Oppgradering av delefilter, ProAc 1SC-Kloner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    En eller annen Rifa PHE kanskje ja... men så va det disse 3 tallene etterpå da...:)


    MVH
     

    yzfr17

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    23
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    ;-) ok sorry -kan ikke så mye om dette "enda" (-sier optimisten)
    RIFA PHE 450 står det på den Terje har brukt i mine HT, den står i paralell over serie kondensatoren til diskanten (solen/scr mkp ppe)
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    novgarod: hvordan dempet du kabinettet. Brukte du bare den matta som fulgte med?

    Torsen
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Torsen skrev:
    novgarod: hvordan dempet du kabinettet. Brukte du bare den matta som fulgte med?

    Torsen
    jepp! sidevegger er dempet med bitumen og bakveggen er så og si dekket av filteret så da ser jeg ingen grunn til å endre volumet i kassen nevneverdig.... Merker allerede at basselementet begynner å komme seg... de lyder ganske enkelt imponerende bra! Et regelrett røverkjøp!
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Hallo!

    Fint å høre at klonen kommer seg..

    Bitumen bør ikke regnes som et materiale for innvendig demping av lydbølger, men heller et materiale som hindrer kassa i å "spille med" ved lavere frekvenser. Bruk gjerne litt foam(1-3 cm) utenpå bitumen.
    Bak bassen(på bakvegg) og øverst og nederst bør du dempe med ei dempematte("Glava-aktig" el lign.)
    Eltek har ei fin matte til dette. Skjær 3-5 cm tykke biter og legg på tvers, slik at selve fibrene vender mot bassen.
    Dette bør ikke regnes som å "ta vekk" innvendig volum, det har den effekt at lydbølgene sakker fart og dermed illuderer ei større kasse!

    M
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Er litt usikker på en ting her, er pluss på basselementet ved den store spolen, eller foran de tre kondensatorene som sitter tett i sammen? På janghell sine bilder er det skrevet inn L- og L+ på printet, men det ser ut som han har koblet de omvendt. Ble orntlig usikker her nå ;D


    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,18685.15.html



    Torsen
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Torsen skrev:
    Er litt usikker på en ting her, er pluss på basselementet ved den store spolen, eller foran de tre kondensatorene som sitter tett i sammen? På janghell sine bilder er det skrevet inn L- og L+ på printet, men det ser ut som han har koblet de omvendt. Ble orntlig usikker her nå ;D


    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,18685.15.html



    Torsen
    - over den store spolen og + ved kondensatorene(og motstanden)

    Gul leder er +

    Beklager billedkvaliteten(tatt med mobil).
     

    Vedlegg

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    sundkoien skrev:
    Hallo!

    Fint å høre at klonen kommer seg..

    Bitumen bør ikke regnes som et materiale for innvendig demping av lydbølger, men heller et materiale som hindrer kassa i å "spille med" ved lavere frekvenser. Bruk gjerne litt foam(1-3 cm) utenpå bitumen.
    Bak bassen(på bakvegg) og øverst og nederst bør du dempe med ei dempematte("Glava-aktig" el lign.)
    Eltek har ei fin matte til dette. Skjær 3-5 cm tykke biter og legg på tvers, slik at selve fibrene vender mot bassen.
    Dette bør ikke regnes som å "ta vekk" innvendig volum, det har den effekt at lydbølgene sakker fart og dermed illuderer ei større kasse!

    M
    Den "foamen" du sikter til, kan det være feks. noe alá den bølgede grå de selger på Biltema?
    Hva bør den festes med?
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    novgarod skrev:
    Torsen skrev:
    Er litt usikker på en ting her, er pluss på basselementet ved den store spolen, eller foran de tre kondensatorene som sitter tett i sammen? På janghell sine bilder er det skrevet inn L- og L+ på printet, men det ser ut som han har koblet de omvendt. Ble orntlig usikker her nå ;D


    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,18685.15.html



    Torsen
    - over den store spolen og + ved kondensatorene(og motstanden)

    Gul leder er +

    Beklager billedkvaliteten(tatt med mobil).
    Ok, takker for svar. Tror jeg har gjort det rett da. Hva mener du/dere om mellomtonen? Føler at den er litt for tilbakelent, men det hjelper kanskje etterhvert som de spilles inn? Har vel ikke spilt mer enn ca 25 timer så langt....
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Hei novgarod!

