhvert.

Moro at du er en Mission/ Cyrus entusiast :) Har mye godsaker fra de her hjemme og på kontoret. Suveren Britisk produsent.

Tjugovidar

Medlem
Ble medlem
18.10.2010
Antall liker
0
Sted
Tromsø
digiman skrev:
Selg den og heller bruk heller «tweaking» budsjettet dere på en ny P5 ;) Har hatt P5 tidligere og det er en ganske så mye bedre spiller en P2, så kan den oppgraderes med en TT-PSU etterhvert.

Moro at du er en Mission/ Cyrus entusiast :) Har mye godsaker fra de her hjemme og på kontoret. Suveren Britisk produsent.
Okei..har tenkt på å bytte P2'en ut, men har fått et lite problem med den..kommer bare lyd ut av en kanal.. :-\

kan det være kabelen eller bare stiften tro?

Ja har vært Mission/ Cyrus entusiast siden Mission753 kom ut tidlig på 90 tallet! :) Har prøvd en del forskjellig, men liker den litt offensive spillestilen til denne comboen! :) Mangler litt i den dypeste bassen, menmen.... :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvilken P2-generasjon har du?  MDF- eller glasstallerken? Uansett er det verd å prøve seg med en akryltallerken. Motvektslodd er heller ingen dårlig idé. Flere leverandører av begge deler. Jeg opplevde i hvert fall begge deler som klare oppgraderinger på min P-25.

Nå til det litt mer triste: Hvis du mangler lyd i en kanal har du antageligvis brudd i signalkabelen til den kanalen. Dette oppstår som regel i det lille, korte, tynne strekket fra pickup til armrøret. Det er ikke bare bare å fikse. Her kan det være en idé å levere inn armen til Origin live eller Audio origami eller en annen som leverer kabler som oppgradering til Rega. Det er fiklete å reparere dette selv. Tynne ledere som skal loddes, feil 'strekk' av lederne der de kommer ut ved lagrene kan gi økt friksjon i lagerbevegelsen (totalt ødelagt arm), selve lagrene kan skades under arbeidet osv, osv. Med andre ord: Reparasjon og 'oppgradering' i ett. Noe kan det være å hente. Jordforbindelsen på Rega går rett fra armrøret til kappa på venstre kanal. Dette har vært nevnt som mulig grunn til at Grado ofte brummer i Rega, bl.a. Alle ettermarkedskabler jeg har sett bryter denne forbindelsen og erstatter den med separat jordleder.

Det er lite sannsynlig at feilen ligger i pickupen.

Nettkabel er nok bare tull å røre.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.003
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
missioncyrus skrev:
Har en Rega P2 som jeg gjerne vil oppgradere kabel, arm, pickup og evt. strømkabel på.

Har P5 selv, men kan gjøre meg noen tanker om hvordan jeg ville tenkt.....

Kabel? As in armkabel? Jeg tror ikke det er all verden å hente der, og i alle fall ikke på en såpass rimelig spiller som P2.

Arm? Bytte arm på en Rega? Er ike det annerkjent som den best delen på hele pappskiva? :D Ville ikke tenkt på det selv...

PU. Her får de mer efrarne komme inn, og det spørs jo veldig hva du har i dag og hvilken riaa du har. Ville tenkt AT OC-09ML/II.

Strømkabel? Stiller meg likt som på armkabelen her.

Jeg ville tenkt subplatter, motvekt og platter som mulige tweaks/forbedringer.

Mvh
Rolf

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Kabelbytte vil ha en hel del å si.

Lykke til! Men la noen som kan dette gjøre det som Z sier!

Tjugovidar

Medlem
Ble medlem
18.10.2010
Antall liker
0
Sted
Tromsø
Zomby_Woof skrev:
Hvilken P2-generasjon har du? MDF- eller glasstallerken? Uansett er det verd å prøve seg med en akryltallerken. Motvektslodd er heller ingen dårlig idé. Flere leverandører av begge deler. Jeg opplevde i hvert fall begge deler som klare oppgraderinger på min P-25.

