Forsterkere Oppgradering av billigløsning

larsle

Fersking
Ble medlem
10.09.2023
Antall liker
0
Sted
Drammen
Hei!

Som nykommer våger jeg meg med et spørsmål om noen svært beskjedne forhold:

På hytta har jeg et minianlegg av typen Denon RCD-M41, altså en svært enkel løsning, men som har fungert ganske bra sammen med Dali Spektor 1 høyttalere.

Jeg spiller mest jazz og sjelden høyt. Det er altså et lydbilde med mye luft og transparens, med få instrumenter og oftest uten vokal.

Nå har jeg startet en oppgradering. Først med Denon DP 400 platespiller, og nå ser jeg på å skifte ut Dali Spektot 1 med gulvstående Dali Oberon 5, som av mange grunner virker ideelle.

Spørsmålet er: Vil forsterkeren i Denon RCD-M41 klare å drive Oberon 5-høyttalerne inntil jeg får oppgradert der også?

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Antall liker
3.705
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Forsterkeren skal klare 30 W v/6 ohm, og det er nedre grense for hva Dali anbefaler for Oberon 5. Det er nok ikke så dumt å tenke oppgradering av forsterkeren på sikt, men lyd vil det bli. Ikke veldig høyt og sannsynligvis ikke med så mye overskudd, men lyd vil det bli :)

larsle

Fersking
Ble medlem
10.09.2023
Antall liker
0
Sted
Drammen
Takk for svar. Du bekrefter vel egentlig noe jeg visste.

Men - vil jeg, likevel, oppleve en forbedret lyd, sammenlignet fra dagens små høyttalere? Eller vil utilstrekkeligheten til forsterkeren matche Oberon 5 så dårlig at Spektor 1 fungerer bedre?

I så fall bør jeg satse på en samtidig oppgradering på noe sikt i stedet.

Sist redigert:

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Antall liker
3.705
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Vanskelig å svare på sånn umiddelbart, for det er en viss mulighet for at forsterkeren er litt liten for jobben. Men jeg tenker at det er en fornuftig tilnærming å oppgradere høyttalerne nå og forsterkeren på sikt. Kjøper du fra Hifiklubben har du muligheten til å prøve høyttalerne i et par måneder og se hvor godt det funker. Forbedret lyd vil du ganske sikkert få.

larsle

Fersking
Ble medlem
10.09.2023
Antall liker
0
Sted
Drammen
Takk igjen. Jeg går nok den veien.

Dagens løsning fungerer faktisk overraskende godt, men ikke med musikk med et mer krevende lydbilde.

EDIT: Merkelig nok ser jeg nå at Dali anbefaler 40 W for Spektor 1, men 30 W for Oberon 5.

Sist redigert:
Topp Bunn