Forsterkere Oppgradering av effekt

M

MarkusH

Gjest
Sitter og lurer på utbytte av NAD S200 som har tjent som effektforsterker en stund nå, men så lurer jeg litt på hva jeg går glipp av med denne i forhold til en bedre variant. Tenker da i baner av gamle Dynamic Precision som fåes til en "grei" penge på brukten i dag.

Budsjett er for så vidt billigst mulig, noe over 5000 i grunnen. Ser det ligger ute en Dynamic Precision i Bergen på 2x 250 watt i 8 ohm til 6000,-, får ikke henta den ellers hadde det vært aktuelt, men det haster ikke veldig med å kjøpe.

Hvilke effektforsterkere vil anses som "bedre" enn NAD S200?

Kriterier for kjøp er:
-Sort/grå farge
-MÅ HA XLR (og helst RCA også)
-Må være mer enn 2x 200 watt i 8 ohm
-Helst kjøleribber, ikke vifte
-Ha de "samme" preferanser som NAD S200, helst større strømforsyning

Skal spille sammen med Classé Audio 4, Rotel RDD-1580 og XTZ Divine 100.33 (muligens 100.49 etter hvert)

For å presisere så er jeg veldig fornøyd med lyden i dag, men mer strøm er jo alltid å foretrekke, dersom det mot formodning skulle være mer bass å hente ut av Divine enn det jeg har i dag.

På forhånd takk. :)
 

petter__t

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.03.2017
Innlegg
95
Antall liker
20
du har jo parasound nc2250 som yter 2x250w i 8ohm. er av og til på brukte til rundt 6-8 tusen men de forsvinner fort.

nc2250 er vertfall min favoritt effektforsterker under 20 000(ny pris). min nc2250 er noen år nå uten tegn til tull, kvalitet hele veien.
har hatt komboen parasound og marantz i noen år nå. og det er absolutt noe jeg anbefaler til de som liker "fedme" i bassen, og "varm" mellomtone/diskant.
 
M

MarkusH

Gjest
du har jo parasound nc2250 som yter 2x250w i 8ohm. er av og til på brukte til rundt 6-8 tusen men de forsvinner fort.

nc2250 er vertfall min favoritt effektforsterker under 20 000(ny pris). min nc2250 er noen år nå uten tegn til tull, kvalitet hele veien.
har hatt komboen parasound og marantz i noen år nå. og det er absolutt noe jeg anbefaler til de som liker "fedme" i bassen, og "varm" mellomtone/diskant.
Har kikka på slike et par ganger, men vet du hvordan denne er i forhold til NADen jeg har?
 

petter__t

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.03.2017
Innlegg
95
Antall liker
20
spiller du ofte høyt siden du trenger så mye effekt ? på det oppsettet jeg bruker nc2250'en på i dag er den overkill men vil ikke selge den.

må vell være bedre med en effektforsterker som gir bedre lyd til XTZ Divine 100.33 en mer effekt med mindre du spiller enormt høyt ofte
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Sitter og lurer på utbytte av NAD S200 som har tjent som effektforsterker en stund nå, men så lurer jeg litt på hva jeg går glipp av med denne i forhold til en bedre variant. Tenker da i baner av gamle Dynamic Precision som fåes til en "grei" penge på brukten i dag.

Budsjett er for så vidt billigst mulig, noe over 5000 i grunnen. Ser det ligger ute en Dynamic Precision i Bergen på 2x 250 watt i 8 ohm til 6000,-, får ikke henta den ellers hadde det vært aktuelt, men det haster ikke veldig med å kjøpe.

Hvilke effektforsterkere vil anses som "bedre" enn NAD S200?

Kriterier for kjøp er:
-Sort/grå farge
-MÅ HA XLR (og helst RCA også)
-Må være mer enn 2x 200 watt i 8 ohm
-Helst kjøleribber, ikke vifte
-Ha de "samme" preferanser som NAD S200, helst større strømforsyning

Skal spille sammen med Classé Audio 4, Rotel RDD-1580 og XTZ Divine 100.33 (muligens 100.49 etter hvert)

For å presisere så er jeg veldig fornøyd med lyden i dag, men mer strøm er jo alltid å foretrekke, dersom det mot formodning skulle være mer bass å hente ut av Divine enn det jeg har i dag.

På forhånd takk. :)
Det er veldig mange effekttrinn som anses å være bedre enn Naden du har , men så kommer det store problemet nemlig hvilket trinn låter bedre i kombinasjon med resten av utstyret ditt og svaret på det er att det er umulig å si før du har testet det ut. Men budsjettet ditt anser jeg som å være noe for lavt for å få noe som potensielt kan være bedre så lenge du liker lyden i dag. Så jeg tenker nok mer i gata som Parasound a21, Usher 1.5, Primare A32, Ati AT2000 og Rotel 1592.
 
M

MarkusH

Gjest
spiller du ofte høyt siden du trenger så mye effekt ? på det oppsettet jeg bruker nc2250'en på i dag er den overkill men vil ikke selge den.

må vell være bedre med en effektforsterker som gir bedre lyd til XTZ Divine 100.33 en mer effekt med mindre du spiller enormt høyt ofte
Jeg spiller ikke ofte høyt, men jeg vil selvsagt ha muligheten til å dra på litt når det "trengs". XTZ Divine 100.33 er rimelig "altetende" når det kommer til forsterkeri, har prøvd de sammen med en Krell KAV-300iL jeg har, i tillegg til Classé pre. og NAD S200 og det spiller bortimot likt, selv om lydsignaturen i disse to forsterkerkombinasjonene er ganske langt unna hverandre. Så lenge det er stor nok strømforsyning virker de "fornøyde".
Tenker litt mer fremover med effektforsterkerbyttet, da det vil komme mer tungdrevne høyttalere inn i hus som jeg ikke tror NADen vil ha like god kontroll på som dagens høyttalere, dessuten har jeg teknisk sett tre oppsett som skal ha forsterkere, så NADen vil stå i anlegg nr.2 eller nr.3 uansett, med en annen pre.

Sitter og lurer på utbytte av NAD S200 som har tjent som effektforsterker en stund nå, men så lurer jeg litt på hva jeg går glipp av med denne i forhold til en bedre variant. Tenker da i baner av gamle Dynamic Precision som fåes til en "grei" penge på brukten i dag.

Budsjett er for så vidt billigst mulig, noe over 5000 i grunnen. Ser det ligger ute en Dynamic Precision i Bergen på 2x 250 watt i 8 ohm til 6000,-, får ikke henta den ellers hadde det vært aktuelt, men det haster ikke veldig med å kjøpe.

Hvilke effektforsterkere vil anses som "bedre" enn NAD S200?

Kriterier for kjøp er:
-Sort/grå farge
-MÅ HA XLR (og helst RCA også)
-Må være mer enn 2x 200 watt i 8 ohm
-Helst kjøleribber, ikke vifte
-Ha de "samme" preferanser som NAD S200, helst større strømforsyning

Skal spille sammen med Classé Audio 4, Rotel RDD-1580 og XTZ Divine 100.33 (muligens 100.49 etter hvert)

For å presisere så er jeg veldig fornøyd med lyden i dag, men mer strøm er jo alltid å foretrekke, dersom det mot formodning skulle være mer bass å hente ut av Divine enn det jeg har i dag.

På forhånd takk. :)
Det er veldig mange effekttrinn som anses å være bedre enn Naden du har , men så kommer det store problemet nemlig hvilket trinn låter bedre i kombinasjon med resten av utstyret ditt og svaret på det er att det er umulig å si før du har testet det ut. Men budsjettet ditt anser jeg som å være noe for lavt for å få noe som potensielt kan være bedre så lenge du liker lyden i dag. Så jeg tenker nok mer i gata som Parasound a21, Usher 1.5, Primare A32, Ati AT2000 og Rotel 1592.
Det "naturlige" valget er vel Classé sine egne effekttrinn fra samme tidsperiode som forforsterkeren (sent 90-tall), disse er litt vanskelig å komme over brukt til noe under 10 000,-, men en gammel CA-400 hadde jo vært saker, da litt mer effekt og litt mer gryn, men neppe veldig mye mer enn f.eks Parasound A21.
Ellers har jo Bryston noen valg i samme prisklasse. Men Dynamic Precision er nok det jeg heller mest mot i første omgang å prøve ut, selv om jeg tviler på at noe kan slå dagens kombo "langt ned i støvlene" uten å koste shorta, men det jeg lurer mest på er om bytte av effektforsterker vil føre til mer "raffinert" lyd, eller vil lydsignaturen endre seg? Har som sagt Krellen som må diagnotiseres og repareres, men denne skal tjene XTZ 99.36 i første omgang.

Er Dynamic Precision av samme "kvalitet" som Classé og Bryston sine effekttrinn? "Mer high end" enn S200?
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Jeg brukte selv Classe og Bryston har også hørt Dynamic P av noen av de eldre utgaver, men de falt ikke helt i smak den gang pga låt litt mer grovkornet og mindre oppløst enn endel andre hi-end trinn. Mark Levinson har mange eldre bra trinn. Men som sagt vanskelig å anbefale noe da alt avhenger av matching.
 
M

MarkusH

Gjest
Nord One er kanskje et alternativ. Denne er basert på Hypex NC500.
https://www.nordacoustics.co.uk/product-page/nord-one-nc500dmst

Johan-Kr
Det så faktisk ganske spennende ut, men da blir det nok innkjøp etter nye høyttalere i så fall. ;)

Jeg brukte selv Classe og Bryston har også hørt Dynamic P av noen av de eldre utgaver, men de falt ikke helt i smak den gang pga låt litt mer grovkornet og mindre oppløst enn endel andre hi-end trinn. Mark Levinson har mange eldre bra trinn. Men som sagt vanskelig å anbefale noe da alt avhenger av matching.
Nå har jeg aldri hørt noen hi-end trinn på eget utstyr og vil vel ikke si at det jeg har hørt av hi-end utstyr hos andre låter så himla mye mer oppløst enn komboen jeg bruker i dag, men det er jo alltid noe å lure på med effekttrinn, om det er mulig å få bedre lyd med et av bedre kvalitet, merke, strømforsyning enn det jeg har i dag.

Det selvsagte valget vil kanskje være XTZ AP-100, men disse blir fort solgt på brukten grunnet stor popularitet (sikkert en grunn til det altså).
Andre valg kunne jo vært Emotiva XPA-2, Krell sitt billige effekttrinn på 2x 150W i 8 ohm KAV-150 elns (men disse selges sjelden uten tilhørende forforsterker), Bryston 4B eller hva den heter, ellers er jeg for så vidt åpen for monoblokker/effekttrinn som har enten rør eller transistor også. Rør har jeg ikke peiling på, men har skjønt at KT88 og 300B i alle fall blir ansett som "dugelige".
Hvordan vil transistor pre og rør effekt være? Sikkert noen som har prøvd/bruker det her inne.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Nord One er kanskje et alternativ. Denne er basert på Hypex NC500.
https://www.nordacoustics.co.uk/product-page/nord-one-nc500dmst

Johan-Kr
Det så faktisk ganske spennende ut, men da blir det nok innkjøp etter nye høyttalere i så fall. ;)

Jeg brukte selv Classe og Bryston har også hørt Dynamic P av noen av de eldre utgaver, men de falt ikke helt i smak den gang pga låt litt mer grovkornet og mindre oppløst enn endel andre hi-end trinn. Mark Levinson har mange eldre bra trinn. Men som sagt vanskelig å anbefale noe da alt avhenger av matching.
Nå har jeg aldri hørt noen hi-end trinn på eget utstyr og vil vel ikke si at det jeg har hørt av hi-end utstyr hos andre låter så himla mye mer oppløst enn komboen jeg bruker i dag, men det er jo alltid noe å lure på med effekttrinn, om det er mulig å få bedre lyd med et av bedre kvalitet, merke, strømforsyning enn det jeg har i dag.

Det selvsagte valget vil kanskje være XTZ AP-100, men disse blir fort solgt på brukten grunnet stor popularitet (sikkert en grunn til det altså).
Andre valg kunne jo vært Emotiva XPA-2, Krell sitt billige effekttrinn på 2x 150W i 8 ohm KAV-150 elns (men disse selges sjelden uten tilhørende forforsterker), Bryston 4B eller hva den heter, ellers er jeg for så vidt åpen for monoblokker/effekttrinn som har enten rør eller transistor også. Rør har jeg ikke peiling på, men har skjønt at KT88 og 300B i alle fall blir ansett som "dugelige".
Hvordan vil transistor pre og rør effekt være? Sikkert noen som har prøvd/bruker det her inne.
Der jeg har fått størst endring i forhold til oppløsning og detaljering er forforsterker med unntak av høyttaleren. Og du er nok inne på det samme som jeg har mistanker om, att du ikke har så mye mer å gå på. Før du event betaler det som må til for å bygge ett nytt anlegg fra bunn av som du matcher med det beste du finner samme hva det skulle koste.
 