Nå til det litt mer triste: Hvis du mangler lyd i en kanal har du antageligvis brudd i signalkabelen til den kanalen. Dette oppstår som regel i det lille, korte, tynne strekket fra pickup til armrøret. Det er ikke bare bare å fikse. Her kan det være en idé å levere inn armen til Origin live eller Audio origami eller en annen som leverer kabler som oppgradering til Rega. Det er fiklete å reparere dette selv. Tynne ledere som skal loddes, feil 'strekk' av lederne der de kommer ut ved lagrene kan gi økt friksjon i lagerbevegelsen (totalt ødelagt arm), selve lagrene kan skades under arbeidet osv, osv. Med andre ord: Reparasjon og 'oppgradering' i ett. Noe kan det være å hente. Jordforbindelsen på Rega går rett fra armrøret til kappa på venstre kanal. Dette har vært nevnt som mulig grunn til at Grado ofte brummer i Rega, bl.a. Alle ettermarkedskabler jeg har sett bryter denne forbindelsen og erstatter den med separat jordleder.

Det er lite sannsynlig at feilen ligger i pickupen.

Nettkabel er nok bare tull å røre.
Okei! Så man bør absolutt la fagfolk ta seg av kabelbytte inne i armen. Har glasstallerken på min spiller. men har en audioquest sorbothane matte istedenfor filtmatten som fulgte med. var klar forbedring av lyden med den! :) Skal sjekke opp akryltallerken! :) Takker så meget! :)

Tjugovidar

Medlem
Ble medlem
18.10.2010
Antall liker
0
Sted
Tromsø
RoDa skrev:
missioncyrus skrev:

Har P5 selv, men kan gjøre meg noen tanker om hvordan jeg ville tenkt.....

Kabel? As in armkabel? Jeg tror ikke det er all verden å hente der, og i alle fall ikke på en såpass rimelig spiller som P2.

Arm? Bytte arm på en Rega? Er ike det annerkjent som den best delen på hele pappskiva? :D Ville ikke tenkt på det selv...

PU. Her får de mer efrarne komme inn, og det spørs jo veldig hva du har i dag og hvilken riaa du har. Ville tenkt AT OC-09ML/II.

Strømkabel? Stiller meg likt som på armkabelen her.

Jeg ville tenkt subplatter, motvekt og platter som mulige tweaks/forbedringer.

Mvh
Rolf
Regaen er helt original fra hifi-klubben. Tror det er en RB250 arm med Rega Bias 2. Kjøpte den vel rundt 1992-93.. Har ikke eksternt riaa trinn...så der kan det nok være en del å hente lydmessig! Men så var det jo hvilket riaa trinn man evt. skulle kjøpe? :p Motvekter må sjekkes opp! :) Takker!

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.003
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Skal ikke være veldig bastant siden jeg har lite erfaring med vinyl.
Men det var en virkelig merkbar oppgradering å bytte subplatter på min P5. Det er vel også noe det er total enighet om på www at er det prioriterte tweaket å gjøre. Det kan også være med deg i fremtiden hvis du går for en P3-24 eller P5. (P7 0g P9 har metall subplatter fra fabrikk)

Her er den jeg havnet på, det finnes også rimeligere utgaver å få tak i.
http://www.groovetracer.com/subplatter_groovetracer.htm

Leste signaturen din først nå, ser ut som et herlig flott britisk oppsett du har der!

R

Tjugovidar

Medlem
Ble medlem
18.10.2010
Antall liker
0
Sted
Tromsø
RoDa skrev:
Skal ikke være veldig bastant siden jeg har lite erfaring med vinyl.
Men det var en virkelig merkbar oppgradering å bytte subplatter på min P5. Det er vel også noe det er total enighet om på www at er det prioriterte tweaket å gjøre. Det kan også være med deg i fremtiden hvis du går for en P3-24 eller P5. (P7 0g P9 har metall subplatter fra fabrikk)

Her er den jeg havnet på, det finnes også rimeligere utgaver å få tak i.
http://www.groovetracer.com/subplatter_groovetracer.htm

Leste signaturen din først nå, ser ut som et herlig flott britisk oppsett du har der!

