Har en Rega P2 som jeg gjerne vil oppgradere kabel, arm, pickup og evt. strømkabel på.
Noen som har forslag og evt. erfaringer å komme med?
Noen som har forslag og evt. erfaringer å komme med?
Okei..har tenkt på å bytte P2'en ut, men har fått et lite problem med den..kommer bare lyd ut av en kanal.. :-\digiman skrev:Selg den og heller bruk heller «tweaking» budsjettet dere på en ny P5Har hatt P5 tidligere og det er en ganske så mye bedre spiller en P2, så kan den oppgraderes med en TT-PSU etterhvert.
Moro at du er en Mission/ Cyrus entusiastHar mye godsaker fra de her hjemme og på kontoret. Suveren Britisk produsent.
Har P5 selv, men kan gjøre meg noen tanker om hvordan jeg ville tenkt.....missioncyrus skrev:Har en Rega P2 som jeg gjerne vil oppgradere kabel, arm, pickup og evt. strømkabel på.
Noen som har forslag og evt. erfaringer å komme med?![]()
Okei! Så man bør absolutt la fagfolk ta seg av kabelbytte inne i armen. Har glasstallerken på min spiller. men har en audioquest sorbothane matte istedenfor filtmatten som fulgte med. var klar forbedring av lyden med den!Zomby_Woof skrev:Hvilken P2-generasjon har du? MDF- eller glasstallerken? Uansett er det verd å prøve seg med en akryltallerken. Motvektslodd er heller ingen dårlig idé. Flere leverandører av begge deler. Jeg opplevde i hvert fall begge deler som klare oppgraderinger på min P-25.
Nå til det litt mer triste: Hvis du mangler lyd i en kanal har du antageligvis brudd i signalkabelen til den kanalen. Dette oppstår som regel i det lille, korte, tynne strekket fra pickup til armrøret. Det er ikke bare bare å fikse. Her kan det være en idé å levere inn armen til Origin live eller Audio origami eller en annen som leverer kabler som oppgradering til Rega. Det er fiklete å reparere dette selv. Tynne ledere som skal loddes, feil 'strekk' av lederne der de kommer ut ved lagrene kan gi økt friksjon i lagerbevegelsen (totalt ødelagt arm), selve lagrene kan skades under arbeidet osv, osv. Med andre ord: Reparasjon og 'oppgradering' i ett. Noe kan det være å hente. Jordforbindelsen på Rega går rett fra armrøret til kappa på venstre kanal. Dette har vært nevnt som mulig grunn til at Grado ofte brummer i Rega, bl.a. Alle ettermarkedskabler jeg har sett bryter denne forbindelsen og erstatter den med separat jordleder.
Det er lite sannsynlig at feilen ligger i pickupen.
Nettkabel er nok bare tull å røre.
Regaen er helt original fra hifi-klubben. Tror det er en RB250 arm med Rega Bias 2. Kjøpte den vel rundt 1992-93.. Har ikke eksternt riaa trinn...så der kan det nok være en del å hente lydmessig! Men så var det jo hvilket riaa trinn man evt. skulle kjøpe?RoDa skrev:Har P5 selv, men kan gjøre meg noen tanker om hvordan jeg ville tenkt.....missioncyrus skrev:Har en Rega P2 som jeg gjerne vil oppgradere kabel, arm, pickup og evt. strømkabel på.
Noen som har forslag og evt. erfaringer å komme med?![]()
Kabel? As in armkabel? Jeg tror ikke det er all verden å hente der, og i alle fall ikke på en såpass rimelig spiller som P2.
Arm? Bytte arm på en Rega? Er ike det annerkjent som den best delen på hele pappskiva?Ville ikke tenkt på det selv...
PU. Her får de mer efrarne komme inn, og det spørs jo veldig hva du har i dag og hvilken riaa du har. Ville tenkt AT OC-09ML/II.
Strømkabel? Stiller meg likt som på armkabelen her.
Jeg ville tenkt subplatter, motvekt og platter som mulige tweaks/forbedringer.
Mvh
Rolf
Takker for den! Spiller ikke så aller verst til å være fra 90 talletRoDa skrev:Skal ikke være veldig bastant siden jeg har lite erfaring med vinyl.
Men det var en virkelig merkbar oppgradering å bytte subplatter på min P5. Det er vel også noe det er total enighet om på www at er det prioriterte tweaket å gjøre. Det kan også være med deg i fremtiden hvis du går for en P3-24 eller P5. (P7 0g P9 har metall subplatter fra fabrikk)
Her er den jeg havnet på, det finnes også rimeligere utgaver å få tak i.
http://www.groovetracer.com/subplatter_groovetracer.htm
Leste signaturen din først nå, ser ut som et herlig flott britisk oppsett du har der!
R
Rega BIAS2 anno 1992/-3? ... Mens du bestemmer deg for ny platespiller kan du vurdere ny PU: f.eks. tidligere nevnte ATOC9 (se .feks. www.lpgear.com) og RIAA: Cambridge 640P (fra Hifiklubben). Det får det beste ut av Planar/P2 og kan bli med til neste platesnurrer.missioncyrus skrev:...
