Oppgradering av receiver.

cbx750f85

Fersking
Ble medlem
07.02.2016
Antall liker
0
Hei, har i dag en eldre Sony surround receiver (STR.DB1080) som i grunnen gjør en bra jobb. Har huka den opp mot en Arcam Alpha10p, og Patos Lyric 402 , med Lyric sub8 i front. Har Patos Basic 110 bak. D.v.s. ett system mest retta mot musikk, men med litt bakfra for film. Funker bra i stua hjemme, og har vel strekt strikken langt nok i forhold til WAF om jeg ikke skulle fylle på med bedre bakhøyttalere og senter..... Men jeg er knallfornøyd selv, spesielt etter at jeg fikk subben i 40 årsgave av min kjære.
Men, tiden går jo, og Sony-en har ikke noen HDMI innganger, så da går alt enten optisk eller coax digitalt inn, og da med flere HDMI kabler opp i TV-en... Så da titter jeg etter en erstatter med HDMI og en bra DAC.
Har tenkt litt i tanker på en ren forforsterker, og da finne en liten stereo effekt forsterker til de bak, men har finni ut at 18000,- for en ny slik en, pluss forsterker var en del mer enn det jeg er villig til å legge i det.... Og siden jeg egentlig er tilfreds med lyden som DAC-en i den gamle Sony-en klarer å framskaffe så vil dette koste mer enn det smaker for meg.
Da koker det ned til en receiver. Men hvilken har en bra DAC til en god pris?
Var innom Hifiklubben. Der har de jo utstyr som ser bra ut. Denon AVR-X3200W eller X4200W så jo bra ut.

Men så kom jeg over på finn en Marantz SR7008, og den må jeg vel si frista nesten mer.... Noen tanker der?

Eller skal jeg bra gå for en rimeligere modell HK, Yamaha e.l. med HDMI og pre ut?

Og om jeg går for ett "hjemmekinomonster": Kan jeg da med god samvittighet kutte ut Arcam-en, og biampe frontene fra receiveren? (Kan vel være kona setter pris på litt færre "bokser" i TV-benken....

Trenger litt hjelp her...

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Det er ikke rare hjelpen men min ringe erfaring er at recievere i den lavere klassen, si under 10.000,- ikke har DAC som er no særlig tess.
Kanskje en mer påkostet reciever brukt er noe å vurdere?

Da jeg skulle kjøpe reciever for omkring 3 år siden prøvde jeg bestselgerne fra HK, Onkyo og Yamaha i prisklassen rundt 8-9000,- og ingen spilte bedre enn en 1500,- DAC fra Beresford.

cbx750f85

Fersking
Ble medlem
07.02.2016
Antall liker
0
Takker for svar.

He, he... En gjerrigknark som meg vil ikke si at rett under 10 000 er lavere klasse... Men det er vel heller øvre midt... Men det er bare semantikk... :)

Som sagt, etter mine ører (eller kanskje mangel på referanse) så har DAC-en i Sonyen min gjort en helt OK jobb. Så jeg er ikke helt på HiFi kjøret.. og har vel ingen ambisjoner om å havne der.. Og så har vi WAF å ta hensyn til. En ekstra boks i benken "bare for å få noe som skal være bedre.., jeg hører ikke noe o.l."

Men også med tanke på lydkildene jeg bruker mest: TV-en og PS3-en. Samt Sonos. Sonos-en hadde vel fungert bra med en ekstern DAC, men hadde vel mista surround muligheter fra PS3 og TV dekoder?

Det er derfor jeg har tenkt i tanken på en nyere brukt receiver som den Marantz-en jeg nevnte, i stedet for en rimeligere ny en.

Om jeg går for Marantz-en, eller lignende: Har du noen tanker rundt bi-amp med to kanaler fra denne, fortsette å bruke Arcam-en. Bi-ampe med Arcam og en forsterkerutgang fra receiver?

Topp Bunn