R
Takker for den! Spiller ikke så aller verst til å være fra 90 tallet :)

Var inne på linken du la ut og tror jammen meg at jeg blir nødt til å bestille en av de der!
Men tror uansett at jeg blir å bytte ut P2'en med en dyrere modell. :)

Takk for tipset og linken! :)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg har prøvd både P5 og den tidligere P25. P5 likte jeg ikke, men P25'en tror jeg nok jeg kunne levd med. Det er ikke så lenge siden jeg så en sånn her på Bruktbørsen. Men siden jeg er heilfrelst Vpi-fan(tast), anbefaler jeg deg å låne øret til en Scout eller Classic'en.

mvh. VilhelmW

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
missioncyrus skrev:
...
Regaen er helt original fra hifi-klubben. Tror det er en RB250 arm med Rega Bias 2. Kjøpte den vel rundt 1992-93.. Har ikke eksternt riaa trinn...så der kan det nok være en del å hente lydmessig! Men så var det jo hvilket riaa trinn man evt. skulle kjøpe? :p Motvekter må sjekkes opp! :) Takker!
Rega BIAS2 anno 1992/-3? ... Mens du bestemmer deg for ny platespiller kan du vurdere ny PU: f.eks. tidligere nevnte ATOC9 (se .feks. www.lpgear.com) og RIAA: Cambridge 640P (fra Hifiklubben). Det får det beste ut av Planar/P2 og kan bli med til neste platesnurrer.

mvh
KJ

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.003
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
VilhelmW skrev:
Jeg har prøvd både P5 og den tidligere P25. P5 likte jeg ikke, men P25'en tror jeg nok jeg kunne levd med.
Dette er jo spennende, og kan bety at de gamle er eldst.
Var det i samme oppsett med samme PU disse ble prøvd mot hverandre?

R

S

Stereo_Mono

Gjest
RoDa skrev:
VilhelmW skrev:
Jeg har prøvd både P5 og den tidligere P25. P5 likte jeg ikke, men P25'en tror jeg nok jeg kunne levd med.
Dette er jo spennende, og kan bety at de gamle er eldst.
Var det i samme oppsett med samme PU disse ble prøvd mot hverandre?

R
Stusser litt på innlegget ditt VilhelmW. Forskjellen mellom P25 og P5 er marginal. Synes P5 er hakket bedre oppløst i mine ører ellers ikke dramatiske forskjeller på de. Må innrømme at jeg har vanskelig å forstå at det er mulig å gå fra liker ikke til at jeg kunne levd med den på disse to spillere ??? Er jo en betydelig forskjell.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har også hørt begge i samme system, og klarer knapt å høre forskjell på de. Forskjellen er marginal for å si det mildt. Ikke sikkert jeg hadde klart det blindt.

Jeg synes kanskje at P5 var såvidt litt mer åpen. Klangen er kliss lik. Å ikke like P5 samtidig som man liker P25 er helt hinsides hva jeg kan forstå.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Teknisk sett er de jo svært like, P5 har litt bedre motor og en angivelig bedre arm, men P25 er finere. Kanskje det er derfor det går an å leve med den?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
P25 er lekker å se på, den kjøper jeg. I det videre er jeg ikke så sikker på at RB700 skiller seg særlig fra RB600 i praksis? Seleksjon av lagere og toleranser? Det ble vel også sagt at det var samme arm for alle praktiske formål.

TT-PSU derimot, eller den mulighet som på P5, det er en reellt hørbar forbedring av musikkgjengivelsen.