Regaen er helt original fra hifi-klubben. Tror det er en RB250 arm med Rega Bias 2. Kjøpte den vel rundt 1992-93.. Har ikke eksternt riaa trinn...så der kan det nok være en del å hente lydmessig! Men så var det jo hvilket riaa trinn man evt. skulle kjøpe?Motvekter må sjekkes opp!
Takker!
Dette er jo spennende, og kan bety at de gamle er eldst.VilhelmW skrev:Jeg har prøvd både P5 og den tidligere P25. P5 likte jeg ikke, men P25'en tror jeg nok jeg kunne levd med.
Stusser litt på innlegget ditt VilhelmW. Forskjellen mellom P25 og P5 er marginal. Synes P5 er hakket bedre oppløst i mine ører ellers ikke dramatiske forskjeller på de. Må innrømme at jeg har vanskelig å forstå at det er mulig å gå fra liker ikke til at jeg kunne levd med den på disse to spillere ??? Er jo en betydelig forskjell.RoDa skrev:Dette er jo spennende, og kan bety at de gamle er eldst.VilhelmW skrev:Jeg har prøvd både P5 og den tidligere P25. P5 likte jeg ikke, men P25'en tror jeg nok jeg kunne levd med.
Var det i samme oppsett med samme PU disse ble prøvd mot hverandre?
R
Jepp! Var rundt da jeg kjøpte den. Tror jeg blir nødt å prøve ny PU og RIAA før jeg bestemmer meg for om jeg vil bytte P2'en utKJ skrev:Rega BIAS2 anno 1992/-3? ... Mens du bestemmer deg for ny platespiller kan du vurdere ny PU: f.eks. tidligere nevnte ATOC9 (se .feks. www.lpgear.com) og RIAA: Cambridge 640P (fra Hifiklubben). Det får det beste ut av Planar/P2 og kan bli med til neste platesnurrer.missioncyrus skrev:...
Regaen er helt original fra hifi-klubben. Tror det er en RB250 arm med Rega Bias 2. Kjøpte den vel rundt 1992-93.. Har ikke eksternt riaa trinn...så der kan det nok være en del å hente lydmessig! Men så var det jo hvilket riaa trinn man evt. skulle kjøpe?Motvekter må sjekkes opp!
Takker!
mvh
KJ
Sakser fra Monos web (importøren)missioncyrus skrev:Jepp! Var rundt da jeg kjøpte den.[....]KJ skrev:Rega BIAS2 anno 1992/-3?missioncyrus skrev:...
Regaen er helt original fra hifi-klubben. Tror det er en RB250 arm med Rega Bias 2. Kjøpte den vel rundt 1992-93.. [...]
Ser at det står Planar 2 på den og ikke P2Men er det noe forskjell på disse?
Har sett på den der og vurderer å kjøpezimon skrev:Sakser fra Monos web (importøren)missioncyrus skrev:Jepp! Var rundt da jeg kjøpte den.[....]KJ skrev:Rega BIAS2 anno 1992/-3?missioncyrus skrev:...
Regaen er helt original fra hifi-klubben. Tror det er en RB250 arm med Rega Bias 2. Kjøpte den vel rundt 1992-93.. [...]
Ser at det står Planar 2 på den og ikke P2Men er det noe forskjell på disse?
"Rega P2 oppgradering, Oppgraderingskit for eldre Planar 2"
# Mindre vibrasjoner
# Mindre wow og flutter
# Stor lydmessig forbedring
# For alle P2 før 2000
Pris: 1300NOK pr. stk"
Helt enig, nyere (evt ny) Rega er en mye bedre ide. Bedre lyd, bedre totaløkonomi, mindre bryderi og bedre driftssikkerhet er overbevisende argumenter så langt jeg kan forstå iallefall.FZ skrev:Som andre her har vært inne på ville jeg ikke brukt mer penger på en gammel Planar2, men istedet solgt den og kjøpt en nyere pent brukt P3 eller bedre...........
Vel, da jeg vi jo oppe i prisen til en brukt Spacedeck, LP12 og et par andredigiman skrev:Ja! Tror du skal lete lenge og langt etter en bedre spiller en den siste Rega P3-24 til 6k ny. Kan til og med oppgraderes senere med en TT-PSU, som strammer opp enda et nivå. Merket i sær på piano hva TT-PSU gjorde med «timing» på min tidligere P5.
Personlig kommer jeg aldri til å kjøpe en brukt platespiller igjen i mitt liv. Snakker fra egen erfaringer tidligere. Selv er jeg mye mere komfortabel med en fabrikk ny spiller og mener at ofte vil en rimelig spiller som f.eks denne (veldig gode) nye P3-24 ofte låte bedre og gi mindre drifts problemer en eldre spillere som dog hadde en langt høyere nypris once upon a time.Nightpuma skrev:Vel, da jeg vi jo oppe i prisen til en brukt Spacedeck, LP12 og et par andredigiman skrev:Ja! Tror du skal lete lenge og langt etter en bedre spiller en den siste Rega P3-24 til 6k ny. Kan til og med oppgraderes senere med en TT-PSU, som strammer opp enda et nivå. Merket i sær på piano hva TT-PSU gjorde med «timing» på min tidligere P5.
Puma