M

MarkusH

Gjest
Nord One er kanskje et alternativ. Denne er basert på Hypex NC500.
https://www.nordacoustics.co.uk/product-page/nord-one-nc500dmst

Johan-Kr
Det så faktisk ganske spennende ut, men da blir det nok innkjøp etter nye høyttalere i så fall. ;)

Jeg brukte selv Classe og Bryston har også hørt Dynamic P av noen av de eldre utgaver, men de falt ikke helt i smak den gang pga låt litt mer grovkornet og mindre oppløst enn endel andre hi-end trinn. Mark Levinson har mange eldre bra trinn. Men som sagt vanskelig å anbefale noe da alt avhenger av matching.
Nå har jeg aldri hørt noen hi-end trinn på eget utstyr og vil vel ikke si at det jeg har hørt av hi-end utstyr hos andre låter så himla mye mer oppløst enn komboen jeg bruker i dag, men det er jo alltid noe å lure på med effekttrinn, om det er mulig å få bedre lyd med et av bedre kvalitet, merke, strømforsyning enn det jeg har i dag.

Det selvsagte valget vil kanskje være XTZ AP-100, men disse blir fort solgt på brukten grunnet stor popularitet (sikkert en grunn til det altså).
Andre valg kunne jo vært Emotiva XPA-2, Krell sitt billige effekttrinn på 2x 150W i 8 ohm KAV-150 elns (men disse selges sjelden uten tilhørende forforsterker), Bryston 4B eller hva den heter, ellers er jeg for så vidt åpen for monoblokker/effekttrinn som har enten rør eller transistor også. Rør har jeg ikke peiling på, men har skjønt at KT88 og 300B i alle fall blir ansett som "dugelige".
Hvordan vil transistor pre og rør effekt være? Sikkert noen som har prøvd/bruker det her inne.
Der jeg har fått størst endring i forhold til oppløsning og detaljering er forforsterker med unntak av høyttaleren. Og du er nok inne på det samme som jeg har mistanker om, att du ikke har så mye mer å gå på. Før du event betaler det som må til for å bygge ett nytt anlegg fra bunn av som du matcher med det beste du finner samme hva det skulle koste.
Hehe, ja, det er vel for så vidt det jeg har kommet frem til også. Hvor mye det er å gå på vet jeg ikke, Krell KAV-300iL spiller *litt* bedre, en liten hørbar forskjell i diskant/mellomtone, men Classé og S200 er mer "allrounder" enn Krellen er. Har en mulighet til å teste Hegel H360 på Divine, dette burde jo gi en god pekepinne på hva som eventuelt er å hente ut av disse høyttalerne da den er mer i effektområde av de effekttrinnene jeg tenker på. Hvis det låter marginalt bedre er jo valget lett.

Mens vi først driver på her, hvis jeg av en eller annen grunn skulle bi-ampe, må jeg ha to integrerte forsterkere for å gjøre det?
 

petter__t

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.03.2017
Innlegg
95
Antall liker
20
vis jeg forstår riktig nå så vurderer du og teste med hegel h360 og dermed bi-ampe? du kan bruke hegel forsterkeren som ren effektforsterker via Home Theater utgangen. så bruker du Nad s200 og Hegel opp mot rotel forforsterkeren.

eller bare Hegel og Nad. der Hegel tar bass og nad s200 tar mellomtone/diskant. uansett så vil bli en litt rar kombo hehe.
 
Sist redigert:
M

MarkusH

Gjest
vis jeg forstår riktig nå så vurderer du og teste med hegel h360 og dermed bi-ampe? du kan bruke hegel forsterkeren som ren effektforsterker via Home Theater utgangen. så bruker du Nad s200 og Hegel opp mot rotel forforsterkeren.

eller bare Hegel og Nad. der Hegel tar bass og nad s200 tar mellomtone/diskant. uansett så vil bli en litt rar kombo hehe.
Det var kanskje litt dårlig formulert, mente egentlig at jeg kunne prøve Hegel H360 for å se om denne får bassen mer på plass enn Classé pre og NAD S200. Bi-amping spørsmålet var ikke relatert til Hegel H360 i det hele tatt, da H360 ikke har noen problemer med å dra stort sett hva som helst alene.
Rotel er merket på DACen min, har Classé pre.

Tenkte mer Krell KAV-300iL og S200 (dersom dette går da S200 ikke har volumkontroll), eller om jeg måtte bruke to integrerte forsterkere i bi-amping (begge med volumkontroller).
 
Topp Bunn