Oppgradering av kondensatorer - forslag? Hvilke har mest innvirkning på lyden?

P

parafinoksen

Gjest
Vurderer å oppgradere elektrolyttkondensatorene i den lille rørforsterkeren min (1 x 12AX7 inngangsrør, 4 x EL84 utgangsrør, 1 x ringkjernetrafo nett, 4 x ringkjernetrafo ut).

Kondensatorene ser dere her:

Kondiser amp.jpg



1) Hvilke kondensatorer har mest innvirkning på lyden, og hvilke bør jeg derfor legge mest kroner i?

2) Er det noen av dem det har noe for seg å "overdimensjonere" (høyere farad? volt?)?

3) Er det noen av dem jeg bør bytte / kunne byttet til en annen type? Oppgraderte elektrolytter i et delefilter en gang til MKP-kondensatorer fra Jantzen (Cross-Cap).

Alle innspill mottas med takk.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
1) Ville lagt penger i signalkondensatorer før strømforsyning. Gjerne polypropylen eller "bedre ".

2) Volt ( Spenning ) er greit sålenge du holder innenfor det maksimale som strømforsyningen gir. Med EL84 vil jeg gjette på at du kommer langt med 400 Volt likespenning.
Dersom likeretterne til høyspenningen er dioder ville jeg gått litt opp på kapasitans på ladelyttene, men er det rørlikerettere ville jeg holdt meg til original størrelse. Eller aller helst sjekket hva likerettern er anbefalt til .
Likeretterdioder er et eget kapittel som det selvfølgelig krangles om som alt annet. Til høyspenning foretrakk jeg HER108 ( 1000 Volt ) evt. HER107 ( 700 Volt ) sist jeg sjekket.
3) På en rørforsterker ville jeg sett på hvilke kondensatorer som blir brukt til å avkople katodemotstandene. Min favoritt nå er Elna RFS eller Silmic 2 som den også kalles.
PS: Til slutt skal signalet gjennom en utgangstrafo som må være god for å utnytte alle andre modifikasjoner, men enhver forbedring gir bedre lyd. VH. Bernt
 
Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.166
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Legg ut skjema
Alle svar uten skjema er meningsløse imo
Mvh
Leif
 
P

parafinoksen

Gjest
Legg ut skjema
Alle svar uten skjema er meningsløse imo
Mvh
Leif
Præcis vi kan ikke vurdere noget som helst ud fra det her.
Det skulle jeg gjerne gjort hvis jeg hadde skjemaet. Jeg har prøvd å få tak i det fra konstruktøren, men firmaet har oppstått "i ny drakt", og underveis har en del dokumentasjon forsvunnet dessverre. Forsterkeren er en slags prototype og finnes bare i ett eksemplar.
 
P

parafinoksen

Gjest
1) Ville lagt penger i signalkondensatorer før strømforsyning. Gjerne polypropylen eller "bedre ".

2) Volt ( Spenning ) er greit sålenge du holder innenfor det maksimale som strømforsyningen gir. Med EL84 vil jeg gjette på at du kommer langt med 400 Volt likespenning.
Dersom likeretterne til høyspenningen er dioder ville jeg gått litt opp på kapasitans på ladelyttene, men er det rørlikerettere ville jeg holdt meg til original størrelse. Eller aller helst sjekket hva likerettern er anbefalt til .
Likeretterdioder er et eget kapittel som det selvfølgelig krangles om som alt annet. Til høyspenning foretrakk jeg HER108 ( 1000 Volt ) evt. HER107 ( 700 Volt ) sist jeg sjekket.
3) På en rørforsterker ville jeg sett på hvilke kondensatorer som blir brukt til å avkople katodemotstandene. Min favoritt nå er Elna RFS eller Silmic 2 som den også kalles.
PS: Til slutt skal signalet gjennom en utgangstrafo som må være god for å utnytte alle andre modifikasjoner, men enhver forbedring gir bedre lyd. VH. Bernt
Takk for svar, Bernt, trass i sparsommelige opplysninger fra min side.

1) Jeg ser på kortene tilknyttet rørene, og der er det flate, turkise kondensatorer tilknyttet utgangsrørene - må vel være "film" av et eller annet slag - og to runde blå tilknyttet inngangsrøret - er vel keramiske.

2) Det brukes diodelikeretting på denne forsterkeren, så da kan jeg kanskje gå opp til 330 uF eller 470 uF her.

3) Litt usikker på hvor avkoblingskondensatorene sitter, men jeg antar det er de turkise, flate filmkondensatorene (jeg har ikke sjekket verdiene på disse). De brune elektrolyttene som sitter på rørsokkelen, har veldig høye verdier (220 uF), så det antar jeg er filterkondensatorer?

Apropos utgangstrafo er det altså fire av disse i denne konstruksjonen. De er laget av det polske firmaet Toroidy som spesialierer seg på ringkjernetrafoer, og som har etablert Fezz Audio for å produsere rørforsterkere. Tror det skal være grei kvalitet på trafoene i forsterkeren min.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.945
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Legg ut skjema
Alle svar uten skjema er meningsløse imo
Mvh
Leif
Præcis vi kan ikke vurdere noget som helst ud fra det her.
Så langt jeg ser er det kun elektrolytt kondensatorer du har merket.
Det finnes trolig et par kondensatorer i signalveien.
Vurder disse først.
Eller la alt være som det er.
Ikke fiks noe som virker.
 
P

parafinoksen

Gjest
Eller la alt være som det er.
Ikke fiks noe som virker.
Jeg tror jeg heller mot dette. If it ain't broken osv. Det er nok andre ting som vil ha langt større virkning enn oppgradering av kondensatorer, særlig akustiske tiltak.
 
Topp Bunn