    Hvis den er eggkarton-bølgete og skumgummi-aktig er den nok grei. Jeg har kjøpt en mørkegrå på Eltek, ca 3 cm på toppene.
    Legg glava-matta bak bassen, og i bunn og topp for å dempe stående bølger. Bruk foam for å låse glavaen.
    Lim på sidene.
    På den bitumen-matta jeg brukte var det et tynt lag folieplast som jeg dro av.
    Matta har en litt feit overflate, så jeg endte opp med å bruke silicon som "lim". Går sikkert bra med noe annet også.

    Mengden demping inne i kassa påvirker også mellomtonen. Hvis du ønsker en mer fremtredende nedre mellomtone og øvre bass kan du ta ut noe av dempingen. Men jeg vil sterkt anbefale å ihvertfall beholde demping bak bassen og enten i bunn eller topp.

    Mange fine bilder hos Gravesen om dette, også et eget emne.

    Har bygd ferdig kassa til min Response D Two variant i dag. 2 cm dypere enn originalen, ellers like mål. 13,8 liter netto. Så fint ut på simulering av respons. Tuner til 44 hz, har -3 db punkt på 50 hz. ;D
    Bassfilteret er standard proac-kopi, mens diskantdelen er grovberegnet av Ø Larsen på Eltek og skal tunes kun med mine ører.. Har et pent utvalg kond, spoler og motstander liggende.
    Slike ting tar tid, men er veldig morsomt. :D
    Utstyret og i høyeste grad rommet påvirker. Skal høytt spille "riktig" i et lite rom, eller korrekt i et stort?..

    Tilslutt et ord om innspilling. Spesielt bass/bassmellomtoner trenger ofte lang innspilling. Mine D15 varianter var i konstant forandring i minst 2 måneder.
    Særlig Seas Excel bassene(og i særlig grad magnesiumserien) forandrer seg mye. Opphenget mykner og bassen blir
    kraftigere og mer artikulert. Membranet faller "til ro".. Den siste finpussen gjøres derfor ofte 2-3 mnd etter at det ble lyd. Mange går i fellen, syns det blir litt basslett, og kapper refleksrøret/evt tar ut demping. 3 mnd senere er bassen blitt altfor dominerende, og rør må skjøtes og demping settes inn :p

    M
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    sundkoien skrev:
    Hei novgarod!

    Hvis den er eggkarton-bølgete og skumgummi-aktig er den nok grei. Jeg har kjøpt en mørkegrå på Eltek, ca 3 cm på toppene.
    Legg glava-matta bak bassen, og i bunn og topp for å dempe stående bølger. Bruk foam for å låse glavaen.
    Lim på sidene.
    På den bitumen-matta jeg brukte var det et tynt lag folieplast som jeg dro av.
    Matta har en litt feit overflate, så jeg endte opp med å bruke silicon som "lim". Går sikkert bra med noe annet også.

    Mengden demping inne i kassa påvirker også mellomtonen. Hvis du ønsker en mer fremtredende nedre mellomtone og øvre bass kan du ta ut noe av dempingen. Men jeg vil sterkt anbefale å ihvertfall beholde demping bak bassen og enten i bunn eller topp.

    Mange fine bilder hos Gravesen om dette, også et eget emne.

    Har bygd ferdig kassa til min Response D Two variant i dag. 2 cm dypere enn originalen, ellers like mål. 13,8 liter netto. Så fint ut på simulering av respons. Tuner til 44 hz, har -3 db punkt på 50 hz. ;D
    Bassfilteret er standard proac-kopi, mens diskantdelen er grovberegnet av Ø Larsen på Eltek og skal tunes kun med mine ører.. Har et pent utvalg kond, spoler og motstander liggende.
    Slike ting tar tid, men er veldig morsomt. :D
    Utstyret og i høyeste grad rommet påvirker. Skal høytt spille "riktig" i et lite rom, eller korrekt i et stort?..