Tjugovidar

Medlem
Ble medlem
18.10.2010
Antall liker
0
Sted
Tromsø
KJ skrev:
missioncyrus skrev:
...
Rega BIAS2 anno 1992/-3? ... Mens du bestemmer deg for ny platespiller kan du vurdere ny PU: f.eks. tidligere nevnte ATOC9 (se .feks. www.lpgear.com) og RIAA: Cambridge 640P (fra Hifiklubben). Det får det beste ut av Planar/P2 og kan bli med til neste platesnurrer.

mvh
KJ
Jepp! Var rundt da jeg kjøpte den. Tror jeg blir nødt å prøve ny PU og RIAA før jeg bestemmer meg for om jeg vil bytte P2'en ut :) Takker så meget for tipsene! :) Ser at det står Planar 2 på den og ikke P2 :p Men er det noe forskjell på disse?

Doc.G

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Antall liker
16
Sted
Steinkjer, Nord Trøndelag
Oppgraderte damas P2 med en Primare Riaa og Ortofon 2m blue pu. Resultatet er absolutt til å leve med :) men det blir vel å bytte ut mdf tallerkenen etter hvert også.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
missioncyrus skrev:
KJ skrev:
missioncyrus skrev:
...
Regaen er helt original fra hifi-klubben. Tror det er en RB250 arm med Rega Bias 2. Kjøpte den vel rundt 1992-93.. [...]
Rega BIAS2 anno 1992/-3?
Jepp! Var rundt da jeg kjøpte den.[....]
Ser at det står Planar 2 på den og ikke P2 :p Men er det noe forskjell på disse?
Sakser fra Monos web (importøren)

"Rega P2 oppgradering, Oppgraderingskit for eldre Planar 2"
# Mindre vibrasjoner
# Mindre wow og flutter
# Stor lydmessig forbedring
# For alle P2 før 2000
Pris: 1300NOK pr. stk"

Tjugovidar

Medlem
Ble medlem
18.10.2010
Antall liker
0
Sted
Tromsø
zimon skrev:
missioncyrus skrev:
KJ skrev:
missioncyrus skrev:
...
Regaen er helt original fra hifi-klubben. Tror det er en RB250 arm med Rega Bias 2. Kjøpte den vel rundt 1992-93.. [...]
Rega BIAS2 anno 1992/-3?
Jepp! Var rundt da jeg kjøpte den.[....]
Ser at det står Planar 2 på den og ikke P2 :p Men er det noe forskjell på disse?
Sakser fra Monos web (importøren)

"Rega P2 oppgradering, Oppgraderingskit for eldre Planar 2"
# Mindre vibrasjoner
# Mindre wow og flutter
# Stor lydmessig forbedring
# For alle P2 før 2000
Pris: 1300NOK pr. stk"

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Som andre her har vært inne på ville jeg ikke brukt mer penger på en gammel Planar2, men istedet solgt den og kjøpt en nyere pent brukt P3 eller bedre...........

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
FZ skrev:
Som andre her har vært inne på ville jeg ikke brukt mer penger på en gammel Planar2, men istedet solgt den og kjøpt en nyere pent brukt P3 eller bedre...........
Helt enig, nyere (evt ny) Rega er en mye bedre ide. Bedre lyd, bedre totaløkonomi, mindre bryderi og bedre driftssikkerhet er overbevisende argumenter så langt jeg kan forstå iallefall.

S

Stereo_Mono

Gjest
Ja! Tror du skal lete lenge og langt etter en bedre spiller en den siste Rega P3-24 til 6k ny. Kan til og med oppgraderes senere med en TT-PSU, som strammer opp enda et nivå. Merket i sær på piano hva TT-PSU gjorde med «timing» på min tidligere P5.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
digiman skrev:
Ja! Tror du skal lete lenge og langt etter en bedre spiller en den siste Rega P3-24 til 6k ny. Kan til og med oppgraderes senere med en TT-PSU, som strammer opp enda et nivå. Merket i sær på piano hva TT-PSU gjorde med «timing» på min tidligere P5.
Vel, da jeg vi jo oppe i prisen til en brukt Spacedeck, LP12 og et par andre ;)

Puma

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
For den prisen får man vel knapt noe annet enn et restaureringsobjekt eller et vrak av en LP12 som er typisk 30 år+ gammel? Husk at en LP12 er så mangt, veldig mangt!

S

Stereo_Mono

Gjest
Nightpuma skrev:
digiman skrev:
Vel, da jeg vi jo oppe i prisen til en brukt Spacedeck, LP12 og et par andre ;)

Puma
Personlig kommer jeg aldri til å kjøpe en brukt platespiller igjen i mitt liv. Snakker fra egen erfaringer tidligere. Selv er jeg mye mere komfortabel med en fabrikk ny spiller og mener at ofte vil en rimelig spiller som f.eks denne (veldig gode) nye P3-24 ofte låte bedre og gi mindre drifts problemer en eldre spillere som dog hadde en langt høyere nypris once upon a time.

Tjugovidar

Medlem
Ble medlem
18.10.2010
Antall liker
0
Sted
Tromsø
Hehe...jammen ikke lett dette her :) Trur jeg må høre på en P3 og evt. P5 og så vurdere...men takk for alle innspill :)

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Antall liker
504
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
For min del synes jeg det er noe "eget" med det å oppgradere og "tweake" produkter som en selv eier.

Til min gode gamle Planar 3 kjøpte jeg et oppgraderingssett fra Mono.
Jeg bruker også en sorbotane-matte fra Audioquest, i tillegg til at jeg byttet armkabler selv, og skiftet til en Groovetracer "stableplatter".

Det å skifte armkabler var mye lettere enn fryktet, jeg kjøpte en meter av disse: http://www.vandenhul.com/p_D09AO.aspx ifra Audiomedia her i Bergen(Hifi-Klubben er sikkert behjelpelig siden det sikkert er de som er importør nå). Hvis du er nøye under montering og tar deg god tid vil du absolutt oppleve en solid lydforbedring. Selv har jeg ikke byttet kablene som går ifra tonearmen til RIIA-trinnet, men vil absolutt anta at det er noe å hente på dette også.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Gleden ved å tweake og kose seg med utstyret er et viktig moment å ta med i betraktningen, helt enig.

Noen ganger (oftere enn jeg likte å tro før i tiden synes det som) står det imidlertid i kontrast til å få maksimal ytelse for et mest mulig økonomisk totalresultat (gjensalgsverdi medberegnet); men dersom man finner glede i tweaking så er det en betydelig verdi i seg selv. Derfor må vel enhver som vurderer oppgraderinger og tweaks ta en runde med seg selv på hva man verdsetter mest; pris, resultat, totaløkonomi; veien eller målet. Og hva som er målet.

Jeg pleide å ha sansen for å bygge modellfly som barn, bygge høyttalere og forsterkere som ung, for ikke å snakke om å tweake alle hifiting; det har vært både moro og lærerikt. Og jeg hadde ikke ville vært foruten det. Men sånn i retrospekt, dersom jeg ikke hadde glede av å tweake, så har jeg ikke så mange andre argumenter enn glede på veien for den innfallsvinkelen.

Tjugovidar

Medlem
Ble medlem
18.10.2010
Antall liker
0
Sted
Tromsø
Ja er artig å holde på med tweaking av produkter! :) Heller mot å ville tweake P2'en enn å kjøpe en ny spiller. Og hvis det ikke blir så bra som jeg håper på er det vel bare å kjøpe en dyrere spiller. :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Helt plausibelt, med åpenbart unntak av at du risikerer å få mindre igjen for en tweaket enn en original spiller, og som sådan vil du risikere å tape penger. Tweaking av Rega er gøy, men kan ikke alltid forsvares ut ifra lydmessige eller økonomiske henseender kanskje.

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Brum med Grado er vel når pickup er nærmest senter.. Støy fra motoren som slår inn siden Grado er uskjermet og inneholder jern? Letteste er vel og skjerme hele rommet hvor motoren sitter med alutape og montere nettkabel med jord? Var det jeg hadde tenkt.

Topp Bunn