    Tilslutt et ord om innspilling. Spesielt bass/bassmellomtoner trenger ofte lang innspilling. Mine D15 varianter var i konstant forandring i minst 2 måneder.
    Særlig Seas Excel bassene(og i særlig grad magnesiumserien) forandrer seg mye. Opphenget mykner og bassen blir
    kraftigere og mer artikulert. Membranet faller "til ro".. Den siste finpussen gjøres derfor ofte 2-3 mnd etter at det ble lyd. Mange går i fellen, syns det blir litt basslett, og kapper refleksrøret/evt tar ut demping. 3 mnd senere er bassen blitt altfor dominerende, og rør må skjøtes og demping settes inn :p

    M
    Takk nok en gang for et supert innlegg!

    Det er den eggekartong-aktige typen jeg mener ja. Har noe Acoustilux liggende, fra et prosjekt jeg hadde i bilen. Skulle tro at jeg kunne bruke det i stedet for Glava..? Jeg hater stikkende glassvatt!
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Bruk gjerne det!
    Jeg irriterer meg over kløingen flere timer etterpå!..

    Good luck!

    M
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    sundkoien skrev:
    Hei novgarod!

    Hvis den er eggkarton-bølgete og skumgummi-aktig er den nok grei. Jeg har kjøpt en mørkegrå på Eltek, ca 3 cm på toppene.
    Legg glava-matta bak bassen, og i bunn og topp for å dempe stående bølger. Bruk foam for å låse glavaen.
    Lim på sidene.
    På den bitumen-matta jeg brukte var det et tynt lag folieplast som jeg dro av.
    Matta har en litt feit overflate, så jeg endte opp med å bruke silicon som "lim". Går sikkert bra med noe annet også.

    Mengden demping inne i kassa påvirker også mellomtonen. Hvis du ønsker en mer fremtredende nedre mellomtone og øvre bass kan du ta ut noe av dempingen. Men jeg vil sterkt anbefale å ihvertfall beholde demping bak bassen og enten i bunn eller topp.

    Mange fine bilder hos Gravesen om dette, også et eget emne.

    Har bygd ferdig kassa til min Response D Two variant i dag. 2 cm dypere enn originalen, ellers like mål. 13,8 liter netto. Så fint ut på simulering av respons. Tuner til 44 hz, har -3 db punkt på 50 hz. ;D
    Bassfilteret er standard proac-kopi, mens diskantdelen er grovberegnet av Ø Larsen på Eltek og skal tunes kun med mine ører.. Har et pent utvalg kond, spoler og motstander liggende.
    Slike ting tar tid, men er veldig morsomt. :D
    Utstyret og i høyeste grad rommet påvirker. Skal høytt spille "riktig" i et lite rom, eller korrekt i et stort?..

    Tilslutt et ord om innspilling. Spesielt bass/bassmellomtoner trenger ofte lang innspilling. Mine D15 varianter var i konstant forandring i minst 2 måneder.
    Særlig Seas Excel bassene(og i særlig grad magnesiumserien) forandrer seg mye. Opphenget mykner og bassen blir
    kraftigere og mer artikulert. Membranet faller "til ro".. Den siste finpussen gjøres derfor ofte 2-3 mnd etter at det ble lyd. Mange går i fellen, syns det blir litt basslett, og kapper refleksrøret/evt tar ut demping. 3 mnd senere er bassen blitt altfor dominerende, og rør må skjøtes og demping settes inn :p

    M

    Kunne du ikke lagt ut noen bilder av prosjektet ditt? Høres spennende ut....
    Men de elementene som brukes her er vel også elementer laget etter Proac´s specs?

    Torsen
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Hei!

    Skulle gjerne lagt ut bilder, men er uten digitalt kamera for tiden :(
    Skal prøve å ta bilder på "byggetreffet" på onsdag, og legge ut da.

    ProAc sier ofte at elementet er etter deres spesifikasjoner, og det kan vel godt være.
    De får lagd chassis med egen logo, og ofte flere hull til skruer.. Utenom dette er jeg litt skeptisk til hvor mye som er forandret. Noen små "lekkasjer" fra Seas har vel også hevdet at elementene er svært like.
    Se også på diskanten i den nye serien(D28, D80, D two), det er en Vifa/peerless V-line som heter DX25. Dette er et meget billig og meget godt element som er tilgjengelig fra bla Eltek(248,-) Tviler på at denne er særlig forandret.
    Seas W17 bassen i nye D two er forandret fra D15 sier Tyler, med annen magnet(motor). Dette stemmer nok, da det er forskjell på 24 og 14 liter kasse.
    Min mening er vel ikke å kopiere ProAc, men heller å skape godlyd ut ifra egne forutsetninger. Det er morro å bygge! Annenhåndsverdien gjør det ikke økonomisk forsvarlig, men noen sett spiller da i andre hjem..
    Man må jo ha noe å glede seg over mens man venter på at fisken skal ta flua! (som også er selvlagd) :D

    M
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Hallo!

    Da har jeg endelig tatt noen (dårlige) bilder av R D Two - varianten.
    Diskantfilteret er plassert som en utlagt tarm på høytt. Det er her justeringene skal gjøres. Det tar nok en stund før disse er ferdige med finish osv..

    M
     

    Vedlegg

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Jøss, det var flotte saker ja. Det der er størrelsen som hadde passet godt i min stue på 20 kvm ;D
    1SC blir nok litt bassfattige i lengden. Men bevares, de spiller med mer bass en det jeg hadde regnet med.

    Torsen
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Hei

    Lurte litt på om det forsatt spilles på klonene i denne tråden? Hva er erfaringen etter lang tids spilling på disse?
    Mine står fremdeles pent og pyntlig i stua her....

    Torsen
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Mine står nå i esken sin og venter på bedre tider... Har rett og slett ingen steder å bruke de nå... men de spiller forrykende godt, så de kommer frem når det er rom for dem igjen... fyllt med AcoustiQ og AcoustiLux, ble de akkurat passe tørre og fikk en betydelig mer distinkt punch. Spolebytter gjorde ikke særlig utslag, heller ikke motstander (nesten så jeg syntes de var bedre med Vishay'ene som fulgte med) så jeg byttet tilbake. Kondensatorbytte var derimot svært vellykket! (mer lettflytende med M-cap) Blir vel å eksprimentere litt igjen når de atter kommer ut av eska si...
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Okay, jeg limte disse bølgede grå biltema mattene på sidene innvendig. Men er ikke sikker på om det låt bedre. Virket kanskje som det var greit som det var med bare den dempingen som fulgte med.
    Jeg mener å huske at de orginale 1sc også er ganske enkelt dempet.

    Jeg kjører med det oppdaterte filteret til Gravesen, men føler de kanskje de er litt for tilbakelente.


    T
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Min erfaring etter tester gjort ifbm med mine DIY Seas 3-veis er at profilert skum som dempemateriale har minimal effekt (hvis ikke mikroskopisk), og demper kun i diskantområdet. Jeg testet både Biltema og Eltek sine. Å benytte denne dempingen alene for bass/mid har lite eller ingenting for seg. Jeg måtte opp på 5 cm Rockwool før det ga noe utslag godt nedover i mellomtonen.
    Nå er det ikke dermed sagt at bedre demping ville være til det positive i denne konstruksjonen heller.
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Torsen skrev:
    Jeg kjører med det oppdaterte filteret til Gravesen, men føler de kanskje de er litt for tilbakelente.
    T
    Selv opplevde jeg Gravesens filter som allt for dempet i toppen, så jeg endret verdien fra 8.2 til 6.8 på motstanden i diskantdelen. Med den originale 5.6 ble det litt for heftig diskant for meg...

    Det ble alldri så jeg prøvde bølge skum, da jeg hadde annet dempemateriale liggende...
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Ja, litt enig der. Tror jeg skal stikke en tur opp til eltek og få tak i et par 6.8 motstander, Gravesen liker visst å dempe toppen etter hva jeg har forstått.

    Ellers mener jeg mellomtonene gjør en kjempejobb i denne lille høyttaleren.



    T
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn